Tiskové zprávy
Česká pirátská strana: Piráti žádali, aby výnosy z emisních povolenek mířily přímo na ochranu klimatu, Sněmovna návrh odmítla
8. listopadu 2019 | Česká pirátská strana
Sněmovna dnes ve třetím čtení schválila návrh zákona o emisních povolenkách. I když návrh jde v řadě věcí správným směrem, za nekoncepční považují Piráti rozpuštění výnosů z emisních povolenek do státního rozpočtu, proti kterému svými pozměňovacími návrhy bojovala pirátská poslankyně a předsedkyně Výboru pro životní prostředí Dana Balcarová. Ta navrhovala, aby peníze, které stát vybere za znečišťování ovzduší, byly určeny přímo na ochranu klimatu. Stejně tak Sněmovna smetla ze stolu i návrh pirátského poslance Petra Třešňáka na podporu ekologické hromadné dopravy. Sněmovna naopak přijala vládní vykostěný návrh Pirátů na podporu projektů z regionů, které jsou postiženy těžbou a spalováním uhlí, jehož iniciátorem byl původně poslanec Třešňák.
„I když můj dnešní návrh na využití peněz na ochranu životního prostředí neprošel, ministr Richard Brabec mi osobně přislíbil, že se o dostatek peněz na ochranu klimatu a adaptační opatření zasadí. Doufám tedy, že své slovo dodrží. Klást důraz na zlepšování kvality ovzduší, ochranu klimatu, energetické úspory, transformaci energetiky a odklon od fosilních paliv považuji za extrémně důležité,“ uvedla Balcarová. Současně připoměla, že je nutné myslet na boj se suchem a na adaptační opatření do krajiny, jako je například revitalizace mokřadů a budování remízků a zelených ostrovů v zemědělské krajině. Evropský systém obchodování s emisními povolenkami (ETS) je od počátku označován za klíčový nástroj evropského boje s klimatickou změnou.
Piráti se v návrhu Petra Třešňáka pokusili prosadit podporu ekologické hromadné dopravy v elektrické trakci z výnosů z emisních povolenek. „Vláda tak propásla jedinečnou možnost, jak systémově přispět životnímu prostředí v ČR a dokonce tím naplnit i vlastní energetickou koncepci, protože by tak mohla snížit podíl ropných paliv v dopravě. Navrhovali jsme také podporu regionů postižených těžbou a spalováním uhlí. Tímto návrhem byl inspirován i obdobný návrh poslance Schillera (ANO), který Sněmovnou prošel a ta tím dala jasně najevo, že jí nejsou nejen ekonomické, ale i sociální a ekonomické problémy uhelných regionů lhostejné,” dodal Třešňák.
„I když můj dnešní návrh na využití peněz na ochranu životního prostředí neprošel, ministr Richard Brabec mi osobně přislíbil, že se o dostatek peněz na ochranu klimatu a adaptační opatření zasadí. Doufám tedy, že své slovo dodrží. Klást důraz na zlepšování kvality ovzduší, ochranu klimatu, energetické úspory, transformaci energetiky a odklon od fosilních paliv považuji za extrémně důležité,“ uvedla Balcarová. Současně připoměla, že je nutné myslet na boj se suchem a na adaptační opatření do krajiny, jako je například revitalizace mokřadů a budování remízků a zelených ostrovů v zemědělské krajině. Evropský systém obchodování s emisními povolenkami (ETS) je od počátku označován za klíčový nástroj evropského boje s klimatickou změnou.
Piráti se v návrhu Petra Třešňáka pokusili prosadit podporu ekologické hromadné dopravy v elektrické trakci z výnosů z emisních povolenek. „Vláda tak propásla jedinečnou možnost, jak systémově přispět životnímu prostředí v ČR a dokonce tím naplnit i vlastní energetickou koncepci, protože by tak mohla snížit podíl ropných paliv v dopravě. Navrhovali jsme také podporu regionů postižených těžbou a spalováním uhlí. Tímto návrhem byl inspirován i obdobný návrh poslance Schillera (ANO), který Sněmovnou prošel a ta tím dala jasně najevo, že jí nejsou nejen ekonomické, ale i sociální a ekonomické problémy uhelných regionů lhostejné,” dodal Třešňák.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk