Tiskové zprávy
Děti Země: Obchvat? Za průtahy můžou chyby a nečinnost ŘSD a ministerstva
22. května 2018 | Děti Země
Krátký rozhovor Novin Region Frýdecko-Místecko s předsedou Dětí Země Miroslavem Patrikem o povolování obchvatu Frýdku-Místku dálnicí D48, resp. o významu účasti spolků a kde vznikaly chyby při přípravě (22.05.2018).
Ekologické sdružení Děti Země v čele s předsedou Miroslavem Patrikem je trnem v oku některých politiků, kteří tvrdí, že ekologičtí aktivisté jen zbytečně blokují stavby včetně obchvatu Frýdku-Místku. Zástupci spolku podali v minulých letech úřadům řadu výtek - mimo jiné ale také odhalili, že ministerští úředníci v některých krocích pochybili. Miroslav Patrik říká, že rozhořčení obyvatel Frýdku-Místku chápe. Zároveň ale dodává, že vina není na straně jeho organizace a jejích aktivit.
* Od komunálních politiků i ŘSD občas zazní, že za zdržení výstavby obchvatu Frýdku-Místku mohly aktivity Dětí Země. Jak se k těmto výtkám stavíte?
Jde podle nás jen o účelovou politickou demagogii s cílem zastrašovat spolky, aby nevyužívaly svých práv připomínkovat různé stavby. Spolky mají přesně stanovené krátké lhůty pro vyjádření, takže jen stěží mohou nějaké řízení účinně blokovat. V tomto případě mohou za průtahy chyby a nečinnost Ředitelství silnic a dálnic ČR a Ministerstva dopravy. Důkazem je skutečnost, že sedmdesát procent trasy obchvatu Frýdku-Místku má stavební povolení již od roku 2013 a stavět se má až letos.
* Stavební řízení pro druhou část obchvatu Frýdku-Místku, která zahrnuje i trasu přes přírodní památku Profil Morávky, stále běží. V čem tkví vaše výhrady k této části stavby?
Stavební řízení pro část obchvatu v délce 2,3 kilometru je rovněž typickou směsí chyb a porušování zákona ze strany investora a státu, takže řízení probíhá více než čtyři roky. Děti Země ve svých dvou rozkladech například upozornily na absenci některých podkladů ve spise a dále požádaly o přezkum zákonnosti závazných stanovisek jako je zásah do přírodní památky Profil Morávky a stanoviska EIA, které bylo vydáno bez účasti veřejnosti. Také upozornily, že jižní trasa není vhodná, proto doporučily zvážit průtah městem s tunelem a severní trasu.
* Jak citelný zásah do přírody bude podle vás znamenat jižní varianta obchvatu Frýdku-Místku?
Podle multikriteriální analýzy firmy VIAPONT Brno z roku 1994 má jižní trasa více střetů v území, takže jako výhodnější vyšla severní trasa. Politici ve Frýdku-Místku se ovšem rozhodli pro rizikovější trasu, která navíc prochází přes dvě evropsky významné lokality - Profil Morávky a Kamenec. Hlavním problémem je narušení celistvosti těchto cenných území a také škodlivé zásahy při výstavbě obchvatu. Takže až budoucnost ukáže, zda tyto zásahy byly přijatelné a uložené podmínky reálné a správné.
Ekologické sdružení Děti Země v čele s předsedou Miroslavem Patrikem je trnem v oku některých politiků, kteří tvrdí, že ekologičtí aktivisté jen zbytečně blokují stavby včetně obchvatu Frýdku-Místku. Zástupci spolku podali v minulých letech úřadům řadu výtek - mimo jiné ale také odhalili, že ministerští úředníci v některých krocích pochybili. Miroslav Patrik říká, že rozhořčení obyvatel Frýdku-Místku chápe. Zároveň ale dodává, že vina není na straně jeho organizace a jejích aktivit.
* Od komunálních politiků i ŘSD občas zazní, že za zdržení výstavby obchvatu Frýdku-Místku mohly aktivity Dětí Země. Jak se k těmto výtkám stavíte?
Jde podle nás jen o účelovou politickou demagogii s cílem zastrašovat spolky, aby nevyužívaly svých práv připomínkovat různé stavby. Spolky mají přesně stanovené krátké lhůty pro vyjádření, takže jen stěží mohou nějaké řízení účinně blokovat. V tomto případě mohou za průtahy chyby a nečinnost Ředitelství silnic a dálnic ČR a Ministerstva dopravy. Důkazem je skutečnost, že sedmdesát procent trasy obchvatu Frýdku-Místku má stavební povolení již od roku 2013 a stavět se má až letos.
* Stavební řízení pro druhou část obchvatu Frýdku-Místku, která zahrnuje i trasu přes přírodní památku Profil Morávky, stále běží. V čem tkví vaše výhrady k této části stavby?
Stavební řízení pro část obchvatu v délce 2,3 kilometru je rovněž typickou směsí chyb a porušování zákona ze strany investora a státu, takže řízení probíhá více než čtyři roky. Děti Země ve svých dvou rozkladech například upozornily na absenci některých podkladů ve spise a dále požádaly o přezkum zákonnosti závazných stanovisek jako je zásah do přírodní památky Profil Morávky a stanoviska EIA, které bylo vydáno bez účasti veřejnosti. Také upozornily, že jižní trasa není vhodná, proto doporučily zvážit průtah městem s tunelem a severní trasu.
* Jak citelný zásah do přírody bude podle vás znamenat jižní varianta obchvatu Frýdku-Místku?
Podle multikriteriální analýzy firmy VIAPONT Brno z roku 1994 má jižní trasa více střetů v území, takže jako výhodnější vyšla severní trasa. Politici ve Frýdku-Místku se ovšem rozhodli pro rizikovější trasu, která navíc prochází přes dvě evropsky významné lokality - Profil Morávky a Kamenec. Hlavním problémem je narušení celistvosti těchto cenných území a také škodlivé zásahy při výstavbě obchvatu. Takže až budoucnost ukáže, zda tyto zásahy byly přijatelné a uložené podmínky reálné a správné.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk