Tiskové zprávy
Jihočeský kraj: Místo hrdých proklamací by byla na místě skromnost
3. června 2004 | Jihočeský kraj
Když Libor Rouček, sociálnědemokratický kandidát do Evropského parlamentu, v nedělním diskusním pořadu televize Prima voličům hrdě sdělil, že zajistil evropské peníze na výstavbu železničního koridoru Praha – České Budějovice – Linec, přešel jsem to velkorysým mávnutím ruky. Když jsem si však v úterní Mladé frontě Dnes přečetl rozhovor, v němž se chlubí se stejnou zásluhou a dělá si z ní součást své volební kampaně, rozhodl jsem se uvést věci na pravou míru.
Od počátku fungování krajské samosprávy je rozvoj dopravní infrastruktury a napojení Jihočeského kraje na evropskou dopravní síť jednou z našich nejvyšších priorit. Vypracovali jsme proto koncept Eurokoridor sever-jih (ECNS) a postupně pro něj získali podporu Horních Rakous, Ústeckého, Středočeského kraje a Hlavního města Prahy. Další regiony, jako je například Sasko, Štýrsko a Brandembursko, rovněž vyjádřily své sympatie k této myšlence a s konceptem ECNS se ztotožnilo i Ministerstvo dopravy ČR.
Právě to byl zásadní moment pro osud projektu. Díky delegaci ministerstva v expertní skupině Van Mierta při EU a díky širší regionální podpoře se podařilo zařadit do závěrečné zprávy této skupiny mezi významné přeshraniční projekty také dálniční a železniční trasu Drážďany – Praha – Linec. Zpráva se stala podkladem pro rozhodnutí Evropského parlamentu a Komise o rozvoji transevropské dopravní sítě do roku 2020. Bohužel, v prvním návrhu tohoto rozhodnutí se však naše trasy neobjevily. Společnou iniciativou regionů ECNS jsme se proto obrátili na vybrané členy a pozorovatele EP s požadavkem na doplnění návrhu dle závěrů Van Miertovy skupiny o prioritní projekt železniční osy Drážďany – Praha – Linec – Graz – Lublaň a dálniční trasy Drážďany – Praha - Linec. O podporu jsme požádali i ministerstvo dopravy ČR.
První platformou Evropského parlamentu, kde byl náš požadavek projednáván, bylo zasedání Výboru pro regionální rozvoj, dopravu a turismus. Tam rakouští poslanci Maria Berger a Hannes Swoboda podali pozměňovací návrh na rozšíření materiálu v duchu požadavku regionů ECNS. Výbor, a jako jeho pozorovatel i pan Libor Rouček, podpořil pozměňovací návrh na zařazení železnice. Dálnice mezi priority neprošla vinou nesouhlasu frakce zelených. Na základě stanoviska tohoto výboru byla pak železniční trasa Drážďany – Praha – Linec – Graz - Lublaň s horizontem dokončení 2016 zařazena mezi prioritní projekty i plénem EP a v podobě Praha - Linec obhájena při vyjednávání kompromisního stanoviska EP a Rady. Dálnice Praha – Linec byla zařazena mimo priority EU jako trasa, jejíž výstavba je plánována do roku 2020.
Zařazení železniční trasy Praha-Linec mezi 29 prioritních projektů rozvoje transevropské dopravní sítě je bezesporu obrovský úspěch. Z celkového počtu téměř stovky pozměňovacích návrhů byla totiž nakonec přijata jen necelá desetina. Za tímto úspěchem stojí regiony ECNS, Ministerstvo dopravy ČR, Mise České republiky u Evropských společenství a také poslanci Evropského parlamentu Maria Berger, Hannes Swoboda i další, kteří pro pozměňovací návrhy hlasovali či jej jako pozorovatelé bez možnosti hlasovat alespoň podpořili. Pan Rouček spadá do poslední skupiny. Svá tvrzení by proto měl formulovat se skromností, která by odpovídala skutečnosti.
Jan Zahradník, hejtman Jihočeského kraje
Od počátku fungování krajské samosprávy je rozvoj dopravní infrastruktury a napojení Jihočeského kraje na evropskou dopravní síť jednou z našich nejvyšších priorit. Vypracovali jsme proto koncept Eurokoridor sever-jih (ECNS) a postupně pro něj získali podporu Horních Rakous, Ústeckého, Středočeského kraje a Hlavního města Prahy. Další regiony, jako je například Sasko, Štýrsko a Brandembursko, rovněž vyjádřily své sympatie k této myšlence a s konceptem ECNS se ztotožnilo i Ministerstvo dopravy ČR.
Právě to byl zásadní moment pro osud projektu. Díky delegaci ministerstva v expertní skupině Van Mierta při EU a díky širší regionální podpoře se podařilo zařadit do závěrečné zprávy této skupiny mezi významné přeshraniční projekty také dálniční a železniční trasu Drážďany – Praha – Linec. Zpráva se stala podkladem pro rozhodnutí Evropského parlamentu a Komise o rozvoji transevropské dopravní sítě do roku 2020. Bohužel, v prvním návrhu tohoto rozhodnutí se však naše trasy neobjevily. Společnou iniciativou regionů ECNS jsme se proto obrátili na vybrané členy a pozorovatele EP s požadavkem na doplnění návrhu dle závěrů Van Miertovy skupiny o prioritní projekt železniční osy Drážďany – Praha – Linec – Graz – Lublaň a dálniční trasy Drážďany – Praha - Linec. O podporu jsme požádali i ministerstvo dopravy ČR.
První platformou Evropského parlamentu, kde byl náš požadavek projednáván, bylo zasedání Výboru pro regionální rozvoj, dopravu a turismus. Tam rakouští poslanci Maria Berger a Hannes Swoboda podali pozměňovací návrh na rozšíření materiálu v duchu požadavku regionů ECNS. Výbor, a jako jeho pozorovatel i pan Libor Rouček, podpořil pozměňovací návrh na zařazení železnice. Dálnice mezi priority neprošla vinou nesouhlasu frakce zelených. Na základě stanoviska tohoto výboru byla pak železniční trasa Drážďany – Praha – Linec – Graz - Lublaň s horizontem dokončení 2016 zařazena mezi prioritní projekty i plénem EP a v podobě Praha - Linec obhájena při vyjednávání kompromisního stanoviska EP a Rady. Dálnice Praha – Linec byla zařazena mimo priority EU jako trasa, jejíž výstavba je plánována do roku 2020.
Zařazení železniční trasy Praha-Linec mezi 29 prioritních projektů rozvoje transevropské dopravní sítě je bezesporu obrovský úspěch. Z celkového počtu téměř stovky pozměňovacích návrhů byla totiž nakonec přijata jen necelá desetina. Za tímto úspěchem stojí regiony ECNS, Ministerstvo dopravy ČR, Mise České republiky u Evropských společenství a také poslanci Evropského parlamentu Maria Berger, Hannes Swoboda i další, kteří pro pozměňovací návrhy hlasovali či jej jako pozorovatelé bez možnosti hlasovat alespoň podpořili. Pan Rouček spadá do poslední skupiny. Svá tvrzení by proto měl formulovat se skromností, která by odpovídala skutečnosti.
Jan Zahradník, hejtman Jihočeského kraje
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk