https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/pruzkum-mezi-firmami-tvari-se-jako-ceske-ale-vyrabi-i-v-asii
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Na Zemi: Průzkum mezi firmami: tváří se jako české, ale vyrábí i v Asii

20. října 2014 | Na Zemi
Označení česká firma či český výrobce nemusí znamenat, že uvedená společnost vyrábí v ČR. V pondělí 20. října jsme zveřejnili průzkum mezi 47 českými outdoorovými a sportovními firmami, který ukázal, že některé společnosti se prezentují jako čeští výrobci i v případech, kdy většina jejich výrobků pochází z Asie. Spotřebitelé často nemají šanci poznat, zda všechny výrobky daného výrobce jsou opravdu vyráběné v ČR. Není rovněž jasné, zda firmy nějak řeší pracovní podmínky ve svých dodavatelských továrnách, ať už v ČR či v Asii.

Průzkum mapoval, kde firmy vyrábí a jak si hlídají pracovní podmínky při výrobě svého zboží. Z výsledků vyplývá, že ze 47 sledovaných firem vyrábí alespoň část produkce v ČR 37 z nich, avšak zároveň minimálně 22 firem vyrábí i v Asii. Jasným závěrem dnes zveřejněného průzkumu je, že označení „česká firma“, dokonce ani „český výrobce“ nemusí znamenat, že uvedená společnost zde skutečně vyrábí. „Z hlediska pozice na trhu vyrábí v Asii téměř všichni v první desítce hráčů podle obratu,“ uvedla koordinátorka průzkumu Anna Lazorová z organizace NaZemi. „Dohledat informace o původu produktů je pro zákazníky často nemožné, podmínky výroby, zejména té v Asii, jsou tabu. Některé firmy se pravděpodobně obávají odlivu zákazníků, kteří by zjistili, že se jejich zboží nevyrábí pouze v České republice,“ doplnila Lazorová.

Zajímavostí také je, že některé zkoumané firmy vystupují ve veřejných nákupech a zakázkách. Ví a zajímá se například Armáda ČR, Policie ČR, Zdravotnická záchranná služba či Horská služba, za jakých podmínek se vyrábí jimi nakupované zboží?

Ve srovnání s obdobným průzkumem z roku 2011 nedošlo u mapovaných firem k téměř žádné změně jejich společenské odpovědnosti v oblasti dodavatelského řetězce. Před třemi lety však průzkum mapoval pouze 13 firem, nyní jich bylo již 47. Jenom dvě firmy, a to Alpine Pro a Direct Alpine, mají sepsané a zveřejněné etické standardy, kterými se výroba v oblasti pracovních podmínek řídí. Tyto dvě firmy vychází na české poměry v oblasti své společenské odpovědnosti při výrobě z průzkumu nejpozitivněji. V zahraničí však již řada firem vstupuje do nezávislých vícestranných iniciativ, které například dělají nezávislé audity v továrnách apod.

Většina nejen běžného, ale i outdoorového oblečení vzniká v Asii za špatných pracovních podmínek. Z celé řady výzkumů vyplývá, že pracující v tamních továrnách dostávají velice nízké mzdy, které jim neumožňují důstojně se uživit a udržují je tak v chudobě. Jsou nuceni pracovat až 16 hodin denně 6 dní v týdnu. Jsou jim zadržovány mzdy, aby nemohli továrnu opustit. Odbory, které by mohly zaměstnancům pomoci řešit jejich situaci a zmírnit atmosféru strachu, jsou často potlačovány.

Obrat českého trhu s outdoorovým zbožím je více než 5,25 miliard Kč ročně. V Evropě se prodá outdoorové zboží za zhruba 275 miliard Kč.

K průzkumu: V červnu 2014 jsme oslovili 47 firem s dotazníkem mapujícím kromě základních informací o jednotlivých společnostech i místa výroby a standardy, které se firmy zavazují dodržovat v oblasti pracovních podmínek. Dotazník vyplnilo 13 firem, chybějící data jsme doplnili z veřejně dostupných zdrojů (rejstříky, webové a facebookové stránky firem, informace z médií), telefonickým dotazováním na zemi původu u konkrétních výrobků a návštěvou prodejců. Na základě zjištěných informací jsme vytvořili jednotlivé profily firem, které jsme společnostem zaslali ke komentářům. Následně jsme profily finalizovali i s případným doplněním informací ze strany jednotlivých firem.

Průzkum si můžete stáhnout zde: www.nazemi.cz/sites/default/files/pruzkum_cesky_outdoor_2014_0.pdf
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist