Tiskové zprávy
Město Hradec Králové: Méně aut a bezpečnější cesta dětí do škol díky školním plánům mobility
31. července 2024 | Město Hradec Králové
Od března letošního roku připravuje město Hradec Králové školní plány mobility. Přinést mají snížení počtu aut v blízkosti školních budov, zajištění ještě většího bezpečí na cestách i zlepšení povědomí o aktivním a zdravém stylu života nejen u školáků. Do projektu se zapojili žáci, rodiče i učitelé ze čtyř hradeckých škol, a to ZŠ Josefa Gočára, ZŠ Úprkova, ZŠ Habrmanova a ZŠ Milady Horákové. První úpravy okolí škol, které z plánů mobility vyplývají, by mohly být zahájeny už s příchodem nového školního roku, postupně pak budou pokračovat až do roku příštího.
„Často se setkáváme s tím, že rodiče vozí své děti do bezprostřední blízkosti škol, v důsledku toho pak v ranních a odpoledních hodinách vzniká řada nepříjemných situací. Auta parkují na zakázaných místech, vjíždějí na travnaté plochy a poškozují zeleň, blokují provoz a podobně. Místo se stává chaotickým a v mnoha případech nebezpečným. Takových situací se chceme vyvarovat, proto jsme začali hledat řešení,“ uvádí náměstek primátorky pro oblast rozvoje města Lukáš Řádek. Město tak začalo připravovat školní plány mobility. Tyto dokumenty budou vytvořeny na míru každé škole a jejich cílem je zajistit bezpečné, zdravé a šetrné dopravení dětí do školy i ze školy.
Na jaře bylo zahájeno terénní šetření, ze kterého nyní vyplynulo několik možností, jak situace v okolí vybraných škol řešit. „Plány mobility obsahují několik opatření, která jsme rozdělili do tří oblastí. Tou první jsou nestavební úpravy, které budou spočívat například ve výměně dopravního značení či jiném uspořádání. Dále jsou to stavební úpravy, které zahrnují například zlepšení přechodů a podobně. Třetí je pak výstavba koláren u každé školy,“ říká náměstek Řádek. Právě o řadu těchto návrhů si napsali sami žáci nebo jejich rodiče.
První úpravy, které budou spočívat ve změně nebo výměně dopravního značení či jiném uspořádání, by se měly v těchto školách uskutečnit do konce letošního roku. S výstavbou nových koláren se pak počítá v příštím roce, kdy by také mohlo dojít ke stavebním úpravám na některých přechodech nebo křižovatkách. „Naším cílem je motivovat děti k tomu, aby vyměnily auto za jiný způsob dopravy, která přispívá nejen k jejich aktivnímu a zdravému životnímu stylu, ale zároveň je šetrnější k životnímu prostředí,“ dodává náměstek Řádek. Náklady na tato opatření se nyní odhadují na osm milionů korun. Po jejich dokončení chce město tvorbu školních plánů mobility rozšířit do dalších hradeckých škol.
„Často se setkáváme s tím, že rodiče vozí své děti do bezprostřední blízkosti škol, v důsledku toho pak v ranních a odpoledních hodinách vzniká řada nepříjemných situací. Auta parkují na zakázaných místech, vjíždějí na travnaté plochy a poškozují zeleň, blokují provoz a podobně. Místo se stává chaotickým a v mnoha případech nebezpečným. Takových situací se chceme vyvarovat, proto jsme začali hledat řešení,“ uvádí náměstek primátorky pro oblast rozvoje města Lukáš Řádek. Město tak začalo připravovat školní plány mobility. Tyto dokumenty budou vytvořeny na míru každé škole a jejich cílem je zajistit bezpečné, zdravé a šetrné dopravení dětí do školy i ze školy.
Na jaře bylo zahájeno terénní šetření, ze kterého nyní vyplynulo několik možností, jak situace v okolí vybraných škol řešit. „Plány mobility obsahují několik opatření, která jsme rozdělili do tří oblastí. Tou první jsou nestavební úpravy, které budou spočívat například ve výměně dopravního značení či jiném uspořádání. Dále jsou to stavební úpravy, které zahrnují například zlepšení přechodů a podobně. Třetí je pak výstavba koláren u každé školy,“ říká náměstek Řádek. Právě o řadu těchto návrhů si napsali sami žáci nebo jejich rodiče.
První úpravy, které budou spočívat ve změně nebo výměně dopravního značení či jiném uspořádání, by se měly v těchto školách uskutečnit do konce letošního roku. S výstavbou nových koláren se pak počítá v příštím roce, kdy by také mohlo dojít ke stavebním úpravám na některých přechodech nebo křižovatkách. „Naším cílem je motivovat děti k tomu, aby vyměnily auto za jiný způsob dopravy, která přispívá nejen k jejich aktivnímu a zdravému životnímu stylu, ale zároveň je šetrnější k životnímu prostředí,“ dodává náměstek Řádek. Náklady na tato opatření se nyní odhadují na osm milionů korun. Po jejich dokončení chce město tvorbu školních plánů mobility rozšířit do dalších hradeckých škol.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk