Tiskové zprávy
Správa NP České Švýcarsko: Národní park otevírá nové cyklotrasy
V sobotu 3. 7. 2010 proběhne v Mezné v Národním parku České Švýcarsko slavnostní otevření nových úseků cyklotras. Účastníci akce se sejdou v 10.00 hodin v Mezné u Hřenska, kde v počátečním úseku tzv. Mlýnské cesty bude ředitelem správy parku přestřižena páska. Poté se budou moci vydat na první symbolický cyklovýlet po nové trase, z Mezné ke Třem pramenům, odtud do Mezní Louky a zpět do Mezné. Celkově správa parku pro cykloturistiku vyhradila čtyři nové úseky cyklotras o celkové délce cca 15 km. První úsek nesoucí označení 21A spojuje Mezní Louku s křižovatkou Tři prameny přes Meznou. Další tři úseky spojují Jetřichovice s turisticky oblíbenou lokalitou Na Tokání, odtud se cyklisté nově dostanou k lokalitě První brána nad obcí Doubice. Posledním úsekem pak je spojovací cesta od První brány k obci Kyjov u Krásné Lípy. Tyto tři úseky jsou jednotně označeny číslem 3076.
„Nové cesty byly v rámci optimalizace sítě cyklotras vybrány tak, aby cyklisté měli alternativu k páteřní silnici vedoucí národním parkem a po jeho obvodu,“ říká Pavel Benda, ředitel Správy NP České Švýcarsko, a pokračuje: „Nyní mohou cyklisté využít pro ně vyznačených cest po obvodu národního parku a zvolit příjemnější i bezpečnější cestu lesem.“
„Cyklotrasy v Národním parku České Švýcarsko mají převážně terénní charakter, jedná se obvykle o cesty s pevným, nikoli však asfaltovým povrchem. Proto jsou vhodné především pro trekkingová nebo horská kola,“ říká Pavel Svoboda, vedoucí oddělení stráže přírody Národního parku České Švýcarsko, a dodává: „Kromě vhodných kol by k výbavě každého cyklisty měla vedle přílba i značná dávka obezřetnosti. Cyklisté by měli být opatrní a nepřeceňovat vlastní síly, kvůli členitému terénu mohou být stoupání velmi dlouhá či prudká. Rozhodně není ostudou z kola sesednout a překonat obtížné úseky pěšky.“
V národních parcích České republiky mohou cyklisté využívat pouze tras, které jsou pro cyklistiku vyhrazeny. Doposud měli cyklisté v Národním parku České Švýcarsko k dispozici cca. 40 km tras, po úpravě této sítě jejich délka vzrostla na cca 55 km. Striktnější pravidla pro provozování cyklistiky v národních parcích vyplývají ze zákona o ochraně přírody a krajiny.
„Jedním z nejvýznamnějších problémů národních parků obecně je masovost turismu, to je také jeden z důvodů, proč zákon povoluje jízdu na kolech jen po vyhrazených trasách,“ přibližuje Pavel Svoboda, vedoucí oddělení stráže přírody Národního parku České Švýcarsko, a nabádá návštěvnické skupiny ke vzájemné toleranci: „Je také důležité uvědomit si, že cyklotrasy nejsou navzdory označení určeny jednoúčelově pro jednu skupinu návštěvníků, řadu z nich využívají kromě cyklistů jak pěší turisté, tak i jezdci na koních. Aby vyznavači těchto rozličných forem turistiky měli z návštěvy národního parku hezký zážitek, musí se trochu uskromnit a ponechat prostor i pro ostatní návštěvníky.“
„Nové cesty byly v rámci optimalizace sítě cyklotras vybrány tak, aby cyklisté měli alternativu k páteřní silnici vedoucí národním parkem a po jeho obvodu,“ říká Pavel Benda, ředitel Správy NP České Švýcarsko, a pokračuje: „Nyní mohou cyklisté využít pro ně vyznačených cest po obvodu národního parku a zvolit příjemnější i bezpečnější cestu lesem.“
„Cyklotrasy v Národním parku České Švýcarsko mají převážně terénní charakter, jedná se obvykle o cesty s pevným, nikoli však asfaltovým povrchem. Proto jsou vhodné především pro trekkingová nebo horská kola,“ říká Pavel Svoboda, vedoucí oddělení stráže přírody Národního parku České Švýcarsko, a dodává: „Kromě vhodných kol by k výbavě každého cyklisty měla vedle přílba i značná dávka obezřetnosti. Cyklisté by měli být opatrní a nepřeceňovat vlastní síly, kvůli členitému terénu mohou být stoupání velmi dlouhá či prudká. Rozhodně není ostudou z kola sesednout a překonat obtížné úseky pěšky.“
V národních parcích České republiky mohou cyklisté využívat pouze tras, které jsou pro cyklistiku vyhrazeny. Doposud měli cyklisté v Národním parku České Švýcarsko k dispozici cca. 40 km tras, po úpravě této sítě jejich délka vzrostla na cca 55 km. Striktnější pravidla pro provozování cyklistiky v národních parcích vyplývají ze zákona o ochraně přírody a krajiny.
„Jedním z nejvýznamnějších problémů národních parků obecně je masovost turismu, to je také jeden z důvodů, proč zákon povoluje jízdu na kolech jen po vyhrazených trasách,“ přibližuje Pavel Svoboda, vedoucí oddělení stráže přírody Národního parku České Švýcarsko, a nabádá návštěvnické skupiny ke vzájemné toleranci: „Je také důležité uvědomit si, že cyklotrasy nejsou navzdory označení určeny jednoúčelově pro jednu skupinu návštěvníků, řadu z nich využívají kromě cyklistů jak pěší turisté, tak i jezdci na koních. Aby vyznavači těchto rozličných forem turistiky měli z návštěvy národního parku hezký zážitek, musí se trochu uskromnit a ponechat prostor i pro ostatní návštěvníky.“
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk