Tiskové zprávy
Oživení: Městská rada schválila 20 miliónů Kč na cyklostezky
V reakci na petici Město pro lidi, kde jedním ze sedmi hlavních požadavků je rozvoj a výstavba cyklostezek, městská rada schválila pro letošek 20 miliónů Kč na jejich výstavbu a pověřila radního Steinera přípravou rozpočtu na rok 2004 dle požadavků městských částí.
Nedávný průzkum veřejného mínění ukázal, že v Praze za prací a nákupy dojíždějí 2-4% obyvatel. Dotace na dopravu by měla dosáhnout tedy alespoň 1% rozpočtu na dopravu, což je letos přibližně 150 milionů korun. Nicméně částka 20 miliónů převyšuje součet prostředků vynaložených na cyklostezky v minulých šesti letech (0,0,0,0,10,2 milióny). V současné době nemá na radnici práce rozvoj cyklostezek v popisu práce ani jeden úředník, přestože se jedná o místní komunikaci spadající pod působnost obce. Schválením pložky rozpočtu vykročila Rada správným směrem, je třeba pověřit konkrétního pracovníka, aby byly peníze skutečně využity.
--------------------------------------------
Hlavní město Praha
RADA HLAVNÍHO MĚSTA PRAHY
USNESENÍ
Rady hlavního města Prahy
číslo 0544
ze dne 29.4.2003
k návrhu dalšího rozvoje systému cyklistických tras na území hl.m. Prahy po roce 2002
Rada hlavního města Prahy
I. souhlasí
se zásadami dalšího rozvoje systému cyklistických tras na území hl. m. Prahy po roce 2002 uvedenými v příloze č. 1 tohoto usnesení
II. bere na vědomí
vyhodnocení připomínkového řízení k návrhu zásad dalšího rozvoje systému cyklistických tras na území hl. m. Prahy po roce 2002 uvedené v příloze č. 1 důvodové zprávy
III. ukládá
1. radnímu Šteinerovi
1. při úpravách rozpočtu na rok 2003 uplatnit požadavek na finanční krytí připravených akcí cyklistických tras z roku 2002 ve výši 20,2 mil. Kč
Kontrolní termín: 31. 5.2003
2. v návrhu rozpočtu kap. 03 na rok 2004 uplatnit finanční krytí požadavků na rozvoj systému cyklistických tras včetně případných požadavků městských částí na přípravu a realizaci cyklistických tras lokálního významu rozšiřujících trasy celoměstského významu
Kontrolní termín: 31.10.2003
3. zabezpečit zpracování metodického pokynu typových funkcí cyklistických stezek
Kontrolní termín: 31.10.2003
2. MHMP - OMZ MHMP, řediteli Technické správy komunikací hl.m. Prahy, řediteli Ústavu dopravního inženýrství hl.m. Prahy
1. zajišťovat ve spolupráci s RDO MHMP další rozvoj systému cyklistických tras v souladu se zásadami uvedenými v příloze č. 1 tohoto usnesení
ontrolní termín: 31.12.2003, 31.12.2004
3. řediteli Ústavu dopravního inženýrství hl.m. Prahy
1. zajistit ve spolupráci s PIS propagaci činností hl. m. Prahy v oblasti cyklistické dopravy
Kontrolní termín: 30. 6.2003
4. MHMP - OMI MHMP, řediteli Technické správy komunikací hl.m. Prahy
1. zajišťovat při přípravě rekonstrukcí a nové výstavbě komunikací případně i při přípravě dalších investičních akcí vytváření vhodných podmínek pro cyklistickou dopravu
Kontrolní termín: 31.12.2003, 31.12.2004
IV. žádá
1. MČ hl.m.Prahy
1. o pokračování ve spolupráci při přípravě a realizaci cyklistických tras na svém území s ÚDI hl. m. Prahy a TSK hl. m. Prahy s cílem koordinovat jejich výstavbu s celoměstským systémem cyklistických tras na území hl. m. Prahy a poskytovat podklady pro Geografický informační systém
MUDr. Pavel Bém
primátor hl.m. Prahy
Ing. Jan Bürgermeister
náměstek primátora hl.m. Prahy
Předkladatel: radní Šteiner
Tisk: 3048
Provede: radní Šteiner, MHMP - OMZ MHMP, ředitel Technické správy komunikací hl.m. Prahy, ředitel Ústavu dopravního inženýrství hl.m. Prahy, MHMP - OMI MHMP
Na vědomí: odbory MHMP,MČ hl.m.Prahy
--------------------------------------------
Příloha č. 1 k usnesení Rady HMP č. 0544 ze dne 29. 4. 2003
Zásady dalšího rozvoje systému cyklistických tras na území hl. m. Prahy po roce 2002
1. Podnětem pro návrh dalšího postupu realizace cyklistických tras na území hl.m. Prahy je usnesení R HMP č. 2283 ze dne 18. 12. 2001, které vzalo na vědomí zprávu o vyhodnocení plnění usnesení RZHMP č. 323 z roku 1993 a uložilo zpracovat návrh dalšího rozvoje systému cyklistických komunikací na území hl. m. Prahy po roce 2002.
2. Návrh dalšího postupu realizace vychází i z výsledků anketního průzkumu cyklistické dopravy, provedeného v roce 2002, který potvrdil dosavadní trend přípravy a realizace cyklistických tras s převažujícím zaměřením na rekreační cyklistiku. Podpora rozvoje cyklistické dopravy bude dále zaměřena na realizaci opatření podporujících častější využívání jízdního kola, tj. na realizaci dalších cyklistických tras, samostatných stezek a vyhrazených pruhů pro cyklisty, zejména v rámci rekonstrukcí a výstavby nových komunikací, cyklistických areálů v lesoparcích, na možnosti odstavování kol včetně jejich zabezpečení proti krádeži.
3. Základní systém cyklistických tras o celkové délce 440 km vychází ze studie cyklistických tras, zpracované v roce 1993, se zahrnutím aktualizace některých tras plynoucí z podrobné projektové přípravy a se začleněním úseků okružní cyklotrasy „Pražské kolo„ na území hl.m. Prahy, která představuje vyznačení cyklistické trasy okolo Prahy na území hl. m. Prahy a Středočeského kraje. Trasa bude vedena převážně po stávajících místních nebo účelových komunikacích a vhodným způsobem propojí radiální trasy základního sytému.
4. Další rozvoj základního systému cyklistických tras na území hl. m. Prahy bude nadále koordinován se systémem cyklotras na území ČR (trasy č. 1, č. 2, č. 3, č. 11, č. 14, č. 201) . Trasám celoměstského významu, které jsou dílčí částí cyklotras ČR, bude dána priorita při jejich přípravě a realizaci.
5. Navrhování cyklistických tras bude s ohledem na finanční prostředky a řešení majetkoprávních vztahů zaměřeno zejména na výstavbu samostatných cyklistických komunikací (společné stezky pro cyklisty a chodce, stezky pro cyklisty). Při návrhu samostatných cyklistických komunikací rekreačního charakteru budou i nadále jejich parametry voleny tak, aby byly využitelné pohybově postiženými osobami.
6. Společně s realizací základního systému cyklistických tras bude kladen důraz na další cyklistická zařízení (např. stojany na jízdní kola, úschovny kol apod.)
7. Systém financování cyklistických tras na území města bude i nadále vycházet ze zásady, že základní systém cyklistických tras, tj. tras celoměstského významu, bude hrazen z prostředků města, ostatní cyklistické trasy z prostředků městských částí.
8. Při dalším rozvoji cyklistických tras bude využíváno také přirozených biokoridorů v oblasti malých vodních toků.
9. Nedílnou součástí dalšího rozvoje cyklistických tras celoměstského významu bude i informování veřejnosti a propagace akcí v oblasti cyklistické dopravy (tisk, internet, účelové tiskoviny apod.)
10. Postup výstavby cyklistických tras bude ovlivněn výší přidělovaných finančních prostředků a v případě jejich vedení po samostatných komunikacích zejména kladným vyřešením majetkoprávních vztahů u pozemků, po kterých tyto komunikace povedou.
11. Koordinovaný rozvoj základního systému cyklistických tras na území hl. m. Prahy a jeho koordinaci se systémem cyklotras na území ČR zajišťuje Ústav dopravního inženýrství. Funkci investora a správce základního systému cyklistických tras zajišťuje Technická správa komunikací hl.m. Prahy.
12. V nejbližším období bude program výstavby přednostně soustředěn na tyto akce (pokračování a dokončení akcí rozpracovaných v roce 2002):
- Modřany, úsek mezi ul. U Kina a U Soutoku
- Kolčavka - Freyova
- Petrovice - Křeslice - Újezd
- Lahovice - Radotín - hranice hl. m. Prahy
13. V dalším období budou připravovány a realizovány akce :
- Troja - hranice Prahy
- Troja - Ďáblice
- Okružní cyklotrasa „Pražské kolo„
- Staroměstské náměstí - Mánesův most - Klárov - Chotkova ulice - Mariánské hradby - Pohořelec (oddělení cyklistické dopravy od automobilové i pěší)
- Řepy - Hlubočepy
- Podolí - Modřany - Komořany
- Cholupice - Točná - Komořany
- Modřany - Lhotka - Cholupice - hranice Prahy
- Freyova - Kyjský rybník
- Kyjský rybník - Hloubětín - Satalice - Vinoř
- Záběhlice - vodní nádrž Hostivař
14. Základní systém cyklistických tras na území hl.m. Prahy je zobrazen na samostatné grafické příloze. Vedení dosud nerealizovaných tras má pouze orientační charakter, přesné trasování bude stanoveno v projektové dokumentaci.
Nedávný průzkum veřejného mínění ukázal, že v Praze za prací a nákupy dojíždějí 2-4% obyvatel. Dotace na dopravu by měla dosáhnout tedy alespoň 1% rozpočtu na dopravu, což je letos přibližně 150 milionů korun. Nicméně částka 20 miliónů převyšuje součet prostředků vynaložených na cyklostezky v minulých šesti letech (0,0,0,0,10,2 milióny). V současné době nemá na radnici práce rozvoj cyklostezek v popisu práce ani jeden úředník, přestože se jedná o místní komunikaci spadající pod působnost obce. Schválením pložky rozpočtu vykročila Rada správným směrem, je třeba pověřit konkrétního pracovníka, aby byly peníze skutečně využity.
--------------------------------------------
Hlavní město Praha
RADA HLAVNÍHO MĚSTA PRAHY
USNESENÍ
Rady hlavního města Prahy
číslo 0544
ze dne 29.4.2003
k návrhu dalšího rozvoje systému cyklistických tras na území hl.m. Prahy po roce 2002
Rada hlavního města Prahy
I. souhlasí
se zásadami dalšího rozvoje systému cyklistických tras na území hl. m. Prahy po roce 2002 uvedenými v příloze č. 1 tohoto usnesení
II. bere na vědomí
vyhodnocení připomínkového řízení k návrhu zásad dalšího rozvoje systému cyklistických tras na území hl. m. Prahy po roce 2002 uvedené v příloze č. 1 důvodové zprávy
III. ukládá
1. radnímu Šteinerovi
1. při úpravách rozpočtu na rok 2003 uplatnit požadavek na finanční krytí připravených akcí cyklistických tras z roku 2002 ve výši 20,2 mil. Kč
Kontrolní termín: 31. 5.2003
2. v návrhu rozpočtu kap. 03 na rok 2004 uplatnit finanční krytí požadavků na rozvoj systému cyklistických tras včetně případných požadavků městských částí na přípravu a realizaci cyklistických tras lokálního významu rozšiřujících trasy celoměstského významu
Kontrolní termín: 31.10.2003
3. zabezpečit zpracování metodického pokynu typových funkcí cyklistických stezek
Kontrolní termín: 31.10.2003
2. MHMP - OMZ MHMP, řediteli Technické správy komunikací hl.m. Prahy, řediteli Ústavu dopravního inženýrství hl.m. Prahy
1. zajišťovat ve spolupráci s RDO MHMP další rozvoj systému cyklistických tras v souladu se zásadami uvedenými v příloze č. 1 tohoto usnesení
ontrolní termín: 31.12.2003, 31.12.2004
3. řediteli Ústavu dopravního inženýrství hl.m. Prahy
1. zajistit ve spolupráci s PIS propagaci činností hl. m. Prahy v oblasti cyklistické dopravy
Kontrolní termín: 30. 6.2003
4. MHMP - OMI MHMP, řediteli Technické správy komunikací hl.m. Prahy
1. zajišťovat při přípravě rekonstrukcí a nové výstavbě komunikací případně i při přípravě dalších investičních akcí vytváření vhodných podmínek pro cyklistickou dopravu
Kontrolní termín: 31.12.2003, 31.12.2004
IV. žádá
1. MČ hl.m.Prahy
1. o pokračování ve spolupráci při přípravě a realizaci cyklistických tras na svém území s ÚDI hl. m. Prahy a TSK hl. m. Prahy s cílem koordinovat jejich výstavbu s celoměstským systémem cyklistických tras na území hl. m. Prahy a poskytovat podklady pro Geografický informační systém
MUDr. Pavel Bém
primátor hl.m. Prahy
Ing. Jan Bürgermeister
náměstek primátora hl.m. Prahy
Předkladatel: radní Šteiner
Tisk: 3048
Provede: radní Šteiner, MHMP - OMZ MHMP, ředitel Technické správy komunikací hl.m. Prahy, ředitel Ústavu dopravního inženýrství hl.m. Prahy, MHMP - OMI MHMP
Na vědomí: odbory MHMP,MČ hl.m.Prahy
--------------------------------------------
Příloha č. 1 k usnesení Rady HMP č. 0544 ze dne 29. 4. 2003
Zásady dalšího rozvoje systému cyklistických tras na území hl. m. Prahy po roce 2002
1. Podnětem pro návrh dalšího postupu realizace cyklistických tras na území hl.m. Prahy je usnesení R HMP č. 2283 ze dne 18. 12. 2001, které vzalo na vědomí zprávu o vyhodnocení plnění usnesení RZHMP č. 323 z roku 1993 a uložilo zpracovat návrh dalšího rozvoje systému cyklistických komunikací na území hl. m. Prahy po roce 2002.
2. Návrh dalšího postupu realizace vychází i z výsledků anketního průzkumu cyklistické dopravy, provedeného v roce 2002, který potvrdil dosavadní trend přípravy a realizace cyklistických tras s převažujícím zaměřením na rekreační cyklistiku. Podpora rozvoje cyklistické dopravy bude dále zaměřena na realizaci opatření podporujících častější využívání jízdního kola, tj. na realizaci dalších cyklistických tras, samostatných stezek a vyhrazených pruhů pro cyklisty, zejména v rámci rekonstrukcí a výstavby nových komunikací, cyklistických areálů v lesoparcích, na možnosti odstavování kol včetně jejich zabezpečení proti krádeži.
3. Základní systém cyklistických tras o celkové délce 440 km vychází ze studie cyklistických tras, zpracované v roce 1993, se zahrnutím aktualizace některých tras plynoucí z podrobné projektové přípravy a se začleněním úseků okružní cyklotrasy „Pražské kolo„ na území hl.m. Prahy, která představuje vyznačení cyklistické trasy okolo Prahy na území hl. m. Prahy a Středočeského kraje. Trasa bude vedena převážně po stávajících místních nebo účelových komunikacích a vhodným způsobem propojí radiální trasy základního sytému.
4. Další rozvoj základního systému cyklistických tras na území hl. m. Prahy bude nadále koordinován se systémem cyklotras na území ČR (trasy č. 1, č. 2, č. 3, č. 11, č. 14, č. 201) . Trasám celoměstského významu, které jsou dílčí částí cyklotras ČR, bude dána priorita při jejich přípravě a realizaci.
5. Navrhování cyklistických tras bude s ohledem na finanční prostředky a řešení majetkoprávních vztahů zaměřeno zejména na výstavbu samostatných cyklistických komunikací (společné stezky pro cyklisty a chodce, stezky pro cyklisty). Při návrhu samostatných cyklistických komunikací rekreačního charakteru budou i nadále jejich parametry voleny tak, aby byly využitelné pohybově postiženými osobami.
6. Společně s realizací základního systému cyklistických tras bude kladen důraz na další cyklistická zařízení (např. stojany na jízdní kola, úschovny kol apod.)
7. Systém financování cyklistických tras na území města bude i nadále vycházet ze zásady, že základní systém cyklistických tras, tj. tras celoměstského významu, bude hrazen z prostředků města, ostatní cyklistické trasy z prostředků městských částí.
8. Při dalším rozvoji cyklistických tras bude využíváno také přirozených biokoridorů v oblasti malých vodních toků.
9. Nedílnou součástí dalšího rozvoje cyklistických tras celoměstského významu bude i informování veřejnosti a propagace akcí v oblasti cyklistické dopravy (tisk, internet, účelové tiskoviny apod.)
10. Postup výstavby cyklistických tras bude ovlivněn výší přidělovaných finančních prostředků a v případě jejich vedení po samostatných komunikacích zejména kladným vyřešením majetkoprávních vztahů u pozemků, po kterých tyto komunikace povedou.
11. Koordinovaný rozvoj základního systému cyklistických tras na území hl. m. Prahy a jeho koordinaci se systémem cyklotras na území ČR zajišťuje Ústav dopravního inženýrství. Funkci investora a správce základního systému cyklistických tras zajišťuje Technická správa komunikací hl.m. Prahy.
12. V nejbližším období bude program výstavby přednostně soustředěn na tyto akce (pokračování a dokončení akcí rozpracovaných v roce 2002):
- Modřany, úsek mezi ul. U Kina a U Soutoku
- Kolčavka - Freyova
- Petrovice - Křeslice - Újezd
- Lahovice - Radotín - hranice hl. m. Prahy
13. V dalším období budou připravovány a realizovány akce :
- Troja - hranice Prahy
- Troja - Ďáblice
- Okružní cyklotrasa „Pražské kolo„
- Staroměstské náměstí - Mánesův most - Klárov - Chotkova ulice - Mariánské hradby - Pohořelec (oddělení cyklistické dopravy od automobilové i pěší)
- Řepy - Hlubočepy
- Podolí - Modřany - Komořany
- Cholupice - Točná - Komořany
- Modřany - Lhotka - Cholupice - hranice Prahy
- Freyova - Kyjský rybník
- Kyjský rybník - Hloubětín - Satalice - Vinoř
- Záběhlice - vodní nádrž Hostivař
14. Základní systém cyklistických tras na území hl.m. Prahy je zobrazen na samostatné grafické příloze. Vedení dosud nerealizovaných tras má pouze orientační charakter, přesné trasování bude stanoveno v projektové dokumentaci.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk