Tiskové zprávy
Centrum dopravního výzkumu: Pardubice odměnily své obyvatele za pravidelnou jízdu na kole
29. září 2011 | Centrum dopravního výzkumu
Minulý týden byly vyhlášeny výsledky soutěže Do práce na kole, do které se zapojilo 697 lidí z celkem 276 firemních týmů. Soutěž organizovalo v září město Pardubice, slavnostního vyhlášení se zúčastnil a hlavní cenu výherci předal dánský velvyslanec Ole E. Moesby.
Celkem 697 lidí se zúčastnilo soutěže Do práce na kole, která probíhala celé září v Pardubicích.
Jejím cílem bylo podpořit pravidelné dojíždění do práce nebo do školy na kole. Výhercem soutěže se stal tým Ranní ptáčata z Univerzity Pardubice, který si jako výhru odnesl dovolenou od společnosti Medila. „I když na kole jsme jezdili všichni už dříve, po zahájení soutěže jsme jej začali používat častěji,“ řekl Lukáš Slánský z vítězného týmu, který podle vlastního vyjádření kolo používá i po skončení soutěže.
Slavnostní vyhlášení výsledků se uskutečnilo na slavnosti „Město na Míru“, kde výherce společně vylosovali náměstek primátorky Martin Bílek a dánský velvyslanec Ole E. Moesby. „Do slosování jsme zařadili všech 253 týmů, které splnily základní podmínku – více než dvě třetiny všech cest museli lidé v nich ujet právě na kole,“ informoval o podmínkách soutěže její organizátor Vojtěch Jirsa.
Pardubice jsou považovány za cyklistické město, většina opatření pro cyklisty tu vznikla už počátkem 90. let. Mezi českými městy nad 50 tisíc obyvatel mají Pardubice nejvíce cyklistů. Ve srovnání s matadory cyklistické dopravy západní Evropy však stále výrazně zaostávají. Město proto hledá další cesty, jak zvýšit počet lidí, kteří kolo používají ke každodenní dopravě do práce nebo do školy. „Jezdit do práce na kole je v našem městě běžná věc. Jsem velice rád, že to tak je. Uvědomuji si, že cyklodoprava je pro město veliká hodnota,“ říká náměstek primátorky Martin Bílek, který na kole pravidelně jezdí i se svým ročním synem. Letos tak například na radnici vznikla nová funkce cyklokoordinátora, funguje zde také pracovní skupina pro rozvoj cyklistické dopravy, která připravuje nová opatření pro cyklisty.
Pardubická kampaň „Do práce na kole“ se inspirovala zahraničními vzory, především Dánskem, které je proslulé svojí přívětivostí k cyklistům. Do celonárodní dánské kampaně pod názvem „Vi cykler til arbejde“ (v překladu „Jezdíme na kole do práce“) se v květnu 2011 zapojilo více než 93 tisíc lidí, kteří společně najeli 12,5 milionu kilometrů. „Tyto kampaně mají v Dánsku velký význam. Také díky nim se Dánové naučili jízdní kola používat pravidelně,“ řekl při vyhodnocení v Pardubicích dánský velvyslanec pan Ole E. Moesby.
Podobně jako v Dánsku, kde je podíl cyklistů vysoký, se město Pardubice zaměřilo na frekvenci používání jízdního kola. „Trochu pochybuji, že bychom mezi účastníky soutěže v Pardubicích našli někoho, kdo na kole dříve nejezdil,“ usmívá se Eliška Vacková ze spolupořádajícího sdružení Město na kole. Rozhodujícím kritériem pro účast v soutěži byl proto podíl cest, které účastníci urazili na kole. Z celkového počtu 276 registrovaných týmů jich základní podmínku splnilo 92 %. Čtyři desítky týmů dokonce po dobu jednoho měsíce používaly na cesty výhradně jízdní kolo. „V těchto firmách dosáhli podílu cyklodopravy, o kterém si i zahraniční města mohou nechat jen zdát,“ říká s humorem Jirsa. Podle náměstka Bílka byla probíhající kampaň v Pardubicích také společenskou záležitostí, která zároveň posloužila užitečné věci. „V práci je o čem mluvit, je to příjemné oživení,“ říká Bílek o pardubické kampani.
„Pardubice mají ambice stát se vzorovým cyklistickým městem v ČR, třeba jako nizozemský Delft, dánské Odense, anglický Bristol nebo německý Münster. Pardubice by měly být pro ostatní města důkazem, že i v českých podmínkách se vyplatí cyklodopravu podporovat,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. Kampaň je součástní mezinárodního projektu Central MeetBike, který má mj. na příkladu měst Pardubice a Uherské Hradiště, která se do něj zapojila, ukázat i dalším českým městům, jak být přátelská k cyklistům.
Pod stejným názvem se uskutečnila také soutěž firemních týmů v Praze, kde akci organizovalo sdružení Auto*Mat. Také zde měla soutěž velký ohlas a zapojilo se do ní 1100 lidí z celkem 170 firem. Soutěžili týmy i jednotlivci, hlavním kritériem ale byly počty kilometrů ujetých na kole.
„Protože v Pardubicích má cyklodoprava jinou pozici, při návrhu soutěže jsme použili jinou metodiku než v Praze,“ porovnává obě kampaně pardubický cyklokoordinátor Vojtěch Jirsa.
Kontakty:
Ing. Martin BÍLEK, náměstek primátorky pro oblast dopravy
tel. 466 859 509, martin.bilek@mmp.cz
Ing. Vojtěch JIRSA, městský koordinátor rozvoje cyklistické dopravy,
tel. 605 227 373 vojtech.jirsa@mmp.cz
Další informace:
dopracenakole.pardubice.eu – oficiální stránky kampaně Do práce na kole v Pardubicích
Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. (CDV) – CDV je veřejnou výzkumnou institucí a jedinou dopravní vědeckovýzkumnou organizací v působnosti Ministerstva dopravy (MD). Základním posláním CDV je výzkumná, vývojová a expertní činnost s celostátní působností pro všechny obory dopravy, veřejný i komerční sektor a zajišťování servisních činností pro MD a další orgány a organizace státního, veřejného i soukromého sektoru.
www.cdv.cz
Projekt Central MeetBike (3CE343P2) je realizován prostřednictvím programu Central Europe, který je spolufinancován ERDF. Projekt Central MeetBike je společným dílem polsko-česko-slovensko-německého partnerství. Zkušenosti z německých měst mají být aplikovány v partnerských státech a jejich vybraných pilotních městech. Za Českou republiku se projektu účastní Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. a města Pardubice a Uherské Hradiště, za Slovensko Výzkumný ústav dopravní v Žilině a města Žilina a Prešov, za Polsko nezisková organizace PSWE a města na severu země Tczew a Gdaňsk a za Německo Technická universita v Drážďanech a města Lipsko a Dráždany.
Program Central Europe – jedná se o program Evropské unie, který posiluje spolupráci mezi státy střední Evropy za účelem podpory inovací, zlepšení dostupnosti, životního prostředí, zvýšení konkurenceschopnosti a atraktivity středoevropských měst a regionů. Central Europe investuje 231mil. euro a zajišťuje tak financování projektů nadnárodní spolupráce, kterých se účastní veřejné i soukromé organizace z Rakouska, České republiky, Německa, Maďarska, Itálie, Polska, Slovenska a Slovinska. Program je financován z Evropských regionálních rozvojových fondů a probíhá v letech 2007 až 2013. www.central2013.eu
Do práce na kole – kampaň v Pardubicích má za cíl podpořit pravidelnou dojížďku do práce a do školy na kole. Závěrečného losování se účastní registrované firemní týmy, které kolo použily pro minimálně dvě třetiny všech cest v daném období. Kampaň se realizuje v letech 2011-2013 v rámci projektu Central Meetbike. dopracenakole.pardubice.eu
Celkem 697 lidí se zúčastnilo soutěže Do práce na kole, která probíhala celé září v Pardubicích.
Jejím cílem bylo podpořit pravidelné dojíždění do práce nebo do školy na kole. Výhercem soutěže se stal tým Ranní ptáčata z Univerzity Pardubice, který si jako výhru odnesl dovolenou od společnosti Medila. „I když na kole jsme jezdili všichni už dříve, po zahájení soutěže jsme jej začali používat častěji,“ řekl Lukáš Slánský z vítězného týmu, který podle vlastního vyjádření kolo používá i po skončení soutěže.
Slavnostní vyhlášení výsledků se uskutečnilo na slavnosti „Město na Míru“, kde výherce společně vylosovali náměstek primátorky Martin Bílek a dánský velvyslanec Ole E. Moesby. „Do slosování jsme zařadili všech 253 týmů, které splnily základní podmínku – více než dvě třetiny všech cest museli lidé v nich ujet právě na kole,“ informoval o podmínkách soutěže její organizátor Vojtěch Jirsa.
Pardubice jsou považovány za cyklistické město, většina opatření pro cyklisty tu vznikla už počátkem 90. let. Mezi českými městy nad 50 tisíc obyvatel mají Pardubice nejvíce cyklistů. Ve srovnání s matadory cyklistické dopravy západní Evropy však stále výrazně zaostávají. Město proto hledá další cesty, jak zvýšit počet lidí, kteří kolo používají ke každodenní dopravě do práce nebo do školy. „Jezdit do práce na kole je v našem městě běžná věc. Jsem velice rád, že to tak je. Uvědomuji si, že cyklodoprava je pro město veliká hodnota,“ říká náměstek primátorky Martin Bílek, který na kole pravidelně jezdí i se svým ročním synem. Letos tak například na radnici vznikla nová funkce cyklokoordinátora, funguje zde také pracovní skupina pro rozvoj cyklistické dopravy, která připravuje nová opatření pro cyklisty.
Pardubická kampaň „Do práce na kole“ se inspirovala zahraničními vzory, především Dánskem, které je proslulé svojí přívětivostí k cyklistům. Do celonárodní dánské kampaně pod názvem „Vi cykler til arbejde“ (v překladu „Jezdíme na kole do práce“) se v květnu 2011 zapojilo více než 93 tisíc lidí, kteří společně najeli 12,5 milionu kilometrů. „Tyto kampaně mají v Dánsku velký význam. Také díky nim se Dánové naučili jízdní kola používat pravidelně,“ řekl při vyhodnocení v Pardubicích dánský velvyslanec pan Ole E. Moesby.
Podobně jako v Dánsku, kde je podíl cyklistů vysoký, se město Pardubice zaměřilo na frekvenci používání jízdního kola. „Trochu pochybuji, že bychom mezi účastníky soutěže v Pardubicích našli někoho, kdo na kole dříve nejezdil,“ usmívá se Eliška Vacková ze spolupořádajícího sdružení Město na kole. Rozhodujícím kritériem pro účast v soutěži byl proto podíl cest, které účastníci urazili na kole. Z celkového počtu 276 registrovaných týmů jich základní podmínku splnilo 92 %. Čtyři desítky týmů dokonce po dobu jednoho měsíce používaly na cesty výhradně jízdní kolo. „V těchto firmách dosáhli podílu cyklodopravy, o kterém si i zahraniční města mohou nechat jen zdát,“ říká s humorem Jirsa. Podle náměstka Bílka byla probíhající kampaň v Pardubicích také společenskou záležitostí, která zároveň posloužila užitečné věci. „V práci je o čem mluvit, je to příjemné oživení,“ říká Bílek o pardubické kampani.
„Pardubice mají ambice stát se vzorovým cyklistickým městem v ČR, třeba jako nizozemský Delft, dánské Odense, anglický Bristol nebo německý Münster. Pardubice by měly být pro ostatní města důkazem, že i v českých podmínkách se vyplatí cyklodopravu podporovat,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. Kampaň je součástní mezinárodního projektu Central MeetBike, který má mj. na příkladu měst Pardubice a Uherské Hradiště, která se do něj zapojila, ukázat i dalším českým městům, jak být přátelská k cyklistům.
Pod stejným názvem se uskutečnila také soutěž firemních týmů v Praze, kde akci organizovalo sdružení Auto*Mat. Také zde měla soutěž velký ohlas a zapojilo se do ní 1100 lidí z celkem 170 firem. Soutěžili týmy i jednotlivci, hlavním kritériem ale byly počty kilometrů ujetých na kole.
„Protože v Pardubicích má cyklodoprava jinou pozici, při návrhu soutěže jsme použili jinou metodiku než v Praze,“ porovnává obě kampaně pardubický cyklokoordinátor Vojtěch Jirsa.
Kontakty:
Ing. Martin BÍLEK, náměstek primátorky pro oblast dopravy
tel. 466 859 509, martin.bilek@mmp.cz
Ing. Vojtěch JIRSA, městský koordinátor rozvoje cyklistické dopravy,
tel. 605 227 373 vojtech.jirsa@mmp.cz
Další informace:
dopracenakole.pardubice.eu – oficiální stránky kampaně Do práce na kole v Pardubicích
Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. (CDV) – CDV je veřejnou výzkumnou institucí a jedinou dopravní vědeckovýzkumnou organizací v působnosti Ministerstva dopravy (MD). Základním posláním CDV je výzkumná, vývojová a expertní činnost s celostátní působností pro všechny obory dopravy, veřejný i komerční sektor a zajišťování servisních činností pro MD a další orgány a organizace státního, veřejného i soukromého sektoru.
www.cdv.cz
Projekt Central MeetBike (3CE343P2) je realizován prostřednictvím programu Central Europe, který je spolufinancován ERDF. Projekt Central MeetBike je společným dílem polsko-česko-slovensko-německého partnerství. Zkušenosti z německých měst mají být aplikovány v partnerských státech a jejich vybraných pilotních městech. Za Českou republiku se projektu účastní Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. a města Pardubice a Uherské Hradiště, za Slovensko Výzkumný ústav dopravní v Žilině a města Žilina a Prešov, za Polsko nezisková organizace PSWE a města na severu země Tczew a Gdaňsk a za Německo Technická universita v Drážďanech a města Lipsko a Dráždany.
Program Central Europe – jedná se o program Evropské unie, který posiluje spolupráci mezi státy střední Evropy za účelem podpory inovací, zlepšení dostupnosti, životního prostředí, zvýšení konkurenceschopnosti a atraktivity středoevropských měst a regionů. Central Europe investuje 231mil. euro a zajišťuje tak financování projektů nadnárodní spolupráce, kterých se účastní veřejné i soukromé organizace z Rakouska, České republiky, Německa, Maďarska, Itálie, Polska, Slovenska a Slovinska. Program je financován z Evropských regionálních rozvojových fondů a probíhá v letech 2007 až 2013. www.central2013.eu
Do práce na kole – kampaň v Pardubicích má za cíl podpořit pravidelnou dojížďku do práce a do školy na kole. Závěrečného losování se účastní registrované firemní týmy, které kolo použily pro minimálně dvě třetiny všech cest v daném období. Kampaň se realizuje v letech 2011-2013 v rámci projektu Central Meetbike. dopracenakole.pardubice.eu
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk