Tiskové zprávy
Nadace Partnerství: Nadace Partnerství ocenila vznikající inovativní stezku a cyklookruh v Praze 13
Ocenění Nadace Partnerství projekt měsíce srpna získala bezpečná stezka a cyklookruh „Do práce a za zábavou“, která bude pro veřejnost v Praze 13 slavnostně otevřena příští týden. Stezku propojující obytné zóny Prahy 13 s rychle se rozvíjejícími centry pracovních příležitostí, ale i s přírodními a rekreačními oblastmi jako je Prokopské a Dalejské údolí či Panská zahrada realizuje Úřad městské části Prahy 13 za finančního přispění Nadace Partnerství.
„Trasu budou využívat cyklisté všech věkových skupin nejen z Prahy 13. Naším cílem bylo zajistit bezpečnou trasu tak, aby se mohl zvýšil počet cyklistů na úkor motoristů. Díky propojení center bydlení s oblastmi, kde jsou obchody, školy a zaměstnání, kam denně míří stovky lidí, se kolo může stát plnohodnotnou, zdravější a výhodnější alternativou k autu,“ popsala Dana Céová z odboru životního prostředí Úřadu Městské části Praha 13.
Cyklistickou dopravu je nutné zapojit do systému městské dopravy, tak jak je to běžné v jiných evropských městech, a proto přichází Praha 13 také s tímto projektem. Jde o první realizovaný okruh vycházející z komplexní studie cyklistické dopravy v této městské části. Vzhledem k široké nabídce občerstvení, ale i ubytování v nových i původních restauracích po celé trase, má stezka Do práce a za zábavou velký význam také pro rozvoj podnikání a rekreace v oblasti. Instalované informační panely navíc pomohou cyklistům s tipy na přírodní zajímavosti i kulturní památky vhodné třeba pro rodinný výlet. Bezpečná stezka a cyklookruh na Praze 13 realizovaný v roce 2005 je vhodný také pro jezdce na in-line bruslích a je nástupním místem cyklotrasy Greenways Praha-Vídeň oceněné jako nejlepší zelené stezky ve střední a východní Evropě.
„Změnit dopravní návyky obyvatel měst je dlouhodobý a těžký úkol, parkovišť a dálnic se neustále staví víc než cyklistických stezek. Nestačí jen říkat lidem, že jízdou na kole chrání své prostředí a dělají hodně pro své zdraví. Je současně potřeba využívat pravomocí veřejné správy a cyklistickou dopravu důsledně zrovnoprávnit a vytvořit lidem podmínky pro bezpečnou cestu kamkoliv potřebují. Tento projekt je dobrým příkladem, jak se to má dělat,“ uvedl k ocenění Juraj Flamik z Nadace Partnerství.
„Doufáme, že díky hlubšímu poznání zdejší přírody, dojde ke stálé ochraně přírodního bohatství a zvýšení ekologické stability v oblasti. Z hlediska životního prostředí předpokládáme pokles motorové dopravy, což bude mít za následek úbytek škodlivých zplodin do ovzduší, prachu i hluku. Podél okruhu chceme realizovat i výchovné akce pro školy a iniciovat adopci částí okruhu školami či neziskovými organizacemi,“ dodala Dana Céová z Úřadu Městské části Praha 13.
Kontakt:
Barbora Petrová, Nadace Partnerství, 542 422 762, 605 703 044, barbora.petrova@ecn.cz
Juraj Flamik, Nadace Partnerství, 542 422 763, 606 763 117, greenways@ecn.cz
1) Nadace Partnerství je nejvýznamnější česká nadace podporující ekologické projekty ve všech regionech České republiky. Společně s pěti sesterskými nadacemi v Bulharsku, Maďarsku, Polsku, Rumunsku a na Slovensku je součástí asociace Environmental Partnership. Od svého vzniku v roce 1991 podpořila formou nadačních příspěvků ve výši přesahující 150 miliónů korun už na 1600 projektů nevládních neziskových organizací a obecních úřadů. Nadace je příjemcem příspěvku do nadačního jmění z Nadačního investičního fondu. V roce 2004 se Nadace Partnerství sloučila s Nadačním fondem Josefa a Petry Vavrouškových.
2) Zelené stezky jsou trasy, komunikace nebo přírodní koridory využívané v souladu s jejich ekologickou funkcí a potenciálem pro sport, turistiku a rekreaci. Přinášejí užitek v oblasti ochrany přírody a kulturního dědictví, zlepšují možnosti pro dopravu, rekreaci a turistiku a jsou výzvou k zdravějšímu životnímu stylu a udržitelnému využívání místních zdrojů. Generálním partnerem programu Greenways a partnerem Nadace Partnerství. je Nadace Česká spořitelny, která podporuje Nadaci Partnerství a program Greenways již od roku 2001.
3) Greenways Praha-Vídeň (www.prahawien.greenways.info) je koridor stezek pro pěší, cyklisty, jezdce na koních i vodáky mezi dvěma evropskými metropolemi. Tuto pionýrskou Greenways ve střední Evropě nastartovalo stejnojmenné sdružení občanů již v roce 1992. Od roku 1998 ji spravuje Nadace Partnerství ve spolupráci s občanským sdružením Greenways Praha-Vídeň, jehož členy je 30 místních neziskových organizací, obcí a podnikatelů pracujících podél trasy. Komerčním partnerem je Cestovní kancelář Greenways Travel Club. Jejím prostřednictvím se s neziskovými organizacemi setkávají turisté z daleké ciziny.
Údaje o projektu: srpen 2005
Bezpečná stezka a cyklookruh MČ Praha 13 „Do práce a za zábavou“
Název předkladatele: Úřad Městské části Praha 13
Realizátor projektu: Dana Céová, Odbor životního prostředí
Kontakt: 235 011 474, ceovad@p13.mepnet.cz
Datum udělení grantu: 21.6.2005
Výše uděleného grantu: 80 000 Kč
Cíl projektu
Centrální park Prahy 13 se stal v roce 2004 nástupním bodem na zelenou stezku Greenways Praha –Vídeň. Na tuto stezku navazuje i nově vznikající cyklistický okruh Za prací a zábavou, který propojuje obytné zóny městské části s centry pracovních příležitostí, obchodu a služeb s přírodními a rekreačními zónami.
Hlavním cílem projektu je integrace cyklistické dopravy do městského dopravního systému. Kolo bude alternativou k autu, tím dojde ke zlepšení životního prostředí ve městě, zejména úbytku škodlivých zplodin do ovzduší, prachu a hluku. Bicykl bude možné používat jako plnohodnotnou alternativu na všech každodenních cestách.
Z toho plyne nutnost propojení obytných zón s centry pracovních příležitostí, administrativními centry, zdravotními středisky, centry vzdělávání, přírodními zónami krátkodobé rekreace, místy zábavy a občerstvení.
V neposlední řadě má trasa význam rekreační a pro rozvoj podnikání. Po trase je poměrně široká nabídka občerstvení v nových i původních restauracích, působí zde několik ubytovacích zařízení a cykloservis. Vzhledem k propojení rekreačních přírodních zón bude trasa lákat k rodinným výletům.
Trasa má též úlohu poznávací. Na vhodných frekventovaných místech budou instalovány 3 informační panely, které seznámí cyklisty s lokalitou. Nabídnou odkazy na další cyklotrasy a na zajímavé přírodní zóny i kulturní památky.
Popis problému
Městská část Praha 13 je převážně sídliště s věkovým průměrem kolem třiceti let. I v této městské části se nadměrně používá motorová doprava, což zatěžuje životní prostředí škodlivými zplodinami, prachem a hlukem. Přítomnost přírodních i uměle vytvořených parků (Prokopské a Dalejské údolí, Centrální park, Panská zahrada, údolí a prameniště Motolského potoka) nabízí ideální prostředí pro krátkodobou rekreaci. Zdejší obyvatelé jsou zaměstnáni v mnohých výrobních firmách i kancelářích různých institucí na území městské části a děti zde chodí do základních i středních škol. V poslední době zde vyrostlo několik nákupních a administrativních center. Vedle stávajících restaurací a jídelen přibyly i nově otevřená zařízení stravovacího a ubytovacího typu.
Cyklistickou dopravu je třeba integrovat do systému městské dopravy, proto přichází Praha 13 s projektem cyklookruh „Do práce a za zábavou“. Je to první okruh realizovaný v rámci generelu cyklistické dopravy městské části. Některé jeho úseky budou vhodné i pro in-line brusle.
Realizace projektu
Projekt byl realizován ve třech etapách. V roce 2003 byl zpracován Generel cyklostezek a cyklotras v Praze 13, jehož součástí je okruh „Do práce a za zábavou“. Podle různých kritérií byly stanoveny priority a pořadí jednotlivých úseků, které budou postupně realizovány. Cyklookruh „Do práce a za zábavou“ byl navržen k realizaci jako první, zejména proto, že propojuje všechna důležitá centra Prahy 13 a dovede cyklisty z různých lokalit na dálkové cyklotrasy.
V roce 2004 byl zadán ke zpracování projekt cyklookruhu a vyjednána všechna příslušná povolení k realizaci projektu.
V roce 2005 probíhá vlastní realizace projektu (místní, drobné úpravy terénu, dopravní značení a informační panely). Bylo upraveno cca 50m mlatové cesty, po které je cyklotrasa vedena. V další etapě budou navrženy, graficky zpracovány a instalovány 3 informační panely. Celý projekt bude slavnostně otevřena za účasti zástupců městské části 24. září 2005.
„Trasu budou využívat cyklisté všech věkových skupin nejen z Prahy 13. Naším cílem bylo zajistit bezpečnou trasu tak, aby se mohl zvýšil počet cyklistů na úkor motoristů. Díky propojení center bydlení s oblastmi, kde jsou obchody, školy a zaměstnání, kam denně míří stovky lidí, se kolo může stát plnohodnotnou, zdravější a výhodnější alternativou k autu,“ popsala Dana Céová z odboru životního prostředí Úřadu Městské části Praha 13.
Cyklistickou dopravu je nutné zapojit do systému městské dopravy, tak jak je to běžné v jiných evropských městech, a proto přichází Praha 13 také s tímto projektem. Jde o první realizovaný okruh vycházející z komplexní studie cyklistické dopravy v této městské části. Vzhledem k široké nabídce občerstvení, ale i ubytování v nových i původních restauracích po celé trase, má stezka Do práce a za zábavou velký význam také pro rozvoj podnikání a rekreace v oblasti. Instalované informační panely navíc pomohou cyklistům s tipy na přírodní zajímavosti i kulturní památky vhodné třeba pro rodinný výlet. Bezpečná stezka a cyklookruh na Praze 13 realizovaný v roce 2005 je vhodný také pro jezdce na in-line bruslích a je nástupním místem cyklotrasy Greenways Praha-Vídeň oceněné jako nejlepší zelené stezky ve střední a východní Evropě.
„Změnit dopravní návyky obyvatel měst je dlouhodobý a těžký úkol, parkovišť a dálnic se neustále staví víc než cyklistických stezek. Nestačí jen říkat lidem, že jízdou na kole chrání své prostředí a dělají hodně pro své zdraví. Je současně potřeba využívat pravomocí veřejné správy a cyklistickou dopravu důsledně zrovnoprávnit a vytvořit lidem podmínky pro bezpečnou cestu kamkoliv potřebují. Tento projekt je dobrým příkladem, jak se to má dělat,“ uvedl k ocenění Juraj Flamik z Nadace Partnerství.
„Doufáme, že díky hlubšímu poznání zdejší přírody, dojde ke stálé ochraně přírodního bohatství a zvýšení ekologické stability v oblasti. Z hlediska životního prostředí předpokládáme pokles motorové dopravy, což bude mít za následek úbytek škodlivých zplodin do ovzduší, prachu i hluku. Podél okruhu chceme realizovat i výchovné akce pro školy a iniciovat adopci částí okruhu školami či neziskovými organizacemi,“ dodala Dana Céová z Úřadu Městské části Praha 13.
Kontakt:
Barbora Petrová, Nadace Partnerství, 542 422 762, 605 703 044, barbora.petrova@ecn.cz
Juraj Flamik, Nadace Partnerství, 542 422 763, 606 763 117, greenways@ecn.cz
1) Nadace Partnerství je nejvýznamnější česká nadace podporující ekologické projekty ve všech regionech České republiky. Společně s pěti sesterskými nadacemi v Bulharsku, Maďarsku, Polsku, Rumunsku a na Slovensku je součástí asociace Environmental Partnership. Od svého vzniku v roce 1991 podpořila formou nadačních příspěvků ve výši přesahující 150 miliónů korun už na 1600 projektů nevládních neziskových organizací a obecních úřadů. Nadace je příjemcem příspěvku do nadačního jmění z Nadačního investičního fondu. V roce 2004 se Nadace Partnerství sloučila s Nadačním fondem Josefa a Petry Vavrouškových.
2) Zelené stezky jsou trasy, komunikace nebo přírodní koridory využívané v souladu s jejich ekologickou funkcí a potenciálem pro sport, turistiku a rekreaci. Přinášejí užitek v oblasti ochrany přírody a kulturního dědictví, zlepšují možnosti pro dopravu, rekreaci a turistiku a jsou výzvou k zdravějšímu životnímu stylu a udržitelnému využívání místních zdrojů. Generálním partnerem programu Greenways a partnerem Nadace Partnerství. je Nadace Česká spořitelny, která podporuje Nadaci Partnerství a program Greenways již od roku 2001.
3) Greenways Praha-Vídeň (www.prahawien.greenways.info) je koridor stezek pro pěší, cyklisty, jezdce na koních i vodáky mezi dvěma evropskými metropolemi. Tuto pionýrskou Greenways ve střední Evropě nastartovalo stejnojmenné sdružení občanů již v roce 1992. Od roku 1998 ji spravuje Nadace Partnerství ve spolupráci s občanským sdružením Greenways Praha-Vídeň, jehož členy je 30 místních neziskových organizací, obcí a podnikatelů pracujících podél trasy. Komerčním partnerem je Cestovní kancelář Greenways Travel Club. Jejím prostřednictvím se s neziskovými organizacemi setkávají turisté z daleké ciziny.
Údaje o projektu: srpen 2005
Bezpečná stezka a cyklookruh MČ Praha 13 „Do práce a za zábavou“
Název předkladatele: Úřad Městské části Praha 13
Realizátor projektu: Dana Céová, Odbor životního prostředí
Kontakt: 235 011 474, ceovad@p13.mepnet.cz
Datum udělení grantu: 21.6.2005
Výše uděleného grantu: 80 000 Kč
Cíl projektu
Centrální park Prahy 13 se stal v roce 2004 nástupním bodem na zelenou stezku Greenways Praha –Vídeň. Na tuto stezku navazuje i nově vznikající cyklistický okruh Za prací a zábavou, který propojuje obytné zóny městské části s centry pracovních příležitostí, obchodu a služeb s přírodními a rekreačními zónami.
Hlavním cílem projektu je integrace cyklistické dopravy do městského dopravního systému. Kolo bude alternativou k autu, tím dojde ke zlepšení životního prostředí ve městě, zejména úbytku škodlivých zplodin do ovzduší, prachu a hluku. Bicykl bude možné používat jako plnohodnotnou alternativu na všech každodenních cestách.
Z toho plyne nutnost propojení obytných zón s centry pracovních příležitostí, administrativními centry, zdravotními středisky, centry vzdělávání, přírodními zónami krátkodobé rekreace, místy zábavy a občerstvení.
V neposlední řadě má trasa význam rekreační a pro rozvoj podnikání. Po trase je poměrně široká nabídka občerstvení v nových i původních restauracích, působí zde několik ubytovacích zařízení a cykloservis. Vzhledem k propojení rekreačních přírodních zón bude trasa lákat k rodinným výletům.
Trasa má též úlohu poznávací. Na vhodných frekventovaných místech budou instalovány 3 informační panely, které seznámí cyklisty s lokalitou. Nabídnou odkazy na další cyklotrasy a na zajímavé přírodní zóny i kulturní památky.
Popis problému
Městská část Praha 13 je převážně sídliště s věkovým průměrem kolem třiceti let. I v této městské části se nadměrně používá motorová doprava, což zatěžuje životní prostředí škodlivými zplodinami, prachem a hlukem. Přítomnost přírodních i uměle vytvořených parků (Prokopské a Dalejské údolí, Centrální park, Panská zahrada, údolí a prameniště Motolského potoka) nabízí ideální prostředí pro krátkodobou rekreaci. Zdejší obyvatelé jsou zaměstnáni v mnohých výrobních firmách i kancelářích různých institucí na území městské části a děti zde chodí do základních i středních škol. V poslední době zde vyrostlo několik nákupních a administrativních center. Vedle stávajících restaurací a jídelen přibyly i nově otevřená zařízení stravovacího a ubytovacího typu.
Cyklistickou dopravu je třeba integrovat do systému městské dopravy, proto přichází Praha 13 s projektem cyklookruh „Do práce a za zábavou“. Je to první okruh realizovaný v rámci generelu cyklistické dopravy městské části. Některé jeho úseky budou vhodné i pro in-line brusle.
Realizace projektu
Projekt byl realizován ve třech etapách. V roce 2003 byl zpracován Generel cyklostezek a cyklotras v Praze 13, jehož součástí je okruh „Do práce a za zábavou“. Podle různých kritérií byly stanoveny priority a pořadí jednotlivých úseků, které budou postupně realizovány. Cyklookruh „Do práce a za zábavou“ byl navržen k realizaci jako první, zejména proto, že propojuje všechna důležitá centra Prahy 13 a dovede cyklisty z různých lokalit na dálkové cyklotrasy.
V roce 2004 byl zadán ke zpracování projekt cyklookruhu a vyjednána všechna příslušná povolení k realizaci projektu.
V roce 2005 probíhá vlastní realizace projektu (místní, drobné úpravy terénu, dopravní značení a informační panely). Bylo upraveno cca 50m mlatové cesty, po které je cyklotrasa vedena. V další etapě budou navrženy, graficky zpracovány a instalovány 3 informační panely. Celý projekt bude slavnostně otevřena za účasti zástupců městské části 24. září 2005.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk