Tiskové zprávy
Ministerstvo dopravy: Novela zákona o pozemních komunikacích: přísnější kritéria pro billboardy
Dobré zprávy pro bezpečnost silničního provozu přináší novela zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, která vstoupí v platnost 1. září 2012. Důležitým krokem je zejména výrazné zpřísnění podmínek pro umisťování a provozování reklamních zařízení na dálnicích, rychlostních komunikacích a silnicích I. třídy. Zmizet z českých dopravních tepen by tak do 5 let měla většina reklamních zařízení, které byly v minulosti úřady povoleny.
Novela zákona o pozemních komunikacích zavádí princip, že jedná-li se o reklamní zařízení viditelné z pozemní komunikace v silničním ochranném pásmu dálnice a silnice I. třídy, lze jeho zřízení a provozování povolit pouze tehdy, slouží-li k označení provozovny, která se nachází v silničním ochranném pásmu ve vzdálenosti do 200 metrů od reklamního zařízení. „Většinu reklamních zařízení u silnic vyšších tříd novela zákona zakazuje a do 5 let musí být odstraněna i všechna dříve povolená reklamní zařízení, která nevyhovují novému požadavku,“ řekl k tomu ministr dopravy Pavel Dobeš, který zároveň připomněl i problematiku nepovolených billboardů. „Jedná se třeba o nedávný případ černého billboardu u R46 ve Vranovicích. Firma zde už v roce 2011 postavila billboard v souvisle zastavěném území, aniž by měla povolení ministerstva dopravy a stavebního úřadu,“ upřesnil ministr dopravy Pavel Dobeš. O povolení požádala firma až dodatečně, čímž do konečného zamítnutí obou institucí prodloužila neoprávněné užívání svého billboardu o několik měsíců. V ČR pak právě díky novele zákona o pozemních komunikacích bude možné rychleji vyhodnocovat také to, zda se jedná o billboard povolený či nepovolený.
Ministerstvo dopravy při návrhu změn v oblasti zřizování a provozování reklamních zařízení zdůrazňovalo zejména bezpečnost silničního provozu. „Zohlednění kritéria bezpečnosti považuji za velmi důležité. Jsem proto rád, že se nám zákonem podařilo omezit billboardy alespoň kolem těch komunikací, kde řidiči jezdí vyšší rychlostí,“ uvedl ministr Pavel Dobeš. Na základě konzultací s Policií ČR a dopravními experty se totiž ukázalo, že reklama odvádějící pozornost řidiče od řízení vozidla je obzvláště nebezpečná při rychlostech nad 80 km/h – tedy zejména na dálnicích, rychlostních silnicích a silnicích I. třídy. I při chvilkové nepozornosti zde vozidlo urazí poměrně velkou vzdálenost a následky nehod bývají velmi vážné. S ohledem na bezpečnostní rizika reklamních zařízení omezuje jejich umisťování u silnic i řada jiných evropských států. Jde například o Německo, Španělsko, Belgii, Dánsko, Estonsko nebo Maďarsko, jejichž právní řád – s určitými výjimkami – zakazuje umisťování reklamních poutačů v extravilánu u všech komunikací.
Novela zákona dále rovněž zavádí možnost poskytnutí slevy na mýtném, čímž se naplňuje dohoda ministerstva se sdružením dopravců ČESMAD. Nově bude platit, že vláda může nařízením stanovit pro provozovatele vozidla v systému elektronického mýtného slevu na mýtném, pokud výše mýtného uloženého v průběhu daného časového období za užití zpoplatněných pozemních komunikací tímto vozidlem převýší částku stanovenou nařízením vlády. Výše slevy na mýtném může činit nejvýše 13 % z výše mýtného stanoveného u takového vozidla v tom případě, pokud by se sleva neposkytla. V neposlední řadě pak novela řeší i zavedení vysokorychlostního vážení, které přispěje ke snížení nákladů na údržbu a oprav silnic.
Novela zákona o pozemních komunikacích zavádí princip, že jedná-li se o reklamní zařízení viditelné z pozemní komunikace v silničním ochranném pásmu dálnice a silnice I. třídy, lze jeho zřízení a provozování povolit pouze tehdy, slouží-li k označení provozovny, která se nachází v silničním ochranném pásmu ve vzdálenosti do 200 metrů od reklamního zařízení. „Většinu reklamních zařízení u silnic vyšších tříd novela zákona zakazuje a do 5 let musí být odstraněna i všechna dříve povolená reklamní zařízení, která nevyhovují novému požadavku,“ řekl k tomu ministr dopravy Pavel Dobeš, který zároveň připomněl i problematiku nepovolených billboardů. „Jedná se třeba o nedávný případ černého billboardu u R46 ve Vranovicích. Firma zde už v roce 2011 postavila billboard v souvisle zastavěném území, aniž by měla povolení ministerstva dopravy a stavebního úřadu,“ upřesnil ministr dopravy Pavel Dobeš. O povolení požádala firma až dodatečně, čímž do konečného zamítnutí obou institucí prodloužila neoprávněné užívání svého billboardu o několik měsíců. V ČR pak právě díky novele zákona o pozemních komunikacích bude možné rychleji vyhodnocovat také to, zda se jedná o billboard povolený či nepovolený.
Ministerstvo dopravy při návrhu změn v oblasti zřizování a provozování reklamních zařízení zdůrazňovalo zejména bezpečnost silničního provozu. „Zohlednění kritéria bezpečnosti považuji za velmi důležité. Jsem proto rád, že se nám zákonem podařilo omezit billboardy alespoň kolem těch komunikací, kde řidiči jezdí vyšší rychlostí,“ uvedl ministr Pavel Dobeš. Na základě konzultací s Policií ČR a dopravními experty se totiž ukázalo, že reklama odvádějící pozornost řidiče od řízení vozidla je obzvláště nebezpečná při rychlostech nad 80 km/h – tedy zejména na dálnicích, rychlostních silnicích a silnicích I. třídy. I při chvilkové nepozornosti zde vozidlo urazí poměrně velkou vzdálenost a následky nehod bývají velmi vážné. S ohledem na bezpečnostní rizika reklamních zařízení omezuje jejich umisťování u silnic i řada jiných evropských států. Jde například o Německo, Španělsko, Belgii, Dánsko, Estonsko nebo Maďarsko, jejichž právní řád – s určitými výjimkami – zakazuje umisťování reklamních poutačů v extravilánu u všech komunikací.
Novela zákona dále rovněž zavádí možnost poskytnutí slevy na mýtném, čímž se naplňuje dohoda ministerstva se sdružením dopravců ČESMAD. Nově bude platit, že vláda může nařízením stanovit pro provozovatele vozidla v systému elektronického mýtného slevu na mýtném, pokud výše mýtného uloženého v průběhu daného časového období za užití zpoplatněných pozemních komunikací tímto vozidlem převýší částku stanovenou nařízením vlády. Výše slevy na mýtném může činit nejvýše 13 % z výše mýtného stanoveného u takového vozidla v tom případě, pokud by se sleva neposkytla. V neposlední řadě pak novela řeší i zavedení vysokorychlostního vážení, které přispěje ke snížení nákladů na údržbu a oprav silnic.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk