Tiskové zprávy
Compassion in World Farming: Přeprava zvířat z EU do Turecka: nesmírné utrpení a porušování zákonů
Nové šetření odhaluje, že tisíce kusů skotu a ovcí z EU musí i nadále snášet kruté podmínky během dlouhých cest do Turecka. Dvě evropské organizace na ochranu zvířat, Eyes on Animals (Oči pro zvířata) a Animal Welfare Foundation (Nadace pro životní pohodu zvířat) prováděly od 22. do 29. června šetření na hranicích mezi EU (Bulharskem) a Tureckem. Zjistily, že mnohá zvířata jsou přepravována v rozporu s právními předpisy EU. Tato zjištění se shodují s průzkumem z minulého roku, o němž již Compassion in World Farming (Soucit ve světovém zemědělství) a tyto dvě organizace informovaly. Je alarmující, že z 31 vozidel kontrolovaných na hranicích 18 (58%) porušilo Nařízení EU č. 1/2005, na ochranu zvířat během přepravy. V šesti případech to vedlo k vážnému utrpení či dokonce úhynu zvířat. Hlavními prohřešky je přílišné přeplňování vozidel, omezená zásoba vody a nedostatek a znečištění podestýlky, které vede k vysokým koncentracím čpavku, což zvířatům působí dýchací potíže. Nařízení stanovuje, že po 28 hodinách jízdy musí být skot a ovce vyloženi, nakrmeni, napojeni a musí se jim poskytnout 24 hodin odpočinku. V některých případech je tento zásadní požadavek ignorován. Osoby provádějící šetření zjistili, že zvířata byla přepravována z Rakouska do Turecka asi 60 hodin, aniž byla vyložena ke 24 hodinovému odpočinku. Situace se ještě zhoršuje zpožděním na hranicích, které trvá hodiny, někdy i dny. Je to způsobeno tím, že přepravci z EU přijíždějí na hranice s chybnými dokumenty či chybějícími ušními známkami. Turecké úřady ohlásili případ, kdy jeden kamion podle dokumentů převážel 400 ovcí, ale ve skutečnosti jich bylo 600. Z 31 kontrolovaných vozidel se 19 (61%) na hranicích zpozdilo o 9 až o 48 hodin. Po tuto dobu byla zvířata zpravidla nucena zůstat na vozidle v parném horku, často bez dostatku krmiva a vody. Obvykle se zvířata vykládají jen na 1,5 hodiny, aby se zvážila a zkontrolovaly se jim ušní známky.
V roce 2011 bylo do Turecka vyvezeno více než jeden million kusů skotu a ovcí.
Každý den přejíždí hranice mezi EU a Tureckem v průměru deset kamionů. Většina zvířat se posílá na jatka, i když některé kusy skotu se exportují na výrkm či jako chovná zvířata. Ovce a skot včetně malých telat pocházejí z Rakouska, Maďarska, Bulharska, Řecka, České republiky, Slovenska, Litvy, Lotyšska a Estonska. Přepravní společnosti přepravující zvířata pocházejí z těchto zemí, ale také z Nizozemí, Německa, Polska a Chorvatska. Peter Stevenson, hlavní politický poradce Compassion in World Farming, říká: „Žádáme Evropskou komisi, aby pozastavila export živých zvířat do Turecka a zabránila tím dalšímu utrpení zvířat z EU. Tento obchod porušuje základní princip Nařízení EU o přepravě, který zní: ,Z důvodu dobrých životních podmínek zvířat by se měly pokud možno omezit dlouhotrvající cesty zvířat, včetně jatečných zvířat.´ Zvířata by se měla porážet v EU poblíž farmy, kde byla chována, a do Turecka by se mělo vyvážet maso a jatečná těla.“ Lesley Moffatová, inspektorka a ředitelka Eyes on Animals říká: „Je to téměř dva roky od té doby, kdy bylo utrpení zvířat při tomto obchodu zjištěno poprvé. Jsem šokovaná, že ačkoli byla Evropská komise, dotyčné členské státy a přepravci o těchto problémech opakovaně informováni, stále neplní svou povinnost zajistit, aby tento obchod probíhal v souladu se zákony. Určitá zlepšení nastala, ale ještě je toho třeba udělat nesmírně mnoho, aby to srdcervoucí utrpení, kterého jsme pravidelně svědky, když prošetřujeme tento obchod, skončilo.“ Když zvířata konečně přejedou hranice, jejich utrpení nekončí. Mnohá jsou vystavena další vyčerpávající cestě do vzdálených cílových míst v Turecku. Iris Baumgärtnerová, projektová manažerka Animal Welfare Foundation, říká: „Jsem zděšená, že se mnozí přepravci vysmívají právnímu předpisu EU na ochranu zvířat během přepravy a předpisu pro řidiče o maximální době řízení a stále dělají chyby v dokumentech, což vede k dlouhým zpožděním na hranicích. Tím, že posílají zvířata do Turecka, přepravci hazardují s jejich životní pohodou, když vědí, že Turecko nemá na hranicích dostatek zařízení pro vyložení a péči o tato zvířata. Zvířata je potřeba vyložit a nechat je odpočinout, než překročí hranice do Turecka, aby byla v dobré kondici pro další dlouhou část cesty do konečného cíle v Turecku.“ V některých případech dlouhá cesta a špatné podmínky způsobí onemocnění, vážné zranění či uhynutí zvířete během cesty. Ve velice přeplněném kamionu vezoucím ovce z Bulharska do Turecka, osoby provádějící šetření našli dvě ovce s vážně poraněnýma nohama, které jim uvízly mezi podlahou a vnější stěnou kamionu. Zvířata byla ponechána dlouhé hodiny v bolestech, než jim nohy uvolnili. Vyšetřovatelé upozornili tureckého hlavního veterináře a trvali na tom, aby ovce byly vyloženy a veterinárně ošetřeny. Jedna ovce měla na noze velkou otevřenou ránu,
jevila známky velké bolesti a vůbec se nesnažila vstát. Druhá ovce se po uvolnění nohy nehýbala. Navíc v tomto kamionu uhynuly tři další ovce. Čtvrtá ovce byla velmi slabá a vypadala, že umírá. Další mrtvá ovce byla nalezena na druhém kamionu provozovaném stejnou firmou. Nemocné tele, které potřebovalo okamžitou veterinární péči bylo nalezeno na kamionu přijíždějícím z Rakouska. Zvířata byla ve vozidle více než 47 hodin, když vyšetřovatelé mohli teleti sehnat pomoc.
V roce 2011 bylo do Turecka vyvezeno více než jeden million kusů skotu a ovcí.
Každý den přejíždí hranice mezi EU a Tureckem v průměru deset kamionů. Většina zvířat se posílá na jatka, i když některé kusy skotu se exportují na výrkm či jako chovná zvířata. Ovce a skot včetně malých telat pocházejí z Rakouska, Maďarska, Bulharska, Řecka, České republiky, Slovenska, Litvy, Lotyšska a Estonska. Přepravní společnosti přepravující zvířata pocházejí z těchto zemí, ale také z Nizozemí, Německa, Polska a Chorvatska. Peter Stevenson, hlavní politický poradce Compassion in World Farming, říká: „Žádáme Evropskou komisi, aby pozastavila export živých zvířat do Turecka a zabránila tím dalšímu utrpení zvířat z EU. Tento obchod porušuje základní princip Nařízení EU o přepravě, který zní: ,Z důvodu dobrých životních podmínek zvířat by se měly pokud možno omezit dlouhotrvající cesty zvířat, včetně jatečných zvířat.´ Zvířata by se měla porážet v EU poblíž farmy, kde byla chována, a do Turecka by se mělo vyvážet maso a jatečná těla.“ Lesley Moffatová, inspektorka a ředitelka Eyes on Animals říká: „Je to téměř dva roky od té doby, kdy bylo utrpení zvířat při tomto obchodu zjištěno poprvé. Jsem šokovaná, že ačkoli byla Evropská komise, dotyčné členské státy a přepravci o těchto problémech opakovaně informováni, stále neplní svou povinnost zajistit, aby tento obchod probíhal v souladu se zákony. Určitá zlepšení nastala, ale ještě je toho třeba udělat nesmírně mnoho, aby to srdcervoucí utrpení, kterého jsme pravidelně svědky, když prošetřujeme tento obchod, skončilo.“ Když zvířata konečně přejedou hranice, jejich utrpení nekončí. Mnohá jsou vystavena další vyčerpávající cestě do vzdálených cílových míst v Turecku. Iris Baumgärtnerová, projektová manažerka Animal Welfare Foundation, říká: „Jsem zděšená, že se mnozí přepravci vysmívají právnímu předpisu EU na ochranu zvířat během přepravy a předpisu pro řidiče o maximální době řízení a stále dělají chyby v dokumentech, což vede k dlouhým zpožděním na hranicích. Tím, že posílají zvířata do Turecka, přepravci hazardují s jejich životní pohodou, když vědí, že Turecko nemá na hranicích dostatek zařízení pro vyložení a péči o tato zvířata. Zvířata je potřeba vyložit a nechat je odpočinout, než překročí hranice do Turecka, aby byla v dobré kondici pro další dlouhou část cesty do konečného cíle v Turecku.“ V některých případech dlouhá cesta a špatné podmínky způsobí onemocnění, vážné zranění či uhynutí zvířete během cesty. Ve velice přeplněném kamionu vezoucím ovce z Bulharska do Turecka, osoby provádějící šetření našli dvě ovce s vážně poraněnýma nohama, které jim uvízly mezi podlahou a vnější stěnou kamionu. Zvířata byla ponechána dlouhé hodiny v bolestech, než jim nohy uvolnili. Vyšetřovatelé upozornili tureckého hlavního veterináře a trvali na tom, aby ovce byly vyloženy a veterinárně ošetřeny. Jedna ovce měla na noze velkou otevřenou ránu,
jevila známky velké bolesti a vůbec se nesnažila vstát. Druhá ovce se po uvolnění nohy nehýbala. Navíc v tomto kamionu uhynuly tři další ovce. Čtvrtá ovce byla velmi slabá a vypadala, že umírá. Další mrtvá ovce byla nalezena na druhém kamionu provozovaném stejnou firmou. Nemocné tele, které potřebovalo okamžitou veterinární péči bylo nalezeno na kamionu přijíždějícím z Rakouska. Zvířata byla ve vozidle více než 47 hodin, když vyšetřovatelé mohli teleti sehnat pomoc.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk