Tiskové zprávy
Tomáš Chalupa, poslanec ODS, ministr životního prostředí: Proč bude Stráský šéfem "Šumavy"
14. února 2011 | Tomáš Chalupa, poslanec ODS, ministr životního prostředí
Autor: Tomáš Chalupa, tel: 267 122 710
Autor: Tomáš Chalupa, tel: 267 122 710
K šestnáctému únoru tohoto roku jsem se rozhodl jmenovat do funkce ředitele Národního parku a Chráněné krajinné oblasti Šumava pana dokotra Jana Stráského. Vedlo mne k tomu hned několik důvodů.
Zřejmě nejvíce času během doby, co jsem ministrem, jsem věnoval právě otázce kolem Šumavy: osobně jsem tam jel, abych se setkal s místními starosty, dalšími zástupci obcí, kraje, ale i vědci a veřejností. Sešel jsem se i s kandidáty na ředitele "Šumavy" i s dalšími politiky - s těmi všemi jsem celou záležitost pečlivě projednával.
Ze všech těchto setkání jsem zjistil základní věc: mezi všemi jednotlivými tábory panuje vzájemná nedůvěra, kdy jeden nevěří druhému a existuje názorová propast nejen nad minulostí ale i budoucností parku. Celá situace se tak prakticky dá shrnout do následujících bodů:
1) Kondice stávajícího managementu Správy NP a CHKO Šumava není dobrá a nepanuje jednota, management nepožívá důvěry napříč názory.
2) 30.dubna končí platnost Návštěvního řádu - není jasné, jakými návštěvnickými pravidly se bude park řídt v letošní sezoně a je na tom potřeba intenzivně pracovat.
3) Chybí Plán péče
4) Vede se celá řada soudních sporů
5) Mezitím byla skoro čtvrtina rozlohy Národního parku Šumava postižena kůrovcovou kalamitou a hrozí její další rozšíření.
6) Výběrová komise mi na ředitele Správy parku doporučila tři již známá jména, s každým jsem hovořil a rámcově jsem se seznámil s jejich představou. Ač mne jejich názory zaujaly, každý z nich je odborníkem v určité specifické oblasti.
V tuto chvíli jsem se proto rozhodl k 16.únoru jmenovat ředitelem NP Šumava Jana Stráského a to jako krizového manažera s jasně vymezeným mandátem a to věcným i časovým. Vím, že pan Strásky je osobnost požívající širokého respektu a úcty, má čistý štít, nezpochybnitelný kredit a na Šumavě zná doslova každý kámen
V rámci této dočasné mise očekávám od ředitele Stráského:
a) vytvořit Plán obranných opatření k ochraně lesa a následně stanovit plán péče – aby se zabránilo dalšímu šíření kůrovce
b) zajistit návštěvní řád – současný platí do 30. 4. Nový řád musí být postaven na kompromisu. Jeho součástí je i problematika splouvání Vltavy – je třeba najít takové řešení návštěvního řádu, které neohrozí přírodu a bude v souladu s požadavky a legislativou EU, zpřístupnit Vltavu lidem a zároveň zpřístupnit i celou Šumavu
c) vyřešit otázku managementu NP – Je třeba vnést systém do péče a řízení Správy NP Šumava a nastavit systémová pravidla. V tomto smyslu jsem požádal pana Stráského, aby už nyní, v době dočasného řízení parku, do nového manažerského týmu přizval i některé z účastníků výběrového řízení na ředitele Správy NP Šumava a umožnil jim další profilaci. V průběhu mandátu pana Stráského chci, aby se vyprofiloval jasný kandidát na ředitele pro další časové období.
d) obnovit mezi zainteresovanými stranami důvěru a respekt – mezi jednotlivými stranami sporu panuje nedůvěra, není vzájemná shoda téměř na ničem. Předseda Rady NP Šumava Jan Stránský je člověk, který se pokusí vrátit do jednání důvěru a odůvodněný, na argumentech postavený, postup řešení. Pan Stráský je veřejností vnímán jako schopný mediátor. Například Mf Dnes o něm nedávno doslova uvedla: Je to „usmiřovač“, který je „na Šumavě považovaný za toho, kdo usmiřuje dva proti sobě stojící tábory“
e) předložit zákon o národním parku – chci, aby zákon jasně a srozumitelně stanovil zonaci, její základní pravidla ochrany a bližší ochranné podmínky, nastavil pravidla hospodaření v lesích nebo pravidla pro rozvoj obcí.
Zřejmě nejvíce času během doby, co jsem ministrem, jsem věnoval právě otázce kolem Šumavy: osobně jsem tam jel, abych se setkal s místními starosty, dalšími zástupci obcí, kraje, ale i vědci a veřejností. Sešel jsem se i s kandidáty na ředitele "Šumavy" i s dalšími politiky - s těmi všemi jsem celou záležitost pečlivě projednával.
Ze všech těchto setkání jsem zjistil základní věc: mezi všemi jednotlivými tábory panuje vzájemná nedůvěra, kdy jeden nevěří druhému a existuje názorová propast nejen nad minulostí ale i budoucností parku. Celá situace se tak prakticky dá shrnout do následujících bodů:
1) Kondice stávajícího managementu Správy NP a CHKO Šumava není dobrá a nepanuje jednota, management nepožívá důvěry napříč názory.
2) 30.dubna končí platnost Návštěvního řádu - není jasné, jakými návštěvnickými pravidly se bude park řídt v letošní sezoně a je na tom potřeba intenzivně pracovat.
3) Chybí Plán péče
4) Vede se celá řada soudních sporů
5) Mezitím byla skoro čtvrtina rozlohy Národního parku Šumava postižena kůrovcovou kalamitou a hrozí její další rozšíření.
6) Výběrová komise mi na ředitele Správy parku doporučila tři již známá jména, s každým jsem hovořil a rámcově jsem se seznámil s jejich představou. Ač mne jejich názory zaujaly, každý z nich je odborníkem v určité specifické oblasti.
V tuto chvíli jsem se proto rozhodl k 16.únoru jmenovat ředitelem NP Šumava Jana Stráského a to jako krizového manažera s jasně vymezeným mandátem a to věcným i časovým. Vím, že pan Strásky je osobnost požívající širokého respektu a úcty, má čistý štít, nezpochybnitelný kredit a na Šumavě zná doslova každý kámen
V rámci této dočasné mise očekávám od ředitele Stráského:
a) vytvořit Plán obranných opatření k ochraně lesa a následně stanovit plán péče – aby se zabránilo dalšímu šíření kůrovce
b) zajistit návštěvní řád – současný platí do 30. 4. Nový řád musí být postaven na kompromisu. Jeho součástí je i problematika splouvání Vltavy – je třeba najít takové řešení návštěvního řádu, které neohrozí přírodu a bude v souladu s požadavky a legislativou EU, zpřístupnit Vltavu lidem a zároveň zpřístupnit i celou Šumavu
c) vyřešit otázku managementu NP – Je třeba vnést systém do péče a řízení Správy NP Šumava a nastavit systémová pravidla. V tomto smyslu jsem požádal pana Stráského, aby už nyní, v době dočasného řízení parku, do nového manažerského týmu přizval i některé z účastníků výběrového řízení na ředitele Správy NP Šumava a umožnil jim další profilaci. V průběhu mandátu pana Stráského chci, aby se vyprofiloval jasný kandidát na ředitele pro další časové období.
d) obnovit mezi zainteresovanými stranami důvěru a respekt – mezi jednotlivými stranami sporu panuje nedůvěra, není vzájemná shoda téměř na ničem. Předseda Rady NP Šumava Jan Stránský je člověk, který se pokusí vrátit do jednání důvěru a odůvodněný, na argumentech postavený, postup řešení. Pan Stráský je veřejností vnímán jako schopný mediátor. Například Mf Dnes o něm nedávno doslova uvedla: Je to „usmiřovač“, který je „na Šumavě považovaný za toho, kdo usmiřuje dva proti sobě stojící tábory“
e) předložit zákon o národním parku – chci, aby zákon jasně a srozumitelně stanovil zonaci, její základní pravidla ochrany a bližší ochranné podmínky, nastavil pravidla hospodaření v lesích nebo pravidla pro rozvoj obcí.
Vydání tohoto textu bylo podpořeno z Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí ČR. Za obsah je zodpovědná výhradně redakce serveru Ekolist.cz a nelze jej v žádném případě považovat za názor MŽP.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk