https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/pendolino-od-23-prosince-bude-vozit-cestujici
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

České dráhy: Pendolino: Od 23. prosince bude vozit cestující

22. prosince 2004 | České dráhy
Ve čtvrtek 23. prosince 2004 sveze pendolino první cestující. Na svou zahajovací jízdu se vydá z pražského Masarykova nádraží v 10.26 hod. jako vlak 772 do Děčína hl. n. a zpět jako vlak 777 se na pražské nádraží vrátí v 15.38 hod. Pendolino tak zahajuje další etapu zkoušek, které musí podstoupit před schválením do běžného provozu. Během zkušebního provozu s cestujícími musí najet 50 tisíc kilometrů.

Vlak musel od své výroby a přepravení z Itálie do ČR projít řadou zkoušek, aby mohl být schválen pro pravidelný mezinárodní provoz. I současný zkušební provoz s cestujícími je součástí náročné homologace. Aby se cestující mohli pendolinem svézt, musel vlak splnit všechna bezpečnostní kritéria.

„Řekli jsme, že bychom rádi na přelomu let 2004 a 2005 zahájili zkušební provoz pendolina s cestujícími a nyní tento slib díky úsilí techniků a odborníků od nás, od výrobce i Drážního úřadu plníme,“ uvedl generální ředitel ČD, a.s. Petr Kousal. V této souvislosti dodal: „V posledních týdnech jsme zaznamenali na ředitelství řadu telefonátů především od žen, které se ptaly, zda by nebylo možné dát manželovi nebo příteli jako dárek k Vánocům svezení pendolinem třeba na zkušebním okruhu. Nyní jim tedy sen svézt se českým rychlovlakem můžeme splnit a to přímo na běžné trati. Cena zpáteční jízdenky ve 2. třídě je nyní jako u jiných rychlíků z Prahy do Děčína a zpět tedy, 180 Kč.“

Pendolino se nyní bude objevovat na trati mezi Prahou a Děčínem pravidelně několik měsíců. Ve vlaku platí běžné ceny jako v pravidelných rychlících bez jakýchkoliv příplatků. Zpáteční jízdenka v trase Praha – Ústí nad Labem – Praha stojí 144 Kč, zákaznické jízdné pro tuto trať je 80 Kč a držitel Kilometrické banky si odečte 106 km, což odpovídá částce 68,90 Kč.

Pendolino je speciální souprava s naklápěcí skříní. Může tak projíždět oblouky vyšší rychlostí. Zatím však bude dosahovat maximální rychlost obvyklou pro vlaky EuroCity, tedy 160 km/h s omezeními v obloucích. Naklápěcí systém přesto bude aktivní a přispěje ke komfortnějšímu cestování.

Souprava je sestavena ze 7 vagónů. Ve dvou jsou místa 1. třídy a ve čtyřech místa 2. třídy. Mezi nimi je vůz s oddílem 2. třídy a barem. Vlak je vybaven také pro cestování vozíčkářů. Souprava je klimatizována a její maximální rychlost je 230 km/h. Při zkušebních jízdách na schvalování pro rychlost 200 km/h vytvořila sesterská souprava 680 001 asi před měsícem nový železniční rychlostní rekord 237 km/h. V budoucnu ale předpokládáme vytvoření nového rychlostního rekordu českého pendolina, přesahující 250 km/h.

Výroba pendolina byla zadána konsorciu firem již v roce 1995. Kvůli problémům a následnému krachu společnosti ČKD však byl celý projekt ohrožen. V roce 2000 se jeho vedení ujala společnost Fiat, později Alstom, která pak během velmi krátké doby vyvinula a vyrobila české pendolino. Při testování se však zjistilo, že vlak nesplňuje velmi přísné normy v oblasti elektromagnetické kompatibility (EMC). Technici zahájili odstraňování tohoto problému a teoreticky je již vyřešen. V průběhu roku 2005 by mělo být vyrobeno a schváleno příslušné zařízení. Problémy s EMC se však netýkají tratě Praha – Děčín, kde je vlak ve zkušebním provozu s cestujícími. Vlak na dané trati splňuje potřebné normy.

Po vyřešení problémů s EMC a po homologaci vlaku v průběhu roku 2005 předpokládáme jeho pravidelné nasazení v jízdním řádu 2005/2006 na mezinárodních spojích do Německa, Rakouska a na Slovensko.

Ústecký kraj – Praha: Vlakem rychle a za dobrou cenu
Ústecký kraj má dnes rychlé vlakové spojení po dokončeném koridoru ve dvouhodinovém intervalu a samotné krajské město s Prahou spojují vlaky prakticky každou hodinu. Střídavě jezdí běžné rychlíky se zastávkami v Kralupech nad Vltavou, Roudnici nad Labem a Lovosicích, řada spojů dále pokračuje do Děčína či do Podkrušnohorské oblasti na Teplice a Most. Cestovní doba těchto vlaků je mezi Prahou a Ústím nad Labem přibližně 1 hodina a 20 minut. Zpáteční jízdenka Praha - Ústím nad Labem stojí 144 Kč, jízdenka se zákaznickou kartou vyjde na 80 Kč a při použití Kilometrické banky jde o částku odpovídající 68,90 Kč. Atraktivní nabídka je pro skupiny, kdy například 20 středoškoláků s učiteli zaplatí za zpáteční cestu do Prahy celkem 1584 Kč (za jednu osobu a jednu cestu jde o částku 39,60 Kč). Výhodné jsou i předplatní jízdenky pro pravidelné dojíždění například do zaměstnání. Kupříkladu měsíční jízdenka stojí 2 160 Kč (1 cesta při 20 prac. dnech a 2 cestách denně vyjde na 54 Kč).

Také ve dvouhodinovém intervalu jezdí vlaky EuroCity (EC). Cesta takovým vlakem trvá mezi Prahou a Ústím nad Labem 1 hod. 4 min., z Prahy do Děčína pak 1 hod. 20 min. Nově je cestování ve vlacích EC se zpáteční jízdenkou o 60 Kč levnější (platí se jen jeden příplatek EC). Výhodné je při pravidelném dojíždění využívání Kilometrické banky. Částka 68,90 Kč totiž odpovídá i cestě vlakem EC na trase Praha – Ústí nad Labem, při cestě mezi Prahou a Děčínem jde o částku 83,85 Kč .
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist