Tiskové zprávy
Děti Země: Matkou hlouposti je neznalost
5. června 2010 | Děti Země
Reakce předsedy Dětí Země Miroslava Patrika na článek dopravního psychologa Jiřího Seidlice ze dne 27. května 2010 pod názvem „Děti Země a dálnice D8".
* * * * *
NAPSALI NÁM: Neznalost je matkou hloupostí
05. 06. 2010, Ústecký deník – Miroslav Patrik
Se zájmem jsem si chtěl přečíst názory dopravního psychologa Jiřího Seidlice v článku „Děti Země a dálnice D8“ (27. 5. 2010), jak se řidiči vypořádávají s rizikově nedostatečným způsobem objízdných tras při výstavbě dálnice, kterou na nerealisticky krátkou dobu tří let pro občany ledabyle připravil státní investor Ředitelství silnic ČR. Zajímalo mě, jaké jsou trendy v nehodovosti od roku 2006, kdy se nelogicky předčasně otevřel úsek D8 přes Krušné hory a ŘSD ČR tak dostalo občany Lovosic a Ústí nad Labem do „dopravní pasti“. Prostě jsem chtěl tvrdá data s logickou analýzou, neboť mýtů a polopravd na tato ožehavá témata je mnoho.
Bohužel povrchní úvaha pana znalce má očekávání hluboce zklamala, neboť nic objevného nepřinesla. Ovšem až na dvě skutečnosti. Jednak zřejmě ani on nezná správní řád a stavební zákon, neboť neví, že občanská sdružení o ničem nerozhodují. Vše je v rukou investora a jistě objektivního, spravedlivého, nezávislého a neúplatného úředníka, který rozhoduje férově padni komu padni. Takových máme spoustu, i když je s podivem, že zrovna jedním z témat voleb byla korupce.
Děti Země bohužel nevědí, proč úředníci na Správě CHKO České středohoří, na Ministerstvu životního prostředí, na Ministerstvu dopravy a možná ještě i jinde, třeba na krajském úřadě, porušují zákony. Jen mohou na tento nebezpečný nešvar upozorňovat a bránit se zákony. Toto občanské právo je výdobytkem demokracie a každý ho může používat. Za druhé je nutné upozornit, že v žádných dopravních statistikách není jako důvod uvedeno, že požadavek na dodržování zákonů způsobuje dopravní nehody, zranění a úmrtí.
Z 90 procent je viníkem řidič jako účastník silničního provozu, který prostě porušil pravidla „hry“. A že se příprava a výstavba D8 zpožďuje? Takových staveb je v ČR spousta, jen nejsou „vidět“. Prostě je to smutná realita. Tu sice můžeme kritizovat, ale neměli bychom se stát obětí hlouposti a honit „démony“ kolem sebe, když víme, že existují statistiky.
Miroslav Patrik, předseda Dětí Země (článek ve zkráceném znění vyšel dne 5. 6. 2010 v Ústeckém deníku)
* * * * * *
NAPSALI NÁM: Děti Země a dálnice D8
27. 05. 2010, Ústecký deník – Jiří Seidlic
V posledních dnech se na mne obrátil redaktor jednoho rádia s dotazem na můj názor na dopravní nehodovost na silnicích z Lovosic do Ústí n. L. a dalších objízdných trasách D8; na mé stanovisko dopravního psychologa k další iniciativě občanského sdružení Děti Země k podání stížnosti k dostavbě dálnice D8 do Bruselu. Poslal jsem Děti Země po rádiových vlnách lakonicky na Mars, protože tam nežijí lidé. Toto sdružení bylo již před lety zařazeno mezi tzv. 'Ekoteroristy'. Zachraňují 'Přírodu' - vzácné druhy flóry a fauny, ale člověk do 'jejich přírody' je implicitně zařazen jen jako ničitel.
Dopravní nehody se škodami na životech, na zdraví řidičů a chodců jsou přímými důsledky několikaletých odkladů dostavby dálnice D8. Tyto škody na člověku jako součásti přírody a Země mají na svědomí právě Děti Země. Ty by měly nést plnou odpovědnost za přetížení objízdných tras, které vyvolává u řidičů, ale také obyvatel obcí časovou frustraci - nemohou se smířit s neustálými odklady. Frustrace je příčinou stresu, který vyvolává nepřizpůsobivé dopravní chování od nedodržování jízdních přestávek a usnutí za volantem až po vzájemné agresivní chování řidičů.
Bodový systém je sice účinný na nejagresivnější činy řidičů, ale zeptejme se profesionálního řidiče, který jezdí tisíce km v jednom týdnu, proč má v průběhu jednoho roku 5x přestupek za rychlou jízdu v obci po 2 bodech. Proč jezdí s tímto stresujícím vědomím, že ještě jednou pojede v obci mírně pod 60 km, bude mu odebrána na rok jeho profese a ztratí zaměstnání? Tento stres je unavující - zvyšuje sice koncentraci na dodržování rychlosti, ale tato koncentrace pozornosti může přivodit útlum reakcí ve složitějších dopravních situacích, které jsou velmi časté právě na objízdných trasách, s přechody pro chodce a četnými křižovatkami.
Bezpečnost dopravy, která závisí na lidském chování, které je determinováno množinou příčin, musí být usnadněna tím, že i propustnost dálnice D8 plynulostí dopravy umožní menší lidské ztráty a škody na majetku, které jsou evidovány na objízdných trasách.
Jiří Seidlic, dopravní psycholog a soudní znalec, se specializací na dopravu (článek vyšel dne 27. 5. 2010 v Ústeckém deníku)
* * * * *
NAPSALI NÁM: Neznalost je matkou hloupostí
05. 06. 2010, Ústecký deník – Miroslav Patrik
Se zájmem jsem si chtěl přečíst názory dopravního psychologa Jiřího Seidlice v článku „Děti Země a dálnice D8“ (27. 5. 2010), jak se řidiči vypořádávají s rizikově nedostatečným způsobem objízdných tras při výstavbě dálnice, kterou na nerealisticky krátkou dobu tří let pro občany ledabyle připravil státní investor Ředitelství silnic ČR. Zajímalo mě, jaké jsou trendy v nehodovosti od roku 2006, kdy se nelogicky předčasně otevřel úsek D8 přes Krušné hory a ŘSD ČR tak dostalo občany Lovosic a Ústí nad Labem do „dopravní pasti“. Prostě jsem chtěl tvrdá data s logickou analýzou, neboť mýtů a polopravd na tato ožehavá témata je mnoho.
Bohužel povrchní úvaha pana znalce má očekávání hluboce zklamala, neboť nic objevného nepřinesla. Ovšem až na dvě skutečnosti. Jednak zřejmě ani on nezná správní řád a stavební zákon, neboť neví, že občanská sdružení o ničem nerozhodují. Vše je v rukou investora a jistě objektivního, spravedlivého, nezávislého a neúplatného úředníka, který rozhoduje férově padni komu padni. Takových máme spoustu, i když je s podivem, že zrovna jedním z témat voleb byla korupce.
Děti Země bohužel nevědí, proč úředníci na Správě CHKO České středohoří, na Ministerstvu životního prostředí, na Ministerstvu dopravy a možná ještě i jinde, třeba na krajském úřadě, porušují zákony. Jen mohou na tento nebezpečný nešvar upozorňovat a bránit se zákony. Toto občanské právo je výdobytkem demokracie a každý ho může používat. Za druhé je nutné upozornit, že v žádných dopravních statistikách není jako důvod uvedeno, že požadavek na dodržování zákonů způsobuje dopravní nehody, zranění a úmrtí.
Z 90 procent je viníkem řidič jako účastník silničního provozu, který prostě porušil pravidla „hry“. A že se příprava a výstavba D8 zpožďuje? Takových staveb je v ČR spousta, jen nejsou „vidět“. Prostě je to smutná realita. Tu sice můžeme kritizovat, ale neměli bychom se stát obětí hlouposti a honit „démony“ kolem sebe, když víme, že existují statistiky.
Miroslav Patrik, předseda Dětí Země (článek ve zkráceném znění vyšel dne 5. 6. 2010 v Ústeckém deníku)
* * * * * *
NAPSALI NÁM: Děti Země a dálnice D8
27. 05. 2010, Ústecký deník – Jiří Seidlic
V posledních dnech se na mne obrátil redaktor jednoho rádia s dotazem na můj názor na dopravní nehodovost na silnicích z Lovosic do Ústí n. L. a dalších objízdných trasách D8; na mé stanovisko dopravního psychologa k další iniciativě občanského sdružení Děti Země k podání stížnosti k dostavbě dálnice D8 do Bruselu. Poslal jsem Děti Země po rádiových vlnách lakonicky na Mars, protože tam nežijí lidé. Toto sdružení bylo již před lety zařazeno mezi tzv. 'Ekoteroristy'. Zachraňují 'Přírodu' - vzácné druhy flóry a fauny, ale člověk do 'jejich přírody' je implicitně zařazen jen jako ničitel.
Dopravní nehody se škodami na životech, na zdraví řidičů a chodců jsou přímými důsledky několikaletých odkladů dostavby dálnice D8. Tyto škody na člověku jako součásti přírody a Země mají na svědomí právě Děti Země. Ty by měly nést plnou odpovědnost za přetížení objízdných tras, které vyvolává u řidičů, ale také obyvatel obcí časovou frustraci - nemohou se smířit s neustálými odklady. Frustrace je příčinou stresu, který vyvolává nepřizpůsobivé dopravní chování od nedodržování jízdních přestávek a usnutí za volantem až po vzájemné agresivní chování řidičů.
Bodový systém je sice účinný na nejagresivnější činy řidičů, ale zeptejme se profesionálního řidiče, který jezdí tisíce km v jednom týdnu, proč má v průběhu jednoho roku 5x přestupek za rychlou jízdu v obci po 2 bodech. Proč jezdí s tímto stresujícím vědomím, že ještě jednou pojede v obci mírně pod 60 km, bude mu odebrána na rok jeho profese a ztratí zaměstnání? Tento stres je unavující - zvyšuje sice koncentraci na dodržování rychlosti, ale tato koncentrace pozornosti může přivodit útlum reakcí ve složitějších dopravních situacích, které jsou velmi časté právě na objízdných trasách, s přechody pro chodce a četnými křižovatkami.
Bezpečnost dopravy, která závisí na lidském chování, které je determinováno množinou příčin, musí být usnadněna tím, že i propustnost dálnice D8 plynulostí dopravy umožní menší lidské ztráty a škody na majetku, které jsou evidovány na objízdných trasách.
Jiří Seidlic, dopravní psycholog a soudní znalec, se specializací na dopravu (článek vyšel dne 27. 5. 2010 v Ústeckém deníku)
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk