Tiskové zprávy
Jihočeský kraj: O stanovisku rakouské vlády k železničnímu koridoru budou hejtmani dále jednat
25. ledna 2005 | Jihočeský kraj
Překvapivý obrat v postoji rakouské vlády k plánované realizaci VI. železničního tranzitního koridoru Praha - České Budějovice - Linec potvrdilo páteční jednání hejtmanů Jihočeského kraje a Horních Rakous, které se uskutečnilo v Linci.
„Přestože se v loňském roce podařilo prosadit severo-jižní trasu tranzitního železničního koridoru do seznamu nejvýznamnějších dopravních projektů v rámci Evropské unie, došlo ze strany rakouské spolkové vlády k pro nás velmi překvapivému posunu ve stanovisku k jeho možné realizaci. Jak mi potvrdil hornorakouský hejtman Josef Pühringer, vybudování tranzitního železničního koridoru Praha - České Budějovice- Linec je pro něho stále prvořadnou prioritou. Rakouská vláda má však obavy z ekologických problémů, které by údajně mohly nastat při stanovení nové trasy pro dvojkolejovou tranzitní železnici zejména v oblasti Mühlvieltelu. Proto prý upřednostňuje optimalizaci stávající železniční trasy tak, aby byla kompatibilní s novou trasou IV. železničního koridoru na české straně", řekl jihočeský hejtman Jan Zahradník.
Hejtman zdůraznil, že česká strana již od začátku počítá s hledáním optimální trasy, která by vlakům umožnila rychlost do 160 km/h, čímž by se zvýšila budoucí konkurenceschopnost železnice pro nákladní dopravu. „Jsme přesvědčeni, že vytvoření vhodných podmínek pro přesun nákladní dopravy na železnici by bylo výrazným počinem v zájmu ekologie a že právě to, byl jeden z hlavních důvodů, proč byl projekt zařazen do seznamu TEN Evropské unie. Rakouskou stranou navrhovaná optimalizace stávající jednokolejové trasy, byť s některými technickými vylepšeními, by však umožnila traťovou rychlost pouze do 100 km za hodinu, což smysl celého projektu výrazně snižuje. Obávám se, že změna postoje rakouské strany by mohla ohrozit i stávající podporu projektu ze strany Evropské unie, kde železniční koridor Praha - České Budějovice - Linec úspěšně prosadili mimo jiné i rakouští poslanci Evropského parlamentu napříč politickými stranami", dodal Jan Zahradník.
Představitelé Jihočeského kraje a Horního Rakouska však nepovažují nastolený postoj rakouské vlády na realizaci IV. železničního tranzitního koridoru za konečné možné řešení. „S hejtmanem Pühringerem jsem se dohodli, že tato otázka se stane tématem číslo jedna na nadcházející konferenci hejtmanů Jihočeského kraje a Horních Rakous, která by se měla uskutečnit letos na jaře", dodal Jan Zahradník.
„Přestože se v loňském roce podařilo prosadit severo-jižní trasu tranzitního železničního koridoru do seznamu nejvýznamnějších dopravních projektů v rámci Evropské unie, došlo ze strany rakouské spolkové vlády k pro nás velmi překvapivému posunu ve stanovisku k jeho možné realizaci. Jak mi potvrdil hornorakouský hejtman Josef Pühringer, vybudování tranzitního železničního koridoru Praha - České Budějovice- Linec je pro něho stále prvořadnou prioritou. Rakouská vláda má však obavy z ekologických problémů, které by údajně mohly nastat při stanovení nové trasy pro dvojkolejovou tranzitní železnici zejména v oblasti Mühlvieltelu. Proto prý upřednostňuje optimalizaci stávající železniční trasy tak, aby byla kompatibilní s novou trasou IV. železničního koridoru na české straně", řekl jihočeský hejtman Jan Zahradník.
Hejtman zdůraznil, že česká strana již od začátku počítá s hledáním optimální trasy, která by vlakům umožnila rychlost do 160 km/h, čímž by se zvýšila budoucí konkurenceschopnost železnice pro nákladní dopravu. „Jsme přesvědčeni, že vytvoření vhodných podmínek pro přesun nákladní dopravy na železnici by bylo výrazným počinem v zájmu ekologie a že právě to, byl jeden z hlavních důvodů, proč byl projekt zařazen do seznamu TEN Evropské unie. Rakouskou stranou navrhovaná optimalizace stávající jednokolejové trasy, byť s některými technickými vylepšeními, by však umožnila traťovou rychlost pouze do 100 km za hodinu, což smysl celého projektu výrazně snižuje. Obávám se, že změna postoje rakouské strany by mohla ohrozit i stávající podporu projektu ze strany Evropské unie, kde železniční koridor Praha - České Budějovice - Linec úspěšně prosadili mimo jiné i rakouští poslanci Evropského parlamentu napříč politickými stranami", dodal Jan Zahradník.
Představitelé Jihočeského kraje a Horního Rakouska však nepovažují nastolený postoj rakouské vlády na realizaci IV. železničního tranzitního koridoru za konečné možné řešení. „S hejtmanem Pühringerem jsem se dohodli, že tato otázka se stane tématem číslo jedna na nadcházející konferenci hejtmanů Jihočeského kraje a Horních Rakous, která by se měla uskutečnit letos na jaře", dodal Jan Zahradník.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk