Tiskové zprávy
Česká inspekce životního prostředí: Přes devět tisíc stromů má zmizet letos podél silnic a dálnic
Aleje kolem dopravních komunikací mohou letos dostat opět drtivou ránu. Správní organizace, které se zabývají údržbou silnic a dálnic na dotaz České inspekce životního prostředí, kolik mají v úmyslu pokácet stromů, došly k číslu 8961 a to řada organizací své údaje neposkytla. Je tedy možné, že výsledné číslo bude ještě vyšší.
Nejvíce se bude kácet ve Středočeském kraji, kde má padnout za oběť silničářům 1931 vzrostlých stromů a číslo zdaleka nemusí být konečné. Chybí totiž informace od Střediska správy a údržby dálnic v Bernarticích, Rudné, Poříčanech a Nové vsi.
Přes tisíc stromů má být skáceno v Plzeňském kraji, konkrétně 1241 a Jihomoravském kraji, zde dokonce 1499. Více než tisíc dospělých stromů bude pokáceno ještě v Olomouckém a Královéhradeckém kraji. Ani v těchto oblastech počty nejsou kompletní.
Zkontrolujeme zdravé stromy
Jak na tuto skutečnost bude reagovat Česká inspekce životního prostředí? Inspektoři zvýší kontrolu v těch lokalitách, kde se připravuje kácení ucelených skupin dřevin, tedy celých alejí. „Pokud se bude jednat o jednotlivé suché či nemocné stromy, pravděpodobně to inspektoři řešit nebudou. Zaměří se na případy, kdy se bude jednat o kácení více stromů najednou a především pokud budou pro kácení uváděny bezpečnostní důvody, tedy že stromy jsou zdravé, ale mohou při vyšší rychlosti jízdy ohrozit automobilisty,“ vysvětluje Tomáš Mařík, vedoucí odboru ochrany přírody ČIŽP.
V takovém případě bude inspekce sledovat především ekologickou újmu stromů. V případě, že bude vysoká, navrhne jiná opatření, jako například instalaci svodidel, snížení rychlosti či vykácení pouze jednotlivých skutečně rizikových kusů stromů. „Nemělo by se stát, že někde zmizí celá alej s vysokou biologickou hodnotou kvůli snadnějšímu silničnímu provozu a jinde suché stromy poblíž silnice zůstanou stát,“ vyjmenovává Mařík zkušenosti z minulých let.
Plošnému kácení stromů kolem silnic se dlouhodobě brání i ředitelka České inspekce životního prostředí Eva Tylová. Poukazuje na to, že v posledních letech mizí velké množství stromů z volné krajiny a náhradní výsadba je buď žádná nebo nedostatečná. „Ve městech nám vadí, když se za dospělý strom v rámci nějakého architektonického záměru vysadí takový ten mladý proutek, ale kolem silnic bychom uvítali i tuto variantu,“ říká Tylová.
Chybí náhradní výsadba
Problém je i v následné péči. Silničáři sice náhradní výsadbu občas udělají, ale už se o stromy nadále nestarají nebo jim ošetřujícím řezem spíše uškodí. Jistou pravomoc může mít i obec. „Obecní úřad může nařídit náhradní výsadbu, ale pouze když vydává povolení ke kácení. Kácení stromů podél silnic však většinou probíhá na pouhé oznámení, takže obecní úřad ani nemůže náhradní výsadbu uložit,“ uvádí vedoucí právního odboru ČIŽP Jitka Jelínková.
O stromy podél silnice svádí ČIZP boj už od roku 2006, kdy začalo docházet k masivnímu kácení podél silnic a problém se řešil až na úrovni ministrů životního prostředí Bursíka a tehdejšího ministra dopravy Řebíčka. „Existují studie, které upozorňují, že na místě, kde se zcela vykácely stromy podél silnic dopravních nehod neubylo, ale naopak přibylo, protože řidiči jeli tímto úsekem rázem mnohem vyšší rychlostí a řízení nezvládli. Jinde si sami silničáři stěžují, že holé silnice se mnohem rychleji opotřebovávají, protože nejsou chráněny proti klimatickým extrémům a v létě se na nich roztéká asfalt,“ uvádí Eva Tylová.
Kontakt: Oldřich Janeba, 731 405 085
Nejvíce se bude kácet ve Středočeském kraji, kde má padnout za oběť silničářům 1931 vzrostlých stromů a číslo zdaleka nemusí být konečné. Chybí totiž informace od Střediska správy a údržby dálnic v Bernarticích, Rudné, Poříčanech a Nové vsi.
Přes tisíc stromů má být skáceno v Plzeňském kraji, konkrétně 1241 a Jihomoravském kraji, zde dokonce 1499. Více než tisíc dospělých stromů bude pokáceno ještě v Olomouckém a Královéhradeckém kraji. Ani v těchto oblastech počty nejsou kompletní.
Zkontrolujeme zdravé stromy
Jak na tuto skutečnost bude reagovat Česká inspekce životního prostředí? Inspektoři zvýší kontrolu v těch lokalitách, kde se připravuje kácení ucelených skupin dřevin, tedy celých alejí. „Pokud se bude jednat o jednotlivé suché či nemocné stromy, pravděpodobně to inspektoři řešit nebudou. Zaměří se na případy, kdy se bude jednat o kácení více stromů najednou a především pokud budou pro kácení uváděny bezpečnostní důvody, tedy že stromy jsou zdravé, ale mohou při vyšší rychlosti jízdy ohrozit automobilisty,“ vysvětluje Tomáš Mařík, vedoucí odboru ochrany přírody ČIŽP.
V takovém případě bude inspekce sledovat především ekologickou újmu stromů. V případě, že bude vysoká, navrhne jiná opatření, jako například instalaci svodidel, snížení rychlosti či vykácení pouze jednotlivých skutečně rizikových kusů stromů. „Nemělo by se stát, že někde zmizí celá alej s vysokou biologickou hodnotou kvůli snadnějšímu silničnímu provozu a jinde suché stromy poblíž silnice zůstanou stát,“ vyjmenovává Mařík zkušenosti z minulých let.
Plošnému kácení stromů kolem silnic se dlouhodobě brání i ředitelka České inspekce životního prostředí Eva Tylová. Poukazuje na to, že v posledních letech mizí velké množství stromů z volné krajiny a náhradní výsadba je buď žádná nebo nedostatečná. „Ve městech nám vadí, když se za dospělý strom v rámci nějakého architektonického záměru vysadí takový ten mladý proutek, ale kolem silnic bychom uvítali i tuto variantu,“ říká Tylová.
Chybí náhradní výsadba
Problém je i v následné péči. Silničáři sice náhradní výsadbu občas udělají, ale už se o stromy nadále nestarají nebo jim ošetřujícím řezem spíše uškodí. Jistou pravomoc může mít i obec. „Obecní úřad může nařídit náhradní výsadbu, ale pouze když vydává povolení ke kácení. Kácení stromů podél silnic však většinou probíhá na pouhé oznámení, takže obecní úřad ani nemůže náhradní výsadbu uložit,“ uvádí vedoucí právního odboru ČIŽP Jitka Jelínková.
O stromy podél silnice svádí ČIZP boj už od roku 2006, kdy začalo docházet k masivnímu kácení podél silnic a problém se řešil až na úrovni ministrů životního prostředí Bursíka a tehdejšího ministra dopravy Řebíčka. „Existují studie, které upozorňují, že na místě, kde se zcela vykácely stromy podél silnic dopravních nehod neubylo, ale naopak přibylo, protože řidiči jeli tímto úsekem rázem mnohem vyšší rychlostí a řízení nezvládli. Jinde si sami silničáři stěžují, že holé silnice se mnohem rychleji opotřebovávají, protože nejsou chráněny proti klimatickým extrémům a v létě se na nich roztéká asfalt,“ uvádí Eva Tylová.
Kontakt: Oldřich Janeba, 731 405 085
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk