Tiskové zprávy
Hnutí Duha: Megakanál dál straší Moravu – aniž by kopli do země
Vláda by podle Hnutí DUHA měla říci ne návrhu, aby potvrdila desítky let staré stavební uzávěry v řadě moravských měst či obcí a pokračovala v letité debatě o multimiliardovém projektu kontroverzního říčního kanálu. Ministři jej dostanou na stůl ve středu (16. 1.).
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) tak – podle ekologické organizace velmi svérázně – splnilo úkol „[p]rověřit reálnost a účelnost“ letitých stavebních uzávěr v trase kanálu Dunaj-Odra-Labe, který dostalo v květnu 2006.
Sporný projekt s rozpočtem odhadovaným na nejméně 300 miliard korun by poškodil ochranu před povodněmi i vzácnou krajinu lužních lesů, mokřadů a luk podél stovek kilometrů Moravy, Odry a Labe. Ale problém představuje, dokonce aniž by stavba začala. V různých variantách jeho zvažované trasy totiž platí stavební uzávěry, které komplikují život desítkám obcí a omezují jiné využití pozemků v říčních nivách – včetně obnovy jejich přírodních funkcí.
Kvůli kritice postižených měst a obcí se vláda před půldruhým rokem rozhodla, že zadá revizi stavebních uzávěr. Projekt kanálu krátce před tím vyškrtla z dopravní politiky i plánů na sedmileté financování dopravních staveb z evropských fondů. Ale ministerstvo nejenže navrhuje stavební uzávěry ponechat. Navíc chce provést ekologické posouzení projektu – které je nutné k zahájení stavby – a nově záměr zařadit do vládní Politiky územního rozvoje.
Podle informací Hnutí DUHA návrh vyvolal ostrý spor mezi zástupci MMR a vicepremiérem Martinem Bursíkem, který požadoval jeho stažení.
Ministerský materiál vágně přiznává „dílčí nepříznivé důsledky“ projektu. Plány kanálu Dunaj-Odra-Labe přitom ostře hodnotily nezávislé posudky, které si na jednotlivé části projektu nechaly vypracovat Jihomoravský a Zlínský kraj [1]. Označily jej za „velmi vážné ohrožení“, respektive „ovlivnění katastrofického charakteru”. Expertní analýza ministerstva životního prostředí propočetla, že stavba by vážně narušila vodní režim na 28 % plochy zasažených povodí.
Více o kanálu Dunaj–Odra–Labe: www.hnutiduha.cz/index.php?cat=programy&art=slozka&id_prace=26&id=91
Pavel Přibyl z Hnutí DUHA řekl:
„Letité stavební uzávěry komplikují život desítkám obcí a zároveň omezují obnovu přírodních funkcí říčních niv, které jsou velmi důležité pro ochranu před povodněmi. Pokud někde platí uzávěra, bude komplikovanější zde postavit dům či obnovit mokřad, kam by se přirozeně a beze škod mohly rozlévat záplavy. Revize byla šancí uzávěry konečně zrušit, aby si starostové mohli oddechnout. Ale podle návrhu, který má vláda na stole, ministerstva ještě další a další léta budou projekt za peníze daňových poplatníků posuzovat, analyzovat a projednávat. Stavební uzávěry mezitím zůstanou. Přitom je jasné, že kanál podle současných plánů se beztak nikdy stavět nebude. Přišel by na stovky miliard, poškodil by krajinu a změnil každodenní život místních lidí podél stovek kilometrů moravských a českých řek i v sousedních zemích.“
Kontakt:
Pavel Přibyl, Hnutí DUHA, telefon 603 207 249, email pavel.pribyl@hnutiduha.cz
Poznámky:
[1] Podrobnosti v tiskových zprávách: www.hnutiduha.cz/index.php?cat=zpravy&id=333&year=2005%3E%3Cspan%20class= (Zlínský kraj) a www.hnutiduha.cz/index.php?cat=zpravy&id=312&year=2005%3E%3Cspan%20class= (Jihomoravský kraj)
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) tak – podle ekologické organizace velmi svérázně – splnilo úkol „[p]rověřit reálnost a účelnost“ letitých stavebních uzávěr v trase kanálu Dunaj-Odra-Labe, který dostalo v květnu 2006.
Sporný projekt s rozpočtem odhadovaným na nejméně 300 miliard korun by poškodil ochranu před povodněmi i vzácnou krajinu lužních lesů, mokřadů a luk podél stovek kilometrů Moravy, Odry a Labe. Ale problém představuje, dokonce aniž by stavba začala. V různých variantách jeho zvažované trasy totiž platí stavební uzávěry, které komplikují život desítkám obcí a omezují jiné využití pozemků v říčních nivách – včetně obnovy jejich přírodních funkcí.
Kvůli kritice postižených měst a obcí se vláda před půldruhým rokem rozhodla, že zadá revizi stavebních uzávěr. Projekt kanálu krátce před tím vyškrtla z dopravní politiky i plánů na sedmileté financování dopravních staveb z evropských fondů. Ale ministerstvo nejenže navrhuje stavební uzávěry ponechat. Navíc chce provést ekologické posouzení projektu – které je nutné k zahájení stavby – a nově záměr zařadit do vládní Politiky územního rozvoje.
Podle informací Hnutí DUHA návrh vyvolal ostrý spor mezi zástupci MMR a vicepremiérem Martinem Bursíkem, který požadoval jeho stažení.
Ministerský materiál vágně přiznává „dílčí nepříznivé důsledky“ projektu. Plány kanálu Dunaj-Odra-Labe přitom ostře hodnotily nezávislé posudky, které si na jednotlivé části projektu nechaly vypracovat Jihomoravský a Zlínský kraj [1]. Označily jej za „velmi vážné ohrožení“, respektive „ovlivnění katastrofického charakteru”. Expertní analýza ministerstva životního prostředí propočetla, že stavba by vážně narušila vodní režim na 28 % plochy zasažených povodí.
Více o kanálu Dunaj–Odra–Labe: www.hnutiduha.cz/index.php?cat=programy&art=slozka&id_prace=26&id=91
Pavel Přibyl z Hnutí DUHA řekl:
„Letité stavební uzávěry komplikují život desítkám obcí a zároveň omezují obnovu přírodních funkcí říčních niv, které jsou velmi důležité pro ochranu před povodněmi. Pokud někde platí uzávěra, bude komplikovanější zde postavit dům či obnovit mokřad, kam by se přirozeně a beze škod mohly rozlévat záplavy. Revize byla šancí uzávěry konečně zrušit, aby si starostové mohli oddechnout. Ale podle návrhu, který má vláda na stole, ministerstva ještě další a další léta budou projekt za peníze daňových poplatníků posuzovat, analyzovat a projednávat. Stavební uzávěry mezitím zůstanou. Přitom je jasné, že kanál podle současných plánů se beztak nikdy stavět nebude. Přišel by na stovky miliard, poškodil by krajinu a změnil každodenní život místních lidí podél stovek kilometrů moravských a českých řek i v sousedních zemích.“
Kontakt:
Pavel Přibyl, Hnutí DUHA, telefon 603 207 249, email pavel.pribyl@hnutiduha.cz
Poznámky:
[1] Podrobnosti v tiskových zprávách: www.hnutiduha.cz/index.php?cat=zpravy&id=333&year=2005%3E%3Cspan%20class= (Zlínský kraj) a www.hnutiduha.cz/index.php?cat=zpravy&id=312&year=2005%3E%3Cspan%20class= (Jihomoravský kraj)
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk