Tiskové zprávy
Greenpeace ČR: Rainbow Warrior v čele protestní flotily ve Španělsku. Greenpeace: EU musí chránit moře
Zástupci španělského rybářského průmyslu se včera připojili ke Greenpeace, aby společně vyzvali EU k přijetí účinných opatření, která budou zárukou, že katastrofa jako byla havárie ropného tankeru „Prestige“ se už nebude nikdy opakovat.
Protestní flotila více než 150 lodí včetně vlajkové lodi Rainbow Warrior se objevila včera dopoledne před galicijským přístavem La Coruna, zatímco zhruba 2000 lidí se sešlo na pobřeží v přístavu, aby vyjádřili svoji nespokojenost s slabou odezvou příslušných úřadů na ekologickou havárii a rovněž požadovali přísnější opatření. Rainbow Warrior stráví dnešní den v oblasti zasažené ropou a bude dokumentovat dopad ropné havárie na španělské pobřeží.
„Evropská unie musí rozhodně zajistit, aby se podobné havárie už nikdy neopakovaly,“ řekl Juan Lopez de Uralde, výkonný ředitel Greenpeace Španělsko, právě nyní na palubě Rainbow Warrior. „Schůzka ministrů dopravy členských států Evropské unie minulý pátek byla velké zklamání, protože nedokázala zajistit dostatečně silná opatření pro ochranu oceánů. Na schůzce Evropské unie v Kodani příští týden musí její účastníci co nejrychleji přijmout mnohem přísnější systém opatření.“
Greenpeace požaduje plnou zodpovědnost za provoz nákladních plavidel v celém řetězci všech zainteresovaných stran. Zodpovědnost za náklad a plavidlo musí přijmout jak firma, která loď používá pro transport svého nákladu, tak majitel lodi a ostatní subjekty mající spoluúčast na přepravě nákladu. Tím se zajistí dostatečné finanční krytí při hrazení škod způsobených nehodami. Rozhodnutí EU zakázat ropné tankery s trupem tvořeným jednou vrstvou by se mělo rozšířit na převoz všech rizikových nákladů a zcela vyloučit jejich provoz v ekologicky citlivých oblastech.
„Odhad náhrady škod v případě tankeru Prestige dosáhne zhruba 172 milionů Euro,“ řekl Lopez de Uralde. „Nelze přijmout, že osoby zodpovědné za tuto katatstrofu si nad celým problémem umyjí ruce, zatímco za většinu škod budou muset zaplatit občané.“
Při tiskové konferenci na palubě Rainbow Warrior vzpomínal spisovatel Manolo Rivas, jeden ze zakladatelů Greenpeace Španělsko, na slavnou kampaň Greenpeace v polovině 80. let, která dokázala zastavit ukládání radioaktivního odpadu do Atlantického oceánu u pobřeží Španělska. Rivas naléhal občany Španělska, aby se mobilizovali proti „černému přílivu“ stejně jako oni proti ukládání radioaktivního odpadu. Jen tak lze zajistit, že se podobná katastrofa už nebude opakovat.
Další informace:
Mgr. Tomáš Tětiva, mediální asistent Greenpeace ČR
Mobil: 723 258 966
Asensio Rodrigiuez, Greenpeace Spain media
coordinator on +34 609 503 974
Louise Fraser, Greenpeace International media
coordinator, + 61 409 993 568
Franca Michienzi, Greenpeace Picture Editor, +31
6 29001162
Protestní flotila více než 150 lodí včetně vlajkové lodi Rainbow Warrior se objevila včera dopoledne před galicijským přístavem La Coruna, zatímco zhruba 2000 lidí se sešlo na pobřeží v přístavu, aby vyjádřili svoji nespokojenost s slabou odezvou příslušných úřadů na ekologickou havárii a rovněž požadovali přísnější opatření. Rainbow Warrior stráví dnešní den v oblasti zasažené ropou a bude dokumentovat dopad ropné havárie na španělské pobřeží.
„Evropská unie musí rozhodně zajistit, aby se podobné havárie už nikdy neopakovaly,“ řekl Juan Lopez de Uralde, výkonný ředitel Greenpeace Španělsko, právě nyní na palubě Rainbow Warrior. „Schůzka ministrů dopravy členských států Evropské unie minulý pátek byla velké zklamání, protože nedokázala zajistit dostatečně silná opatření pro ochranu oceánů. Na schůzce Evropské unie v Kodani příští týden musí její účastníci co nejrychleji přijmout mnohem přísnější systém opatření.“
Greenpeace požaduje plnou zodpovědnost za provoz nákladních plavidel v celém řetězci všech zainteresovaných stran. Zodpovědnost za náklad a plavidlo musí přijmout jak firma, která loď používá pro transport svého nákladu, tak majitel lodi a ostatní subjekty mající spoluúčast na přepravě nákladu. Tím se zajistí dostatečné finanční krytí při hrazení škod způsobených nehodami. Rozhodnutí EU zakázat ropné tankery s trupem tvořeným jednou vrstvou by se mělo rozšířit na převoz všech rizikových nákladů a zcela vyloučit jejich provoz v ekologicky citlivých oblastech.
„Odhad náhrady škod v případě tankeru Prestige dosáhne zhruba 172 milionů Euro,“ řekl Lopez de Uralde. „Nelze přijmout, že osoby zodpovědné za tuto katatstrofu si nad celým problémem umyjí ruce, zatímco za většinu škod budou muset zaplatit občané.“
Při tiskové konferenci na palubě Rainbow Warrior vzpomínal spisovatel Manolo Rivas, jeden ze zakladatelů Greenpeace Španělsko, na slavnou kampaň Greenpeace v polovině 80. let, která dokázala zastavit ukládání radioaktivního odpadu do Atlantického oceánu u pobřeží Španělska. Rivas naléhal občany Španělska, aby se mobilizovali proti „černému přílivu“ stejně jako oni proti ukládání radioaktivního odpadu. Jen tak lze zajistit, že se podobná katastrofa už nebude opakovat.
Další informace:
Mgr. Tomáš Tětiva, mediální asistent Greenpeace ČR
Mobil: 723 258 966
Asensio Rodrigiuez, Greenpeace Spain media
coordinator on +34 609 503 974
Louise Fraser, Greenpeace International media
coordinator, + 61 409 993 568
Franca Michienzi, Greenpeace Picture Editor, +31
6 29001162
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk