Tiskové zprávy
Děti Země: Nejekologičtější dopravu Praha nepodporuje
15. dubna 2003 | Děti Země, tel: 606 566 368
Přestože je v Praze nejhorší vzduch v zemi a největším zdrojem znečištění jsou automobily, jejichž počet stále stoupá, kritickou situaci město neřeší a nejekologičtější (tj. cyklistickou) dopravu nepodporuje.
Podle analýzy, kterou si nechal vypracovat magistrát, je v Praze nejhorší vzduch v zemi; největším zdrojem znečištění jsou automobily. Jejich počet stále stoupá, kritickou situaci však město neřeší. K životnímu prostředí je spolu s chůzí nejšetrnější cyklistická doprava, tu ale město nepodporuje. Původně nebyla na stavbu cyklostezek v letošním roce vyčleněna ani koruna. Pokud rada a zastupitelstvo na své červnové schůzi schválí navýšení rozpočtu, bude na cyklostezky vyčleněno alespoň 20,2 milionu korun.
Přestože výstavbu cyklistických stezek radní ve svém programovém prohlášení uvádějí mezi prioritami a společně s regulací dopravy uvádějí cyklostezky jako možné řešení katastrofální dopravní situace v centu města (část VII. Doprava) i jako prostředek ke zlepšení životního prostředí (část VIII. Životní prostředí), věnují tomuto nejekologičtějšímu a na kratší vzdálenosti nejrychlejšímu způsobu dopravy minimální pozornost. “Vyčlenění částky v řádu promile z celkových více než deseti miliard dopravního rozpočtu Prahy na letošní rok nelze rozhodně považovat za dostatečnou podporu,” říká k tomu Vojtěch Toman ze sdružení Děti Země.
Místo ekologických, bezpečných a zdravých způsobů dopravy je stále podporován rozvoj automobilismu. V Praze je tak v poměru na obyvatele nejvíc aut v celé Evropě. Řešením špatné dopravní situace a hrozivého stavu ovzduší by bylo omezení vjezdu automobilů do centra a rozsáhlé budování cyklistických stezek. “V Praze se staví stále nové silnice a parkoviště, přitom moderní evropská města parkovací místa postupně ruší a vytlačují tak auta z centra, kde vznikají pěší zóny a cyklistické stezky. V takovém městě se pak žije mnohem příjemněji,” doplňuje Toman.
V loňském roce byly do přípravy a realizace cyklistických tras investovány pouze 2 miliony korun, v roce 2001 to bylo 10 milionů, v předchozích letech byly investice nulové (zdroj: komentář k návrhu rozpočtu na rok 2003).
kontakty:
Ing. Vojtěch Toman, Děti Země,
email: dz.praha@seznam.cz, tel.: 606 566 368
Radovan Šteiner, radní pro dopravu,
email: Radovan.Steiner@cityofprague.cz, tel.: 236 002 321, 236 001 111
RNDr. Miloš Gregar, radní pro životní prostředí,
email: Milos.Gregar@cityofprague.cz, tel.: 236 003 229, 236 001 111
Podle analýzy, kterou si nechal vypracovat magistrát, je v Praze nejhorší vzduch v zemi; největším zdrojem znečištění jsou automobily. Jejich počet stále stoupá, kritickou situaci však město neřeší. K životnímu prostředí je spolu s chůzí nejšetrnější cyklistická doprava, tu ale město nepodporuje. Původně nebyla na stavbu cyklostezek v letošním roce vyčleněna ani koruna. Pokud rada a zastupitelstvo na své červnové schůzi schválí navýšení rozpočtu, bude na cyklostezky vyčleněno alespoň 20,2 milionu korun.
Přestože výstavbu cyklistických stezek radní ve svém programovém prohlášení uvádějí mezi prioritami a společně s regulací dopravy uvádějí cyklostezky jako možné řešení katastrofální dopravní situace v centu města (část VII. Doprava) i jako prostředek ke zlepšení životního prostředí (část VIII. Životní prostředí), věnují tomuto nejekologičtějšímu a na kratší vzdálenosti nejrychlejšímu způsobu dopravy minimální pozornost. “Vyčlenění částky v řádu promile z celkových více než deseti miliard dopravního rozpočtu Prahy na letošní rok nelze rozhodně považovat za dostatečnou podporu,” říká k tomu Vojtěch Toman ze sdružení Děti Země.
Místo ekologických, bezpečných a zdravých způsobů dopravy je stále podporován rozvoj automobilismu. V Praze je tak v poměru na obyvatele nejvíc aut v celé Evropě. Řešením špatné dopravní situace a hrozivého stavu ovzduší by bylo omezení vjezdu automobilů do centra a rozsáhlé budování cyklistických stezek. “V Praze se staví stále nové silnice a parkoviště, přitom moderní evropská města parkovací místa postupně ruší a vytlačují tak auta z centra, kde vznikají pěší zóny a cyklistické stezky. V takovém městě se pak žije mnohem příjemněji,” doplňuje Toman.
V loňském roce byly do přípravy a realizace cyklistických tras investovány pouze 2 miliony korun, v roce 2001 to bylo 10 milionů, v předchozích letech byly investice nulové (zdroj: komentář k návrhu rozpočtu na rok 2003).
kontakty:
Ing. Vojtěch Toman, Děti Země,
email: dz.praha@seznam.cz, tel.: 606 566 368
Radovan Šteiner, radní pro dopravu,
email: Radovan.Steiner@cityofprague.cz, tel.: 236 002 321, 236 001 111
RNDr. Miloš Gregar, radní pro životní prostředí,
email: Milos.Gregar@cityofprague.cz, tel.: 236 003 229, 236 001 111
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk