Tiskové zprávy
České dráhy: Přibude více než 400 bezbariérových spojů, druhá generace bezbariérových vlaků nahrazuje starší vlaky
12. listopadu 2024 | České dráhy
Už 8 z 10 spojů Českých drah je bezbariérových. Nový jízdní řád 2025 nabídne o 439 bezbariérových spojů víc. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejích podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá generace bezbariérových vlaků nabízí lidem s handicapem více pohodlí a větší mobilitu. Jsou klimatizované a disponují elektrickým napájením pro elektrické vozíky. Mobilita osob na vozíku se podstatně rozšiřuje.
„Odstraňování bariér při cestování osob s handicapem je jednou z našich priorit. Dokládají to statistické údaje z jízdního řádu 2025. V novém jízdním řádu nese symbol bezbariérovosti už 7 131 spojů naší společnosti. Je to už 82,7 % ze všech našich spojů a o 439 vlaků víc než v končícím jízdním řádu. Velkou výhodou je rekordní nasazení nízkopodlažních vlaků, do kterých se nastupuje velmi snadno nejen lidem na vozíku, ale i seniorům, dětem nebo cestujícím s koly, kočárky a velkými zavazadly. V nových vlacích myslíme i na osoby s dalšími handicapy, nevidomí mohou ovládat nástupní dveře přes slepecké vysílačky a k dispozici mají hlášení stanic a zastávek. Neslyšící zase získají informace o jízdě vlaku z displejů,“ představuje výhody cestování na železnici Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
„Moderní bezbariérové a nízkopodlažní vlaky RegioPanter a RegioFox umožnily v novém jízdním řádu nabídnout další bezbariérové linky, například z Chlumce nad Cidlinou přes Hradec Králové do Týniště nad Orlicí, z Olomouce přes Přerov do Hranic na Moravě, Valašského Meziříčí a Vsetína nebo z Plzně do Radnic. Na dalších tratích nahradily starší generaci bezbariérových vlaků, které měly podlahu v klasické výšce a bylo nutné používat plošinu, například na trati Přerov – Břeclav nebo na několika linkách v Královéhradeckém kraji. Nástup a výstup cestujících s handicapem je nyní podstatně snazší a na moderních stanicích ho zvládnou cestující i bez asistence dopravce a nemusí svou přepravu u těchto vlaků ani objednávat,“ upozorňuje na vybavení nových vlaků Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu.
Vedle regionálních souprav RegioPanter a RegioFox jsou do provozu uváděné také nejmodernější dálkové vlaky ComfortJet, které nabízejí lidem na vozíku více míst a velmi komfortní cestování. Jednotky jsou vybaveny i dalšími prvky pro cestující s jiným druhem handicapu, např. nápisy v Braillově písmu, haptickými prvky, zvukovou signalizací atp.
České dráhy nyní disponují přibližně 860 vozy a jednotkami v úpravě pro cestování osob na vozíku, z toho zhruba 75 % vozidel je přímo nízkopodlažní. To znamená, že mají výšku podlahy v úrovni moderních nástupišť a nástup osob na vozíku je možné zajistit v takovém případě prakticky bez asistence dopravce. Moderní soupravy navíc nabízejí stejný komfort cestování a dodatečné služby jako mají další cestující. Jde např. o klimatizované prostory, palubní Wi-Fi síť nebo možnost dobíjet cestovní elektroniku.
S novým jízdním řádem se rozšiřuje také nabídka dálkových vlaků přístupných osobám na vozíku. Jedná se o čtyři páry vlaků EuroCity Baltic express, které spojují Prahu, Pardubice a Letohradsko s Kladskem, Vratislaví, Bydhoští a Trojměstím (Gdaňsk, Sopoty, Gdyně) na pobřeží Baltského moře.
„Odstraňování bariér při cestování osob s handicapem je jednou z našich priorit. Dokládají to statistické údaje z jízdního řádu 2025. V novém jízdním řádu nese symbol bezbariérovosti už 7 131 spojů naší společnosti. Je to už 82,7 % ze všech našich spojů a o 439 vlaků víc než v končícím jízdním řádu. Velkou výhodou je rekordní nasazení nízkopodlažních vlaků, do kterých se nastupuje velmi snadno nejen lidem na vozíku, ale i seniorům, dětem nebo cestujícím s koly, kočárky a velkými zavazadly. V nových vlacích myslíme i na osoby s dalšími handicapy, nevidomí mohou ovládat nástupní dveře přes slepecké vysílačky a k dispozici mají hlášení stanic a zastávek. Neslyšící zase získají informace o jízdě vlaku z displejů,“ představuje výhody cestování na železnici Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
„Moderní bezbariérové a nízkopodlažní vlaky RegioPanter a RegioFox umožnily v novém jízdním řádu nabídnout další bezbariérové linky, například z Chlumce nad Cidlinou přes Hradec Králové do Týniště nad Orlicí, z Olomouce přes Přerov do Hranic na Moravě, Valašského Meziříčí a Vsetína nebo z Plzně do Radnic. Na dalších tratích nahradily starší generaci bezbariérových vlaků, které měly podlahu v klasické výšce a bylo nutné používat plošinu, například na trati Přerov – Břeclav nebo na několika linkách v Královéhradeckém kraji. Nástup a výstup cestujících s handicapem je nyní podstatně snazší a na moderních stanicích ho zvládnou cestující i bez asistence dopravce a nemusí svou přepravu u těchto vlaků ani objednávat,“ upozorňuje na vybavení nových vlaků Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu.
Vedle regionálních souprav RegioPanter a RegioFox jsou do provozu uváděné také nejmodernější dálkové vlaky ComfortJet, které nabízejí lidem na vozíku více míst a velmi komfortní cestování. Jednotky jsou vybaveny i dalšími prvky pro cestující s jiným druhem handicapu, např. nápisy v Braillově písmu, haptickými prvky, zvukovou signalizací atp.
České dráhy nyní disponují přibližně 860 vozy a jednotkami v úpravě pro cestování osob na vozíku, z toho zhruba 75 % vozidel je přímo nízkopodlažní. To znamená, že mají výšku podlahy v úrovni moderních nástupišť a nástup osob na vozíku je možné zajistit v takovém případě prakticky bez asistence dopravce. Moderní soupravy navíc nabízejí stejný komfort cestování a dodatečné služby jako mají další cestující. Jde např. o klimatizované prostory, palubní Wi-Fi síť nebo možnost dobíjet cestovní elektroniku.
S novým jízdním řádem se rozšiřuje také nabídka dálkových vlaků přístupných osobám na vozíku. Jedná se o čtyři páry vlaků EuroCity Baltic express, které spojují Prahu, Pardubice a Letohradsko s Kladskem, Vratislaví, Bydhoští a Trojměstím (Gdaňsk, Sopoty, Gdyně) na pobřeží Baltského moře.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk