Tiskové zprávy
Děti Země: Přivaděč ze Zlína k silnici R49 se bude ekologicky posuzovat
25. července 2007 | Děti Země
Výhrady k trase mají ale dvě občanská sdružení a 1300 obyvatel Zlína.
Krajský úřad ve Zlíně rozhodl, že je nutné detailně vyhodnotit možný vliv uvažovaného přivaděče ze zlínské čtvrti Zálešná do Kostelce na přírodu a životní prostředí a zdraví dotčených obyvatel. Zahrnuje nejen sporný průtah Kostelcem, ale také obchvat Zálešné.
Přivaděč by měl napojit Zlín na rychlostní silnici R49 z Hulína kolem Vizovic až na Slovensko. Krajský úřad v souladu s námitkami třinácti set obyvatel Zlínska, Dětí Země a Unie pro řeku Moravu doporučil prověřit i jiné varianty přivaděče.
„Se závěry krajského úřadu jsme v podstatě spokojeni, neboť mezi požadavky na zpracování podrobné dokumentace zařadil i řadu závažných námitek veřejnosti, zejména o zjištění reálnosti navržené varianty přivaděče v parametrech širší dvoupruhové silnice a ne čtyřpruhové a severnější variantu obchvatu Zálešné,“ uvedl Miroslav Patrik z Dětí Země, které obě stavby sledují zejména s ohledem na přípravu silnice R49.
Zástupce Sdružení za zdravé životní prostředí – Vršava Dušan Žouželka připomíná, že stávající trasy mělo zbourat desítky budov, včetně sběrného dvora, a že místní obyvatelé se zejména obávají negativních vlivů dálkové dopravy, kterou může velkokapacitní přivaděč do východního části města snadno přitáhnout.
„Ani se nedivím, že obyvatelé Zálešné, Kostelce, Niv, Vršavy, Obcin, Podvesné, Věžových domů a dalších částí Zlína mají z tak velkých dopravních staveb obavy, takže navrhli jejich parametry změnit, jejich umístění posunout mimo jejich domovy a že žádají vypracování hlukové a emisní studie,“ vysvětluje dále Žouželka.
V rámci podrobného biologického hodnocení bude také nutné zjistit výskyt zvláště chráněných druhů živočichů, stupeň jejich ohrožení a navrhnout eliminační a kompenzační opatření. Dokumentace bude také muset zajistit migraci živočichů přes přivaděč, určit rizika sesuvů a eroze atd.
„Předložený seznam zjištěných chráněných druhů živočichů není příliš kvalitní, protože např. neobsahuje řadu ptáků či živočichů vázaných na Fryštácký potok, takže očekávám jeho zásadní doplnění,“ dodává Patrik.
Vypracování podrobné dokumentace s ekologickým posouzením pro obě stavby může trvat asi rok, pak bude vyhotoven posudek a proběhne veřejné projednání. Výstavba přivaděče k R49 od Zlína do Kostelce délky dva kilometry má začít v roce 2009, obchvatu Zálešná délky asi jeden kilometr a tři sta metrů až v roce 2010.
Další informace:
1) Sdružení za zdravé životní prostředí – Vršava: Dušan Žouželka = mobil 603 531 194
2) Unie pro řeku Moravu: Miroslav Mach = mobil 605 474 617
3) Krajský úřad ve Zlíně, odbor životního prostředí: Ing. Ondřej Skoba = telefon 577 043 391
Krajský úřad ve Zlíně rozhodl, že je nutné detailně vyhodnotit možný vliv uvažovaného přivaděče ze zlínské čtvrti Zálešná do Kostelce na přírodu a životní prostředí a zdraví dotčených obyvatel. Zahrnuje nejen sporný průtah Kostelcem, ale také obchvat Zálešné.
Přivaděč by měl napojit Zlín na rychlostní silnici R49 z Hulína kolem Vizovic až na Slovensko. Krajský úřad v souladu s námitkami třinácti set obyvatel Zlínska, Dětí Země a Unie pro řeku Moravu doporučil prověřit i jiné varianty přivaděče.
„Se závěry krajského úřadu jsme v podstatě spokojeni, neboť mezi požadavky na zpracování podrobné dokumentace zařadil i řadu závažných námitek veřejnosti, zejména o zjištění reálnosti navržené varianty přivaděče v parametrech širší dvoupruhové silnice a ne čtyřpruhové a severnější variantu obchvatu Zálešné,“ uvedl Miroslav Patrik z Dětí Země, které obě stavby sledují zejména s ohledem na přípravu silnice R49.
Zástupce Sdružení za zdravé životní prostředí – Vršava Dušan Žouželka připomíná, že stávající trasy mělo zbourat desítky budov, včetně sběrného dvora, a že místní obyvatelé se zejména obávají negativních vlivů dálkové dopravy, kterou může velkokapacitní přivaděč do východního části města snadno přitáhnout.
„Ani se nedivím, že obyvatelé Zálešné, Kostelce, Niv, Vršavy, Obcin, Podvesné, Věžových domů a dalších částí Zlína mají z tak velkých dopravních staveb obavy, takže navrhli jejich parametry změnit, jejich umístění posunout mimo jejich domovy a že žádají vypracování hlukové a emisní studie,“ vysvětluje dále Žouželka.
V rámci podrobného biologického hodnocení bude také nutné zjistit výskyt zvláště chráněných druhů živočichů, stupeň jejich ohrožení a navrhnout eliminační a kompenzační opatření. Dokumentace bude také muset zajistit migraci živočichů přes přivaděč, určit rizika sesuvů a eroze atd.
„Předložený seznam zjištěných chráněných druhů živočichů není příliš kvalitní, protože např. neobsahuje řadu ptáků či živočichů vázaných na Fryštácký potok, takže očekávám jeho zásadní doplnění,“ dodává Patrik.
Vypracování podrobné dokumentace s ekologickým posouzením pro obě stavby může trvat asi rok, pak bude vyhotoven posudek a proběhne veřejné projednání. Výstavba přivaděče k R49 od Zlína do Kostelce délky dva kilometry má začít v roce 2009, obchvatu Zálešná délky asi jeden kilometr a tři sta metrů až v roce 2010.
Další informace:
1) Sdružení za zdravé životní prostředí – Vršava: Dušan Žouželka = mobil 603 531 194
2) Unie pro řeku Moravu: Miroslav Mach = mobil 605 474 617
3) Krajský úřad ve Zlíně, odbor životního prostředí: Ing. Ondřej Skoba = telefon 577 043 391
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk