https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/komise-navrhuje-opatreni-ke-zlepseni-zeleznicnich-sluzeb
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Evropská unie v ČR: Komise navrhuje opatření ke zlepšení železničních služeb

17. října 2010 | Evropská unie v ČR
Evropská komise dnes přijala návrh, který má za cíl zlepšení železničních služeb pro uživatele osobní i nákladní dopravy. Toho by mělo být dosaženo intenzivnější hospodářskou soutěží na železničním trhu, většími pravomocemi národních regulačních úřadů a lepším rámcem pro investování v železniční dopravě. Návrh směrnice, kterou se vytváří jednotný evropský železniční prostor, je výsledkem zjednodušení právních předpisů a jejich konsolidace. Návrh slučuje v jeden souvislý text tři dosud platné směrnice a jejich následné změny. Má také za cíl najít řešení pro klíčové problematické oblasti, které stojí v cestě účinnému fungování železničního trhu.

Komise navrhuje opatření ke zlepšení železničních služeb

„Evropa se může chlubit špičkovou železniční technologií. Máme jedny z nejvyspělejších moderních železničních sítí. Je tu ale jeden velký problém – Evropa potřebuje a zaslouží si lepší železniční služby. Je třeba, abychom uživatelům osobní a nákladní dopravy nabídli lepší kvalitu, větší spolehlivost, větší výběr a více inovace. Toho by měl dosáhnout tento balíček," uvedl místopředseda Komise Siim Kallas, odpovědný za dopravu. „Mým cílem je větší hospodářská soutěž ve službách osobní a nákladní dopravy, která přinese výhody cestujícím, uživatelům nákladní dopravy, výrobcům vysoce kvalitního zařízení pro železnice a bude mít pozitivní dopad i na životní prostředí,“ dodal.
Tři klíčové oblasti, jimiž se směrnice zabývá:

1. Otázky hospodářské soutěže

Navrhovaná směrnice má za cíl zvýšit hospodářskou soutěž na železničním trhu prostřednictvím transparentnějších podmínek přístupu na trh a poskytnutím snadnějšího přístupu, a proto například:

- požaduje lepší přístup (a v některých případech zaručený přístup) ke službám spojeným se železniční dopravou, jako jsou zařízení pro údržbu, nádražní haly, informace pro cestující, výdej lístků apod. pro nákladní i osobní vlaky,

- stanoví výslovná pravidla ohledně střetu zájmů a diskriminačních praktik v odvětví železnic,

- požaduje podrobnější „prohlášení o stavu sítě“, která budou zveřejňována každoročně, aby tak potenciální podniky vstupující na trh měly jasný přehled o vlastnostech dostupné infrastruktury a podmínkách jejího užívání.


2. Posílení dohledu regulačních orgánů

Návrh posiluje pravomoc vnitrostátních železničních regulačních orgánů a jako opatření v této oblasti navrhuje například:

- rozšířit kompetence vnitrostátních regulačních orgánů na služby spojené se železniční dopravou. Problémy týkající se přístupu ke službám spojeným se železniční dopravou nebyly vždy v pravomoci vnitrostátních regulačních orgánů,

- vyžadovat nezávislost vnitrostátních železničních regulačních orgánů na jakémkoli jiném veřejném orgánu,

- posílit pravomoci vnitrostátních železničních regulačních orgánů (pokud jde o sankce, audity, odvolací postupy a pravomoci vyšetřovat z moci úřední) a stanovit povinnost, aby tyto orgány při řešení přeshraničních otázek spolupracovaly se svými protějšky z jiných členských států.

3. Posílení rámce pro veřejné a soukromé investování

Nová pravidla pro financování a zpoplatňování infrastruktury jsou určena k rozvoji harmonizované „finanční struktury“, která by podpořila investice. Mezi plánovaná opatření patří:

- požadavek dlouhodobých vnitrostátních strategií a víceletých smluvních dohod mezi státem a správci infrastruktury (které napojí finanční prostředky na výkon a obchodní plány). Účelem je, aby hráči na trhu mohli lépe předvídat vývoj infrastruktury a měli více pobídek ke zlepšení výkonu,

- požadavek na přesnější a inteligentnější pravidla zpoplatnění infrastruktury. Jestliže zásady zpoplatnění obsažené v současných právních předpisech budou lépe používány, mělo by to vést k tomu, že provozovatelé v mnoha členských státech budou za přístup k tratím platit nižší poplatky. Nová pravidla zpoplatnění (zavedení odstupňování poplatků podle hlučnosti, které je ekvivalentem ke zpoplatnění externích nákladů v silniční dopravě, a slevy za interoperabilitu) by také měla přitáhnout soukromé investice do interoperabilních technologií šetrných k životnímu prostředí.
Co bude následovat?

Společně s tímto návrhem dnes Komise přijala sdělení, ve kterém představuje svou strategii na dokončení vývoje jednotného evropského železničního prostoru a nastiňuje další iniciativy, které by mohla zahájit v příštích pěti letech. Sdělení bude základem pro konzultace. Bude také zveřejněna podrobná studie o otevření trhu pro vnitrostátní osobní dopravu.

Viz také: http://ec.europa.eu/transport/rail/market/market_en.htm a MEMO/10/421


Poslední aktualizace: 17/09/2010 |Začátek stránky
Vydání tohoto textu bylo podpořeno z Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí ČR. Za obsah je zodpovědná výhradně redakce serveru Ekolist.cz a nelze jej v žádném případě považovat za názor MŽP.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist