Tiskové zprávy
České dráhy: Prioritou vedení Českých drah, a.s., je měnící se image společnosti v očích zákazníků
20. září 2005 | České dráhy
Nové vedení Českých drah, a.s., v čele s předsedou představenstva a generálním ředitelem Josefem Bazalou se po svém příchodu zaměřilo na několik strategických priorit. Vedle posilování pozice Českých drah coby jednoho z nejvýznamnějších evropských dopravců je jednoznačnou prioritou měnící se image společnosti v očích zákazníků.
V souvislosti s tím vedení společnosti představilo v poslední době několik klíčových iniciativ. Mezi tyto iniciativy patří především:
* Program komplexní revitalizace nádražní infrastruktury – ŽIVÁ NÁDRAŽÍ
* Program modernizace vozového parku Českých drah
* Rozvoj zákaznických služeb a nabídka nových produktů
Další oblasti, na které se nové vedení zaměřilo jsou pak úzce spjaty s růstem efektivity a výkonů společnosti. Sem patří například posilování konkurenceschopnosti Českých drah v oblasti nákladní dopravy a restrukturalizace společnosti s cílem její postupné přeměny na společnost holdingového typu.
ŽIVÁ NÁDRAŽÍ ZAČLENÍ ŽELEZNICI DO ŽIVOTA MĚSTSKÝCH CENTER
Měnící se image společnosti České dráhy je jednou z klíčových priorit nového vedení. V této souvislosti představily České dráhy na konci měsíce června program masivní revitalizace nádražních budov v celé České republice nazvaný ŽIVÁ NÁDRAŽÍ. Tento program se opírá o čtyři pilíře – 1) Revitalizace cca 60 nádraží ve spolupráci s komerčními partnery metodou PPP, 2) Revitalizace nádraží ve spolupráci se společností GrandiStazioni, 3) Revitalizace nádraží ve spolupráci s dalšími partnery a 4) Projekty realizované vlastními silami Českých drah, a.s.
V případě revitalizace cca 60 nádraží ve spolupráci s komerčními partnery (metoda PPP) vyhlásily České dráhy výběrová řízení na tyto partnery v případě již celkem desítky stanic. U dvou stanic (Plzeň hlavní nádraží a Praha Holešovice) se již podařilo výběrová řízení úspěšně uzavřít s tím, že vybraný partner bude nyní schválen příslušnými orgány Českých drah, a.s., a následně bude moci zahájit práce na realizaci předloženého projektu.
Revitalizace nádraží v Karlových Varech, Mariánských Lázních a Praha hlavní nádraží realizovaná ve spolupráci s GrandiStazioni rovněž postoupila do fáze, kdy společnost GrandiStazioni plánuje zahájení rekonstrukčních prací v prvním pololetí roku 2006.
V případě realizace revitalizace vlastními silami Českých drah proběhly v minulých měsících modernizační práce například v následujících lokalitách:
* V Moravskoslezském kraji: komplexní revitalizace staničních budov v Českém Těšíně, Frýdku Místku, Ostravě – střed, Veřovicích či v Novém Jičíně. Ve Frýdku-Místku byl do užívání veřejnosti předán nový podchod; nyní probíhá například komplexní přestavba nádražní budovy ve stanici Ostrava – Svinov.
* Kromě zmiňovaných nádraží v Praze probíhá komplexní rekonstrukce nádražní budovy ve stanici Praha – Vršovice. Ta by měla skončit v roce 2007 a celkové náklady na její dokončení by měly činit cca 30 milionů Kč.
* V polovině letošního roku byla dokončena komplexní modernizace železniční stanice Choceň. Ta zahrnovala mimo jiné výstavbu nových prostor pro cestující, ostrovních nástupišť a vybudování přímého podchodu k nim. Současně s rekonstrukcí byly vytvořeny podmínky pro otevření dalších služeb – například zřízení ČD centra a dalších komerčních služeb.
* Mezi rekonstrukční akce lze zařadit také revitalizační práce v následujících stanicích: přestavba stanice Prostějov hlavní nádraží, rekonstrukce výpravních budov v Horažďovicích, Stříbře, rekonstrukce budov v Turnově a Chrastavě a v dalších lokalitách.
Revitalizace staniční infrastruktury je jedním z nejintenzivnějších procesů, který nyní v rámci Českých drah probíhá. Rekonstruovaná moderní nádraží tak jsou například v Chebu či v Karlových Varech dolním nádraží dále pak například v Děčíně, Kladně, České Třebové a v některých dalších městech. Tato nádraží již dnes splňují nejnáročnější požadavky na komfort cestování vlakem na začátku 21. století.
MODERNÍ VOZIDLA V DÁLKOVÉ I REGIONÁLNÍ DOPRAVĚ
Modernizace vozového parku Českých drah je další klíčovou oblastí zlepšování image ČD, a.s. v očích zákazníků. V pondělí 3. října České dráhy oficiálně představí prototyp nové nízkopodlažní dvouvozové motorové jednotky pro regionální dopravu – řady 814 . Ta bude v následujících třech letech vyrobena v počtu cca 120 kusů a již v prvním pololetí následujícího roku bude nasazena na regionální tratě – nejprve v Karlovarském kraji.
Společně s představením prototypu bude jednotka oficiálně pokřtěna obchodním jménem, které bude jednoznačně vyjadřovat její zaměření na efektivní a pohodlné služby v regionální dopravě. Jednotka vzniká kompletní přestavbou současných motorových vozů 810 a přípojného vozu 010, kdy z původního vozu zůstane zachováno cca pouze 20 %. Nová jednotka se naopak může pochlubit moderním interiérem, nízkopodlažním nástupem do poloviny soupravy, prostorem pro přepravu kol, invalidních vozíků a kočárku. Dalšími přednostmi jsou vyšší rychlost (90 km / hod.) komfortní moderní interiér a současně výrazně nižší pořizovací náklady ve srovnání s pořízením vlaků například od některého západoevropského výrobce. Díky jednotkám 814 mohou České dráhy – jako jediný dopravce v České republice nabídnout zákazníkům vlastní vozidla s vysokým přepravním komfortem určená primárně pro regionální tratě.
Kromě moderních jednotek 814, pokračují České dráhy v doplňování svého vozového parku o příměstské jednotky 471 (letos jich bude ke konci roku jezdit celkem 19) či o nové vozy dálkové přepravy SIEMENS. Zároveň pokračují také modernizační práce na rychlíkových motorových vozech 854, které budou navíc doplněny o nově vytvořený řídící vůz přinášející odbouráním nutnosti objíždění soupravy v koncových stanicích vyšší efektivitu těchto motorových vlaků.
ZÁSADNÍ NOVINKY V OBLASTI SLUŽEB
Od platnosti nového jízdního řádu chystají České dráhy zcela zásadní novinku – zavedení nového produktu SC Pendolino nabízejícího bezkonkurenčně nejrychlejší a nejvýhodnější spojení na trase Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava (viz speciální tisková zpráva).
Kromě toho České dráhy v posledních měsících představily další novinky v oblasti služeb zákazníkům v osobní i nákladní dopravě. Jedná se například o možnost rezervace místa pro přepravu kola, otevření dalších půjčoven kol přímo ve stanicích, či o možnost objednání nákladní přepravy přes internet přes portál ČD Cargo.
K měnící se image společnosti poznamenává generální ředitel Josef Bazala: SVÉ ZÁKAZNÍKY CHCEME NEUSTÁLE PŘESVĚDČOVAT O TOM, ŽE PLATÍ SLOGAN: ČESKÉ DRÁHY, LEPŠÍ NEŽ JSTE ČEKALI.“
Jak již bylo uvedeno, vedle nabídky nových typů služeb pro zákazníky se vedení společnosti zaměřilo na priority v oblasti zvyšování konkurenceschopnosti a efektivity hospodaření Českých drah, a.s.
Pokračuje vznik společnosti holdingového typu
Managementu se daří prosazovat další změny směrem k podniku holdingového typu. Po vzniku Traťové strojní společnosti (TSS) k 1. lednu 2005 a posílení pozice v ČD Telekomunikace k 1. dubnu 2005 (ČD vlastní více než 50 % akcií) byla vytvořena k 1. červenci 2005 další dceřiná společnost – Výzkumný ústav železniční. Tato dceřiná společnost se zaměřuje na výzkum a vývoj v oblasti železniční dopravy a účinně spolupracuje s velkými světovými výrobci vlaků (např. Alstom, Siemens, Bombardier) ale také s českými výrobními podniky. Připravuje se vznik dceřiné společnosti zaměřené na vzdělávání pracovníků v dopravě pod názvem Institut dopravního vzdělávání. Společnost vznikne ze současného Ústavu podnikového vzdělávání ČD.
Pozitivní význam vzniku dceřiné společnosti pro další rozvoj jednotlivých specializovaných závodů se ukazuje v případě TSS. Zatímco v loňském roce hospodařila tato složka jako součást ČD se ztrátou a pokračovalo dlouhodobé zastarávání technické základy (např. strojů na obnovu tratí), je za první pololetí letošního roku tato společnost zisková. Zlepšit její postavení na trhu a zahájit významnou modernizaci technického zařízení se předpokládá prostřednictvím vstupu strategického partnera. V současné době probíhá jeho výběr do kterého se přihlásili dva uchazeči. To vytváří pozitivní předpoklad modernizace TSS a zlepšení jejího postavení na trhu.
Stěžejní pro vznik ČD jako holdingové společnosti pak bude rozhodnutí vlastníka o založení společnosti ČD Cargo. Existence těchto specializovaných podniků u dalších zahraničních železnic v okolních státech je jednoznačným důvodem, proč neodkládat vznik ČD Cargo jako dceřiné společnosti ČD, a.s.
V souvislosti s tím vedení společnosti představilo v poslední době několik klíčových iniciativ. Mezi tyto iniciativy patří především:
* Program komplexní revitalizace nádražní infrastruktury – ŽIVÁ NÁDRAŽÍ
* Program modernizace vozového parku Českých drah
* Rozvoj zákaznických služeb a nabídka nových produktů
Další oblasti, na které se nové vedení zaměřilo jsou pak úzce spjaty s růstem efektivity a výkonů společnosti. Sem patří například posilování konkurenceschopnosti Českých drah v oblasti nákladní dopravy a restrukturalizace společnosti s cílem její postupné přeměny na společnost holdingového typu.
ŽIVÁ NÁDRAŽÍ ZAČLENÍ ŽELEZNICI DO ŽIVOTA MĚSTSKÝCH CENTER
Měnící se image společnosti České dráhy je jednou z klíčových priorit nového vedení. V této souvislosti představily České dráhy na konci měsíce června program masivní revitalizace nádražních budov v celé České republice nazvaný ŽIVÁ NÁDRAŽÍ. Tento program se opírá o čtyři pilíře – 1) Revitalizace cca 60 nádraží ve spolupráci s komerčními partnery metodou PPP, 2) Revitalizace nádraží ve spolupráci se společností GrandiStazioni, 3) Revitalizace nádraží ve spolupráci s dalšími partnery a 4) Projekty realizované vlastními silami Českých drah, a.s.
V případě revitalizace cca 60 nádraží ve spolupráci s komerčními partnery (metoda PPP) vyhlásily České dráhy výběrová řízení na tyto partnery v případě již celkem desítky stanic. U dvou stanic (Plzeň hlavní nádraží a Praha Holešovice) se již podařilo výběrová řízení úspěšně uzavřít s tím, že vybraný partner bude nyní schválen příslušnými orgány Českých drah, a.s., a následně bude moci zahájit práce na realizaci předloženého projektu.
Revitalizace nádraží v Karlových Varech, Mariánských Lázních a Praha hlavní nádraží realizovaná ve spolupráci s GrandiStazioni rovněž postoupila do fáze, kdy společnost GrandiStazioni plánuje zahájení rekonstrukčních prací v prvním pololetí roku 2006.
V případě realizace revitalizace vlastními silami Českých drah proběhly v minulých měsících modernizační práce například v následujících lokalitách:
* V Moravskoslezském kraji: komplexní revitalizace staničních budov v Českém Těšíně, Frýdku Místku, Ostravě – střed, Veřovicích či v Novém Jičíně. Ve Frýdku-Místku byl do užívání veřejnosti předán nový podchod; nyní probíhá například komplexní přestavba nádražní budovy ve stanici Ostrava – Svinov.
* Kromě zmiňovaných nádraží v Praze probíhá komplexní rekonstrukce nádražní budovy ve stanici Praha – Vršovice. Ta by měla skončit v roce 2007 a celkové náklady na její dokončení by měly činit cca 30 milionů Kč.
* V polovině letošního roku byla dokončena komplexní modernizace železniční stanice Choceň. Ta zahrnovala mimo jiné výstavbu nových prostor pro cestující, ostrovních nástupišť a vybudování přímého podchodu k nim. Současně s rekonstrukcí byly vytvořeny podmínky pro otevření dalších služeb – například zřízení ČD centra a dalších komerčních služeb.
* Mezi rekonstrukční akce lze zařadit také revitalizační práce v následujících stanicích: přestavba stanice Prostějov hlavní nádraží, rekonstrukce výpravních budov v Horažďovicích, Stříbře, rekonstrukce budov v Turnově a Chrastavě a v dalších lokalitách.
Revitalizace staniční infrastruktury je jedním z nejintenzivnějších procesů, který nyní v rámci Českých drah probíhá. Rekonstruovaná moderní nádraží tak jsou například v Chebu či v Karlových Varech dolním nádraží dále pak například v Děčíně, Kladně, České Třebové a v některých dalších městech. Tato nádraží již dnes splňují nejnáročnější požadavky na komfort cestování vlakem na začátku 21. století.
MODERNÍ VOZIDLA V DÁLKOVÉ I REGIONÁLNÍ DOPRAVĚ
Modernizace vozového parku Českých drah je další klíčovou oblastí zlepšování image ČD, a.s. v očích zákazníků. V pondělí 3. října České dráhy oficiálně představí prototyp nové nízkopodlažní dvouvozové motorové jednotky pro regionální dopravu – řady 814 . Ta bude v následujících třech letech vyrobena v počtu cca 120 kusů a již v prvním pololetí následujícího roku bude nasazena na regionální tratě – nejprve v Karlovarském kraji.
Společně s představením prototypu bude jednotka oficiálně pokřtěna obchodním jménem, které bude jednoznačně vyjadřovat její zaměření na efektivní a pohodlné služby v regionální dopravě. Jednotka vzniká kompletní přestavbou současných motorových vozů 810 a přípojného vozu 010, kdy z původního vozu zůstane zachováno cca pouze 20 %. Nová jednotka se naopak může pochlubit moderním interiérem, nízkopodlažním nástupem do poloviny soupravy, prostorem pro přepravu kol, invalidních vozíků a kočárku. Dalšími přednostmi jsou vyšší rychlost (90 km / hod.) komfortní moderní interiér a současně výrazně nižší pořizovací náklady ve srovnání s pořízením vlaků například od některého západoevropského výrobce. Díky jednotkám 814 mohou České dráhy – jako jediný dopravce v České republice nabídnout zákazníkům vlastní vozidla s vysokým přepravním komfortem určená primárně pro regionální tratě.
Kromě moderních jednotek 814, pokračují České dráhy v doplňování svého vozového parku o příměstské jednotky 471 (letos jich bude ke konci roku jezdit celkem 19) či o nové vozy dálkové přepravy SIEMENS. Zároveň pokračují také modernizační práce na rychlíkových motorových vozech 854, které budou navíc doplněny o nově vytvořený řídící vůz přinášející odbouráním nutnosti objíždění soupravy v koncových stanicích vyšší efektivitu těchto motorových vlaků.
ZÁSADNÍ NOVINKY V OBLASTI SLUŽEB
Od platnosti nového jízdního řádu chystají České dráhy zcela zásadní novinku – zavedení nového produktu SC Pendolino nabízejícího bezkonkurenčně nejrychlejší a nejvýhodnější spojení na trase Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava (viz speciální tisková zpráva).
Kromě toho České dráhy v posledních měsících představily další novinky v oblasti služeb zákazníkům v osobní i nákladní dopravě. Jedná se například o možnost rezervace místa pro přepravu kola, otevření dalších půjčoven kol přímo ve stanicích, či o možnost objednání nákladní přepravy přes internet přes portál ČD Cargo.
K měnící se image společnosti poznamenává generální ředitel Josef Bazala: SVÉ ZÁKAZNÍKY CHCEME NEUSTÁLE PŘESVĚDČOVAT O TOM, ŽE PLATÍ SLOGAN: ČESKÉ DRÁHY, LEPŠÍ NEŽ JSTE ČEKALI.“
Jak již bylo uvedeno, vedle nabídky nových typů služeb pro zákazníky se vedení společnosti zaměřilo na priority v oblasti zvyšování konkurenceschopnosti a efektivity hospodaření Českých drah, a.s.
Pokračuje vznik společnosti holdingového typu
Managementu se daří prosazovat další změny směrem k podniku holdingového typu. Po vzniku Traťové strojní společnosti (TSS) k 1. lednu 2005 a posílení pozice v ČD Telekomunikace k 1. dubnu 2005 (ČD vlastní více než 50 % akcií) byla vytvořena k 1. červenci 2005 další dceřiná společnost – Výzkumný ústav železniční. Tato dceřiná společnost se zaměřuje na výzkum a vývoj v oblasti železniční dopravy a účinně spolupracuje s velkými světovými výrobci vlaků (např. Alstom, Siemens, Bombardier) ale také s českými výrobními podniky. Připravuje se vznik dceřiné společnosti zaměřené na vzdělávání pracovníků v dopravě pod názvem Institut dopravního vzdělávání. Společnost vznikne ze současného Ústavu podnikového vzdělávání ČD.
Pozitivní význam vzniku dceřiné společnosti pro další rozvoj jednotlivých specializovaných závodů se ukazuje v případě TSS. Zatímco v loňském roce hospodařila tato složka jako součást ČD se ztrátou a pokračovalo dlouhodobé zastarávání technické základy (např. strojů na obnovu tratí), je za první pololetí letošního roku tato společnost zisková. Zlepšit její postavení na trhu a zahájit významnou modernizaci technického zařízení se předpokládá prostřednictvím vstupu strategického partnera. V současné době probíhá jeho výběr do kterého se přihlásili dva uchazeči. To vytváří pozitivní předpoklad modernizace TSS a zlepšení jejího postavení na trhu.
Stěžejní pro vznik ČD jako holdingové společnosti pak bude rozhodnutí vlastníka o založení společnosti ČD Cargo. Existence těchto specializovaných podniků u dalších zahraničních železnic v okolních státech je jednoznačným důvodem, proč neodkládat vznik ČD Cargo jako dceřiné společnosti ČD, a.s.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk