https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/pet-let-preshranicniho-infocentra
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Správa NP Šumava: Pět let přeshraničního infocentra

13. října 2005 | Správa NP Šumava
Včera oslavilo přeshraniční informační středisko v Železné Rudě-Alžbětíně první kulatiny. Bylo mu pět let. Malé oslavy se zúčastnily delegace z Bavorska i Česka.

Informační středisko bylo otevřeno 12.10.2000 v budově nádraží, které dělí státní hranice na dvě poloviny. Kamenné přeshraniční nádraží bylo postaveno roku 1877 na železniční trati Mnichov-Praha a pracovalo tu tehdy po dvaceti lidech na obou stranách hranice. Po roce 1948 se alžbětínské nádraží stalo symbolem dvou oddělených světů. Zůstalo cca 1 km za zátarasy a do samotného Alžbětína, kde zůstala i po roce 1948 stát přibližně desítka domů, se smělo jen na zvláštní povolení. Počátkem devadesátých let bylo nádraží restaurováno, prostory patřící oběma státům propojeny právě tak jako kolejiště před ním. V obou částech nádraží fungují dnes restaurace. Bývalý německý kancléř Helmut Kohl navštívil alžbětínské nádraží 2.6.1991. Roku 1999 zde bylo podepsáno Memorandum o spolupráci Národního parku Šumava a Národního parku Bavorský les.

Přeshraniční informační středisko je jediné svého druhu na Šumavě a je evropským unikátem. Prezentují se zde oba národní parky - Šumava i Bavorský les, dále Přírodní park Bavorský les a jeho český protějšek - Chráněná krajinná oblast Šumava. Pořádají se tu výstavy a přednášky. Informační středisko navštívilo k dnešnímu dni 208 500 návštěvníků. Přišli z téměř všech evropských zemí, ale také z Chile, Argentiny, Austrálie, USA a Kanady. "Nedávno jsme tu měli třicet Gruzínců. Šlo o jednotku zvláštního nasazení, která byla na výcviku v Bavorsku. A ve volném čase k nám přišli na exkurzi. Němci jim ukazovali hraniční přechod jako světový unikát," vypráví vedoucí střediska Vladimír Mareš. Středisko je tříjazyčné. K nejbližším plánům, které se dotknou života přeshraničního nádraží, bude propojení železnice. Německá Waldbahn bude jezdit od letošního listopadu až na Špičák, v příštím roce možná ještě dál do českého vnitrozemí. V plánu je také zlepšení návaznosti německých a českých vlakových spojů.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist