Tiskové zprávy
NaZemi: Pražané vzkázali firmám: vyžadujeme dodržování lidských práv v byznysu
6. října 2011 | NaZemi
Pokřikující budka na Jungmannově náměstí lákala v úterý po celý den kolemjdoucí, aby si šli zakřičet a dali hlas dodržování pracovních i lidských práv při výrobě zboží. Fotopetice bude předána na Den lidských práv 10. prosince zástupcům nadnárodních i českých společností. Happening se konal u příležitosti blížícího se Mezinárodního dne důstojné práce a pokračovat bude i zítra mezi 10. a 17. hodinou. Do Brna budka přijede ve čtvrtek.
Studenti, podnikatelé, ženy na mateřské dovolené nebo turisti – ti všichni a mnozí další se dnes zastavovali u petičního stánku Máme hlas. „Zájem lidí nás mile překvapil,“ uvedla Anna Lazorová, vedoucí programu Odpovědnost firem pořadatelské organizace NaZemi. „Je vidět, že lidé chtějí vědět, kdo a za jakých podmínek vyrábí elektroniku či outdoorové oblečení, které denně používají,“ popisuje Anna Lazorová. „Tento zájem lidí o eticky vyprodukované zboží chceme firmám tlumočit prostřednictvím naší fotopetice,“ dodává Anna Lazorová.
„Do budky jsem si šla zakřičet, protože nesouhlasím s tím, co se děje v továrnách v Asii. V televizi jsem nedávno viděla otřesný případ, jak se chemikálie z odbarvování džín dostaly v Číně do vody a znečistili tamním lidem vodní zdroje,“ popisuje jedna z kolemjdoucích Jana Škubalová. „V obchodech si vždy prohlížím štítky a hledám, kde bylo zboží vyrobeno.“
K petici se mohou lidé připojit buď osobním navštívením fotobudky, nebo mohou fotografie zájemci nahrávat přímo na web www.budkanazemi.cz.
Budka kampaně Máme hlas (www.budkanazemi.cz) své turné po českých městech a letních festivalech odstartovala letos v srpnu. „Džíny, počítače, hračky, ale i exotické ovoce se k nám dovážejí z rozvojových zemí, kde jsou často vyprodukovány za nelidských podmínek,“ popisuje Anna Lazorová. „Diskuse a ohlasy lidí přímo z jednotlivých míst značí, že Čechům začíná záležet na podmínkách, v nichž vzniklo zboží denní potřeby.“ Kampaň Máme hlas organizuje nevládní společnost NaZemi, která ve spolupráci se zahraničními partnery mapuje pracovní podmínky v rozvojových zemích. Akce je součástí širší iniciativy Byznys a lidská práva, kterou realizují kromě NaZemi organizace Amnesty International a Ekologický právní servis. Světový den důstojné práce se mezinárodní slaví 7. října.
Z výzkumů NaZemi a jejích partnerských organizací v r. 2010 například vyplynulo, že ve vietnamských továrnách na outdoorové oblečení pracují dělníci až 16 hodin denně 6 dnů v týdnu. Právě odtud, a také z Číny, se dováží v Česku tolik oblíbené oděvy pro volný čas. „Často nejsou propláceny přesčasy, továrny zadržují mzdy a dělníci se nesmějí sdružovat v nezávislých odborech,“ popisuje Anna Lazorová, která se výzkumu ve Vietnamu sama účastnila. Organizace NaZemi pak podnikla průzkum na českém trhu mezi zahraničními i českými firmami, aby zjistila, které z nich znají a řeší podmínky v jejich dodavatelských řetězcích – úplné minimum. Z dalšího výzkumu u dodavatelských továren pro výrobce hraček Disney se ukázalo, že továrna mimo jiné najímá nezletilé a dětské dělníky, kteří pracují stejně dlouho jako dospělí.
K petici se mohou lidé připojit buď osobním navštívením fotobudky, nebo mohou fotografie zájemci nahrávat přímo na web www.budkanazemi.cz.
Kontakt:
Anna Lazorová, NaZemi – společnost pro fair trade, vedoucí programu Odpovědnost firem, anna.lazorova@nazemi.cz, 776 110 787
Kateřina Havránková, NaZemi – společnost pro fair trade, tisková mluvčí, katerina.havrankova@nazemi.cz, 777 115 977
Kampaň Máme hlas
Kampaň Máme hlas chce nadnárodním i českým firmám zprostředkovat zájem spotřebitelů, kteří chtějí kupovat eticky čisté zboží a volají proto po skutečné společenské odpovědnosti firem za výrobu jejich zboží. V rámci kampaně se sbírají „hlasy“ – fotografie lidí, kterým není jedno, za jakých podmínek vzniká zboží naší každodenní spotřeby. Fotografie mohou zájemci buď nahrávat přes webové rozhraní, nebo mohou navštívit putovní budku, která pořídí jejich fotografii. Současný stav fotopetice lze najít na www.budkanazemi.cz. Kampaň probíhá od srpna 2011 a bude zakončena ke Dni lidských práv (10. prosince 2011), kdy bude fotopetice předána firmám.
Organizace NaZemi sleduje rovněž podmínky při výrobě oděvů (usilitonanas.cz) a nově podmínky pěstování banánů (zaferovebanany.cz). Ze všech výzkumů vyplývá, že dělníkům v rozvojových zemích jsou upírána jejich lidská a pracovní práva.
NaZemi
NaZemi – společnost pro fair trade prosazuje globální rozvojové vzdělávání do škol i mimo ně, zasazuje se o zodpovědnost firem v jejich dodavatelském řetězci a propaguje fair trade jako účinnou podporu chudým pěstitelům a řemeslníkům z rozvojových zemí. Do 1. dubna 2011 existovala pod názvem Společnost pro Fair Trade.
www.nazemi.cz
Projekt je realizován s finanční podporou Evropské unie. Obsah projektu je zcela na odpovědnosti NaZemi – společnosti pro fair trade a jako takový nemůže být považován za stanovisko Evropské unie. Projekt byl podpořen z prostředků Ministerstva zahraničních věcí ČR v rámci Programu zahraniční rozvojové spolupráce ČR.
Studenti, podnikatelé, ženy na mateřské dovolené nebo turisti – ti všichni a mnozí další se dnes zastavovali u petičního stánku Máme hlas. „Zájem lidí nás mile překvapil,“ uvedla Anna Lazorová, vedoucí programu Odpovědnost firem pořadatelské organizace NaZemi. „Je vidět, že lidé chtějí vědět, kdo a za jakých podmínek vyrábí elektroniku či outdoorové oblečení, které denně používají,“ popisuje Anna Lazorová. „Tento zájem lidí o eticky vyprodukované zboží chceme firmám tlumočit prostřednictvím naší fotopetice,“ dodává Anna Lazorová.
„Do budky jsem si šla zakřičet, protože nesouhlasím s tím, co se děje v továrnách v Asii. V televizi jsem nedávno viděla otřesný případ, jak se chemikálie z odbarvování džín dostaly v Číně do vody a znečistili tamním lidem vodní zdroje,“ popisuje jedna z kolemjdoucích Jana Škubalová. „V obchodech si vždy prohlížím štítky a hledám, kde bylo zboží vyrobeno.“
K petici se mohou lidé připojit buď osobním navštívením fotobudky, nebo mohou fotografie zájemci nahrávat přímo na web www.budkanazemi.cz.
Budka kampaně Máme hlas (www.budkanazemi.cz) své turné po českých městech a letních festivalech odstartovala letos v srpnu. „Džíny, počítače, hračky, ale i exotické ovoce se k nám dovážejí z rozvojových zemí, kde jsou často vyprodukovány za nelidských podmínek,“ popisuje Anna Lazorová. „Diskuse a ohlasy lidí přímo z jednotlivých míst značí, že Čechům začíná záležet na podmínkách, v nichž vzniklo zboží denní potřeby.“ Kampaň Máme hlas organizuje nevládní společnost NaZemi, která ve spolupráci se zahraničními partnery mapuje pracovní podmínky v rozvojových zemích. Akce je součástí širší iniciativy Byznys a lidská práva, kterou realizují kromě NaZemi organizace Amnesty International a Ekologický právní servis. Světový den důstojné práce se mezinárodní slaví 7. října.
Z výzkumů NaZemi a jejích partnerských organizací v r. 2010 například vyplynulo, že ve vietnamských továrnách na outdoorové oblečení pracují dělníci až 16 hodin denně 6 dnů v týdnu. Právě odtud, a také z Číny, se dováží v Česku tolik oblíbené oděvy pro volný čas. „Často nejsou propláceny přesčasy, továrny zadržují mzdy a dělníci se nesmějí sdružovat v nezávislých odborech,“ popisuje Anna Lazorová, která se výzkumu ve Vietnamu sama účastnila. Organizace NaZemi pak podnikla průzkum na českém trhu mezi zahraničními i českými firmami, aby zjistila, které z nich znají a řeší podmínky v jejich dodavatelských řetězcích – úplné minimum. Z dalšího výzkumu u dodavatelských továren pro výrobce hraček Disney se ukázalo, že továrna mimo jiné najímá nezletilé a dětské dělníky, kteří pracují stejně dlouho jako dospělí.
K petici se mohou lidé připojit buď osobním navštívením fotobudky, nebo mohou fotografie zájemci nahrávat přímo na web www.budkanazemi.cz.
Kontakt:
Anna Lazorová, NaZemi – společnost pro fair trade, vedoucí programu Odpovědnost firem, anna.lazorova@nazemi.cz, 776 110 787
Kateřina Havránková, NaZemi – společnost pro fair trade, tisková mluvčí, katerina.havrankova@nazemi.cz, 777 115 977
Kampaň Máme hlas
Kampaň Máme hlas chce nadnárodním i českým firmám zprostředkovat zájem spotřebitelů, kteří chtějí kupovat eticky čisté zboží a volají proto po skutečné společenské odpovědnosti firem za výrobu jejich zboží. V rámci kampaně se sbírají „hlasy“ – fotografie lidí, kterým není jedno, za jakých podmínek vzniká zboží naší každodenní spotřeby. Fotografie mohou zájemci buď nahrávat přes webové rozhraní, nebo mohou navštívit putovní budku, která pořídí jejich fotografii. Současný stav fotopetice lze najít na www.budkanazemi.cz. Kampaň probíhá od srpna 2011 a bude zakončena ke Dni lidských práv (10. prosince 2011), kdy bude fotopetice předána firmám.
Organizace NaZemi sleduje rovněž podmínky při výrobě oděvů (usilitonanas.cz) a nově podmínky pěstování banánů (zaferovebanany.cz). Ze všech výzkumů vyplývá, že dělníkům v rozvojových zemích jsou upírána jejich lidská a pracovní práva.
NaZemi
NaZemi – společnost pro fair trade prosazuje globální rozvojové vzdělávání do škol i mimo ně, zasazuje se o zodpovědnost firem v jejich dodavatelském řetězci a propaguje fair trade jako účinnou podporu chudým pěstitelům a řemeslníkům z rozvojových zemí. Do 1. dubna 2011 existovala pod názvem Společnost pro Fair Trade.
www.nazemi.cz
Projekt je realizován s finanční podporou Evropské unie. Obsah projektu je zcela na odpovědnosti NaZemi – společnosti pro fair trade a jako takový nemůže být považován za stanovisko Evropské unie. Projekt byl podpořen z prostředků Ministerstva zahraničních věcí ČR v rámci Programu zahraniční rozvojové spolupráce ČR.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk