Martin Fadrný "> Nepoučitelní úředníci: Proč se kraj vyhýbá posouzení variant dopravních projektů? - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/nepoucitelni-urednici-proc-se-kraj-vyhyba-posouzeni-variant-dopravnich-projektu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Ekologický právní servis: Nepoučitelní úředníci: Proč se kraj vyhýbá posouzení variant dopravních projektů?

Nejvyšší správní soud 20. 4. 2011 rozhodl o zrušení částí hned dvou územních plánů, které obsahovaly záměry kontroverzních tras rychlostní silnic. Jedná se o územní plán obce Drásov a obce Perná. První obsahoval rychlostní silnici R43, ten druhý rychlostní silnici R52. /1/

„Přestože Nejvyšší správní soud ještě nevyhotovil odůvodnění, s největší pravděpodobností byla hlavním důvodem skutečnost, že tyto silnice nebyly obsaženy v nadřazeném územním plánu,“, vysvětluje důvody zrušení právník Ekologického právního servisu Martin Fadrný, který se problematice plánování dopravních staveb dlouhodobě věnuje.

Kvůli nesprávným postupům v souvislosti se silnicemi byl již v minulosti zrušen územní plán Břeclavska či územní plán města Brna, vždy jen v části vymezení rychlostní komunikace. /2/

„Problémy zde vidíme dva. Ten první je chaotický a nekoncepční přístup v pořizování územních plánů a to především na úrovni kraje, který má celý proces odborně vést,“ říká Fadrný. /3/

„Hlubším problémem je ale skutečnost, že se úřady soustavně vyhýbají zákonnému posouzení koncepčních variant těchto velkých záměrů procesem SEA. /4/ Týká se to jak plánované dálniční sítě v Jihomoravském kraji jako takové, tak i konkrétních projektů, jako je právě projekt silničního spojení Brna s Vídní. A jak se zdá, ani připravované Zásady územního rozvoje tuto mezeru nezaplní,“ dodává právník EPS. /5/

Tyto chyby stojí peníze i důvěru občanů v kompetentnost úředníků. Přitom jsou ve hře projekty za miliardy,“ uzavírá Fadrný.

---

Poznámky:
/1/ viz http://www.nssoud.cz/files/SOUDNI_VYKON/2011/0001_6Ao__1100073S.pdf a http://www.nssoud.cz/files/SOUDNI_VYKON/2011/0002_6Ao__1100026S.pdf.
/2/ Viz http://eps.cz/cz2206878ak/aktuality/
/3/ Na pořízení obou územních plánů měl řádné dohlédnout Krajský úřad Jihomoravského a včas upozornit příslušné obce, že do svých územních plánů tyto silnice prostě dát nemohou, což se nestalo.
/4/ SEA = strategic environmental assessment, čili strategické posuzování vlivů na životní prostředí, ve kterém se posuzují strategické/koncepční varianty (na rozdíl od EIA, kde se posuzují už jen dílčí subvarianty řešení přijatého v SEA), podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí.
/5/ Viz http://eps.cz/cz2284367tz/tiskove-zpravy/.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist