https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/obchvat-za-prutahy-muzou-chyby-a-necinnost-rsd-a-ministerstva
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Děti Země: Obchvat? Za průtahy můžou chyby a nečinnost ŘSD a ministerstva

22. května 2018 | Děti Země
Krátký rozhovor Novin Region Frýdecko-Místecko s předsedou Dětí Země Miroslavem Patrikem o povolování obchvatu Frýdku-Místku dálnicí D48, resp. o významu účasti spolků a kde vznikaly chyby při přípravě (22.05.2018).

Ekologické sdružení Děti Země v čele s předsedou Miroslavem Patrikem je trnem v oku některých politiků, kteří tvrdí, že ekologičtí aktivisté jen zbytečně blokují stavby včetně obchvatu Frýdku-Místku. Zástupci spolku podali v minulých letech úřadům řadu výtek - mimo jiné ale také odhalili, že ministerští úředníci v některých krocích pochybili. Miroslav Patrik říká, že rozhořčení obyvatel Frýdku-Místku chápe. Zároveň ale dodává, že vina není na straně jeho organizace a jejích aktivit.


* Od komunálních politiků i ŘSD občas zazní, že za zdržení výstavby obchvatu Frýdku-Místku mohly aktivity Dětí Země. Jak se k těmto výtkám stavíte?

Jde podle nás jen o účelovou politickou demagogii s cílem zastrašovat spolky, aby nevyužívaly svých práv připomínkovat různé stavby. Spolky mají přesně stanovené krátké lhůty pro vyjádření, takže jen stěží mohou nějaké řízení účinně blokovat. V tomto případě mohou za průtahy chyby a nečinnost Ředitelství silnic a dálnic ČR a Ministerstva dopravy. Důkazem je skutečnost, že sedmdesát procent trasy obchvatu Frýdku-Místku má stavební povolení již od roku 2013 a stavět se má až letos.


* Stavební řízení pro druhou část obchvatu Frýdku-Místku, která zahrnuje i trasu přes přírodní památku Profil Morávky, stále běží. V čem tkví vaše výhrady k této části stavby?

Stavební řízení pro část obchvatu v délce 2,3 kilometru je rovněž typickou směsí chyb a porušování zákona ze strany investora a státu, takže řízení probíhá více než čtyři roky. Děti Země ve svých dvou rozkladech například upozornily na absenci některých podkladů ve spise a dále požádaly o přezkum zákonnosti závazných stanovisek jako je zásah do přírodní památky Profil Morávky a stanoviska EIA, které bylo vydáno bez účasti veřejnosti. Také upozornily, že jižní trasa není vhodná, proto doporučily zvážit průtah městem s tunelem a severní trasu.


* Jak citelný zásah do přírody bude podle vás znamenat jižní varianta obchvatu Frýdku-Místku?

Podle multikriteriální analýzy firmy VIAPONT Brno z roku 1994 má jižní trasa více střetů v území, takže jako výhodnější vyšla severní trasa. Politici ve Frýdku-Místku se ovšem rozhodli pro rizikovější trasu, která navíc prochází přes dvě evropsky významné lokality - Profil Morávky a Kamenec. Hlavním problémem je narušení celistvosti těchto cenných území a také škodlivé zásahy při výstavbě obchvatu. Takže až budoucnost ukáže, zda tyto zásahy byly přijatelné a uložené podmínky reálné a správné.




Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist