Tiskové zprávy
České dráhy: Pendolino: Od 23. prosince bude vozit cestující
22. prosince 2004 | České dráhy
Ve čtvrtek 23. prosince 2004 sveze pendolino první cestující. Na svou zahajovací jízdu se vydá z pražského Masarykova nádraží v 10.26 hod. jako vlak 772 do Děčína hl. n. a zpět jako vlak 777 se na pražské nádraží vrátí v 15.38 hod. Pendolino tak zahajuje další etapu zkoušek, které musí podstoupit před schválením do běžného provozu. Během zkušebního provozu s cestujícími musí najet 50 tisíc kilometrů.
Vlak musel od své výroby a přepravení z Itálie do ČR projít řadou zkoušek, aby mohl být schválen pro pravidelný mezinárodní provoz. I současný zkušební provoz s cestujícími je součástí náročné homologace. Aby se cestující mohli pendolinem svézt, musel vlak splnit všechna bezpečnostní kritéria.
„Řekli jsme, že bychom rádi na přelomu let 2004 a 2005 zahájili zkušební provoz pendolina s cestujícími a nyní tento slib díky úsilí techniků a odborníků od nás, od výrobce i Drážního úřadu plníme,“ uvedl generální ředitel ČD, a.s. Petr Kousal. V této souvislosti dodal: „V posledních týdnech jsme zaznamenali na ředitelství řadu telefonátů především od žen, které se ptaly, zda by nebylo možné dát manželovi nebo příteli jako dárek k Vánocům svezení pendolinem třeba na zkušebním okruhu. Nyní jim tedy sen svézt se českým rychlovlakem můžeme splnit a to přímo na běžné trati. Cena zpáteční jízdenky ve 2. třídě je nyní jako u jiných rychlíků z Prahy do Děčína a zpět tedy, 180 Kč.“
Pendolino se nyní bude objevovat na trati mezi Prahou a Děčínem pravidelně několik měsíců. Ve vlaku platí běžné ceny jako v pravidelných rychlících bez jakýchkoliv příplatků. Zpáteční jízdenka v trase Praha – Ústí nad Labem – Praha stojí 144 Kč, zákaznické jízdné pro tuto trať je 80 Kč a držitel Kilometrické banky si odečte 106 km, což odpovídá částce 68,90 Kč.
Pendolino je speciální souprava s naklápěcí skříní. Může tak projíždět oblouky vyšší rychlostí. Zatím však bude dosahovat maximální rychlost obvyklou pro vlaky EuroCity, tedy 160 km/h s omezeními v obloucích. Naklápěcí systém přesto bude aktivní a přispěje ke komfortnějšímu cestování.
Souprava je sestavena ze 7 vagónů. Ve dvou jsou místa 1. třídy a ve čtyřech místa 2. třídy. Mezi nimi je vůz s oddílem 2. třídy a barem. Vlak je vybaven také pro cestování vozíčkářů. Souprava je klimatizována a její maximální rychlost je 230 km/h. Při zkušebních jízdách na schvalování pro rychlost 200 km/h vytvořila sesterská souprava 680 001 asi před měsícem nový železniční rychlostní rekord 237 km/h. V budoucnu ale předpokládáme vytvoření nového rychlostního rekordu českého pendolina, přesahující 250 km/h.
Výroba pendolina byla zadána konsorciu firem již v roce 1995. Kvůli problémům a následnému krachu společnosti ČKD však byl celý projekt ohrožen. V roce 2000 se jeho vedení ujala společnost Fiat, později Alstom, která pak během velmi krátké doby vyvinula a vyrobila české pendolino. Při testování se však zjistilo, že vlak nesplňuje velmi přísné normy v oblasti elektromagnetické kompatibility (EMC). Technici zahájili odstraňování tohoto problému a teoreticky je již vyřešen. V průběhu roku 2005 by mělo být vyrobeno a schváleno příslušné zařízení. Problémy s EMC se však netýkají tratě Praha – Děčín, kde je vlak ve zkušebním provozu s cestujícími. Vlak na dané trati splňuje potřebné normy.
Po vyřešení problémů s EMC a po homologaci vlaku v průběhu roku 2005 předpokládáme jeho pravidelné nasazení v jízdním řádu 2005/2006 na mezinárodních spojích do Německa, Rakouska a na Slovensko.
Ústecký kraj – Praha: Vlakem rychle a za dobrou cenu
Ústecký kraj má dnes rychlé vlakové spojení po dokončeném koridoru ve dvouhodinovém intervalu a samotné krajské město s Prahou spojují vlaky prakticky každou hodinu. Střídavě jezdí běžné rychlíky se zastávkami v Kralupech nad Vltavou, Roudnici nad Labem a Lovosicích, řada spojů dále pokračuje do Děčína či do Podkrušnohorské oblasti na Teplice a Most. Cestovní doba těchto vlaků je mezi Prahou a Ústím nad Labem přibližně 1 hodina a 20 minut. Zpáteční jízdenka Praha - Ústím nad Labem stojí 144 Kč, jízdenka se zákaznickou kartou vyjde na 80 Kč a při použití Kilometrické banky jde o částku odpovídající 68,90 Kč. Atraktivní nabídka je pro skupiny, kdy například 20 středoškoláků s učiteli zaplatí za zpáteční cestu do Prahy celkem 1584 Kč (za jednu osobu a jednu cestu jde o částku 39,60 Kč). Výhodné jsou i předplatní jízdenky pro pravidelné dojíždění například do zaměstnání. Kupříkladu měsíční jízdenka stojí 2 160 Kč (1 cesta při 20 prac. dnech a 2 cestách denně vyjde na 54 Kč).
Také ve dvouhodinovém intervalu jezdí vlaky EuroCity (EC). Cesta takovým vlakem trvá mezi Prahou a Ústím nad Labem 1 hod. 4 min., z Prahy do Děčína pak 1 hod. 20 min. Nově je cestování ve vlacích EC se zpáteční jízdenkou o 60 Kč levnější (platí se jen jeden příplatek EC). Výhodné je při pravidelném dojíždění využívání Kilometrické banky. Částka 68,90 Kč totiž odpovídá i cestě vlakem EC na trase Praha – Ústí nad Labem, při cestě mezi Prahou a Děčínem jde o částku 83,85 Kč .
Vlak musel od své výroby a přepravení z Itálie do ČR projít řadou zkoušek, aby mohl být schválen pro pravidelný mezinárodní provoz. I současný zkušební provoz s cestujícími je součástí náročné homologace. Aby se cestující mohli pendolinem svézt, musel vlak splnit všechna bezpečnostní kritéria.
„Řekli jsme, že bychom rádi na přelomu let 2004 a 2005 zahájili zkušební provoz pendolina s cestujícími a nyní tento slib díky úsilí techniků a odborníků od nás, od výrobce i Drážního úřadu plníme,“ uvedl generální ředitel ČD, a.s. Petr Kousal. V této souvislosti dodal: „V posledních týdnech jsme zaznamenali na ředitelství řadu telefonátů především od žen, které se ptaly, zda by nebylo možné dát manželovi nebo příteli jako dárek k Vánocům svezení pendolinem třeba na zkušebním okruhu. Nyní jim tedy sen svézt se českým rychlovlakem můžeme splnit a to přímo na běžné trati. Cena zpáteční jízdenky ve 2. třídě je nyní jako u jiných rychlíků z Prahy do Děčína a zpět tedy, 180 Kč.“
Pendolino se nyní bude objevovat na trati mezi Prahou a Děčínem pravidelně několik měsíců. Ve vlaku platí běžné ceny jako v pravidelných rychlících bez jakýchkoliv příplatků. Zpáteční jízdenka v trase Praha – Ústí nad Labem – Praha stojí 144 Kč, zákaznické jízdné pro tuto trať je 80 Kč a držitel Kilometrické banky si odečte 106 km, což odpovídá částce 68,90 Kč.
Pendolino je speciální souprava s naklápěcí skříní. Může tak projíždět oblouky vyšší rychlostí. Zatím však bude dosahovat maximální rychlost obvyklou pro vlaky EuroCity, tedy 160 km/h s omezeními v obloucích. Naklápěcí systém přesto bude aktivní a přispěje ke komfortnějšímu cestování.
Souprava je sestavena ze 7 vagónů. Ve dvou jsou místa 1. třídy a ve čtyřech místa 2. třídy. Mezi nimi je vůz s oddílem 2. třídy a barem. Vlak je vybaven také pro cestování vozíčkářů. Souprava je klimatizována a její maximální rychlost je 230 km/h. Při zkušebních jízdách na schvalování pro rychlost 200 km/h vytvořila sesterská souprava 680 001 asi před měsícem nový železniční rychlostní rekord 237 km/h. V budoucnu ale předpokládáme vytvoření nového rychlostního rekordu českého pendolina, přesahující 250 km/h.
Výroba pendolina byla zadána konsorciu firem již v roce 1995. Kvůli problémům a následnému krachu společnosti ČKD však byl celý projekt ohrožen. V roce 2000 se jeho vedení ujala společnost Fiat, později Alstom, která pak během velmi krátké doby vyvinula a vyrobila české pendolino. Při testování se však zjistilo, že vlak nesplňuje velmi přísné normy v oblasti elektromagnetické kompatibility (EMC). Technici zahájili odstraňování tohoto problému a teoreticky je již vyřešen. V průběhu roku 2005 by mělo být vyrobeno a schváleno příslušné zařízení. Problémy s EMC se však netýkají tratě Praha – Děčín, kde je vlak ve zkušebním provozu s cestujícími. Vlak na dané trati splňuje potřebné normy.
Po vyřešení problémů s EMC a po homologaci vlaku v průběhu roku 2005 předpokládáme jeho pravidelné nasazení v jízdním řádu 2005/2006 na mezinárodních spojích do Německa, Rakouska a na Slovensko.
Ústecký kraj – Praha: Vlakem rychle a za dobrou cenu
Ústecký kraj má dnes rychlé vlakové spojení po dokončeném koridoru ve dvouhodinovém intervalu a samotné krajské město s Prahou spojují vlaky prakticky každou hodinu. Střídavě jezdí běžné rychlíky se zastávkami v Kralupech nad Vltavou, Roudnici nad Labem a Lovosicích, řada spojů dále pokračuje do Děčína či do Podkrušnohorské oblasti na Teplice a Most. Cestovní doba těchto vlaků je mezi Prahou a Ústím nad Labem přibližně 1 hodina a 20 minut. Zpáteční jízdenka Praha - Ústím nad Labem stojí 144 Kč, jízdenka se zákaznickou kartou vyjde na 80 Kč a při použití Kilometrické banky jde o částku odpovídající 68,90 Kč. Atraktivní nabídka je pro skupiny, kdy například 20 středoškoláků s učiteli zaplatí za zpáteční cestu do Prahy celkem 1584 Kč (za jednu osobu a jednu cestu jde o částku 39,60 Kč). Výhodné jsou i předplatní jízdenky pro pravidelné dojíždění například do zaměstnání. Kupříkladu měsíční jízdenka stojí 2 160 Kč (1 cesta při 20 prac. dnech a 2 cestách denně vyjde na 54 Kč).
Také ve dvouhodinovém intervalu jezdí vlaky EuroCity (EC). Cesta takovým vlakem trvá mezi Prahou a Ústím nad Labem 1 hod. 4 min., z Prahy do Děčína pak 1 hod. 20 min. Nově je cestování ve vlacích EC se zpáteční jízdenkou o 60 Kč levnější (platí se jen jeden příplatek EC). Výhodné je při pravidelném dojíždění využívání Kilometrické banky. Částka 68,90 Kč totiž odpovídá i cestě vlakem EC na trase Praha – Ústí nad Labem, při cestě mezi Prahou a Děčínem jde o částku 83,85 Kč .
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk