Tiskové zprávy
Ekologický právní servis: Nový návrh územního plánu Jihomoravského kraje: ještě horší než ten původní
29. července 2010 | Ekologický právní servis
Jihomoravský kraj zveřejnil druhý pracovní návrh krajského územního plánu – Zásad územního rozvoje (1). Musel jej vypracovat poté, co Nejvyšší správní soud v listopadu 2009 zrušil územní plán Břeclavska s kontroverzním projektem R52. Podle právníků Ekologického právního servisu se v novém návrhu po stránce obsahové prakticky nic nezměnilo a nový dokument kopíruje chyby předešlé verze.
Právníci EPS uvádějí několik příkladů:
Návrh neposuzuje to, co by posuzovat měl a neplní tak svůj základní smysl, například:
V návrhu zcela chybí posouzení variant železničního uzlu Brno. Plán počítá pouze s odsunutým nádražím a ignoruje variantu modernizace nádraží v centru.
Není provedeno vyhodnocení silničního spojení Brna s Vídní (tedy varianta přes Mikulov ve vztahu k variantě přes Břeclav), ale jsou posouzeny odděleně, nezávisle na sobě a navíc s chybami.
"Perličkou je, že u doporučované varianty R52 zpracovatel odkazuje na Politiku územního rozvoje, která zpátky odkazuje na zrušený územní plán Břeclavska," vypočítává další absurdity právník Libor Jarmič z EPS.
V posuzování zcela chybí ekonomické kritérium, což znemožňuje zjistit, zda se ta která varianta vyplatí a nahrává tak netransparentnímu financování, což je v souvislosti obecným nedostatkem financí na dopravní stavby až trestuhodné. Například:
U rychlostní silnice R55 zpracovatel vůbec nekalkuluje se skutečností, že jím preferovaná varianta si vyžádá dodatečné náklady 12 mld. korun na stavbu tunelu, který je v tomto případě podmínkou, kvůli střetu trasy s chráněnou ptačí oblastí.
V krajském plánu nadále zůstává projekt čtyřpruhové silnice přes Brno-Bystrc, tzv. brněnské tangenty, velké průmyslové zóny i nedostatečně řešená železniční doprava. Tedy všechno to, kvůli čemu se občané a obce na kraj opakovaně obraceli s námitkami a podněty.
Libor Jarmič k tomu dodává: “Kraj vyplýtval 1 650 000 Kč za úpravu dokumentu, který konstatuje jinými slovy totéž, co předchozí verze. A to navzdory tomu, že byli krajští úředníci a politici občany několikrát upozorňováni na konkrétní chyby návrhu a vyzýváni k věcnému jednání o územním rozvoji kraje.” (2) K dnešnímu dni Jihomoravský kraj za zpracování svého územního plánu zaplatil již 4,5 mil. Kč a náklady dále porostou, neboť celý proces stále není ukončen.
Jedno se však přece jen změnilo, dokument má proti minulému návrhu dvojnásobný rozsah (1100 stran). Člověk, který se zajímá o rozvoj kraje, potřebuje na jedno přečtení návrhu ZUR JMK při rychlosti 20 stran za hodinu jeden a půl pracovního týdne.
“Nový návrh přinejmenším ignoruje názory dotčené veřejnosti, spíš to ale vypadá, že se ji záměrně snaží od procesu rozhodování odstavit. Pro občany je téměř nemožné se s dokumentem seznámit (3) a slíbená jednání nebyl kraj doposud schopen zrealizovat. Z tohoto pohledu je nový návrh ZÚR JMK ještě horší, než předchozí verze.” uzavírá Libor Jarmič. Veřejnost je tak odsouzena čekat, jaké varianty budou ve výsledné verzi dokumentu vybrány, a k těm se bude moci oficiálně vyjadřovat. Tato fáze by mohla nastat na začátku roku 2011.
Poznámky:
(1)Pracovní verze návrhu je ke stažení na stránkách Jihomoravského kraje
http://195.113.158.83/archiv/oupsr/zur_jmk/web_navrh/index.html nebo na www.zurjmk.cz v sekci Kde se dozvím víc?
(2)Kvůli mnoha sporným bodům, které jsou v krajském plánu obsaženy, Ekologický právní servis inicioval v listopadu 2009 tzv. Brněnskou výzvu, jejíž signatáři vyzývají Jihomoravský kraj, aby ohledně kontroverzních staveb vedl se zainteresovanou veřejností v předstihu věcnou diskuzi.
(3)Nejen kvůli tomu, že má s přílohami celkem okolo 1100 stránek, ale také proto, že je zveřejněn v naprosto nepoužitelné rozkouskované verzi čítající desítky souborů pdf.
Kontaktní osoby:
Mgr. Libor Jarmič
libor.jarmic@eps.cz
tel.: 734 440 602
Právníci EPS uvádějí několik příkladů:
Návrh neposuzuje to, co by posuzovat měl a neplní tak svůj základní smysl, například:
V návrhu zcela chybí posouzení variant železničního uzlu Brno. Plán počítá pouze s odsunutým nádražím a ignoruje variantu modernizace nádraží v centru.
Není provedeno vyhodnocení silničního spojení Brna s Vídní (tedy varianta přes Mikulov ve vztahu k variantě přes Břeclav), ale jsou posouzeny odděleně, nezávisle na sobě a navíc s chybami.
"Perličkou je, že u doporučované varianty R52 zpracovatel odkazuje na Politiku územního rozvoje, která zpátky odkazuje na zrušený územní plán Břeclavska," vypočítává další absurdity právník Libor Jarmič z EPS.
V posuzování zcela chybí ekonomické kritérium, což znemožňuje zjistit, zda se ta která varianta vyplatí a nahrává tak netransparentnímu financování, což je v souvislosti obecným nedostatkem financí na dopravní stavby až trestuhodné. Například:
U rychlostní silnice R55 zpracovatel vůbec nekalkuluje se skutečností, že jím preferovaná varianta si vyžádá dodatečné náklady 12 mld. korun na stavbu tunelu, který je v tomto případě podmínkou, kvůli střetu trasy s chráněnou ptačí oblastí.
V krajském plánu nadále zůstává projekt čtyřpruhové silnice přes Brno-Bystrc, tzv. brněnské tangenty, velké průmyslové zóny i nedostatečně řešená železniční doprava. Tedy všechno to, kvůli čemu se občané a obce na kraj opakovaně obraceli s námitkami a podněty.
Libor Jarmič k tomu dodává: “Kraj vyplýtval 1 650 000 Kč za úpravu dokumentu, který konstatuje jinými slovy totéž, co předchozí verze. A to navzdory tomu, že byli krajští úředníci a politici občany několikrát upozorňováni na konkrétní chyby návrhu a vyzýváni k věcnému jednání o územním rozvoji kraje.” (2) K dnešnímu dni Jihomoravský kraj za zpracování svého územního plánu zaplatil již 4,5 mil. Kč a náklady dále porostou, neboť celý proces stále není ukončen.
Jedno se však přece jen změnilo, dokument má proti minulému návrhu dvojnásobný rozsah (1100 stran). Člověk, který se zajímá o rozvoj kraje, potřebuje na jedno přečtení návrhu ZUR JMK při rychlosti 20 stran za hodinu jeden a půl pracovního týdne.
“Nový návrh přinejmenším ignoruje názory dotčené veřejnosti, spíš to ale vypadá, že se ji záměrně snaží od procesu rozhodování odstavit. Pro občany je téměř nemožné se s dokumentem seznámit (3) a slíbená jednání nebyl kraj doposud schopen zrealizovat. Z tohoto pohledu je nový návrh ZÚR JMK ještě horší, než předchozí verze.” uzavírá Libor Jarmič. Veřejnost je tak odsouzena čekat, jaké varianty budou ve výsledné verzi dokumentu vybrány, a k těm se bude moci oficiálně vyjadřovat. Tato fáze by mohla nastat na začátku roku 2011.
Poznámky:
(1)Pracovní verze návrhu je ke stažení na stránkách Jihomoravského kraje
http://195.113.158.83/archiv/oupsr/zur_jmk/web_navrh/index.html nebo na www.zurjmk.cz v sekci Kde se dozvím víc?
(2)Kvůli mnoha sporným bodům, které jsou v krajském plánu obsaženy, Ekologický právní servis inicioval v listopadu 2009 tzv. Brněnskou výzvu, jejíž signatáři vyzývají Jihomoravský kraj, aby ohledně kontroverzních staveb vedl se zainteresovanou veřejností v předstihu věcnou diskuzi.
(3)Nejen kvůli tomu, že má s přílohami celkem okolo 1100 stránek, ale také proto, že je zveřejněn v naprosto nepoužitelné rozkouskované verzi čítající desítky souborů pdf.
Kontaktní osoby:
Mgr. Libor Jarmič
libor.jarmic@eps.cz
tel.: 734 440 602
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk