Tiskové zprávy
Strana zelených Náchod: Náchodské zastupitelstvo podpořilo hypermarket, zelený zastupitel na protest rezignoval
15. dubna 2014 | Strana zelených Náchod
Rada města již před 3 týdny souhlasila s poskytnutím městských pozemků pro to, aby společnost JTH holding mohla pro své plánované obchodní centrum vybudovat komunikaci pro zadní zásobování kamiony. Dnes ji v tom podpořilo i zastupitelstvo, které v této věci pověřilo vedení města dalším jednáním. Zastupitelé dále vyjádřili souhlas s plánovanou výstavbou v případě, že nebude odporovat územnímu plánu. K tomu, co územní plán v dané oblasti vlastně povoluje, se však vyjádřit odmítli. Na protest proti tomuto postupu rezignovali na svůj mandát zastupitel za Nezávislé a Zelené, Mgr. Jan Ježek a člen rozvojového týmu města, MgA. Viktor Vlach.
Stavba hypermarketu v bezprostřední blízkosti centra města vyvolává debaty již od roku 2008, kdy vešel záměr majitele pozemků ve známost. Dne 24. 3. 2014 schválila městská rada usnesení v tomto znění: „Rada města souhlasí s vydáním souhlasu o provedení opravy komunikace v ulici Za Továrnou firmou JTH group a.s., na pozemcích Města Náchod, dle předloženého výkresu.“ Bez opravy této komunikace by nebylo možné vyřešit zásobování a majitel by musel buď svůj záměr zcela přepracovat, nebo od něj ustoupit. „Vedení města celou dobu argumentuje tím, že nemá možnost do celého procesu příliš vstupovat. Přitom ale při první příležitosti naopak vyšlo majiteli pozemků maximálně vstříc. A to dokonce v jednom z nejproblematičtějších aspektů celého záměru, kterým je zásobování a zatížení oblasti těžkou kamionovou dopravou“, netají svůj údiv šéf náchodských Zelených Michal Kudrnáč.
Dnešní jednání zastupitelstva bylo rychlé a dobře připravené. Starosta Jan Birke hned v úvodu poděkoval investorovi za velmi vstřícný přístup. Zcela přitom ignoroval fakt, že majitel se o nemovitosti vůbec nestaral, nechal je nezabezpečené, město muselo na své náklady opakovaně zajišťovat výjezdy hasičů či městské policie a poté, co 5 let chátraly a byly hrozbou pro celé město, nezbylo než původně elegantní tovární haly srovnat se zemí. Místostarosta Tomáš Šubert poté dokonce lživě informoval zastupitele o tom, že „samospráva nesmí vykládat územní plán“. Následně pak vedení města předložilo v rychlém sledu dvě usnesení. V prvním se nechalo pověřit jednáním o kosmetických úpravách navrženého hypermarketu (více zeleně, vodní prvek, ale i úpravy městské komunikace pro nájezd kamionů), ve druhém pak zastupitelé stavbu hypermarketu přímo odsouhlasili. Podmínkou je, že bude v souladu s územním plánem. Tato podmínka je však absurdní: pokud bude stavba s územním plánem v rozporu, nebude moci vzniknout v žádném případě.
Právě v tom, zda územní plán výstavbu obchodního centra na tomto místě umožňuje, je jádro sporu. Vedení města je spolu s investorem přesvědčeno, že ano, a za pravdu jim předběžně dal i stavební úřad. Někteří zastupitelé, ale i právníci a další odborná veřejnost jsou naopak přesvědčeni, že soulad s územním plánem je více než problematický. Regulativ, tedy grafická část územního plánu spolu s vyhláškou, stavby podobného typu výslovně nezakazuje. Výkladová část však hovoří jasně o tom, že v širším centru by měla být uplatněna bloková zástavba s tradičním systémem ulic a náměstí. Zastupitel za Zelené Jan Ježek proto předložil na dnešním jednání návrh, aby Město v územním řízení právě tuto výkladovou část podpořilo. Většina zastupitelů to však odmítla.
„Spor o výklad regulativů územního plánu města Náchoda je typickým příkladem bezzásadovosti některých radních a zastupitelů měst v ČR... Ne vše lze beze zbytku obsáhnout a zakotvit v regulativech. To by musely mít stovky stran. Vysvětlující text Odůvodnění v textové zprávě by měl být brán stejně vážně. Bez jeho respektování ztrácí i zakotvené závazné regulativy žádoucí urbánní kontext. Takový právně-pozitivistický výklad, že závazné jsou jen schválené regulativy a to ostatní je jen jakýsi architektonický blábol, to může vyhovovat jen těm, kdo plán neberou vážně, kdo v něm hledají využitelné mezery pro prosazování jiných než plánem sledovaných veřejných zájmů, ke kterým se předtím přihlásili a pro které hlasovali. Je to diletantské a barbarské." Takto tvrdými slovy komentoval situaci v Náchodě Ing. arch. Martin Říha, laureát ceny Josefa Vavrouška, architekt a urbanista, který dlouhá léta působil v oddělení EIA Ministerstva životního prostředí a nyní je členem vědecké rady KRNAP.
Zastupitelé zároveň odmítli jednat s majitelem celého dvou a půl hektarového areálu, společností JTH Holding a.s., o možnosti odkoupení celého areálu. Otevřeli ale alespoň možnost odkoupit zhruba půlhektarovou část pozemku nejblíže městu.
„V prosincovém čísle Náchodského zpravodaje pan starosta sliboval, že využije všech zákonných prostředků, aby budoucí podoba této části Náchoda zlepšila kvalitu života ve městě. Bohužel to dopadlo tak, že vedení města naopak využilo všech možností podpořit záměr, který město bude v nejbližších desetiletích zcela devastovat dopravně, ekonomicky i urbanisticky“, zhodnotil situaci MgA. Viktor Vlach, dnes už bývalý člen rozvojového týmu města. „Postrádám smysl trávit volný čas společným přemýšlením nad urbanistickým fungováním města, které přes všechna doporučení nehledí na potřeby svých obyvatel, ale upřednostňuje bezohledné a destruktivní zájmy soukromého investora. Města, které se posvěcením tohoto záměru samo natrvalo mrzačí a které hodlá tiše přihlížet předem nalinkované zkáze svého historického centra i vnitroměstské dopravy“, uvedl dále ke své rezignaci.
„Domnívám se, že jako zastupitel jsem vyčerpal všechny své možnosti a poslední způsob, jak vyjádřit nesouhlas s postupem vedení města, je má rezignace. Přesto věřím, že příslušné instituce, které budou soulad záměru obchodního centra s územním plánem posuzovat, nám v dalších instancích dají za pravdu. Právě tímto směrem bude nyní směřovat naše úsilí“, uvedl ke své rezignaci Mgr. Jan Ježek.
Kontakty: Michal Kudrnáč, tel.: 608 581 321, mail: michal.kudrnac@gmail.com
Mgr. Jan Ježek, tel.: 775 147 688, mail: jan.jezek@mestonachod.cz
MgA. Viktor Vlach: 732 498 861, mail: viktor-vlach@u-c.cz
Stavba hypermarketu v bezprostřední blízkosti centra města vyvolává debaty již od roku 2008, kdy vešel záměr majitele pozemků ve známost. Dne 24. 3. 2014 schválila městská rada usnesení v tomto znění: „Rada města souhlasí s vydáním souhlasu o provedení opravy komunikace v ulici Za Továrnou firmou JTH group a.s., na pozemcích Města Náchod, dle předloženého výkresu.“ Bez opravy této komunikace by nebylo možné vyřešit zásobování a majitel by musel buď svůj záměr zcela přepracovat, nebo od něj ustoupit. „Vedení města celou dobu argumentuje tím, že nemá možnost do celého procesu příliš vstupovat. Přitom ale při první příležitosti naopak vyšlo majiteli pozemků maximálně vstříc. A to dokonce v jednom z nejproblematičtějších aspektů celého záměru, kterým je zásobování a zatížení oblasti těžkou kamionovou dopravou“, netají svůj údiv šéf náchodských Zelených Michal Kudrnáč.
Dnešní jednání zastupitelstva bylo rychlé a dobře připravené. Starosta Jan Birke hned v úvodu poděkoval investorovi za velmi vstřícný přístup. Zcela přitom ignoroval fakt, že majitel se o nemovitosti vůbec nestaral, nechal je nezabezpečené, město muselo na své náklady opakovaně zajišťovat výjezdy hasičů či městské policie a poté, co 5 let chátraly a byly hrozbou pro celé město, nezbylo než původně elegantní tovární haly srovnat se zemí. Místostarosta Tomáš Šubert poté dokonce lživě informoval zastupitele o tom, že „samospráva nesmí vykládat územní plán“. Následně pak vedení města předložilo v rychlém sledu dvě usnesení. V prvním se nechalo pověřit jednáním o kosmetických úpravách navrženého hypermarketu (více zeleně, vodní prvek, ale i úpravy městské komunikace pro nájezd kamionů), ve druhém pak zastupitelé stavbu hypermarketu přímo odsouhlasili. Podmínkou je, že bude v souladu s územním plánem. Tato podmínka je však absurdní: pokud bude stavba s územním plánem v rozporu, nebude moci vzniknout v žádném případě.
Právě v tom, zda územní plán výstavbu obchodního centra na tomto místě umožňuje, je jádro sporu. Vedení města je spolu s investorem přesvědčeno, že ano, a za pravdu jim předběžně dal i stavební úřad. Někteří zastupitelé, ale i právníci a další odborná veřejnost jsou naopak přesvědčeni, že soulad s územním plánem je více než problematický. Regulativ, tedy grafická část územního plánu spolu s vyhláškou, stavby podobného typu výslovně nezakazuje. Výkladová část však hovoří jasně o tom, že v širším centru by měla být uplatněna bloková zástavba s tradičním systémem ulic a náměstí. Zastupitel za Zelené Jan Ježek proto předložil na dnešním jednání návrh, aby Město v územním řízení právě tuto výkladovou část podpořilo. Většina zastupitelů to však odmítla.
„Spor o výklad regulativů územního plánu města Náchoda je typickým příkladem bezzásadovosti některých radních a zastupitelů měst v ČR... Ne vše lze beze zbytku obsáhnout a zakotvit v regulativech. To by musely mít stovky stran. Vysvětlující text Odůvodnění v textové zprávě by měl být brán stejně vážně. Bez jeho respektování ztrácí i zakotvené závazné regulativy žádoucí urbánní kontext. Takový právně-pozitivistický výklad, že závazné jsou jen schválené regulativy a to ostatní je jen jakýsi architektonický blábol, to může vyhovovat jen těm, kdo plán neberou vážně, kdo v něm hledají využitelné mezery pro prosazování jiných než plánem sledovaných veřejných zájmů, ke kterým se předtím přihlásili a pro které hlasovali. Je to diletantské a barbarské." Takto tvrdými slovy komentoval situaci v Náchodě Ing. arch. Martin Říha, laureát ceny Josefa Vavrouška, architekt a urbanista, který dlouhá léta působil v oddělení EIA Ministerstva životního prostředí a nyní je členem vědecké rady KRNAP.
Zastupitelé zároveň odmítli jednat s majitelem celého dvou a půl hektarového areálu, společností JTH Holding a.s., o možnosti odkoupení celého areálu. Otevřeli ale alespoň možnost odkoupit zhruba půlhektarovou část pozemku nejblíže městu.
„V prosincovém čísle Náchodského zpravodaje pan starosta sliboval, že využije všech zákonných prostředků, aby budoucí podoba této části Náchoda zlepšila kvalitu života ve městě. Bohužel to dopadlo tak, že vedení města naopak využilo všech možností podpořit záměr, který město bude v nejbližších desetiletích zcela devastovat dopravně, ekonomicky i urbanisticky“, zhodnotil situaci MgA. Viktor Vlach, dnes už bývalý člen rozvojového týmu města. „Postrádám smysl trávit volný čas společným přemýšlením nad urbanistickým fungováním města, které přes všechna doporučení nehledí na potřeby svých obyvatel, ale upřednostňuje bezohledné a destruktivní zájmy soukromého investora. Města, které se posvěcením tohoto záměru samo natrvalo mrzačí a které hodlá tiše přihlížet předem nalinkované zkáze svého historického centra i vnitroměstské dopravy“, uvedl dále ke své rezignaci.
„Domnívám se, že jako zastupitel jsem vyčerpal všechny své možnosti a poslední způsob, jak vyjádřit nesouhlas s postupem vedení města, je má rezignace. Přesto věřím, že příslušné instituce, které budou soulad záměru obchodního centra s územním plánem posuzovat, nám v dalších instancích dají za pravdu. Právě tímto směrem bude nyní směřovat naše úsilí“, uvedl ke své rezignaci Mgr. Jan Ježek.
Kontakty: Michal Kudrnáč, tel.: 608 581 321, mail: michal.kudrnac@gmail.com
Mgr. Jan Ježek, tel.: 775 147 688, mail: jan.jezek@mestonachod.cz
MgA. Viktor Vlach: 732 498 861, mail: viktor-vlach@u-c.cz
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk