Petr Šmíd "> Ministr předá ceny za zklidňování dopravy ve městech a obcích - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/ministr-preda-ceny-za-zklidnovani-dopravy-ve-mestech-a-obcich
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Nadace Partnerství: Ministr předá ceny za zklidňování dopravy ve městech a obcích

22. září 2004 | Nadace Partnerství
Autor: Petr Šmíd, tel: 274816727, 732930646
Dnes v 11 hodin budou v budově Ministerstva dopravy ČR slavnostně vyhlášeny výsledky třetího ročníku soutěže Zklidňování dopravy ve městech a obcích [1]. Mezi oceněné projekty bude rozděleno 260.000,-Kč. Ceny předá ministr dopravy Milan Šimonovský spolu se zástupci časopisu Moderní obec a Nadace Partnerství.

V kategorii obcí získal ocenění spojené s prémií 50.000 Kč Grygov na Hané za rekonstrukci silničního průtahu, jejíž výsledkem je kromě výrazného zvýšení bezpečnosti všech účastníků silničního provozu také zkrášlení veřejného prostoru. „Původní projektová dokumentace z roku 1996 již neodpovídala požadavkům kladeným na silniční průtahy obcemi a jednostranně preferovala automobilovou dopravu“, říká starosta Grygova Otakar Hlaváč. „Rekonstrukce nakonec proběhla již podle přepracovaného projektu: vozovka byla zúžena a ušetřené místo bylo využito na rozšíření zeleně, chodníků a vybudování parkovacích zálivů,“ dodává pan starosta.

V kategorii měst a městských částí porota ohodnotila nejvyšší cenou hned dva soutěžní projekty, z nichž každý získal prémii 80.000 Kč: program postupného zklidňování dopravy v centru Českých Budějovic a rekonstrukce dopravní tepny procházející středem Pardubic. Částkou 50.000 Kč bylo odměněno město Liberec za přestavbu komunikací v tzv. dolním centru města. Za postupnou kultivaci vnitrobloků na sídlišti Slovany, vedoucí jednak ke zklidnění dopravy, ale především k zlidštění a zvýšení estetické úrovně veřejných prostor, si město Plzeň odnáší Cenu časopisu Moderní obec.

Kontakty:
Administrátor soutěže: Petr Šmíd, Nadace Partnerství (program Doprava pro 21. století) [2],
tel. 274816727, 732930646, petr.smid@ecn.cz; doprava21.ecn.cz; www.nadacepartnerstvi.cz

[1] Soutěž vyhlašuje Nadace Partnerství ve spolupráci s Nadací VIA, Ministerstvem dopravy (BESIP), časopisem Moderní obec a Svazem měst a obcí. Cílem soutěže je prostřednictvím ocenění uvést v širší známost kvalitní projekty realizované v České republice a inspirovat k jejich následování. Slavnostní vyhlášení výsledků třetího ročníku soutěže proběhne na Evropský den bez aut ve středu 22. září 2004.

Ocenění dosud získaly tyto projekty:
Zklidnění dopravy v městské památkové zóně v Opavě (odměna 100.000,-Kč)
Zklidnění průtahu obcí Těšetice (odměna 100.000,-Kč)
Dopravně zklidňující opatření na průtahu Vsetínem (odměna 50.000 Kč)
Rekonstrukce místních komunikací v Rybitví (odměna 50.000 Kč)
Řešení havarijní situace tranzitní dopravy v centru města Chlumce nad Cidlinou (Cena časopisu Moderní obec)
Okružní křižovatka na náměstí 28. října v Luhačovicích (odměna 100.000,-Kč)
Úprava zastávky trolejbusů v ulici Na Dlouhých v Plzni (odměna 100.000,-Kč)
Zklidnění silnice I/58 na průtahu obcí Krmelín (odměna 50.000,-Kč)
Obytná zóna Plzeň – Nová Hospoda (odměna 50.000,-Kč)
Velká okružní křižovatka u nádraží v Chebu (Cena časopisu Moderní obec.
Podrobnosti na http://doprava21.ecn.cz/databaze.htm

[2] Program Doprava pro 21. století (společný program Nadace Partnerství a Nadace VIA) chce aktivně přispívat k tomu, aby dopravní politika v naší zemi zahrnovala promyšlenou a dostatečnou podporu trvale udržitelných druhů dopravy (veřejná osobní, cyklistická, pěší) za současného omezování růstu individuální automobilové dopravy. Jednou z priorit programu je bezpečnost silniční dopravy. Bližší informace: http://doprava21.ecn.cz/

=========================================================================
Příloha: Přehled projektů hodnocených v letošním ročníku soutěže „Zklidňování dopravy ve městech a obcích ČR“

======================================
Statutární město České Budějovice: Centrální zóna
Popis problému:
České Budějovice čelí v posledním desetiletí enormnímu nárůstu automobilové dopravy. Jedinou možností, jak ochránit městské historické jádro, je radikální omezení dopravy v centru.

Realizované změny
Do vymezené oblasti je zakázán vjezd vozidlům, jejichž okamžitá hmotnost přesahuje 6t. Vjezd pro vozidla zajišťující obsluhu tohoto území je umožněn pouze na základě vydaného souhlasu magistrátu města. Tento souhlas vydává odbor správy veřejných statků Magistrátu města na základě podané žádosti po následném posouzení účelu cesty. Z hlediska funkce města je umožněn vjezd do vymezeného území a po prokázání oprávněnosti následujícím vozidlům :
- autobusy veřejné linkové osobní dopravy a trolejbusy
- zájezdové autobusy
- vozidla a technika pro provádění veřejných i soukromých staveb
- vozidla zásobování, mající cíl nebo sídlo ve vymezeném území
- stěhovací vozidla
- vozidla a technika pro komunální údržbu, opravy a svoz komunálního odpadu
- vozidla a technika pro údržbu a opravy ostatního majetku města
- vozidla s právem přednostní jízdy

Přínos úprav
Díky vyloučení nežádoucí dopravní zátěže centrálního území dochází k postupnému zvyšování bezpečnosti provozu na komunikacích, omezování deformací vozovek a menšímu zatížení hlukem, vibracemi a exhalacemi. Druhotným efektem je postupný a nenásilný tlak na obměnu vozového parku podnikatelských subjektů v oblasti, snaha o koordinaci zásobování obchodů a s tím související vznik logistických center.

Realizace projektu: září 2003
Náklady na realizaci:1.732.000 Kč
Financovalo: Statutární město České Budějovice
Zodpovědná osoba: Ing.Štěpánka Voráčková; tel.386 803 003,
e-mail: vorackovas@c-budejovice.cz

=========================================
Statutární město České Budějovice: Cyklostezka Jirsíkova ulice
Popis problému
Město České Budějovice má z hlediska cyklistické dopravy ideální polohu – leží v ploché údolní nivě na soutoku řek Vltavy a Malše v Českobudějovické pánvi s minimálními výškovými rozdíly. Přesto není síť současných cyklistických stezek odpovídající a nevyužívá potenciál, který morfologické uspořádání krajiny, v níž město leží, nabízí.

Realizované změny
Rekonstrukce místní komunikace podél Jihočeského divadla v úseku od památníku Emy Destinové ke křižovatce s ulicí Kněžská (ve 2. etapě bude rekonstrukce pokračovat až k ul. Karla IV.). Součástí úpravy bylo vybudování nové cyklostezky podél této komunikace s napojením na cyklostezku vedenou podél řeky Malše.
Přínos úprav
Cyklostezka je součástí budovaného systému městských páteřních cyklistických propojení. Každý další zprovozněný úsek znamená podstatné zlepšení podmínek pro projíždějící cyklisty. Dlouhodobým cílem je zvýšení podílu cyklistické dopravy v Českých Budějovicích na 16% z celkové přepravní práce.

Realizace projektu: Prosinec 2003
Náklady na realizaci: 25.100.000 Kč (celkové náklady na rekonstrukci komunikace)
Financovalo: Statutární město České Budějovice
Zodpovědná osoba: Ing.Michal Šram, tel.386 803 004, e-mail: sramm@c-budejovice.cz

=========================================
Statutární město Plzeň: Úprava vnitrobloků v sídlišti Slovany
Popis problému
Před rekonstrukcí sídliště Slovany připomínalo jedno velké, chaotické a rozbité parkoviště. Povrch chodníků a vozovek byl místy v havarijním stavu. Kvůli katastrofálnímu nedostatku parkovacích stání parkování automobily běžně parkovaly v zeleni, na chodníku, před vchody. Z těchto důvodů byl pohyb chodců velmi omezen.

Realizované změny
Přestavbou vnitrobloků byl vytvořen prostor pro všechny městské funkce při zachování, úpravě a rozšíření stávajících ploch zeleně. Jednalo se tedy o vytvoření skutečných obytných zón pomocí stavebních úprav.

Přínos úprav
Byl jasně definován prostor pro jednotlivé účastníky provozu včetně vymezení ploch pro parkování. Zavedením režimu obytné zóny za použití fyzických prvků došlo k celkovému zklidnění dopravy, což přispívá k bezpečnějšímu pohybu chodců a cyklistů. Realizací zpevněných ploch z betonové dlažby a jejich barevným oddělením dle funkčního využití se zvýšila architektonická úroveň veřejných prostranství. Zvýšil se podíl odpočinkové plochy v zeleni.

Realizace projektu: 2001-2004
Náklady na realizaci: 27.500.000 Kč
Financovalo: Statutární město Plzeň
Zodpovědná osoba: ing.Michaela Mrázová tel.378 037 169;
e-mail: mrazova@mmp.plzen-city.cz

=========================================
Městský obvod Pardubice 1: Masarykovo náměstí, rekonstrukce komunikace II/324

Popis problému
Původní ulice měla příčný profil směrově nerozděleného čtyřpruhu s šířkou, která umožňovala vysokou rychlost průjezdu vozidel. Nebylo umožněno bezpečné přecházení. Povrch vozovky (žulová dlažba) způsoboval silnou hlukovou zátěž v nočních hodinách.

Realizované změny
Byl vybudován střední dělící pás a zřízena dvě bezbariérově řešená místa pro přecházení. Městská hromadná doprava byla oddělena od ostatního provozu pomocí odlišně řešeného povrchu zastávkových pruhů. Všechny jízdní pruhy byly zúženy. Nástupní hrany zastávek MHD byly opatřeny obrubníky umožňujícími bezbariérový přístup do vozidel.

Přínos úprav
Zvýšila se bezpečnost a plynulosti pohybu všech účastníků provozu. Díky rozdílným povrchům v jízdních pruzích došlo k soustředění projíždějících osobních automobilů do jednoho pruhu a tím do značné míry k eliminaci nebezpečných situací při přecházení jednosměrného dvoupruhového pásu. Chodci i řidiči pochopili funkci a smysl míst pro přecházení (tj. míst, na nichž má chodec usnadněné přecházení, ale nemá přednost před projíždějícím vozidlem). Po stránce estetické a architektonické došlo v dané lokalitě k výraznému zkvalitnění. Snížil se bariérový účinek komunikace. Vzrostl podíl zeleně na úkor zpevněných ploch.

Realizace projektu: 2003
Náklady na realizaci : 9.500.000 Kč
Financovaly:
Pardubický kraj (kryt vozovky a opravy odvodnění)
Statutární město Pardubice (úpravy chodníků)
Autor projektu: Ing.Petr Novotný tel. 466 531 827 e-mail: petr.nt@ok.cz

=========================================
Obec Trnava (okres Třebíč): Silnice II/360, obchvat obce

Průtah silnice II/360 obcí byl směrově i sklonově nevyhovující. Vybudováním obchvatu došlo k odvedení tranzitní dopravy mimo obec. K pozitivním dopadům patří snížení hlukové a emisní zátěže na území obce a zvýšení bezpečnosti chodců a cyklistů. V další etapě dojde k rekonstrukci původní komunikace za použití dopravně zklidňujících prvků.

Realizace projektu: 2003
Náklady na realizaci: 80.000.000 Kč
Financoval: Kraj Vysočina
Zodpovědná osoba: Břetislav Česnek tel. 568 823 522

=========================================
Statutární město Liberec: Rekonstrukce tramvajové trati 1.máje-Rumunská, 3.etapa – křižovatka Bída

Popis problému
Na poměrně krátkém úseku komunikace se nacházely 4 nepřehledné a dopravně komplikované křižovatky. Stavební část většiny vozovek a chodníků byla nevyhovující, stejně jako technický stav tramvajové trati. Tramvaj musela před jednou z křižovatek zastavovat, neboť výhled do ulice byl nedostatečný.

Realizované změny
Počet křižovatek byl snížen z původních čtyř na dvě, z nichž jedna je malá pětiramenná okružní křižovatka. Ulice M.Horákové a Na Pláni byly rozděleny vyvýšeným zpevněným pruhem. Křížení tramvajové trati s Ulicemi Lipovou a Na Bídě jsou vybavena světelnou signalizací, která umožňuje preferenci vozidel MHD.

Přínos úprav
Dopravní situace poblíž terminálu MHD se podstatně zjednodušila. Byla odstraněna dopravně závadová místa, zvýšila se bezpečnost provozu.

Realizace projektu: 1999-2000
Náklady na realizaci: 39.000.000 Kč
Financovalo: Statutární město Liberec
Zodpovědná osoba: ing.Olga Kalousková, e-mail: kalouskova@valbek.cz

=========================================
Obec Senice na Hané: Rekonstrukce části silnice II/449

Popis problému
Jako silnice II. třídy je průtah obcí značně zatěžován. Povrch komunikace však byl v havarijním stavu. Parkování vozidel nebylo nijak organizováno a bezbariérový pohyb nebyl možný.

Realizované změny
Byla provedena rekonstrukce vozovky včetně stávajících napojení místních komunikací, vjezdů a přístupů k zástavbě. Na vjezdu do obce bylo vybudováno směrové vychýlení jízdního pruhu pomocí středního dělícího ostrůvku. Byly vytvořeny parkovací zálivy oddělené zelenými plochami. Přechody pro chodce jsou řešeny bezbariérově, v místech přechodů jsou vysazené chodníkové plochy.

Přínos úprav
Ostrůvek na vjezdu do obce přispívá k snížení rychlosti vjíždějících vozidel a tím zvýšení bezpečnosti všech účastníků provozu. Zlepšila se estetická úroveň průtahu obcí.

Realizace projektu: 2003
Náklady na realizaci: 10 mln.Kč
Financovaly: Olomoucký kraj a obec Senice na Hané

=========================================
Obec Grygov: Rekonstrukce silnice III/4353

Popis problému
Technický stav vozovky a chodníků byl v havarijním stavu. Nebyl možný bezbariérový pohyb zdravotně postižených občanů. Parkování nebylo nijak organizováno. K devastaci přispěla hlavní měrou těžká nákladní doprava, která byla přes obec vedena při výstavbě rychlostní komunikace R35.

Realizované změny
Vozovka byla zúžena na šířku 6,5 m, byly vytvořeny parkovací zálivy, které jsou odděleny zelenými ostrůvky. Byla provedena rekonstrukce chodníků a nově vybudovány přechody pro chodce. Bylo vysázeno cca 2500 okrasných keřů. Betonové nebo ocelové zábrany byly nahrazeny kamennými bloky, které pocházejí z místních vápencových lomů.

Přínos úprav
Výrazné zlepšení životního prostředí v blízkosti silnice a zvýšení estetické úrovně veřejných prostranství.

Realizace projektu: 2003
Náklady na realizaci: 15.100.000 Kč
Financovaly: Olomoucký kraj, obec Grygov
Zodpovědná osoba: Otakar Hlaváč, tel.585 393 262 e-mail: obec@grygov.cz
Petr Šmíd, tel: 274816727, 732930646
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist