Tiskové zprávy
Město Kopřivnice: Kopřivnice podporuje udržitelnou mobilitu
Ve dnech 16.–22. září probíhá kampaň Evropský týden mobility, jejímž cílem je podpora udržitelných druhů dopravy. Co vše Kopřivnice v této oblasti dělá a kam se za uplynulý rok posunula?
Zavedli jsme sdílená kola
Bikesharing, tedy veřejné sdílení jízdních kol, funguje v Kopřivnici od 8. dubna letošního roku a zájem o tuto službu předčil všechna očekávání. Kopřivničané mají k dispozici 75 kol, která si mohou půjčovat již na 32 stanicích. Za třiadvacet dní v dubnu se uskutečnilo 4 716 výpůjček, v květnu zájem ještě vrostl a od té doby se drží na úrovni kolem 10 až 11 tisíc výpůjček měsíčně. Od zavedení služby již proběhlo přes 47 tisíc výpůjček, Kopřivničané si půjčují kolo Nextbike v průměru 323krát denně. Díky příspěvku města mají uživatelé celých 30 minut každé jízdy zdarma, přičemž většina výpůjček trvá méně než 15 minut. Městský rozpočet tato služba v roce 2024 vyjde zhruba na 1,8 milionu korun.
Rozšiřujeme autobusovou dopravu ve městě
Prosincová změna jízdních řádů přinese obyvatelům Kopřivnice významnou změnu – dojde k prodloužení a doplnění příměstských linek, které budou částečně suplovat MHD. Linka 653 obslouží sídliště Sever a Korej. Autobusy, které nyní končí svou jízdu na autobusovém nádraží, budou následně objíždět okruh městem. V pracovní dny sedmnáctkrát obkrouží deset zastávek na sídlištích Sever a Korej a zajistí tamním občanům lepší dostupnost služeb v centru. Město za to zaplatí 1,3 milionu korun ročně (navíc nad úhradu základní dopravní obslužnosti). Dále budou posíleny spoje linky 638 mezi Lubinou a Kopřivnicí v méně frekventovaných časech – tři spoje přibydou ve všední dny a tři o víkendech a státních svátcích. Město za to zaplatí navíc 830 tisíc korun ročně. Všechny linky spadají do tarifní zóny Kopřivnice, kde mohou cestující využít ODIS kartu – s ní mohou jezdit neomezeně za 270 korun měsíčně, děti a senioři za polovinu.
Zajišťujeme cyklobus
Díky spolupráci měst Kopřivnice, Příbor, Nový Jičín, Frenštát pod Radhoštěm a Rožnov pod Radhoštěm jezdí z těchto měst od roku 2021 přímý autobusový spoj z do Beskyd s možností přepravy jízdních kol. Letos bylo rozhodnuto o prodloužení spolupráce na další tři roky. Za rok 2023 využilo linku 6 660 cestujících, přičemž zhruba 28 procent z nich nastoupilo nebo vystoupilo na autobusovém nádraží v Kopřivnici. Kopřivnici vyjde provoz cyklobusu v roce 2024 na 114 tisíc korun. Cyklobus Beskydy jezdí od začátku května do konce září.
Zajišťujeme skibus
Díky spolupráci měst Kopřivnice, Příbor a Nový Jičín jezdí přímý spoj do Beskyd také v zimě. Autobus s možností přepravy lyží jezdí o víkendech a během svátků na trase Nový Jičín – Bílá. Provoz zahajuje během vánočních svátků a jezdí až do konce dubna. Za provoz skibusu v uplynulé sezoně zaplatila všechna tři města dohromady zhruba 400tisícovou kompenzaci dopravci. Podíl Kopřivnice činil přes 166 tisíc korun.
Zajišťujeme přímou linku k vlakům
Vzhledem k nedostatku přímých vlakových spojů do Prahy ze stanice ve Studénce zajišťuje Kopřivnice ve spolupráci s Příborem a Novým Jičínem přímou linku, která v Hranicích na Moravě navazuje na odjezdy dálkových vlaků. Za provoz této linky zaplatila všechna tři města dohromady zhruba 450tisícovou kompenzaci dopravci. Podíl Kopřivnice činil přes 120 tisíc korun.
Rozšiřujeme síť cyklostezek
V roce 2025 chce město obnovit projektovou přípravu cyklostezky z místní části Vlčovice směrem do Frenštátu pod Radhoštěm a Beskyd, která poslouží nejen dojíždějícím do místních firem, ale také cykloturistům, mezi Ostravskem, Novojičínskem a Beskydy. V rámci projektu propojení ulic Moravská a Severní vznikne také společná stezka pro chodce a cyklisty.
Aktivně se zapojujeme do kampaní na podporu chůze a cyklistiky
Kopřivnice je aktivním partnerem kampaní Do práce na kole, 10 000 kroků, Do práce bez auta. Sama rovněž pořádá akce k podpoře pohybu a udržitelné dopravy – například kampaň Do školičky pěšky, na koloběžce či na kole.
Jezdíme více ekologicky
V roce 2024 se vozový park Městského úřadu Kopřivnice rozrostl o první čistě elektrický automobil. Ten slouží ke služebním cestám zaměstnanců úřadu. Na pořízení dostala Kopřivnice dotaci z programu Národní plán obnovy spolufinancovaného Evropskou unií z fondu Next Generation EU za podpory Ministerstva ŽP a Státního fondu životního prostředí ČR.
Zavedli jsme sdílená kola
Bikesharing, tedy veřejné sdílení jízdních kol, funguje v Kopřivnici od 8. dubna letošního roku a zájem o tuto službu předčil všechna očekávání. Kopřivničané mají k dispozici 75 kol, která si mohou půjčovat již na 32 stanicích. Za třiadvacet dní v dubnu se uskutečnilo 4 716 výpůjček, v květnu zájem ještě vrostl a od té doby se drží na úrovni kolem 10 až 11 tisíc výpůjček měsíčně. Od zavedení služby již proběhlo přes 47 tisíc výpůjček, Kopřivničané si půjčují kolo Nextbike v průměru 323krát denně. Díky příspěvku města mají uživatelé celých 30 minut každé jízdy zdarma, přičemž většina výpůjček trvá méně než 15 minut. Městský rozpočet tato služba v roce 2024 vyjde zhruba na 1,8 milionu korun.
Rozšiřujeme autobusovou dopravu ve městě
Prosincová změna jízdních řádů přinese obyvatelům Kopřivnice významnou změnu – dojde k prodloužení a doplnění příměstských linek, které budou částečně suplovat MHD. Linka 653 obslouží sídliště Sever a Korej. Autobusy, které nyní končí svou jízdu na autobusovém nádraží, budou následně objíždět okruh městem. V pracovní dny sedmnáctkrát obkrouží deset zastávek na sídlištích Sever a Korej a zajistí tamním občanům lepší dostupnost služeb v centru. Město za to zaplatí 1,3 milionu korun ročně (navíc nad úhradu základní dopravní obslužnosti). Dále budou posíleny spoje linky 638 mezi Lubinou a Kopřivnicí v méně frekventovaných časech – tři spoje přibydou ve všední dny a tři o víkendech a státních svátcích. Město za to zaplatí navíc 830 tisíc korun ročně. Všechny linky spadají do tarifní zóny Kopřivnice, kde mohou cestující využít ODIS kartu – s ní mohou jezdit neomezeně za 270 korun měsíčně, děti a senioři za polovinu.
Zajišťujeme cyklobus
Díky spolupráci měst Kopřivnice, Příbor, Nový Jičín, Frenštát pod Radhoštěm a Rožnov pod Radhoštěm jezdí z těchto měst od roku 2021 přímý autobusový spoj z do Beskyd s možností přepravy jízdních kol. Letos bylo rozhodnuto o prodloužení spolupráce na další tři roky. Za rok 2023 využilo linku 6 660 cestujících, přičemž zhruba 28 procent z nich nastoupilo nebo vystoupilo na autobusovém nádraží v Kopřivnici. Kopřivnici vyjde provoz cyklobusu v roce 2024 na 114 tisíc korun. Cyklobus Beskydy jezdí od začátku května do konce září.
Zajišťujeme skibus
Díky spolupráci měst Kopřivnice, Příbor a Nový Jičín jezdí přímý spoj do Beskyd také v zimě. Autobus s možností přepravy lyží jezdí o víkendech a během svátků na trase Nový Jičín – Bílá. Provoz zahajuje během vánočních svátků a jezdí až do konce dubna. Za provoz skibusu v uplynulé sezoně zaplatila všechna tři města dohromady zhruba 400tisícovou kompenzaci dopravci. Podíl Kopřivnice činil přes 166 tisíc korun.
Zajišťujeme přímou linku k vlakům
Vzhledem k nedostatku přímých vlakových spojů do Prahy ze stanice ve Studénce zajišťuje Kopřivnice ve spolupráci s Příborem a Novým Jičínem přímou linku, která v Hranicích na Moravě navazuje na odjezdy dálkových vlaků. Za provoz této linky zaplatila všechna tři města dohromady zhruba 450tisícovou kompenzaci dopravci. Podíl Kopřivnice činil přes 120 tisíc korun.
Rozšiřujeme síť cyklostezek
V roce 2025 chce město obnovit projektovou přípravu cyklostezky z místní části Vlčovice směrem do Frenštátu pod Radhoštěm a Beskyd, která poslouží nejen dojíždějícím do místních firem, ale také cykloturistům, mezi Ostravskem, Novojičínskem a Beskydy. V rámci projektu propojení ulic Moravská a Severní vznikne také společná stezka pro chodce a cyklisty.
Aktivně se zapojujeme do kampaní na podporu chůze a cyklistiky
Kopřivnice je aktivním partnerem kampaní Do práce na kole, 10 000 kroků, Do práce bez auta. Sama rovněž pořádá akce k podpoře pohybu a udržitelné dopravy – například kampaň Do školičky pěšky, na koloběžce či na kole.
Jezdíme více ekologicky
V roce 2024 se vozový park Městského úřadu Kopřivnice rozrostl o první čistě elektrický automobil. Ten slouží ke služebním cestám zaměstnanců úřadu. Na pořízení dostala Kopřivnice dotaci z programu Národní plán obnovy spolufinancovaného Evropskou unií z fondu Next Generation EU za podpory Ministerstva ŽP a Státního fondu životního prostředí ČR.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk