https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/mzp-vydalo-souhlasne-stanovisko-k-zameru-realizace-stavby-r52
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

SOP ČR: MŽP vydalo souhlasné stanovisko k záměru realizace stavby R52

29. června 2005 | SOP ČR
Souhrnné informace o průběhu řízení.

První projednávání „Vyhledávací studie rychlostní silnice R 52 v úseku Pohořelice- Mikulov“ proběhlo v květnu roku 2000. V této první etapě byly představeny 4 varianty tras rychlostní silnice, které předpokládaly napojení pod Mikulovem na současnou silnici I/52 k hraničnímu přechodu Mikulov- Drasenhofen. Varianta č. 1 představuje požadavek napojení na opravenou silnici u Velkého dvora a rozšíření současné I/52 o dva pruhy se čtyřmi mimoúrovňovými křižovatkami. Varianta č. 2 od obce Nová Ves směřuje na jih pod Pasohlávky, mezi obcemi Brod nad Dyjí a Drnholcem přechází Mušovskou nádrž a nad obcí Březí kolem Ořechové hory směřuje k Mikulovu na I/52. Pro variantu č. 3 byl první úsek shodný s variantou č. 2, pod obcí Brod nad Dyjí se stáčí na Novosedly a pod obcemi Dobré Pole a Březí se stáčí k Mikulovu na současnou I/52. . Varianta č. 4 v první polovině byla shodná s variantou 2, pouze průchod ke státní hranici byl mezi obcí Březí a Dobré Pole a státní hranici přecházela pod rybníkem Šibeničník.

V lednu 2003 Ministerstvo životního prostředí Praha zahájilo zjišťovací řízení pro „Rychlostní silnici R52 Pohořelice- Mikulov“ podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů stavby na životní prostředí. Zjednodušeně lže říci, že výsledkem tohoto zjišťovacího řízení je poznání, zda stavba má tak výrazné dopady na krajinu a životní prostředí, že je nutné provést podrobnější vyhodnocení dopadů stavby na krajinu, životní prostředí obyvatel v trase této stavby. Závěr zjišťovacího řízení byl znám v květnu roku 2003, jeho výsledkem bylo zjištění, že je nutné zpracovat dokumentaci vlivů záměru na životní prostředí dle přílohy č. 4 zákona a bylo přesněji specifikováno, na které oblasti životního prostředí má být především zaměřeno.

V průběhu vypracovávání dokumentu posuzování vlivu stavby na životní prostředí do řízení vstoupilo občanské sdružení Nebojsa z obce Bavory. Toto občanské sdružení začalo výrazným způsobem hájit ochranu životního prostředí v daném území, hájit zájmy občanů okolních malých obcí a především poukázalo na další možnost řešení dopravního spojení na Vídeň, tedy na možnost využití současného dálničního tahu na Břeclav s následným dobudováním obchvatu města Břeclav s napojením na hraniční přechod Poštorná- Reinthal- Vídeň.

Závěr roku 2003 přináší vyloučení z dalšího posuzování varianty č. 4, kdy na základě zjišťovacího řízení a vypracování vyhodnocení firmou Enviroad, s. r. o., Ostrava je tato varianta vypuštěna jako neperspektivní.

Dokumentace EIA tedy vyhodnocuje a posuzuje:
a) nulovou variantu – tedy současný dopravní tah bez výrazných stavebních úprav
b) variantu 1 – rozšíření současné trasy I/52 o dva jízdní pruhy
c) variantu 1x – trasa je totožná jako u varianty 1, pouze v oblasti lužního lesa v prostoru hráze minimalizuje jeho fragmentaci
d) variantu č. 2 – jižnější trasa mezi Brodem nad Dyjí a Drnholcem a pod průmyslovou zónou se napojuje na I/52

V závěru Dokumentace EIA řešící posouzení vlivů záměru rychlostní silnice R 52 na životní prostředí byla doporučena varianta 1x jako optimalizovaná tak, aby se v co nejmenší míře stavba dotýkala chráněných území a lokalit soustavy Natura 2000.

Dne 14. 4. 2005 proběhlo v městě Mikulov veřejné projednání posudku Dokumentace EIA. Na základě výsledku Dokumentace EIA a veřejného projednání posudku k této dokumentaci vydalo dne 13. 5. 2005 Ministerstvo životního prostředí Praha souhlasné stanovisko k záměru realizace stavby

„Rychlostní silnice R52 Pohořelice- Mikulov (Drasenhofen)“ ve variantě 1x za předpokladu splnění podmínek jež jsou uvedeny v části A.III.6.1. tohoto souhlasného stanoviska.

Odsouhlasená varianta 1x v 25,00 km přechází Mušovskou nádrž. Polovina rychlostní silnice pro směr Mikulov –Pohořelice bude řešena v prostoru stávající silnice I/52, druhá polovina pro směr Pohořelice – Mikulov bude řešena v prostoru vzniklém přisypáním stávající hráze směrem do Mušovské nádrže. Rozsah přisypání bude umožňovat nejen výstavbu druhé poloviny R 52, ale i realizaci protihlukových opatření a ozelenění pro minimalizaci vlivů stavby na krajinu.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist