Tiskové zprávy
Český ekologický ústav: Metodika pro místní Agendy 21 v ČR
Co ovlivňuje kvalitu našeho života, jak budeme žít za 20 a více let a jak budou žít naše děti? Jaký bude rozvoj měst, obcí a regionů České republiky za 50 let? Je současný rozvoj dlouhodobě udržitelný?
Otázky, na které hledáme odpovědi. Mnohé je však už dnes známo: rozvoj, zaměřený pouze na ekonomiku a nezohledňující limity dané přírodou, udržitelný není; velké sociální rozdíly ohrožují stabilitu společnosti; ochrana přírody a životního prostředí musí brát v úvahu také ekonomické a sociální potřeby společnosti. Vše se vším souvisí – pravidlo známé tisíce let avšak v současnosti jakoby pozapomenuté ….
Mnoho lidí po celém světě se proto zabývá otázkami udržitelného rozvoje. Bylo pojmenováno to, co je neudržitelné i to, co rozvoj může podpořit v dlouhodobé perspektivě, tzv. principy udržitelného rozvoje.
Nástrojem, jak uplatnit tyto principy v praktickém životě, je místní Agenda 21, neboli místní program pro 21. století.
V březnu 2003 byl úspěšně dokončen projekt „Širší podpora místních Agend 21 v ČR s využitím zkušeností z Velké Británie“. Byla vybrána tři zkušební (pilotní) místa: město Kladno, region Děčínska a mikroregion Poodří (chráněná krajinná oblast). Projekt zpracoval a koordinoval Český ekologický ústav a finančně ho podpořilo britské Ministerstvo pro mezinárodní rozvoj (DFID). Více se o projektu můžete dovědět na http://www.ceu.cz/edu/ma21/DFID/DFID_uvod.htm . Jedním z výstupů tohoto projektu je „Metodika pro místní Agendy 21 v ČR“, která shrnuje všechny dosud získané zkušenosti s praktickým uplatňováním principů udržitelného rozvoje v podmínkách ČR prostřednictvím místních Agend 21. Na Metodice MA21 spolupracovali: Český ekologický ústav, Národní síť zdravých měst, Ministerstvo životního prostředí a další. Tento metodický materiál je určen všem zájemcům o udržitelný rozvoj v obcích, městech či městských částech a regionech ČR.
Místní Agenda 21 (která vychází z programového dokumentu Agenda 21 z Konference OSN o životním prostředí a rozvoji v r. 1992 a Konference OSN o udržitelném rozvoji v r. 2002) je nesmírně důležitým procesem, jelikož propojením ekonomických, sociálních, ekologických, kulturních a dalších aspektů, které ovlivňují životní úroveň místních obyvatel, vytváří komplexní přístup k řízení společnosti. Obsahuje v sobě také strategické plánování a zapojování veřejnosti do věcí veřejných.
Jedná se především o zajištění podmínek pro kvalitní život v konkrétní obci nebo regionu v dlouhodobé perspektivě. Iniciátorem procesu může přitom být stejně tak dobře místní správa jako nevládní organizace nebo skupina lidí, kterým záleží na zdravém rozvoji obce či regionu v dlouhodobé perspektivě. Záleží však na tom, jaká struktura procesu se vybuduje - na ní závisí, zda bude proces životaschopný a zda budou principy udržitelného rozvoje uplatňovány v každodenní praxi lidí, především při rozhodování v místní/regionální správě. Nezastupitelnou úlohu v procesech místních Agend 21 (dále jen MA21) hrají místní správy.
Jelikož principy udržitelného rozvoje jsou v místních podmínkách ČR stále ještě nedostatečně uplatňovány, a tím je ohrožena stabilita rozvoje, je třeba rozšířit pojem a implementaci MA21 do většiny obcí, měst a regionů. Kromě toho je uplatnění principů udržitelného rozvoje jednou z podmínek získání zdrojů z EU i dalších mezinárodních sdružení.
Metodika pro místní Agendy 21 v České republice je významným a ojedinělým materiálem, který může ovlivnit přechod ČR na cestu udržitelného rozvoje.
Tato publikace vyšla tiskem v září 2003 a je možné si ji objednat (publikace zdarma, platí se pouze poštovné) na e-mailu marketa.romanova@ceu.cz nebo je k dispozici v elektronické podobě na webových stránkách http://www.ceu.cz/edu/ma21/ma21.htm Oddělení EVVO ČEÚ.
Otázky, na které hledáme odpovědi. Mnohé je však už dnes známo: rozvoj, zaměřený pouze na ekonomiku a nezohledňující limity dané přírodou, udržitelný není; velké sociální rozdíly ohrožují stabilitu společnosti; ochrana přírody a životního prostředí musí brát v úvahu také ekonomické a sociální potřeby společnosti. Vše se vším souvisí – pravidlo známé tisíce let avšak v současnosti jakoby pozapomenuté ….
Mnoho lidí po celém světě se proto zabývá otázkami udržitelného rozvoje. Bylo pojmenováno to, co je neudržitelné i to, co rozvoj může podpořit v dlouhodobé perspektivě, tzv. principy udržitelného rozvoje.
Nástrojem, jak uplatnit tyto principy v praktickém životě, je místní Agenda 21, neboli místní program pro 21. století.
V březnu 2003 byl úspěšně dokončen projekt „Širší podpora místních Agend 21 v ČR s využitím zkušeností z Velké Británie“. Byla vybrána tři zkušební (pilotní) místa: město Kladno, region Děčínska a mikroregion Poodří (chráněná krajinná oblast). Projekt zpracoval a koordinoval Český ekologický ústav a finančně ho podpořilo britské Ministerstvo pro mezinárodní rozvoj (DFID). Více se o projektu můžete dovědět na http://www.ceu.cz/edu/ma21/DFID/DFID_uvod.htm . Jedním z výstupů tohoto projektu je „Metodika pro místní Agendy 21 v ČR“, která shrnuje všechny dosud získané zkušenosti s praktickým uplatňováním principů udržitelného rozvoje v podmínkách ČR prostřednictvím místních Agend 21. Na Metodice MA21 spolupracovali: Český ekologický ústav, Národní síť zdravých měst, Ministerstvo životního prostředí a další. Tento metodický materiál je určen všem zájemcům o udržitelný rozvoj v obcích, městech či městských částech a regionech ČR.
Místní Agenda 21 (která vychází z programového dokumentu Agenda 21 z Konference OSN o životním prostředí a rozvoji v r. 1992 a Konference OSN o udržitelném rozvoji v r. 2002) je nesmírně důležitým procesem, jelikož propojením ekonomických, sociálních, ekologických, kulturních a dalších aspektů, které ovlivňují životní úroveň místních obyvatel, vytváří komplexní přístup k řízení společnosti. Obsahuje v sobě také strategické plánování a zapojování veřejnosti do věcí veřejných.
Jedná se především o zajištění podmínek pro kvalitní život v konkrétní obci nebo regionu v dlouhodobé perspektivě. Iniciátorem procesu může přitom být stejně tak dobře místní správa jako nevládní organizace nebo skupina lidí, kterým záleží na zdravém rozvoji obce či regionu v dlouhodobé perspektivě. Záleží však na tom, jaká struktura procesu se vybuduje - na ní závisí, zda bude proces životaschopný a zda budou principy udržitelného rozvoje uplatňovány v každodenní praxi lidí, především při rozhodování v místní/regionální správě. Nezastupitelnou úlohu v procesech místních Agend 21 (dále jen MA21) hrají místní správy.
Jelikož principy udržitelného rozvoje jsou v místních podmínkách ČR stále ještě nedostatečně uplatňovány, a tím je ohrožena stabilita rozvoje, je třeba rozšířit pojem a implementaci MA21 do většiny obcí, měst a regionů. Kromě toho je uplatnění principů udržitelného rozvoje jednou z podmínek získání zdrojů z EU i dalších mezinárodních sdružení.
Metodika pro místní Agendy 21 v České republice je významným a ojedinělým materiálem, který může ovlivnit přechod ČR na cestu udržitelného rozvoje.
Tato publikace vyšla tiskem v září 2003 a je možné si ji objednat (publikace zdarma, platí se pouze poštovné) na e-mailu marketa.romanova@ceu.cz nebo je k dispozici v elektronické podobě na webových stránkách http://www.ceu.cz/edu/ma21/ma21.htm Oddělení EVVO ČEÚ.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk