Tiskové zprávy
MŽP ČR: Nová vyhláška o způsobu stanovení koncentrace pachových látek platí od 1. 8. 2006
Dne 1. 8. 2006 nabyla účinnosti vyhláška č. 362/2006 Sb., o způsobu stanovení koncentrace pachových látek, která mimo jiné řeší překročení přípustné míry obtěžování zápachem.
Nová vyhláška se orientuje především na to, aby se dalo lidem v konkrétních případech jednoduše pomoci. Pokud si nejméně 20 lidi, kteří v dané oblasti bydlí či pracují, stěžuje na zápach, orgán ochrany ovzduší provede u zařízení, která připadají jako zdroj obtěžování zápachem v úvahu, kontrolu, zda dodržují vše, co jim ukládá zákon - například zda přesně respektují schválené technologické postupy, dodržují příslušné povolení k provozu zdroje atd. Cílem je tedy zjistit nedostatky v provozu stacionárního zdroje, které nadměrné obtěžování zápachem způsobují. V případě, že v místě obtěžování žije či pracuje méně lidí než dvacet, může být i počet stížností menší – záleží na zvážení orgánu ochrany ovzduší.
Nová vyhláška nahrazuje ustanovení dosavadní vyhlášky a upouští od dotazníkových metod, "čichacích skupin" apod.
Běžnými sousedskými spory se i nadále zabývá občanský zákoník, podle kterého vlastník věci nesmí nad míru přiměřenou poměrům obtěžovat sousedy pachy.
Povinnost, která je stanovena zákonem o ochraně ovzduší a dále upravena v nové vyhlášce, se v žádném případě, jak uváděla některá média, netýká "souseda, který vaří guláš", či "sousedky, která používá špatný parfém". Stejně tak se nepočítá ani s působením žádných speciálních skupin „čichačů“.
Poznámky:
[1] Vyhláška je prováděcím předpisem k zákonu č. 86/2002Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů, který již od roku 2002 stanovuje povinnost všem stacionárním zdrojům znečišťování ovzduší neobtěžovat při provozu zdroje zápachem nad přípustnou míru.
Nová vyhláška se orientuje především na to, aby se dalo lidem v konkrétních případech jednoduše pomoci. Pokud si nejméně 20 lidi, kteří v dané oblasti bydlí či pracují, stěžuje na zápach, orgán ochrany ovzduší provede u zařízení, která připadají jako zdroj obtěžování zápachem v úvahu, kontrolu, zda dodržují vše, co jim ukládá zákon - například zda přesně respektují schválené technologické postupy, dodržují příslušné povolení k provozu zdroje atd. Cílem je tedy zjistit nedostatky v provozu stacionárního zdroje, které nadměrné obtěžování zápachem způsobují. V případě, že v místě obtěžování žije či pracuje méně lidí než dvacet, může být i počet stížností menší – záleží na zvážení orgánu ochrany ovzduší.
Nová vyhláška nahrazuje ustanovení dosavadní vyhlášky a upouští od dotazníkových metod, "čichacích skupin" apod.
Běžnými sousedskými spory se i nadále zabývá občanský zákoník, podle kterého vlastník věci nesmí nad míru přiměřenou poměrům obtěžovat sousedy pachy.
Povinnost, která je stanovena zákonem o ochraně ovzduší a dále upravena v nové vyhlášce, se v žádném případě, jak uváděla některá média, netýká "souseda, který vaří guláš", či "sousedky, která používá špatný parfém". Stejně tak se nepočítá ani s působením žádných speciálních skupin „čichačů“.
Poznámky:
[1] Vyhláška je prováděcím předpisem k zákonu č. 86/2002Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů, který již od roku 2002 stanovuje povinnost všem stacionárním zdrojům znečišťování ovzduší neobtěžovat při provozu zdroje zápachem nad přípustnou míru.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk