https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/prioritou-vedeni-ceskych-drah-as-je-menici-se-image-spolecnosti-v-ocich-zakazniku
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

České dráhy: Prioritou vedení Českých drah, a.s., je měnící se image společnosti v očích zákazníků

20. září 2005 | České dráhy
Nové vedení Českých drah, a.s., v čele s předsedou představenstva a generálním ředitelem Josefem Bazalou se po svém příchodu zaměřilo na několik strategických priorit. Vedle posilování pozice Českých drah coby jednoho z nejvýznamnějších evropských dopravců je jednoznačnou prioritou měnící se image společnosti v očích zákazníků.

V souvislosti s tím vedení společnosti představilo v poslední době několik klíčových iniciativ. Mezi tyto iniciativy patří především:
* Program komplexní revitalizace nádražní infrastruktury – ŽIVÁ NÁDRAŽÍ
* Program modernizace vozového parku Českých drah
* Rozvoj zákaznických služeb a nabídka nových produktů

Další oblasti, na které se nové vedení zaměřilo jsou pak úzce spjaty s růstem efektivity a výkonů společnosti. Sem patří například posilování konkurenceschopnosti Českých drah v oblasti nákladní dopravy a restrukturalizace společnosti s cílem její postupné přeměny na společnost holdingového typu.


ŽIVÁ NÁDRAŽÍ ZAČLENÍ ŽELEZNICI DO ŽIVOTA MĚSTSKÝCH CENTER

Měnící se image společnosti České dráhy je jednou z klíčových priorit nového vedení. V této souvislosti představily České dráhy na konci měsíce června program masivní revitalizace nádražních budov v celé České republice nazvaný ŽIVÁ NÁDRAŽÍ. Tento program se opírá o čtyři pilíře – 1) Revitalizace cca 60 nádraží ve spolupráci s komerčními partnery metodou PPP, 2) Revitalizace nádraží ve spolupráci se společností GrandiStazioni, 3) Revitalizace nádraží ve spolupráci s dalšími partnery a 4) Projekty realizované vlastními silami Českých drah, a.s.

V případě revitalizace cca 60 nádraží ve spolupráci s komerčními partnery (metoda PPP) vyhlásily České dráhy výběrová řízení na tyto partnery v případě již celkem desítky stanic. U dvou stanic (Plzeň hlavní nádraží a Praha Holešovice) se již podařilo výběrová řízení úspěšně uzavřít s tím, že vybraný partner bude nyní schválen příslušnými orgány Českých drah, a.s., a následně bude moci zahájit práce na realizaci předloženého projektu.

Revitalizace nádraží v Karlových Varech, Mariánských Lázních a Praha hlavní nádraží realizovaná ve spolupráci s GrandiStazioni rovněž postoupila do fáze, kdy společnost GrandiStazioni plánuje zahájení rekonstrukčních prací v prvním pololetí roku 2006.

V případě realizace revitalizace vlastními silami Českých drah proběhly v minulých měsících modernizační práce například v následujících lokalitách:

* V Moravskoslezském kraji: komplexní revitalizace staničních budov v Českém Těšíně, Frýdku Místku, Ostravě – střed, Veřovicích či v Novém Jičíně. Ve Frýdku-Místku byl do užívání veřejnosti předán nový podchod; nyní probíhá například komplexní přestavba nádražní budovy ve stanici Ostrava – Svinov.

* Kromě zmiňovaných nádraží v Praze probíhá komplexní rekonstrukce nádražní budovy ve stanici Praha – Vršovice. Ta by měla skončit v roce 2007 a celkové náklady na její dokončení by měly činit cca 30 milionů Kč.

* V polovině letošního roku byla dokončena komplexní modernizace železniční stanice Choceň. Ta zahrnovala mimo jiné výstavbu nových prostor pro cestující, ostrovních nástupišť a vybudování přímého podchodu k nim. Současně s rekonstrukcí byly vytvořeny podmínky pro otevření dalších služeb – například zřízení ČD centra a dalších komerčních služeb.

* Mezi rekonstrukční akce lze zařadit také revitalizační práce v následujících stanicích: přestavba stanice Prostějov hlavní nádraží, rekonstrukce výpravních budov v Horažďovicích, Stříbře, rekonstrukce budov v Turnově a Chrastavě a v dalších lokalitách.

Revitalizace staniční infrastruktury je jedním z nejintenzivnějších procesů, který nyní v rámci Českých drah probíhá. Rekonstruovaná moderní nádraží tak jsou například v Chebu či v Karlových Varech dolním nádraží dále pak například v Děčíně, Kladně, České Třebové a v některých dalších městech. Tato nádraží již dnes splňují nejnáročnější požadavky na komfort cestování vlakem na začátku 21. století.


MODERNÍ VOZIDLA V DÁLKOVÉ I REGIONÁLNÍ DOPRAVĚ

Modernizace vozového parku Českých drah je další klíčovou oblastí zlepšování image ČD, a.s. v očích zákazníků. V pondělí 3. října České dráhy oficiálně představí prototyp nové nízkopodlažní dvouvozové motorové jednotky pro regionální dopravu – řady 814 . Ta bude v následujících třech letech vyrobena v počtu cca 120 kusů a již v prvním pololetí následujícího roku bude nasazena na regionální tratě – nejprve v Karlovarském kraji.

Společně s představením prototypu bude jednotka oficiálně pokřtěna obchodním jménem, které bude jednoznačně vyjadřovat její zaměření na efektivní a pohodlné služby v regionální dopravě. Jednotka vzniká kompletní přestavbou současných motorových vozů 810 a přípojného vozu 010, kdy z původního vozu zůstane zachováno cca pouze 20 %. Nová jednotka se naopak může pochlubit moderním interiérem, nízkopodlažním nástupem do poloviny soupravy, prostorem pro přepravu kol, invalidních vozíků a kočárku. Dalšími přednostmi jsou vyšší rychlost (90 km / hod.) komfortní moderní interiér a současně výrazně nižší pořizovací náklady ve srovnání s pořízením vlaků například od některého západoevropského výrobce. Díky jednotkám 814 mohou České dráhy – jako jediný dopravce v České republice nabídnout zákazníkům vlastní vozidla s vysokým přepravním komfortem určená primárně pro regionální tratě.

Kromě moderních jednotek 814, pokračují České dráhy v doplňování svého vozového parku o příměstské jednotky 471 (letos jich bude ke konci roku jezdit celkem 19) či o nové vozy dálkové přepravy SIEMENS. Zároveň pokračují také modernizační práce na rychlíkových motorových vozech 854, které budou navíc doplněny o nově vytvořený řídící vůz přinášející odbouráním nutnosti objíždění soupravy v koncových stanicích vyšší efektivitu těchto motorových vlaků.


ZÁSADNÍ NOVINKY V OBLASTI SLUŽEB

Od platnosti nového jízdního řádu chystají České dráhy zcela zásadní novinku – zavedení nového produktu SC Pendolino nabízejícího bezkonkurenčně nejrychlejší a nejvýhodnější spojení na trase Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava (viz speciální tisková zpráva).

Kromě toho České dráhy v posledních měsících představily další novinky v oblasti služeb zákazníkům v osobní i nákladní dopravě. Jedná se například o možnost rezervace místa pro přepravu kola, otevření dalších půjčoven kol přímo ve stanicích, či o možnost objednání nákladní přepravy přes internet přes portál ČD Cargo.

K měnící se image společnosti poznamenává generální ředitel Josef Bazala: SVÉ ZÁKAZNÍKY CHCEME NEUSTÁLE PŘESVĚDČOVAT O TOM, ŽE PLATÍ SLOGAN: ČESKÉ DRÁHY, LEPŠÍ NEŽ JSTE ČEKALI.“

Jak již bylo uvedeno, vedle nabídky nových typů služeb pro zákazníky se vedení společnosti zaměřilo na priority v oblasti zvyšování konkurenceschopnosti a efektivity hospodaření Českých drah, a.s.


Pokračuje vznik společnosti holdingového typu

Managementu se daří prosazovat další změny směrem k podniku holdingového typu. Po vzniku Traťové strojní společnosti (TSS) k 1. lednu 2005 a posílení pozice v ČD Telekomunikace k 1. dubnu 2005 (ČD vlastní více než 50 % akcií) byla vytvořena k 1. červenci 2005 další dceřiná společnost – Výzkumný ústav železniční. Tato dceřiná společnost se zaměřuje na výzkum a vývoj v oblasti železniční dopravy a účinně spolupracuje s velkými světovými výrobci vlaků (např. Alstom, Siemens, Bombardier) ale také s českými výrobními podniky. Připravuje se vznik dceřiné společnosti zaměřené na vzdělávání pracovníků v dopravě pod názvem Institut dopravního vzdělávání. Společnost vznikne ze současného Ústavu podnikového vzdělávání ČD.

Pozitivní význam vzniku dceřiné společnosti pro další rozvoj jednotlivých specializovaných závodů se ukazuje v případě TSS. Zatímco v loňském roce hospodařila tato složka jako součást ČD se ztrátou a pokračovalo dlouhodobé zastarávání technické základy (např. strojů na obnovu tratí), je za první pololetí letošního roku tato společnost zisková. Zlepšit její postavení na trhu a zahájit významnou modernizaci technického zařízení se předpokládá prostřednictvím vstupu strategického partnera. V současné době probíhá jeho výběr do kterého se přihlásili dva uchazeči. To vytváří pozitivní předpoklad modernizace TSS a zlepšení jejího postavení na trhu.

Stěžejní pro vznik ČD jako holdingové společnosti pak bude rozhodnutí vlastníka o založení společnosti ČD Cargo. Existence těchto specializovaných podniků u dalších zahraničních železnic v okolních státech je jednoznačným důvodem, proč neodkládat vznik ČD Cargo jako dceřiné společnosti ČD, a.s.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist