https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/nike-se-zavazal-odstranit-jedy-ze-sve-vyroby
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Greenpeace: Nike se zavázal odstranit jedy ze své výroby

18. srpna 2011 | Greenpeace
Greenpeace Detox kampaň míří nyní na Adidas.

Nike, největší výrobce sportovního oblečení, dnes zareagoval na kampaň Greenpeace – Detox a zavázal se, že do roku 2020(1) nebudou z výroby jeho produktů unikat žádné nebezpečné látky. Závazek se vztahuje i na všechny dodavatele Nike.

Slib firmy Nike přišel pět týdnů po uveřejnění studie Greenpeace „Špinavé Prádlo“ (2). Ta odhalila vazby mezi čínskými textilními továrnami, které zamořují tamní řeky a světovými oděvními firmami (3) včetně Nike, Pumy (4) a Adidasu.

Nike se konkrétně zavázal, že odstraní toxické, persistentní, bioakumulativní a další nebezpečné látky, včetně hormonálních disruptorů, napříč celým dodavatelským řetězcem
Kampaň Greenpeace pokračovala i během včerejšího fotbalového utkání mezi FC Barcelonou a Realem Madrid. Tito dva zapřísáhlí rivalové patří nejenom k nejlepším na světě, ale ještě navíc jednoho z nich sponzoruje firma Nike, druhého firma Adidas.

Aktivisté Greenpeace a místní umělci promítali na stadionu Nou Camp sto tisícům přítomných fanoušků vzkazy typu: „Kontaminovat řeky není fair play“. V samotném zápase zvítězila Barcelona, sponzorovaná Nike 3:2 nad Realem, který hájí barvy Adidas.

„Nike nezvítězil nad Adidas jen včera Barceloně, ale uštědřil velkému rivalovi i další výprask, a to v Greenpeace Detox kampani, když se zavázal eliminovat úniky nebezpečných látek ze své výroby, a to napříč celým dodavatelským řetězcem,“ řekl Martin Hojsík z Greenpeace International. „ Ale poražení nemusí hned házet ručník do ringu – i Adidas se může zavázat k nulovým emisím nebezpečných látek a dalším krokům, které ovlivní chování celého textilního průmyslu. Pak může znovu triumfovat.“

Nike k závazku odstranit do roku 2020 emise nebezpečných látek přidal právě i slib, že se bude věnovat otázce „práva na informace“, tak aby zajistil plnou informovanost o chemikáliích, které jeho dodavatelé vypouštějí do životního prostředí. Zároveň prohlásil, že využije svého vlivu, znalostí a zkušeností ve prospěch odstranění nebezpečných látek napříč celým textilním průmyslem. Během 8 týdnů Nike zveřejní implementační plán pro své závazky.

„Závazky, které Nike přijal, ukazují, že zatím není v souboji o „šampiona budoucnosti bez jedů“, většího favorita. Ale Greenpeace bude samozřejmě pečlivě zkoumat jeho implementační plány, aby bylo zřejmé, že to Nike myslí s odstraněním nebezpečných látek skutečně vážně,“ pokračuje Hojsík.

Greenpeace je nezávislá mezinárodní ekologická organizace působící ve více než 40 zemích světa již 40 let. Naším cílem je chránit životní prostředí a nenásilnými prostředky upozorňovat na jeho poškozování. Greenpeace vede kampaň, aby se zastavilo průmyslové znečišťování vod persistentními látkami a hormonálními disruptory. Cílem kampaně je přimět vlády a korporace, aby přestaly nečinně přihlížet a učinily rázné kroky k budoucnosti bez toxických látek.

Poznámky:
(1)Nike se zavázal podporovat: "cíle k systematickým změnám, které povedou k nulovým emisím nebezpečných látek spojených s dodavatelským řetězcem a celým životním cyklem výrobků, během jedné generace nebo dříve." Také se zavázal urychlit odstranění těch nejnebezpečnějších chemických látek." Navíc se v prohlášení Nike uvádí (poznámka 5): "Nebezpečné látky jsou identifikovány podle posouzení jejich vlastností, které zahrnují persistenci, bioakumulaci, toxicitu (PBT), velkou persistenci, velkou bioakumualci (vPvB), karcinogenitu, mutagenitu toxicitu pro reprodukci (CMR), a endokrinní disrupci (ED) nebo jiné vlastnosti se stejnou mírou rizika." Celé prohlášení Nike naleznete zde: http://www.nikebiz.com/media/pr/2011/08/17_zero_discharge.html
(2)Výzkum toxického znečištění řek, který Greenpeace vede už léta, odhalil vazby mezi největšími oděvními firmami včetně Nike a Adidas a jejich čínskými dodavateli, kteří zamořují tamní řeky persistentními a bioakumulativními hormonálními disruptory. Výsledky výzkumu ukazují, nakolik textilní průmysl zamořuje řeky po celém světě, a naznačují, jak velký je to problém pro lidi i přírodu. Shrnutí nebo celý text dokumentu Špinavé prádlo naleznete na: www.greenpeace.org/dirtylaundry
(3)Abercrombie & Fitch, Adidas, Bauer Hockey, Calvin Klein, Converse, Cortefiel, H&M, Lacoste, Li Ning, Meters/bonwe, Nike, Phillips-Van Heusen Corporation (PVH Corp), Puma a Youngor.
(4)Puma se zavázala k odstranění nebezpečných chemikálií 26. července http://www.greenpeace.org/international/en/press/releases/Puma-overtakes-competitors-Adidas-and-Nike-in-race-to-drop-toxic-pollution/
(5)Zápas FC Barcelona vs Real Madrid je odvetou španělského superpoháru – jeden z týmů je sponzorován Nike a druhý Adidas


Pro více informací kontaktujte:
Jan Freidinger, vedoucí toxické kampaně Greenpeace ČR
e-mail: jan.freidinger@greenpeace.org, tel.: +420 608 729 071
Martin Hojsík, koordinátor vodní toxické kampaně Greenpeace International
e-mail: martin.hojsik@greenpeace.org, tel.: +421 905 313 395 (slovensky)
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist