Tiskové zprávy
České dráhy: Pendolino prověřilo tratě a svezlo již přes 120 tisíc cestujících
5. května 2005 | České dráhy
Souprava vysokorychlostního vlaku Českých drah Pendolino dnes ukončí měření tratě Praha – Děčín – Dolní Žleb. V uplynulých dnech prověřovala možnost rychlejšího provozu v obloucích na této trase. Další souprava pak pokračovala v provozních zkouškách s cestujícími, které probíhají již od závěru loňského roku. Od konce prosince 2004 tak Pendolino jezdící denně na rychlíkovém spoji R772 / 777 (Praha Masarykovo nádraží – Děčín a zpět) přepravilo přibližně 120 tisíc cestujících. Velký zájem o cestování tímto vlakem je stále především o víkendech.
Na základě výsledků měření projednají České dráhy a Správa železniční dopravní cesty s Drážním úřadem schválení zvýšení rychlosti v některých úsecích trati speciálně pro soupravy Pendolino. Ty mohou díky unikátní technologii aktivního naklápění vozové skříně projíždět vybrané oblouky vyšší rychlostí než klasické vlakové soupravy sestavené z běžných vozů. V údolích Vltavy a Labe, tam kde je například pro běžné soupravy rychlost kolem sta kilometrů v hodině, by mohla jezdit Pendolina rychlostí až 130 km/h. Díky tomu by se zkrátila i jízdní doba mezi jednotlivými zastávkami. Zatímco dnešní spoje EuroCity sestavené z klasických vozů ujedou více než sto kilometrů dlouhou trasu z pražských Holešovic do Ústí nad Labem za 1 hod. 3 min., Pendolinu by k tomu mohlo stačit přibližně 50 minut.
Podobné testování tratí pro vyšší rychlost v místech, kde jsou oblouky a běžné vlakové soupravy mají nižší rychlost než 160 km/h, proběhne v průběhu letošního roku také na dalších dokončených úsecích 1. a 2. koridoru z Prahy do Brna a Břeclavi a z Prahy do Ostravy. I v těchto směrech by mělo Pendolino v příštím období zkrátit cestovní dobu. Do Brna by mohly nejrychlejší spoje jet za dobu kratší než 2,5 hodiny, do Ostravy by přes 350 kilometrů dlouhou trasu překonaly za méně než 3,5 hodiny.
Pokračuje i testování souprav
Vedle ověření a schválení tratí pro vyšší rychlost v obloucích pokračují také zkoušky a schvalování vlakových souprav Pendolino. První dvě soupravy slouží k různým testům bez cestujících. V příštích měsících by měly být testovány i na tratích v Německu, kde proběhnou další nutné zkoušky k získání homologace vlaku. Třetí souprava jezdí denně mezi Prahou a Děčínem. V rámci zkušebního provozu zajišťuje od konce prosince dopravu cestujících. Za tuto dobu si jízdu Pendolinem vyzkoušelo přibližně 120 tisíc cestujících. Nadále je velký zájem o cestu Pendolinem o víkendech, kdy i po 4 a půl měsících provozu volí řada lidí výlet Pendolinem na sever Čech jako svůj víkendový program.
Zkoušky Pendolin by měly být ukončeny v letošním roce. V případě úspěšného schválení vlaků bude pravidelný provoz rychlovlaků Pendolino zahájen počínaje platností jízdního řádu pro rok 2006 (v prosinci 2005).
Pendolino je vysokorychlostní souprava vybavená speciální technikou naklápění vozové skříně. To umožňuje vlaku projet oblouky na trati vyšší rychlostí než klasické vlakové soupravě, aniž by došlo ke snížení bezpečnosti nebo komfortu cestujících. Díky tomu nabízí Pendolino také kratší jízdní doby než je obvyklé u běžných souprav. V ČR pojede nyní Pendolino nejvýše rychlostí 160 km/h, protože se ale jedná o vlak určený pro mezinárodní dopravu, je konstruován pro rychlost až 230 km/h. Vlaky Pendolino dnes jezdí např. v Německu, Švýcarsku, Itálii, Slovinsku, Velké Británii, Španělsku, Portugalsku a ve Finsku.
Na základě výsledků měření projednají České dráhy a Správa železniční dopravní cesty s Drážním úřadem schválení zvýšení rychlosti v některých úsecích trati speciálně pro soupravy Pendolino. Ty mohou díky unikátní technologii aktivního naklápění vozové skříně projíždět vybrané oblouky vyšší rychlostí než klasické vlakové soupravy sestavené z běžných vozů. V údolích Vltavy a Labe, tam kde je například pro běžné soupravy rychlost kolem sta kilometrů v hodině, by mohla jezdit Pendolina rychlostí až 130 km/h. Díky tomu by se zkrátila i jízdní doba mezi jednotlivými zastávkami. Zatímco dnešní spoje EuroCity sestavené z klasických vozů ujedou více než sto kilometrů dlouhou trasu z pražských Holešovic do Ústí nad Labem za 1 hod. 3 min., Pendolinu by k tomu mohlo stačit přibližně 50 minut.
Podobné testování tratí pro vyšší rychlost v místech, kde jsou oblouky a běžné vlakové soupravy mají nižší rychlost než 160 km/h, proběhne v průběhu letošního roku také na dalších dokončených úsecích 1. a 2. koridoru z Prahy do Brna a Břeclavi a z Prahy do Ostravy. I v těchto směrech by mělo Pendolino v příštím období zkrátit cestovní dobu. Do Brna by mohly nejrychlejší spoje jet za dobu kratší než 2,5 hodiny, do Ostravy by přes 350 kilometrů dlouhou trasu překonaly za méně než 3,5 hodiny.
Pokračuje i testování souprav
Vedle ověření a schválení tratí pro vyšší rychlost v obloucích pokračují také zkoušky a schvalování vlakových souprav Pendolino. První dvě soupravy slouží k různým testům bez cestujících. V příštích měsících by měly být testovány i na tratích v Německu, kde proběhnou další nutné zkoušky k získání homologace vlaku. Třetí souprava jezdí denně mezi Prahou a Děčínem. V rámci zkušebního provozu zajišťuje od konce prosince dopravu cestujících. Za tuto dobu si jízdu Pendolinem vyzkoušelo přibližně 120 tisíc cestujících. Nadále je velký zájem o cestu Pendolinem o víkendech, kdy i po 4 a půl měsících provozu volí řada lidí výlet Pendolinem na sever Čech jako svůj víkendový program.
Zkoušky Pendolin by měly být ukončeny v letošním roce. V případě úspěšného schválení vlaků bude pravidelný provoz rychlovlaků Pendolino zahájen počínaje platností jízdního řádu pro rok 2006 (v prosinci 2005).
Pendolino je vysokorychlostní souprava vybavená speciální technikou naklápění vozové skříně. To umožňuje vlaku projet oblouky na trati vyšší rychlostí než klasické vlakové soupravě, aniž by došlo ke snížení bezpečnosti nebo komfortu cestujících. Díky tomu nabízí Pendolino také kratší jízdní doby než je obvyklé u běžných souprav. V ČR pojede nyní Pendolino nejvýše rychlostí 160 km/h, protože se ale jedná o vlak určený pro mezinárodní dopravu, je konstruován pro rychlost až 230 km/h. Vlaky Pendolino dnes jezdí např. v Německu, Švýcarsku, Itálii, Slovinsku, Velké Británii, Španělsku, Portugalsku a ve Finsku.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk