Tiskové zprávy
SOP ČR: MŽP vydalo souhlasné stanovisko k záměru realizace stavby R52
29. června 2005 | SOP ČR
Souhrnné informace o průběhu řízení.
První projednávání „Vyhledávací studie rychlostní silnice R 52 v úseku Pohořelice- Mikulov“ proběhlo v květnu roku 2000. V této první etapě byly představeny 4 varianty tras rychlostní silnice, které předpokládaly napojení pod Mikulovem na současnou silnici I/52 k hraničnímu přechodu Mikulov- Drasenhofen. Varianta č. 1 představuje požadavek napojení na opravenou silnici u Velkého dvora a rozšíření současné I/52 o dva pruhy se čtyřmi mimoúrovňovými křižovatkami. Varianta č. 2 od obce Nová Ves směřuje na jih pod Pasohlávky, mezi obcemi Brod nad Dyjí a Drnholcem přechází Mušovskou nádrž a nad obcí Březí kolem Ořechové hory směřuje k Mikulovu na I/52. Pro variantu č. 3 byl první úsek shodný s variantou č. 2, pod obcí Brod nad Dyjí se stáčí na Novosedly a pod obcemi Dobré Pole a Březí se stáčí k Mikulovu na současnou I/52. . Varianta č. 4 v první polovině byla shodná s variantou 2, pouze průchod ke státní hranici byl mezi obcí Březí a Dobré Pole a státní hranici přecházela pod rybníkem Šibeničník.
V lednu 2003 Ministerstvo životního prostředí Praha zahájilo zjišťovací řízení pro „Rychlostní silnici R52 Pohořelice- Mikulov“ podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů stavby na životní prostředí. Zjednodušeně lže říci, že výsledkem tohoto zjišťovacího řízení je poznání, zda stavba má tak výrazné dopady na krajinu a životní prostředí, že je nutné provést podrobnější vyhodnocení dopadů stavby na krajinu, životní prostředí obyvatel v trase této stavby. Závěr zjišťovacího řízení byl znám v květnu roku 2003, jeho výsledkem bylo zjištění, že je nutné zpracovat dokumentaci vlivů záměru na životní prostředí dle přílohy č. 4 zákona a bylo přesněji specifikováno, na které oblasti životního prostředí má být především zaměřeno.
V průběhu vypracovávání dokumentu posuzování vlivu stavby na životní prostředí do řízení vstoupilo občanské sdružení Nebojsa z obce Bavory. Toto občanské sdružení začalo výrazným způsobem hájit ochranu životního prostředí v daném území, hájit zájmy občanů okolních malých obcí a především poukázalo na další možnost řešení dopravního spojení na Vídeň, tedy na možnost využití současného dálničního tahu na Břeclav s následným dobudováním obchvatu města Břeclav s napojením na hraniční přechod Poštorná- Reinthal- Vídeň.
Závěr roku 2003 přináší vyloučení z dalšího posuzování varianty č. 4, kdy na základě zjišťovacího řízení a vypracování vyhodnocení firmou Enviroad, s. r. o., Ostrava je tato varianta vypuštěna jako neperspektivní.
Dokumentace EIA tedy vyhodnocuje a posuzuje:
a) nulovou variantu – tedy současný dopravní tah bez výrazných stavebních úprav
b) variantu 1 – rozšíření současné trasy I/52 o dva jízdní pruhy
c) variantu 1x – trasa je totožná jako u varianty 1, pouze v oblasti lužního lesa v prostoru hráze minimalizuje jeho fragmentaci
d) variantu č. 2 – jižnější trasa mezi Brodem nad Dyjí a Drnholcem a pod průmyslovou zónou se napojuje na I/52
V závěru Dokumentace EIA řešící posouzení vlivů záměru rychlostní silnice R 52 na životní prostředí byla doporučena varianta 1x jako optimalizovaná tak, aby se v co nejmenší míře stavba dotýkala chráněných území a lokalit soustavy Natura 2000.
Dne 14. 4. 2005 proběhlo v městě Mikulov veřejné projednání posudku Dokumentace EIA. Na základě výsledku Dokumentace EIA a veřejného projednání posudku k této dokumentaci vydalo dne 13. 5. 2005 Ministerstvo životního prostředí Praha souhlasné stanovisko k záměru realizace stavby
„Rychlostní silnice R52 Pohořelice- Mikulov (Drasenhofen)“ ve variantě 1x za předpokladu splnění podmínek jež jsou uvedeny v části A.III.6.1. tohoto souhlasného stanoviska.
Odsouhlasená varianta 1x v 25,00 km přechází Mušovskou nádrž. Polovina rychlostní silnice pro směr Mikulov –Pohořelice bude řešena v prostoru stávající silnice I/52, druhá polovina pro směr Pohořelice – Mikulov bude řešena v prostoru vzniklém přisypáním stávající hráze směrem do Mušovské nádrže. Rozsah přisypání bude umožňovat nejen výstavbu druhé poloviny R 52, ale i realizaci protihlukových opatření a ozelenění pro minimalizaci vlivů stavby na krajinu.
První projednávání „Vyhledávací studie rychlostní silnice R 52 v úseku Pohořelice- Mikulov“ proběhlo v květnu roku 2000. V této první etapě byly představeny 4 varianty tras rychlostní silnice, které předpokládaly napojení pod Mikulovem na současnou silnici I/52 k hraničnímu přechodu Mikulov- Drasenhofen. Varianta č. 1 představuje požadavek napojení na opravenou silnici u Velkého dvora a rozšíření současné I/52 o dva pruhy se čtyřmi mimoúrovňovými křižovatkami. Varianta č. 2 od obce Nová Ves směřuje na jih pod Pasohlávky, mezi obcemi Brod nad Dyjí a Drnholcem přechází Mušovskou nádrž a nad obcí Březí kolem Ořechové hory směřuje k Mikulovu na I/52. Pro variantu č. 3 byl první úsek shodný s variantou č. 2, pod obcí Brod nad Dyjí se stáčí na Novosedly a pod obcemi Dobré Pole a Březí se stáčí k Mikulovu na současnou I/52. . Varianta č. 4 v první polovině byla shodná s variantou 2, pouze průchod ke státní hranici byl mezi obcí Březí a Dobré Pole a státní hranici přecházela pod rybníkem Šibeničník.
V lednu 2003 Ministerstvo životního prostředí Praha zahájilo zjišťovací řízení pro „Rychlostní silnici R52 Pohořelice- Mikulov“ podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů stavby na životní prostředí. Zjednodušeně lže říci, že výsledkem tohoto zjišťovacího řízení je poznání, zda stavba má tak výrazné dopady na krajinu a životní prostředí, že je nutné provést podrobnější vyhodnocení dopadů stavby na krajinu, životní prostředí obyvatel v trase této stavby. Závěr zjišťovacího řízení byl znám v květnu roku 2003, jeho výsledkem bylo zjištění, že je nutné zpracovat dokumentaci vlivů záměru na životní prostředí dle přílohy č. 4 zákona a bylo přesněji specifikováno, na které oblasti životního prostředí má být především zaměřeno.
V průběhu vypracovávání dokumentu posuzování vlivu stavby na životní prostředí do řízení vstoupilo občanské sdružení Nebojsa z obce Bavory. Toto občanské sdružení začalo výrazným způsobem hájit ochranu životního prostředí v daném území, hájit zájmy občanů okolních malých obcí a především poukázalo na další možnost řešení dopravního spojení na Vídeň, tedy na možnost využití současného dálničního tahu na Břeclav s následným dobudováním obchvatu města Břeclav s napojením na hraniční přechod Poštorná- Reinthal- Vídeň.
Závěr roku 2003 přináší vyloučení z dalšího posuzování varianty č. 4, kdy na základě zjišťovacího řízení a vypracování vyhodnocení firmou Enviroad, s. r. o., Ostrava je tato varianta vypuštěna jako neperspektivní.
Dokumentace EIA tedy vyhodnocuje a posuzuje:
a) nulovou variantu – tedy současný dopravní tah bez výrazných stavebních úprav
b) variantu 1 – rozšíření současné trasy I/52 o dva jízdní pruhy
c) variantu 1x – trasa je totožná jako u varianty 1, pouze v oblasti lužního lesa v prostoru hráze minimalizuje jeho fragmentaci
d) variantu č. 2 – jižnější trasa mezi Brodem nad Dyjí a Drnholcem a pod průmyslovou zónou se napojuje na I/52
V závěru Dokumentace EIA řešící posouzení vlivů záměru rychlostní silnice R 52 na životní prostředí byla doporučena varianta 1x jako optimalizovaná tak, aby se v co nejmenší míře stavba dotýkala chráněných území a lokalit soustavy Natura 2000.
Dne 14. 4. 2005 proběhlo v městě Mikulov veřejné projednání posudku Dokumentace EIA. Na základě výsledku Dokumentace EIA a veřejného projednání posudku k této dokumentaci vydalo dne 13. 5. 2005 Ministerstvo životního prostředí Praha souhlasné stanovisko k záměru realizace stavby
„Rychlostní silnice R52 Pohořelice- Mikulov (Drasenhofen)“ ve variantě 1x za předpokladu splnění podmínek jež jsou uvedeny v části A.III.6.1. tohoto souhlasného stanoviska.
Odsouhlasená varianta 1x v 25,00 km přechází Mušovskou nádrž. Polovina rychlostní silnice pro směr Mikulov –Pohořelice bude řešena v prostoru stávající silnice I/52, druhá polovina pro směr Pohořelice – Mikulov bude řešena v prostoru vzniklém přisypáním stávající hráze směrem do Mušovské nádrže. Rozsah přisypání bude umožňovat nejen výstavbu druhé poloviny R 52, ale i realizaci protihlukových opatření a ozelenění pro minimalizaci vlivů stavby na krajinu.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk