Tiskové zprávy
Greenpeace: Nike se zavázal odstranit jedy ze své výroby
18. srpna 2011 | Greenpeace
Greenpeace Detox kampaň míří nyní na Adidas.
Nike, největší výrobce sportovního oblečení, dnes zareagoval na kampaň Greenpeace – Detox a zavázal se, že do roku 2020(1) nebudou z výroby jeho produktů unikat žádné nebezpečné látky. Závazek se vztahuje i na všechny dodavatele Nike.
Slib firmy Nike přišel pět týdnů po uveřejnění studie Greenpeace „Špinavé Prádlo“ (2). Ta odhalila vazby mezi čínskými textilními továrnami, které zamořují tamní řeky a světovými oděvními firmami (3) včetně Nike, Pumy (4) a Adidasu.
Nike se konkrétně zavázal, že odstraní toxické, persistentní, bioakumulativní a další nebezpečné látky, včetně hormonálních disruptorů, napříč celým dodavatelským řetězcem
Kampaň Greenpeace pokračovala i během včerejšího fotbalového utkání mezi FC Barcelonou a Realem Madrid. Tito dva zapřísáhlí rivalové patří nejenom k nejlepším na světě, ale ještě navíc jednoho z nich sponzoruje firma Nike, druhého firma Adidas.
Aktivisté Greenpeace a místní umělci promítali na stadionu Nou Camp sto tisícům přítomných fanoušků vzkazy typu: „Kontaminovat řeky není fair play“. V samotném zápase zvítězila Barcelona, sponzorovaná Nike 3:2 nad Realem, který hájí barvy Adidas.
„Nike nezvítězil nad Adidas jen včera Barceloně, ale uštědřil velkému rivalovi i další výprask, a to v Greenpeace Detox kampani, když se zavázal eliminovat úniky nebezpečných látek ze své výroby, a to napříč celým dodavatelským řetězcem,“ řekl Martin Hojsík z Greenpeace International. „ Ale poražení nemusí hned házet ručník do ringu – i Adidas se může zavázat k nulovým emisím nebezpečných látek a dalším krokům, které ovlivní chování celého textilního průmyslu. Pak může znovu triumfovat.“
Nike k závazku odstranit do roku 2020 emise nebezpečných látek přidal právě i slib, že se bude věnovat otázce „práva na informace“, tak aby zajistil plnou informovanost o chemikáliích, které jeho dodavatelé vypouštějí do životního prostředí. Zároveň prohlásil, že využije svého vlivu, znalostí a zkušeností ve prospěch odstranění nebezpečných látek napříč celým textilním průmyslem. Během 8 týdnů Nike zveřejní implementační plán pro své závazky.
„Závazky, které Nike přijal, ukazují, že zatím není v souboji o „šampiona budoucnosti bez jedů“, většího favorita. Ale Greenpeace bude samozřejmě pečlivě zkoumat jeho implementační plány, aby bylo zřejmé, že to Nike myslí s odstraněním nebezpečných látek skutečně vážně,“ pokračuje Hojsík.
Greenpeace je nezávislá mezinárodní ekologická organizace působící ve více než 40 zemích světa již 40 let. Naším cílem je chránit životní prostředí a nenásilnými prostředky upozorňovat na jeho poškozování. Greenpeace vede kampaň, aby se zastavilo průmyslové znečišťování vod persistentními látkami a hormonálními disruptory. Cílem kampaně je přimět vlády a korporace, aby přestaly nečinně přihlížet a učinily rázné kroky k budoucnosti bez toxických látek.
Poznámky:
(1)Nike se zavázal podporovat: "cíle k systematickým změnám, které povedou k nulovým emisím nebezpečných látek spojených s dodavatelským řetězcem a celým životním cyklem výrobků, během jedné generace nebo dříve." Také se zavázal urychlit odstranění těch nejnebezpečnějších chemických látek." Navíc se v prohlášení Nike uvádí (poznámka 5): "Nebezpečné látky jsou identifikovány podle posouzení jejich vlastností, které zahrnují persistenci, bioakumulaci, toxicitu (PBT), velkou persistenci, velkou bioakumualci (vPvB), karcinogenitu, mutagenitu toxicitu pro reprodukci (CMR), a endokrinní disrupci (ED) nebo jiné vlastnosti se stejnou mírou rizika." Celé prohlášení Nike naleznete zde: http://www.nikebiz.com/media/pr/2011/08/17_zero_discharge.html
(2)Výzkum toxického znečištění řek, který Greenpeace vede už léta, odhalil vazby mezi největšími oděvními firmami včetně Nike a Adidas a jejich čínskými dodavateli, kteří zamořují tamní řeky persistentními a bioakumulativními hormonálními disruptory. Výsledky výzkumu ukazují, nakolik textilní průmysl zamořuje řeky po celém světě, a naznačují, jak velký je to problém pro lidi i přírodu. Shrnutí nebo celý text dokumentu Špinavé prádlo naleznete na: www.greenpeace.org/dirtylaundry
(3)Abercrombie & Fitch, Adidas, Bauer Hockey, Calvin Klein, Converse, Cortefiel, H&M, Lacoste, Li Ning, Meters/bonwe, Nike, Phillips-Van Heusen Corporation (PVH Corp), Puma a Youngor.
(4)Puma se zavázala k odstranění nebezpečných chemikálií 26. července http://www.greenpeace.org/international/en/press/releases/Puma-overtakes-competitors-Adidas-and-Nike-in-race-to-drop-toxic-pollution/
(5)Zápas FC Barcelona vs Real Madrid je odvetou španělského superpoháru – jeden z týmů je sponzorován Nike a druhý Adidas
Pro více informací kontaktujte:
Jan Freidinger, vedoucí toxické kampaně Greenpeace ČR
e-mail: jan.freidinger@greenpeace.org, tel.: +420 608 729 071
Martin Hojsík, koordinátor vodní toxické kampaně Greenpeace International
e-mail: martin.hojsik@greenpeace.org, tel.: +421 905 313 395 (slovensky)
Nike, největší výrobce sportovního oblečení, dnes zareagoval na kampaň Greenpeace – Detox a zavázal se, že do roku 2020(1) nebudou z výroby jeho produktů unikat žádné nebezpečné látky. Závazek se vztahuje i na všechny dodavatele Nike.
Slib firmy Nike přišel pět týdnů po uveřejnění studie Greenpeace „Špinavé Prádlo“ (2). Ta odhalila vazby mezi čínskými textilními továrnami, které zamořují tamní řeky a světovými oděvními firmami (3) včetně Nike, Pumy (4) a Adidasu.
Nike se konkrétně zavázal, že odstraní toxické, persistentní, bioakumulativní a další nebezpečné látky, včetně hormonálních disruptorů, napříč celým dodavatelským řetězcem
Kampaň Greenpeace pokračovala i během včerejšího fotbalového utkání mezi FC Barcelonou a Realem Madrid. Tito dva zapřísáhlí rivalové patří nejenom k nejlepším na světě, ale ještě navíc jednoho z nich sponzoruje firma Nike, druhého firma Adidas.
Aktivisté Greenpeace a místní umělci promítali na stadionu Nou Camp sto tisícům přítomných fanoušků vzkazy typu: „Kontaminovat řeky není fair play“. V samotném zápase zvítězila Barcelona, sponzorovaná Nike 3:2 nad Realem, který hájí barvy Adidas.
„Nike nezvítězil nad Adidas jen včera Barceloně, ale uštědřil velkému rivalovi i další výprask, a to v Greenpeace Detox kampani, když se zavázal eliminovat úniky nebezpečných látek ze své výroby, a to napříč celým dodavatelským řetězcem,“ řekl Martin Hojsík z Greenpeace International. „ Ale poražení nemusí hned házet ručník do ringu – i Adidas se může zavázat k nulovým emisím nebezpečných látek a dalším krokům, které ovlivní chování celého textilního průmyslu. Pak může znovu triumfovat.“
Nike k závazku odstranit do roku 2020 emise nebezpečných látek přidal právě i slib, že se bude věnovat otázce „práva na informace“, tak aby zajistil plnou informovanost o chemikáliích, které jeho dodavatelé vypouštějí do životního prostředí. Zároveň prohlásil, že využije svého vlivu, znalostí a zkušeností ve prospěch odstranění nebezpečných látek napříč celým textilním průmyslem. Během 8 týdnů Nike zveřejní implementační plán pro své závazky.
„Závazky, které Nike přijal, ukazují, že zatím není v souboji o „šampiona budoucnosti bez jedů“, většího favorita. Ale Greenpeace bude samozřejmě pečlivě zkoumat jeho implementační plány, aby bylo zřejmé, že to Nike myslí s odstraněním nebezpečných látek skutečně vážně,“ pokračuje Hojsík.
Greenpeace je nezávislá mezinárodní ekologická organizace působící ve více než 40 zemích světa již 40 let. Naším cílem je chránit životní prostředí a nenásilnými prostředky upozorňovat na jeho poškozování. Greenpeace vede kampaň, aby se zastavilo průmyslové znečišťování vod persistentními látkami a hormonálními disruptory. Cílem kampaně je přimět vlády a korporace, aby přestaly nečinně přihlížet a učinily rázné kroky k budoucnosti bez toxických látek.
Poznámky:
(1)Nike se zavázal podporovat: "cíle k systematickým změnám, které povedou k nulovým emisím nebezpečných látek spojených s dodavatelským řetězcem a celým životním cyklem výrobků, během jedné generace nebo dříve." Také se zavázal urychlit odstranění těch nejnebezpečnějších chemických látek." Navíc se v prohlášení Nike uvádí (poznámka 5): "Nebezpečné látky jsou identifikovány podle posouzení jejich vlastností, které zahrnují persistenci, bioakumulaci, toxicitu (PBT), velkou persistenci, velkou bioakumualci (vPvB), karcinogenitu, mutagenitu toxicitu pro reprodukci (CMR), a endokrinní disrupci (ED) nebo jiné vlastnosti se stejnou mírou rizika." Celé prohlášení Nike naleznete zde: http://www.nikebiz.com/media/pr/2011/08/17_zero_discharge.html
(2)Výzkum toxického znečištění řek, který Greenpeace vede už léta, odhalil vazby mezi největšími oděvními firmami včetně Nike a Adidas a jejich čínskými dodavateli, kteří zamořují tamní řeky persistentními a bioakumulativními hormonálními disruptory. Výsledky výzkumu ukazují, nakolik textilní průmysl zamořuje řeky po celém světě, a naznačují, jak velký je to problém pro lidi i přírodu. Shrnutí nebo celý text dokumentu Špinavé prádlo naleznete na: www.greenpeace.org/dirtylaundry
(3)Abercrombie & Fitch, Adidas, Bauer Hockey, Calvin Klein, Converse, Cortefiel, H&M, Lacoste, Li Ning, Meters/bonwe, Nike, Phillips-Van Heusen Corporation (PVH Corp), Puma a Youngor.
(4)Puma se zavázala k odstranění nebezpečných chemikálií 26. července http://www.greenpeace.org/international/en/press/releases/Puma-overtakes-competitors-Adidas-and-Nike-in-race-to-drop-toxic-pollution/
(5)Zápas FC Barcelona vs Real Madrid je odvetou španělského superpoháru – jeden z týmů je sponzorován Nike a druhý Adidas
Pro více informací kontaktujte:
Jan Freidinger, vedoucí toxické kampaně Greenpeace ČR
e-mail: jan.freidinger@greenpeace.org, tel.: +420 608 729 071
Martin Hojsík, koordinátor vodní toxické kampaně Greenpeace International
e-mail: martin.hojsik@greenpeace.org, tel.: +421 905 313 395 (slovensky)
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk