Tiskové zprávy
Moravskoslezský kraj: Kraj s úspěchem vyčerpal peníze ze SROP na rozvoj dopravy v regionu
Moravskoslezskému kraji se podařilo v nejvyšší možné míře vyčerpat prostředky ze Společného regionálního operačního programu (SROP) České republiky na léta 2004 – 2006, určené na zkvalitnění dopravní sítě. V rámci opatření „Rozvoj dopravy v regionech“ a podopatření „Rozvoj regionální dopravní infrastruktury“ bylo na severu Moravy a ve Slezsku realizováno celkem 15 projektů za zhruba jednu miliardu korun. Evropská unie se na nich finančně podílela částkou přibližně 680 milionů korun a Moravskoslezský kraj přispěl téměř 270 miliony korunami.
Předkladatelem projektů a žadatelem o poskytnutí dotace, která bude vyplacena do konce letošního roku, byla krajská příspěvková organizace Správa silnic Moravskoslezského kraje. Jak říká náměstek hejtmana pro dopravu Pavol Lukša, jedním ze stěžejních kritérií definovaných v podmínkách rozhodnutí o poskytnutí dotace bylo splnění tzv. monitorovacích ukazatelů. A ty se v souladu s podmínkami rozhodnutí podařilo z naší strany naplnit v celém rozsahu, a to u všech projektů. „Ve vztahu k monitorovacím ukazatelům činí celková délka vybudovaných a zrekonstruovaných silnic II. a III. tříd v Moravskoslezském kraji více než 123 km. Mostních objektů se povedlo rekonstruovat celkem 23,“ upřesňuje náměstek Lukša.
Finančně nejnáročnější byl projekt rekonstrukce Českobratrské ulice v centru Ostravy, který zahrnoval kromě stavby nového mostu i opravu dalších komunikací. Investice za více než 300 miliónů korun výrazně zlepšila dopravní napojení a dopravní obsluhu centra krajského města. Motoristé oceňují také vyřešení dříve komplikované dopravní situace v Třinci. Za 35 milionů korun tam vznikla zhruba 650 metrů dlouhá silnice, která odstranila letitý problém napojení města na mezinárodní silnici E75. Navíc umožňuje také snadnější přístup k průmyslovým podnikům nebo k hraničnímu přechodu do Polska. Kvalitnější dopravní spojení v Jeseníkách přinesla rekonstrukce silnice mezi Rýmařovem a Ondřejovem. Stavba byla náročná mimo jiné kvůli rekonstrukci sedmi mostů. Stála přibližně 45 miliónů korun, podíl Evropské unie byl 33 miliony korun. Klidnější život mají díky silničním obchvatům lidé ve Větřkovicích a Jelenicích na Vítkovsku. Každý z projektů stál zhruba 42 milionů korun. Podíl Moravskoslezského kraje činil v obou případech vždy přibližně 10,5 milionů korun.
„Přestože se podařilo zlepšit dopravní situaci v desítkách měst a obcí severní Moravy a Slezska, rekonstrukce silnic musí pokračovat,“ zdůrazňuje náměstek hejtmana MSK Pavol Lukša a dále vysvětluje: „Kraj samozřejmě potřebuje dokončit páteřní síť dálnic a rychlostních komunikací (např. napojení Ostrava – Opava), ale nejen to. Neméně důležité je umožnit kvalitní dopravní spojení pro obyvatele ze všech míst regionu. Kraj spravuje na 2700 kilometrů silnic nižších tříd a zhruba třetina z nich není podle našich představ. Proto jsou stamiliónové investice jednoznačně potřeba a kraj v nich bude zcela jistě pokračovat.“
Předkladatelem projektů a žadatelem o poskytnutí dotace, která bude vyplacena do konce letošního roku, byla krajská příspěvková organizace Správa silnic Moravskoslezského kraje. Jak říká náměstek hejtmana pro dopravu Pavol Lukša, jedním ze stěžejních kritérií definovaných v podmínkách rozhodnutí o poskytnutí dotace bylo splnění tzv. monitorovacích ukazatelů. A ty se v souladu s podmínkami rozhodnutí podařilo z naší strany naplnit v celém rozsahu, a to u všech projektů. „Ve vztahu k monitorovacím ukazatelům činí celková délka vybudovaných a zrekonstruovaných silnic II. a III. tříd v Moravskoslezském kraji více než 123 km. Mostních objektů se povedlo rekonstruovat celkem 23,“ upřesňuje náměstek Lukša.
Finančně nejnáročnější byl projekt rekonstrukce Českobratrské ulice v centru Ostravy, který zahrnoval kromě stavby nového mostu i opravu dalších komunikací. Investice za více než 300 miliónů korun výrazně zlepšila dopravní napojení a dopravní obsluhu centra krajského města. Motoristé oceňují také vyřešení dříve komplikované dopravní situace v Třinci. Za 35 milionů korun tam vznikla zhruba 650 metrů dlouhá silnice, která odstranila letitý problém napojení města na mezinárodní silnici E75. Navíc umožňuje také snadnější přístup k průmyslovým podnikům nebo k hraničnímu přechodu do Polska. Kvalitnější dopravní spojení v Jeseníkách přinesla rekonstrukce silnice mezi Rýmařovem a Ondřejovem. Stavba byla náročná mimo jiné kvůli rekonstrukci sedmi mostů. Stála přibližně 45 miliónů korun, podíl Evropské unie byl 33 miliony korun. Klidnější život mají díky silničním obchvatům lidé ve Větřkovicích a Jelenicích na Vítkovsku. Každý z projektů stál zhruba 42 milionů korun. Podíl Moravskoslezského kraje činil v obou případech vždy přibližně 10,5 milionů korun.
„Přestože se podařilo zlepšit dopravní situaci v desítkách měst a obcí severní Moravy a Slezska, rekonstrukce silnic musí pokračovat,“ zdůrazňuje náměstek hejtmana MSK Pavol Lukša a dále vysvětluje: „Kraj samozřejmě potřebuje dokončit páteřní síť dálnic a rychlostních komunikací (např. napojení Ostrava – Opava), ale nejen to. Neméně důležité je umožnit kvalitní dopravní spojení pro obyvatele ze všech míst regionu. Kraj spravuje na 2700 kilometrů silnic nižších tříd a zhruba třetina z nich není podle našich představ. Proto jsou stamiliónové investice jednoznačně potřeba a kraj v nich bude zcela jistě pokračovat.“
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk