https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/ministerstvo-dopravy-chce-vyrazne-snizit-pocet-mrtvych-na-silnicich
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

MD ČR: Ministerstvo dopravy chce výrazně snížit počet mrtvých na silnicích

24. ledna 2005 | MD ČR
Na silnicích došlo k pozitivnímu obratu

Uplynulý rok 2004 přinesl pozitivní trend. Počet usmrcených osob na českých silnicích začal klesat. Oproti roku 2003 klesl počet mrtvých o více než sto. V roce 2003 to bylo 1319 mrtvých, v roce 2004 už "jen" 1215 usmrcených osob. Tento rozdíl činí 7,5 %. Dlouhodobý negativní trend ve vývoji následků silniční nehodovosti tak nabral opačný směr. Ministerstvo dopravy navíc považuje za důležitou skutečnost, že došlo k výraznému poklesu usmrcených dětí - z 36 na 24 usmrcených. Z toho bylo 9 chodců. V roce 2004 nezemřelo na českých silnicích žádné dítě jedoucí na kole. Výrazně také klesl počet nehod zaviněných alkoholem. Alkohol za volantem zabíjel v 59 případech. Počet takto usmrcených klesl oproti roku 2003 o 47 %. Ministerstvo dopravy proto považuje loňský rok v oblasti bezpečnosti silničního provozu za mimořádně úspěšný.

Národní strategii bezpečnosti silničního provozu se daří naplňovat

Jednou z nejvýraznějších aktivit Ministerstva dopravy v loňském roce bylo vytvoření Národní strategie bezpečnosti silničního provozu. Tato Strategie si v souladu se závazky Evropské komise klade ambiciózní cíl - snížit do roku 2010 počet usmrcených v silničním provozu na polovinu úrovně roku 2002. Podle tohoto záměru by mělo za pět let zemřít na českých silnicích maximálně 650 osob. Statistika následků nehodovosti za rok 2004 ukazuje, že Česká republika vykročila v této oblasti správným směrem a že cíle Strategie pozvolna naplňuje. Strategie prosazuje přijetí důrazných opatření v několika oblastech, které mají vliv na bezpečnost silničního provozu. Jde o zvyšování bezpečnosti vozidel, bezpečnosti dopravní infrastruktury a především preventivní i represivní důraz v oblasti lidského faktoru. Jedním z největších problémů je totiž nedostatečné prosazování práva proti nedbalosti, nekázni, bezohlednosti až agresivitě mnohých řidičů, kterým chybí jakýkoli pocit zodpovědnosti za zdraví a život vlastní i ostatních účastníků silničního provozu. Výrazným faktorem je také nevelký respekt vůči platným zákonům. Tato situace je v ČR zásadně odlišná od zemí západní Evropy, kde jsou řidiči ve svém chování mnohem vyspělejší.

Situaci má zlepšit novela zákona 361/2000 Sb., O provozu na pozemních komunikacích

Klíčovým momentem letošního roku bude pro Ministerstvo dopravy přijetí novely zákona o provozu na pozemních komunikacích. Tato nová právní úprava počítá se zavedením tzv. bodového systému, kdy se budou přestupky řidičů trestat odnímáním určitého počtu bodů. Zkušenosti ze zahraničí jasně ukazují reálnou účinnost takového opatření v praxi. Zavedení bodového systému eliminuje nejnebezpečnější řidiče. Je evidentní, že pokud u našich zákonodárců bodový systém neuspěje, bude na českých silnicích umírat ve srovnání s ostatními evropskými státy neúměrný počet lidí. Bodový systém nyní platí ve 13 zemích Evropské unie. Nově ho zavádějí např. v Rakousku či Lotyšsku. Zemí, kde se systém založený na bodech exemplárně osvědčil, je Francie.

Francie radikálně změnila situaci na svých silnicích

Francie se rozhodla v posledních letech zásadně změnit následky silniční nehodovosti. Jedním z přijatých opatření bylo v červenci 1992 zavedení bodového systému. Statistiky z následujících let jasně ukazují na trvalý pokles počtu mrtvých na tamních silnicích. Např. za rok 2003 to byl pokles počtu usmrcených oproti roku 2002 o 21 % (z 7 655 na 6 058) a pokles celkové nehodovosti o 17,5 % (ze 105 470 na 90 220). Bodový systém ovšem nebyl ve Francii jediným opatřením. V této zemi se podařilo vyvolat celonárodní diskusi o problematice bezpečnosti silničního provozu. Nevládní organizace "Securité Routiere" provedla v roce 2002 kampaň proti udělování prezidentské milosti za trestné činy v dopravě. V roce 2004 uspořádala celonárodní kampaň s názvem "Odmítám být vrahem". Ve Francii také celoplošně instalují stacionární měřiče rychlosti (do roku 2005 to má být 1000 míst), tvrdě trestají nepoužívání bezpečnostních pásů či telefonování řidiče za jízdy. Zavedli také udělení řidičského průkazu na zkoušku či povinné kurzy pro ty, kteří se opakovaně dopouštějí porušování dopravních předpisů.

Situace se lepší už i v České republice

Ministerstvo dopravy se snaží všemožnými dostupnými prostředky o zlepšení bezpečnosti silničního provozu v České republice. V souladu s výše zmíněnou Strategií můžeme uvést následující příklady:

* metodická pomoc krajům a obcím v oblasti dopravního zklidňování
* školení pracovníků krajů a obcí
* zvyšování počtu měření rychlosti jízdy
* zvyšování přehlednosti křižovatek
* zvyšování bezpečnosti železničních přejezdů (v r. 2004 z rozpočtu SFDI 172 milionů Kč)
* systematické zjišťování a odstraňování příčin nehodovosti v místech častých dopravních nehod (např. na dálnici D1)
* odstraňování nepovolených reklamních zařízení podél dálnic a rychlostních komunikací (k 15. lednu 2005 bylo odstraněno 539 reklam)
* dozor nad činností STK
* zavádění nového Automatizovaného informačního systému STK
* dozor nad činností autoškol
* dozor nad profesionálními dopravci (intenzivní kontrola tachografických kotoučků)
* zvyšování bezpečnosti dopravy a její zpřístupňování osobám s omezenou schopností pohybu a orientace (v roce 2004 z rozpočtu SFDI 77 milionů Kč)

V oblasti bezpečnosti silničního provozu se na Ministerstvu dopravy angažuje oddělení BESIP

Oddělení BESIP ministerstva dopravy klade dlouhodobě důraz na dopravní výchovu dětí. Pořádá kupříkladu celostátní soutěž mladých cyklistů. BESIP systematicky podporuje výcvik na dětských dopravních hřištích. Dopravní výchova byla poslední dobou velmi podceňována, MD proto začalo vzdělávat pedagogy, aby byli schopni kvalitně vyučovat dopravní výchovu. Tvoříme praktické pomůcky a materiály k výchově - učebnice, plakáty, hry.

BESIP zorganizoval v roce 2004 řadu kampaní: Nepijte, když řídíte, Smrt se nepoutá, Viditelnost, Padesátka a The Action. Kampaň Smrt se nepoutá získala ocenění Nejlepší televizní spot měsíce a stala se třetím nejlépe vyhodnoceným billboardem. V současné době probíhají kampaně Viditelnost, Padesátka a The Action. Holandská společnost ITC, která vlastní licenci na organizaci The Action, byla velmi spokojena s přípravou a prezentací tohoto projektu. Dle jejího vyjádření jde v ČR o nejlépe zpracovaný projekt ze všech států, ve kterých byl představen (Irsko, Velká Británie, Holandsko, Španělsko). ITC má zájem na spolupráci s MD a chce, aby ČR připravovala tento projekt i pro ostatní státy, ve kterých bude prezentován. Vysoká úroveň přípravy a prezentace českého představení by se měla stát evropským standardem.

V roce 2005 se BESIP zaměří na dvě priority: bezpečnost dětí a mládeže a také bezpečnost v obcích. V dubnu letošního roku spustí výraznou propagaci dětských autosedaček. Ve všech krajích také proběhne multimediální představení pro středoškoláky o důsledcích řízení pod vlivem alkoholu - "The Action". Pro děti z mateřských a žáky ze základních škol se připravují atraktivní výukové materiály.V rámci posilování bezpečnosti v obcích čekejme v březnu mediální kampaň propagující dodržování rychlostního limitu 50 km/h. Zároveň bude toto chování výrazně sledováno ze strany Dopravní policie ČR. Předpokládáme také nárůst instalace obecních kamer sledujících rychlost a jízdu na červenou.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist