https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/masarykovo-nadrazi-obcane-si-preji-zachovat-historicke-budovy-zeleznicni-dopravu-a-vybudovat-zde-park
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Ústav pro ekopolitiku a Arnika: Masarykovo nádraží: občané si přejí zachovat historické budovy, železniční dopravu a vybudovat zde park

18. května 2011 | Ústav pro ekopolitiku a Arnika
V oblasti mezi Masarykovým nádražím a Florencí si lidé přejí zejména ochránit historické budovy, zachovat železniční dopravu a vybudovat městský park. Vyplývá to z dotazníkového šetření, které v uplynulých týdnech uspořádaly Ústav pro ekopolitiku a Arnika. Cílem bylo zjistit názory jak obyvatel centra města, tak Pražanů obecně na další rozvoj území, které má podle plánů developerů i vedení města projít zásadní přeměnou. Dvě třetiny respondentů si však nepřejí na drážních pozemcích žádné nové budovy a každý třetí respondent by uvítal zklidnění severojižní magistrály v oblasti nádraží.

Anketa se konala v souvislosti s veřejnou debatou pořádanou letos v únoru. Ústav pro ekopolitiku a Arnika nyní výsledky předají zástupcům první, třetí a osmé městské části a reprezentantům hlavního města. Přání obyvatel Prahy budou prosazovat také při dalších jednáních o územním plánu. Obě nevládní organizace zároveň vyzvaly starostu Prahy 1 Oldřicha Lomeckého a pražského radního pro územní plán a bývalého starostu Prahy 8 Josefa Noska, aby znovu oslovili developera se žádostí zveřejnit studie zástavby pozemků Masarykova nádraží. Tomáš Kadeřábek, zástupce společnosti Masaryk Station Development, která má na základě smlouvy s Českými drahami na pozemky předkupní právo, to slíbil už na veřejné debatě, studie však dodnes veřejnosti ani zastupitelům nepředstavil. Organizace rovněž navrhují vytvoření pracovní skupiny pro řešení celé oblasti, v níž by měli zasednout zástupci městských částí, nezávislí odborníci i nevládní organizace.

Všechny domácnosti v Petrské čtvrti a v dalších oblastech bezprostředně sousedících s Masarykovým nádražím obdržely do schránek dotazníky. Letáky s otázkami průzkumu byly v omezené míře také dostupné přímo na nádraží. Svou odpověď zaslalo poštou celkem 188 respondentů, z nichž téměř 61 % má bydliště v centru Prahy, 19,8 % bydlí v Praze a 19,2 % bylo mimopražských. Na stejné otázky odpovědělo na webu 396 osob, z nichž 21 % uvedlo bydliště v centru Prahy, 48 % v jiné části města a mimopražských bylo téměř 30 %. Celkem se tedy do konce dubna zapojilo do průzkumu 584 osob. Další zájemci mohou anketu stále vyplnit na webu na stránce http://arnika.org/surveys/view_survey/1-masarykovo-nadrazi. Organizátoři ankety budou výsledky průběžně aktualizovat.

Změnu funkčního využití rozsáhlého území v centru Prahy navrhuje změna územního plánu č. 2001/00 „Nová čtvrť – Masarykovo nádraží – Florenc“. Předpokládá uvolnění většiny drážních pozemků pro výstavbu a navrhuje zde tzv. smíšené území. Takové označení umožňuje výstavbu bytů, kanceláří, obchodů, ale třeba i podzemních garáží, kulturních zařízení apod. V místě stávajícího kolejiště se uvažuje o zřízení parku, avšak nejdříve za dvacet let, kdy magistrát plánuje zrušení nádraží a jeho přeložení do podzemí. Projekt je natolik drahý, že je otázkou, zda na něj město vůbec najde peníze.

---

Příloha:

Co by si v oblasti Masarykova nádraží a jeho okolí přáli zachovat a vybudovat místní občané a návštěvníci Prahy?

Výsledky ankety podrobně:

Mezi výsledky šetření pomocí papírových dotazníků a na webu byly drobné rozdíly, ale v zásadě je možné oba shodně formulované průzkumy s různými cílovými skupinami shrnout. Uvádíme vždy nejprve výsledky písemného průzkumu a na druhém místě procenta respondentů na webu:
I. Zachování železniční dopravy
Nejvíce respondentů si přeje zachovat funkci nádraží (82,5 %, resp. 82,8 %) a jeho historické budovy (69,6 %, resp. 80,1 %). Občané rovněž většinou stojí o zachování železniční dopravy (72,9 %a 76,22 %). Dokazuje to i kontrolní otázka na další rozvoj dopravy: Zachovat funkci nádraží požaduje 82,5 % a 84,31 %.
II. Nový park pro veřejnost
V oblasti Masarykova nádraží postrádá většina respondentů veřejně přístupný park. Na otázku, co v této oblasti občanům chybí, tuto odpověď zvolilo 97 ze 178 respondentů v písemném dotazníku a 245 osob z 394, které na tuto otázku odpovídaly na webu (tedy 54,5 % a 61,9 %). Tento záměr také potvrzuje kontrolní otázka – co si respondenti zde přejí zachovat: Prostor pro zeleň požaduje 44,2 % a 50,42 % dotázaných.
III. Žádné nové budovy
Kolem 60 % respondentů obou průzkumů si nepřeje nové budovy. (61,5 % a 58,26 %). Z plánů, které se pro oblast objevily, je zde nejlépe přijímáno muzeum železnice (příznivě reagovalo 24,1 %, resp. 26,54 %), kulturní zařízení (14,9, resp. 22,04 %), podzemní garáže (14,7 % a 8,35 %), obchody (12,6 a 12,69 %), případně byty (8,6 a 10,85 %).
IV. Doprava pro lidi
Otázky na širší dopravní vazby ukazují potřebu dobře zapojit místo do struktury města. O zachování železniční dopravy jsme se už zmiňovali – z obou průzkumů je podporuje přes 80 % osob. Zachovat a zlepšit přestup mezi železnicí a veřejnou dopravou si přeje 59,5 %, resp. 46,58 % respondentů. Nejvíce se lišily výsledky otázek na podporu zklidnění Severojižní magistrály (SJM) a zlepšení propojení centra s Žižkovem, Karlínem a Hlavním nádražím. Písemné odpovědi většinou místních obyvatel ukazují jen asi 1/3 podporu zklidňování SJM (29 %), zatímco na webu je to požadavek téměř poloviny respondentů (48 %). Podporu pěším trasám vyjádřilo 53 občanů písemně (28,96 %), zatímco na webu tento požadavek podpořilo 56 % lidí.

Z odpovědí občanů tedy vyplývají zřetelné priority pro danou oblast: zachovat nádraží a jeho přestup s veřejnou dopravou, ochránit historické budovy, založit zde chybějící plochy zeleně. Nezvyšovat zátěž dané oblasti dalšími stavbami a jejich funkční využití směřovat do oblasti veřejné vybavenosti.

Výsledky ankety jsou umístěny s grafy na stránkách www.ekopolitika.cz a www.arnika.org.
Více o Masarykově nádraží: http://arnika.org/kauzy/nova-ctvrt-masarykovo-nadrazi-florenc

---

Aktivity byly podpořeny grantem od Trustu pro občanskou společnost ve střední a východní Evropě.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist