Tiskové zprávy
Správa KRNAP: Projekt Značení místních produktů
Včera se ve Vrchlabí uskutečnilo již čtvrté setkání nad projektem Značení místních produktů. Hlavní organizátor Regionální environmentální centrum ČR a místní koordinátor, kterým je Správa KRNAP, spolu s budoucími uživateli tohoto znační diskutovali další kroky, které je nutné podniknout k tomu, aby tato certifikace mohla do konce roku spatřit světlo světa.
Projekt Značení místních produktů je aktivita, která má pomoci místním producentům, tj. zemědělcům, řemeslníkům, poskytovatelům služeb apod., propagovat své výrobky, které jsou spojeny s šetrným využíváním chráněného území zahrnutého do celoevropské soustavy Natura 2000. Ředitel projektu, Ing. Tomáš Kažmierski, k tomu uvedl: „Projekt získal podporu přímo od Evropské komise mimo jiné k tomu, aby ukázal možnosti, jak podpořit místní producenty prostřednictvím značení jejich produktů. V České republice probíhají tyto projekty souběžně na třech územích – v Krkonoších, na Šumavě a v Beskydech.“
Během minulých jednáních se pracovní skupina shodla na několika klíčových bodech. V Krkonoších certifikace nebude striktně vycházet z hranic národního parku, kde své podnikatelské aktivity vhodné k začlenění do tohoto projektu realizuje minimum podnikatelů, ale bude vycházet z hranic Turistického regionu Krkonoše. Území národního parku se tak stane užitečným pro oblast turistického regionu, která k němu bezprostřední přiléhá. Zviditelní se tak skutečnost, že právě chráněné území je motorem rozvoje celého regionu. Certifikaci tak bude moci využívat široké plénum podnikatelů a značka se tak dostane do povědomí široké veřejnosti. Pracovně byly shrnuty základní podmínky, které bude muset žadatel o certifikaci splnit. Jsou rozděleny na podmínky pro výrobek, podmínky pro výrobce a podmínky pro prodejce, rsp. prodejní místo se speciálním označením. Jako pojící niť se však všemi vine hlavní myšlenka celého projektu a tou je šetrnost k přírodě. Součástí projektu bude i kampaň na zviditelnění značky místních produktů, kterou by každý výrobek měl být označen. Tato značka by se měla skládat z loga a doprovodného textu. Po dlouhé diskusi bylo odsouhlaseno, že tímto textem bude „Krkonoše – originální produkt“. Ten byl zvolen i s ohledem na vysokou návštěvnost Krkonoš zahraničními návštěvníky a tudíž i mezinárodní srozumitelnost názvu certifikace.
Na dalším jednání, které se uskuteční v úterý 17. 5., již bude předložen první návrh loga, které certifikované výrobky v budoucnu ponesou. Hlavním bodem však bude řešení systému fungování této certifikace do budoucnosti a tvorba manuálu pro získání certifikace.
Projekt značení místních produktů má za cíl vytvořit pro místní producenty marketingový nástroj, kterým se zviditelní jejich výrobek, oni sami i náš region. Právě proto se snažíme právě za ideového přispění místních výrobců nastavit systém bez zbytečné byrokracie, bez nesplnitelných či nerelevantních podmínek. V návaznosti na základní zadání celého projektu akcentujeme hlavní myšlenku této aktivity, kterou je to, že proces výroby nebo výrobek sám o sobě nepoškozuje přírodu.
Projekt Značení místních produktů je aktivita, která má pomoci místním producentům, tj. zemědělcům, řemeslníkům, poskytovatelům služeb apod., propagovat své výrobky, které jsou spojeny s šetrným využíváním chráněného území zahrnutého do celoevropské soustavy Natura 2000. Ředitel projektu, Ing. Tomáš Kažmierski, k tomu uvedl: „Projekt získal podporu přímo od Evropské komise mimo jiné k tomu, aby ukázal možnosti, jak podpořit místní producenty prostřednictvím značení jejich produktů. V České republice probíhají tyto projekty souběžně na třech územích – v Krkonoších, na Šumavě a v Beskydech.“
Během minulých jednáních se pracovní skupina shodla na několika klíčových bodech. V Krkonoších certifikace nebude striktně vycházet z hranic národního parku, kde své podnikatelské aktivity vhodné k začlenění do tohoto projektu realizuje minimum podnikatelů, ale bude vycházet z hranic Turistického regionu Krkonoše. Území národního parku se tak stane užitečným pro oblast turistického regionu, která k němu bezprostřední přiléhá. Zviditelní se tak skutečnost, že právě chráněné území je motorem rozvoje celého regionu. Certifikaci tak bude moci využívat široké plénum podnikatelů a značka se tak dostane do povědomí široké veřejnosti. Pracovně byly shrnuty základní podmínky, které bude muset žadatel o certifikaci splnit. Jsou rozděleny na podmínky pro výrobek, podmínky pro výrobce a podmínky pro prodejce, rsp. prodejní místo se speciálním označením. Jako pojící niť se však všemi vine hlavní myšlenka celého projektu a tou je šetrnost k přírodě. Součástí projektu bude i kampaň na zviditelnění značky místních produktů, kterou by každý výrobek měl být označen. Tato značka by se měla skládat z loga a doprovodného textu. Po dlouhé diskusi bylo odsouhlaseno, že tímto textem bude „Krkonoše – originální produkt“. Ten byl zvolen i s ohledem na vysokou návštěvnost Krkonoš zahraničními návštěvníky a tudíž i mezinárodní srozumitelnost názvu certifikace.
Na dalším jednání, které se uskuteční v úterý 17. 5., již bude předložen první návrh loga, které certifikované výrobky v budoucnu ponesou. Hlavním bodem však bude řešení systému fungování této certifikace do budoucnosti a tvorba manuálu pro získání certifikace.
Projekt značení místních produktů má za cíl vytvořit pro místní producenty marketingový nástroj, kterým se zviditelní jejich výrobek, oni sami i náš region. Právě proto se snažíme právě za ideového přispění místních výrobců nastavit systém bez zbytečné byrokracie, bez nesplnitelných či nerelevantních podmínek. V návaznosti na základní zadání celého projektu akcentujeme hlavní myšlenku této aktivity, kterou je to, že proces výroby nebo výrobek sám o sobě nepoškozuje přírodu.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk