Barbora Petrová "> Nadace Partnerství ocenila vznikající inovativní stezku a cyklookruh v Praze 13 - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/nadace-partnerstvi-ocenila-vznikajici-inovativni-stezku-a-cyklookruh-v-praze-13
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Nadace Partnerství: Nadace Partnerství ocenila vznikající inovativní stezku a cyklookruh v Praze 13

15. září 2005 | Nadace Partnerství
Autor: Barbora Petrová, tel: 542 422 762
Ocenění Nadace Partnerství projekt měsíce srpna získala bezpečná stezka a cyklookruh „Do práce a za zábavou“, která bude pro veřejnost v Praze 13 slavnostně otevřena příští týden. Stezku propojující obytné zóny Prahy 13 s rychle se rozvíjejícími centry pracovních příležitostí, ale i s přírodními a rekreačními oblastmi jako je Prokopské a Dalejské údolí či Panská zahrada realizuje Úřad městské části Prahy 13 za finančního přispění Nadace Partnerství.

„Trasu budou využívat cyklisté všech věkových skupin nejen z Prahy 13. Naším cílem bylo zajistit bezpečnou trasu tak, aby se mohl zvýšil počet cyklistů na úkor motoristů. Díky propojení center bydlení s oblastmi, kde jsou obchody, školy a zaměstnání, kam denně míří stovky lidí, se kolo může stát plnohodnotnou, zdravější a výhodnější alternativou k autu,“ popsala Dana Céová z odboru životního prostředí Úřadu Městské části Praha 13.

Cyklistickou dopravu je nutné zapojit do systému městské dopravy, tak jak je to běžné v jiných evropských městech, a proto přichází Praha 13 také s tímto projektem. Jde o první realizovaný okruh vycházející z komplexní studie cyklistické dopravy v této městské části. Vzhledem k široké nabídce občerstvení, ale i ubytování v nových i původních restauracích po celé trase, má stezka Do práce a za zábavou velký význam také pro rozvoj podnikání a rekreace v oblasti. Instalované informační panely navíc pomohou cyklistům s tipy na přírodní zajímavosti i kulturní památky vhodné třeba pro rodinný výlet. Bezpečná stezka a cyklookruh na Praze 13 realizovaný v roce 2005 je vhodný také pro jezdce na in-line bruslích a je nástupním místem cyklotrasy Greenways Praha-Vídeň oceněné jako nejlepší zelené stezky ve střední a východní Evropě.

„Změnit dopravní návyky obyvatel měst je dlouhodobý a těžký úkol, parkovišť a dálnic se neustále staví víc než cyklistických stezek. Nestačí jen říkat lidem, že jízdou na kole chrání své prostředí a dělají hodně pro své zdraví. Je současně potřeba využívat pravomocí veřejné správy a cyklistickou dopravu důsledně zrovnoprávnit a vytvořit lidem podmínky pro bezpečnou cestu kamkoliv potřebují. Tento projekt je dobrým příkladem, jak se to má dělat,“ uvedl k ocenění Juraj Flamik z Nadace Partnerství.

„Doufáme, že díky hlubšímu poznání zdejší přírody, dojde ke stálé ochraně přírodního bohatství a zvýšení ekologické stability v oblasti. Z hlediska životního prostředí předpokládáme pokles motorové dopravy, což bude mít za následek úbytek škodlivých zplodin do ovzduší, prachu i hluku. Podél okruhu chceme realizovat i výchovné akce pro školy a iniciovat adopci částí okruhu školami či neziskovými organizacemi,“ dodala Dana Céová z Úřadu Městské části Praha 13.

Kontakt:
Barbora Petrová, Nadace Partnerství, 542 422 762, 605 703 044, barbora.petrova@ecn.cz
Juraj Flamik, Nadace Partnerství, 542 422 763, 606 763 117, greenways@ecn.cz
1) Nadace Partnerství je nejvýznamnější česká nadace podporující ekologické projekty ve všech regionech České republiky. Společně s pěti sesterskými nadacemi v Bulharsku, Maďarsku, Polsku, Rumunsku a na Slovensku je součástí asociace Environmental Partnership. Od svého vzniku v roce 1991 podpořila formou nadačních příspěvků ve výši přesahující 150 miliónů korun už na 1600 projektů nevládních neziskových organizací a obecních úřadů. Nadace je příjemcem příspěvku do nadačního jmění z Nadačního investičního fondu. V roce 2004 se Nadace Partnerství sloučila s Nadačním fondem Josefa a Petry Vavrouškových.

2) Zelené stezky jsou trasy, komunikace nebo přírodní koridory využívané v souladu s jejich ekologickou funkcí a potenciálem pro sport, turistiku a rekreaci. Přinášejí užitek v oblasti ochrany přírody a kulturního dědictví, zlepšují možnosti pro dopravu, rekreaci a turistiku a jsou výzvou k zdravějšímu životnímu stylu a udržitelnému využívání místních zdrojů. Generálním partnerem programu Greenways a partnerem Nadace Partnerství. je Nadace Česká spořitelny, která podporuje Nadaci Partnerství a program Greenways již od roku 2001.

3) Greenways Praha-Vídeň (www.prahawien.greenways.info) je koridor stezek pro pěší, cyklisty, jezdce na koních i vodáky mezi dvěma evropskými metropolemi. Tuto pionýrskou Greenways ve střední Evropě nastartovalo stejnojmenné sdružení občanů již v roce 1992. Od roku 1998 ji spravuje Nadace Partnerství ve spolupráci s občanským sdružením Greenways Praha-Vídeň, jehož členy je 30 místních neziskových organizací, obcí a podnikatelů pracujících podél trasy. Komerčním partnerem je Cestovní kancelář Greenways Travel Club. Jejím prostřednictvím se s neziskovými organizacemi setkávají turisté z daleké ciziny.

Údaje o projektu: srpen 2005
Bezpečná stezka a cyklookruh MČ Praha 13 „Do práce a za zábavou“
Název předkladatele: Úřad Městské části Praha 13
Realizátor projektu: Dana Céová, Odbor životního prostředí
Kontakt: 235 011 474, ceovad@p13.mepnet.cz
Datum udělení grantu: 21.6.2005
Výše uděleného grantu: 80 000 Kč

Cíl projektu
Centrální park Prahy 13 se stal v roce 2004 nástupním bodem na zelenou stezku Greenways Praha –Vídeň. Na tuto stezku navazuje i nově vznikající cyklistický okruh Za prací a zábavou, který propojuje obytné zóny městské části s centry pracovních příležitostí, obchodu a služeb s přírodními a rekreačními zónami.

Hlavním cílem projektu je integrace cyklistické dopravy do městského dopravního systému. Kolo bude alternativou k autu, tím dojde ke zlepšení životního prostředí ve městě, zejména úbytku škodlivých zplodin do ovzduší, prachu a hluku. Bicykl bude možné používat jako plnohodnotnou alternativu na všech každodenních cestách.

Z toho plyne nutnost propojení obytných zón s centry pracovních příležitostí, administrativními centry, zdravotními středisky, centry vzdělávání, přírodními zónami krátkodobé rekreace, místy zábavy a občerstvení.

V neposlední řadě má trasa význam rekreační a pro rozvoj podnikání. Po trase je poměrně široká nabídka občerstvení v nových i původních restauracích, působí zde několik ubytovacích zařízení a cykloservis. Vzhledem k propojení rekreačních přírodních zón bude trasa lákat k rodinným výletům.

Trasa má též úlohu poznávací. Na vhodných frekventovaných místech budou instalovány 3 informační panely, které seznámí cyklisty s lokalitou. Nabídnou odkazy na další cyklotrasy a na zajímavé přírodní zóny i kulturní památky.

Popis problému
Městská část Praha 13 je převážně sídliště s věkovým průměrem kolem třiceti let. I v této městské části se nadměrně používá motorová doprava, což zatěžuje životní prostředí škodlivými zplodinami, prachem a hlukem. Přítomnost přírodních i uměle vytvořených parků (Prokopské a Dalejské údolí, Centrální park, Panská zahrada, údolí a prameniště Motolského potoka) nabízí ideální prostředí pro krátkodobou rekreaci. Zdejší obyvatelé jsou zaměstnáni v mnohých výrobních firmách i kancelářích různých institucí na území městské části a děti zde chodí do základních i středních škol. V poslední době zde vyrostlo několik nákupních a administrativních center. Vedle stávajících restaurací a jídelen přibyly i nově otevřená zařízení stravovacího a ubytovacího typu.

Cyklistickou dopravu je třeba integrovat do systému městské dopravy, proto přichází Praha 13 s projektem cyklookruh „Do práce a za zábavou“. Je to první okruh realizovaný v rámci generelu cyklistické dopravy městské části. Některé jeho úseky budou vhodné i pro in-line brusle.

Realizace projektu
Projekt byl realizován ve třech etapách. V roce 2003 byl zpracován Generel cyklostezek a cyklotras v Praze 13, jehož součástí je okruh „Do práce a za zábavou“. Podle různých kritérií byly stanoveny priority a pořadí jednotlivých úseků, které budou postupně realizovány. Cyklookruh „Do práce a za zábavou“ byl navržen k realizaci jako první, zejména proto, že propojuje všechna důležitá centra Prahy 13 a dovede cyklisty z různých lokalit na dálkové cyklotrasy.
V roce 2004 byl zadán ke zpracování projekt cyklookruhu a vyjednána všechna příslušná povolení k realizaci projektu.

V roce 2005 probíhá vlastní realizace projektu (místní, drobné úpravy terénu, dopravní značení a informační panely). Bylo upraveno cca 50m mlatové cesty, po které je cyklotrasa vedena. V další etapě budou navrženy, graficky zpracovány a instalovány 3 informační panely. Celý projekt bude slavnostně otevřena za účasti zástupců městské části 24. září 2005.
Barbora Petrová, tel: 542 422 762
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist