Tiskové zprávy
Přátelé Přírody: Petici proti jezům podpořil režisér Jan Svěrák
Novou petici Přátel přírody a dalších ekologických organizací proti jezům podpořil svým členstvím v petičním výboru známý režisér Jan Svěrák.
Kromě něj jsou členy petičního výboru dva senátoři – mgr. Zdeněk Bárta a Martin Mejstřík, poslankyně Táňa Fischerová, ředitel Správy Národního Parku České Švýcarsko RNDr. Zdeněk Patzelt, profesor Univerzity Palackého RNDr. Otakar Štěrba, CSc., předseda Strany zelených Jan Beránek a představitelé řady českých ekologických organizací: Ústeckého přírodovědného klubu, Přátel přírody, Arniky, Hnutí Duha, Dětí Země, Ekologického právního servisu, Ekologické společnosti, Ochrany vod, Oživení a Zeleného kruhu. (Jmenovité složení petičního výboru viz příloha.)
Předseda petičního výboru a ředitel společnosti Přátelé přírody Marian Páleník k petici uvádí:
“Petice reaguje na uzákonění zlepšování plavebních podmínek na Labi a Vltavě jako veřejného zájmu a zejména na únorové jednání vlády ČR. Členové petičního výboru a signatáři petice se obracejí na ministry české vlády, která má v dubnu přijmout k výstavbě jezů usnesení, s žádostí, aby výstavbu jezů nepodporovali.”
Petice nese název “Za zachování jedinečné přírody dolního Labe – proti výstavbě jezů v Malém Březně a Prostředním Žlebu” a obsahuje čtyři body:
1) Dolní Labe a tamní příroda jsou jedinečné. (I z pohledu EU.) Veřejný zájem i naše mezinárodní závazky na jejich ochraně a zachování pro příští generace podle nás převažují nad zájmem na zlepšování plavebních podmínek. Ať se plavba přizpůsobuje řece, ne řeka plavbě.
2) Hledejme možnosti, jak plavební podmínky zlepšovat šetrněji k přírodě. (Např. loděmi s vyšší nosností nebo s nižším ponorem.) Podporujme plavbu (zejména osobní) na českém Labi efektivněji.
3) Objem lodní dopravy se má po výstavbě jezů (tzn. nejdříve v roce 2012) zvýšit údajně o 3 milióny tun ročně – železnice podél Labe má volnou kapacitu více než 30 miliónů tun ročně – již dnes. Jezy by nás stály nejméně 7 (ale možná až 13) miliard korun – železnice nevyžaduje nové investice. Říční loď uveze 1.500 tun – vlak až 2.500 tun. Motory lodí jsou naftové – trať podél Labe elektrifikovaná. (Nákladní vlaky zde mohou jezdit rychlostí přes 100 km v hodině – lodě plují řádově pomaleji.)
4) Investujme veřejné finance efektivněji: do rozvoje vzdělávání, turistického ruchu, rekreace, ochrany životního prostředí, vědy, výzkumu, služeb, veřejné dopravy apod. Vyvarujme se poškozování přírody na dolním Labi.
“Za nejdůležitější pokládám třetí bod. Je-li volná kapacita železniční trati podél Labe již dnes 30 miliónů tun, proč investovat 10 miliard korun do zvýšení kapacity dolního Labe o necelé 2 milióny tun? Tak se správný hospodář nechová,” komentuje petici Páleník a dodává: “Se sběrem podpisů začínáme dnes a jelikož na to máme jen měsíc, nečekám desítky tisíc podpisů.” Petiční archy by totiž podle plánu měli zástupci petičního výboru předat na Úřad vlády 31. března 2004.
Petici si mohou zájemci stáhnout z internetu - naleznou ji na adrese www.PratelePrirody.cz.
Příloha – složení petičního výboru:
1. Marian Páleník, ředitel společnosti Přátelé přírody
2. Mgr. Zdeněk Bárta, senátor
3. Jan Beránek, předseda Strany zelených
4. Vladimír Burda, Ochrana vod
5. Mgr. Pavel Doucha, vedoucí programu Doprava, Ekologický právní servis
6. Zuzana Drhová, Zelený kruh
7. Táňa Fischerová, poslankyně
8. Vlastimil Karlík, předseda Arniky
9. Martin Mejstřík, senátor
10. RNDr. Miroslav Patrik, místopředseda Dětí Země
11. RNDr. Zdeněk Patzelt, ředitel Správy Národního Parku České Švýcarsko
12. Pavel Přibyl, Hnutí DUHA
13. Jan Svěrák, režisér
14. Petr Štěpánek, CSc., předseda Oživení
15. Prof. RNDr. Otakar Štěrba, CSc., PřF Univerzity Palackého
16. ing. Václav Šutera, Ústecký přírodovědný klub
17. ing. Eva Tylová, Ekologická společnost
Kromě něj jsou členy petičního výboru dva senátoři – mgr. Zdeněk Bárta a Martin Mejstřík, poslankyně Táňa Fischerová, ředitel Správy Národního Parku České Švýcarsko RNDr. Zdeněk Patzelt, profesor Univerzity Palackého RNDr. Otakar Štěrba, CSc., předseda Strany zelených Jan Beránek a představitelé řady českých ekologických organizací: Ústeckého přírodovědného klubu, Přátel přírody, Arniky, Hnutí Duha, Dětí Země, Ekologického právního servisu, Ekologické společnosti, Ochrany vod, Oživení a Zeleného kruhu. (Jmenovité složení petičního výboru viz příloha.)
Předseda petičního výboru a ředitel společnosti Přátelé přírody Marian Páleník k petici uvádí:
“Petice reaguje na uzákonění zlepšování plavebních podmínek na Labi a Vltavě jako veřejného zájmu a zejména na únorové jednání vlády ČR. Členové petičního výboru a signatáři petice se obracejí na ministry české vlády, která má v dubnu přijmout k výstavbě jezů usnesení, s žádostí, aby výstavbu jezů nepodporovali.”
Petice nese název “Za zachování jedinečné přírody dolního Labe – proti výstavbě jezů v Malém Březně a Prostředním Žlebu” a obsahuje čtyři body:
1) Dolní Labe a tamní příroda jsou jedinečné. (I z pohledu EU.) Veřejný zájem i naše mezinárodní závazky na jejich ochraně a zachování pro příští generace podle nás převažují nad zájmem na zlepšování plavebních podmínek. Ať se plavba přizpůsobuje řece, ne řeka plavbě.
2) Hledejme možnosti, jak plavební podmínky zlepšovat šetrněji k přírodě. (Např. loděmi s vyšší nosností nebo s nižším ponorem.) Podporujme plavbu (zejména osobní) na českém Labi efektivněji.
3) Objem lodní dopravy se má po výstavbě jezů (tzn. nejdříve v roce 2012) zvýšit údajně o 3 milióny tun ročně – železnice podél Labe má volnou kapacitu více než 30 miliónů tun ročně – již dnes. Jezy by nás stály nejméně 7 (ale možná až 13) miliard korun – železnice nevyžaduje nové investice. Říční loď uveze 1.500 tun – vlak až 2.500 tun. Motory lodí jsou naftové – trať podél Labe elektrifikovaná. (Nákladní vlaky zde mohou jezdit rychlostí přes 100 km v hodině – lodě plují řádově pomaleji.)
4) Investujme veřejné finance efektivněji: do rozvoje vzdělávání, turistického ruchu, rekreace, ochrany životního prostředí, vědy, výzkumu, služeb, veřejné dopravy apod. Vyvarujme se poškozování přírody na dolním Labi.
“Za nejdůležitější pokládám třetí bod. Je-li volná kapacita železniční trati podél Labe již dnes 30 miliónů tun, proč investovat 10 miliard korun do zvýšení kapacity dolního Labe o necelé 2 milióny tun? Tak se správný hospodář nechová,” komentuje petici Páleník a dodává: “Se sběrem podpisů začínáme dnes a jelikož na to máme jen měsíc, nečekám desítky tisíc podpisů.” Petiční archy by totiž podle plánu měli zástupci petičního výboru předat na Úřad vlády 31. března 2004.
Petici si mohou zájemci stáhnout z internetu - naleznou ji na adrese www.PratelePrirody.cz.
Příloha – složení petičního výboru:
1. Marian Páleník, ředitel společnosti Přátelé přírody
2. Mgr. Zdeněk Bárta, senátor
3. Jan Beránek, předseda Strany zelených
4. Vladimír Burda, Ochrana vod
5. Mgr. Pavel Doucha, vedoucí programu Doprava, Ekologický právní servis
6. Zuzana Drhová, Zelený kruh
7. Táňa Fischerová, poslankyně
8. Vlastimil Karlík, předseda Arniky
9. Martin Mejstřík, senátor
10. RNDr. Miroslav Patrik, místopředseda Dětí Země
11. RNDr. Zdeněk Patzelt, ředitel Správy Národního Parku České Švýcarsko
12. Pavel Přibyl, Hnutí DUHA
13. Jan Svěrák, režisér
14. Petr Štěpánek, CSc., předseda Oživení
15. Prof. RNDr. Otakar Štěrba, CSc., PřF Univerzity Palackého
16. ing. Václav Šutera, Ústecký přírodovědný klub
17. ing. Eva Tylová, Ekologická společnost
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk