https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/obnova-aleji-u-silnic-je-mozna-v-pardubickem-kraji-se-o-ni-uspesne-snazi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Arnika: Obnova alejí u silnic je možná - v Pardubickém kraji se o ni úspěšně snaží

24. října 2011 | Arnika
Přístup k silničním stromořadím podél silnic II. a III. třídy se velmi liší kraj od kraje. Jsou regiony, kde je zřejmou strategií nechat stávající dřeviny dožít a nové již nevysadit. Jinak je tomu například v Pardubickém kraji, kde ošetřili stovky stromů a při modernizaci silnic a realizaci projektů na obnovu silničních stromořadí vysadili v posledních letech více než dva tisíce nových stromů.

Jednou z kompetencí silničních správ by měla být péče o dřeviny a systematická obnova silničních stromořadí. „Peníze na obnovu alejí se v praxi hledají pouze nárazově, chybí systematické financování silniční vegetace jako takové, které by motivovalo správce, případně vlastníky přilehlých pozemků k návratu tohoto fenoménu do české krajiny, " poznamenává Ing. Jakub Esterka z Arniky. Silniční správy většinou nemají odborně vzdělaného specialistu. V tomto směru je výjimkou krajská správa a údržba silnic Pardubického kraje. Ekolog Ing. František Weisbauer se zde zasadil mimo jiné o získání 6,5milionové dotace z Operačního programu Životní prostředí (OPŽP), která umožní ošetření stovek dřevin a dále osázení 14 km silnic novými alejemi.

Z výzkumu Arniky vyplývá, že dosud se na krajských silnicích více kácelo, než sázelo. Jedním z důvodů je nedostatek financí na ošetřování dřevin. Avšak i když silniční správa získá finanční prostředky na realizaci výsadeb, není ještě vyhráno. „Aby byla nová výsadba smysluplná, je vhodné ji umístit v dostatečné vzdálenosti od silnice. I proto realizace liniové doprovodné vegetace často naráží na nevyřešené majetkové vztahy, tj. na nevyřešené silniční pozemky," konstatuje Weisbauer. A dále doplňuje: „Při přípravě obnovy se setkáváme jak s pozitivními reakcemi, kdy sami vlastníci nabídnou sousední pozemek k výsadbě. Častěji se však bohužel setkáváme s odmítavou reakcí".

Samostatnou kapitolou problematiky silničních stromořadí jsou modernizace silnic. V rozpočtu těchto stavebních projektů může být vyčleněna částka na obnovu silniční vegetace. Realizace se však neobejde bez aktivního přístupu správců silnic. Je nutné hlídat kvalitu a vhodnost výsadbového materiálu i provedené práce. „Právě modernizace silnic mohou být vhodným momentem pro obnovu liniové doprovodné vegetace", říká Weisbauer

Nevýhodou výsadeb dřevin v rámci modernizace silnic však bývá konflikt mezi zachováním stávajících dřevin a podobou projektu. Příkladem může sloužit modernizace silnice č. II/312 v úseku Pastviny – Mladkov, kde silničáři počítaly dopředu s novou výsadbou, nicméně počet zachovaných vzrostlých stromů podél silnice byl předmětem diskuse s veřejností. „Každopádně je nutné u těchto projektů počítat s vegetací předem a projekt přizpůsobit individuální situaci a zbytečně nekácet zdravé stromy," dodal Esterka.

Že lze zachovat stávající stromy u rekonstruované silnice, ukazuje příklad aleje u Českých Petrovic směrem k Zemské bráně v Orlických horách. Zbytek zdravých stromů z historické monumentální aleje byl ošetřen a doplněn novou výsadbou. Tyto stromy již rostou v dostatečném odstupu od krajnice.

Statistiky kácení a výsadeb stromů v alejích podél silnic v Pardubickém kraji nejsou za uplynulá léta příliš povzbudivé (mezi 1. lednem 2003 a 31.12. 2010 zde bylo vykáceno 11 080 stromů, přičemž vysazeno bylo 6584 stromů). Na druhou stranu jsou nové výsadby i podle šetření Arniky velmi kvalitní a systematické. „Do budoucna bychom rádi spolupracovali s dalším krajem, tedy krajem Pardubickým, neboť zdejší přístup ke krajským stromořadím vidím jako smysluplný," uzavřel Esterka.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist