Tiskové zprávy
Děti Země: Primátor Šneberger byl navržen na Ropáka
25. února 2003 | Děti Země, tel: 377 325 654
Plzeňská pobočka Dětí Země navrhla primátora města Plzně ing. Jiřího Šnebergera na titul Ropák roku 2002, který je každoročně udělován největším škůdcům v oblasti životního prostředí. Svou kandidaturu si primátor vysloužil nedodržením vlastního slibu, že bude zatraktivněno cestování plzeňskou městskou hromadnou dopravou zavedením přestupného jízdného. Zatraktivnění hromadné dopravy je hlavním předpokladem pro zastavení nárůstu vnitroměstské individuální automobilové dopravy, která je největším znečišťovatelem životního prostředí v Plzni.
“Návrh primátora Jiřího Šnebrgera na Ropáka je zlomový, doposud byli navrhováni kandidáti, kteří se aktivně podíleli na ničení životního prostředí, zatímco pan primátor nesplnil svůj slib na zavedení přestupného jízdného a nesnažil se zabránit nárůstu znečišťování životního prostředí sílící vnitroměstskou individuální automobilovou dopravou,” uvedl Vít Roušal, vedoucí Dětí Země - Plzeň. “Jiří Šneberger občanům Plzně ukázal co od něj mohou očekávat, nejdříve vstřícnost a spoustu slibů, které už bohužel nerealizuje,” dodává Roušal.
Děti Země spolu se Společností pro veřejnou dopravu na nutnost zavedení časového jízdného upozorňují již od roku 2001, kdy poprvé navrhly zahrnutí částky na nákup speciálních odbavovacích strojků pro vozidla městského dopravního podniku do rozpočtu města na rok 2002. Na konferenci o dopravě v červenci 2002 pak primátor Jiří Šneberger přislíbil zahrnutí částky na nový odbavovací systém do rozpočtu na rok 2003 a zavedení jednodenní jízdenky, která by časové jízdné částečně nahrazovala, v ceně cca 30 Kč od ledna 2003. A jaký byl výsledek? V rozpočtu se na nákup nového odbavovacího systému neobjevila ani koruna a jednodenní jízdenka bude platit až od března a za cenu 40 Kč, která jí činí naprosto neatraktivní a z hlediska původního poslání i nefunkční. Dne 20.1.2003 se Děti Země obrátili na náměstka primátora pro dopravu Ing. Miroslava Kalouse s požadavkem na snížení ceny připravované jednodenní jízdenky ze 40 na 29 Kč, do dnešního dne jsme se však nedočkali žádné odpovědi.
V září 2002 uskutečnila Společnost pro veřejnou dopravu anketu mezi obyvateli Plzně na téma doprava. Jedna z otázek zněla: Schází Vám v Plzni přestupné jízdné (např. jednodenní jízdenky)? Na tuto otázku odpovědělo kladně 79% z celkového počtu 401 respondenta.
Přestupné časové jízdné v městské hromadné dopravě funguje, vyjma Plzně, ve všech městech České republiky s více než 100 000 obyvateli. Jeho smyslem je nabídnout cestujícím, kteří nemají dlouhodobé předplatné přijatelnou cenu za jízdenku bez ohledu na to, zda musejí či nemusejí přestupovat. Při nutnosti přestupu je pak pro cestující mnohem výhodnější použít osobní automobil než hromadnou dopravu.
Kandidáta na ropáka může navrhnout kdokoliv, když uvede jeho jméno, zaměstnání a ověřitelný důvod navržení, tzn. prosazovaní nějakého škodlivého záměru, vydání závažného rozhodnutí nebo hlavní podíl na realizaci nějaké ”antiekologické” stavby. To vše se musí vztahovat k roku 2002. Více informací lze nalézt na www.detizeme.cz/ropak.
Kontakty:
Vít Roušal, Děti Země - 377 325 654
Ing. Jiří Kohout, Společnost pro veřejnou dopravu - 604 404 695
Ing. Jiří Šneberger, primátor města Plzně - 378 032 000
Ing. Miroslav Kalous - 378 032 030
“Návrh primátora Jiřího Šnebrgera na Ropáka je zlomový, doposud byli navrhováni kandidáti, kteří se aktivně podíleli na ničení životního prostředí, zatímco pan primátor nesplnil svůj slib na zavedení přestupného jízdného a nesnažil se zabránit nárůstu znečišťování životního prostředí sílící vnitroměstskou individuální automobilovou dopravou,” uvedl Vít Roušal, vedoucí Dětí Země - Plzeň. “Jiří Šneberger občanům Plzně ukázal co od něj mohou očekávat, nejdříve vstřícnost a spoustu slibů, které už bohužel nerealizuje,” dodává Roušal.
Děti Země spolu se Společností pro veřejnou dopravu na nutnost zavedení časového jízdného upozorňují již od roku 2001, kdy poprvé navrhly zahrnutí částky na nákup speciálních odbavovacích strojků pro vozidla městského dopravního podniku do rozpočtu města na rok 2002. Na konferenci o dopravě v červenci 2002 pak primátor Jiří Šneberger přislíbil zahrnutí částky na nový odbavovací systém do rozpočtu na rok 2003 a zavedení jednodenní jízdenky, která by časové jízdné částečně nahrazovala, v ceně cca 30 Kč od ledna 2003. A jaký byl výsledek? V rozpočtu se na nákup nového odbavovacího systému neobjevila ani koruna a jednodenní jízdenka bude platit až od března a za cenu 40 Kč, která jí činí naprosto neatraktivní a z hlediska původního poslání i nefunkční. Dne 20.1.2003 se Děti Země obrátili na náměstka primátora pro dopravu Ing. Miroslava Kalouse s požadavkem na snížení ceny připravované jednodenní jízdenky ze 40 na 29 Kč, do dnešního dne jsme se však nedočkali žádné odpovědi.
V září 2002 uskutečnila Společnost pro veřejnou dopravu anketu mezi obyvateli Plzně na téma doprava. Jedna z otázek zněla: Schází Vám v Plzni přestupné jízdné (např. jednodenní jízdenky)? Na tuto otázku odpovědělo kladně 79% z celkového počtu 401 respondenta.
Přestupné časové jízdné v městské hromadné dopravě funguje, vyjma Plzně, ve všech městech České republiky s více než 100 000 obyvateli. Jeho smyslem je nabídnout cestujícím, kteří nemají dlouhodobé předplatné přijatelnou cenu za jízdenku bez ohledu na to, zda musejí či nemusejí přestupovat. Při nutnosti přestupu je pak pro cestující mnohem výhodnější použít osobní automobil než hromadnou dopravu.
Kandidáta na ropáka může navrhnout kdokoliv, když uvede jeho jméno, zaměstnání a ověřitelný důvod navržení, tzn. prosazovaní nějakého škodlivého záměru, vydání závažného rozhodnutí nebo hlavní podíl na realizaci nějaké ”antiekologické” stavby. To vše se musí vztahovat k roku 2002. Více informací lze nalézt na www.detizeme.cz/ropak.
Kontakty:
Vít Roušal, Děti Země - 377 325 654
Ing. Jiří Kohout, Společnost pro veřejnou dopravu - 604 404 695
Ing. Jiří Šneberger, primátor města Plzně - 378 032 000
Ing. Miroslav Kalous - 378 032 030
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk