https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/reakce-spolecnosti-korid-lk-na-clanek-na-webu-zdopravy.cz-ke-sluzbe-tvujbus
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

KORID LK: Reakce společnosti KORID LK na článek na webu zdopravy.cz ke službě TvůjBus

17. října 2024 | KORID LK
Společnost KORID LK touto cestou reaguje na článek dopravního serveru zdopravy.cz ke službě TvůjBus uveřejněný dne 16. 10. (zde: https://zdopravy.cz/388-korun-za-jednoho-cestujiciho-liberecky-kraj-odtajnil-kolik-plati-za-provoz-dodavky-na-zavolani-224219/) a uvádí některé zavádějící informace na pravou míru. Autor v něm tendenčním způsobem devalvuje dopravní službu tzv. operativní poptávkové dopravy v relaci Jindříchovice pod Smrkem – Nové Město pod Smrkem, a to jen na základě ekonomiky pilotního provozu této služby za první měsíc.

Tendenční způsob dovozujeme již ze srovnání se službou PID Haló a jejím srovnáním v oblasti Českého Brodu, přičemž článek zcela pomíjí, že služba PID Haló není srovnatelným druhem poptávkové dopravy se službou TvůjBus. Přirovnat by se v současnosti dala spíše se službou tzv. „Radiobusu“, který Liberecký kraj provozuje již od roku 2012. Autor v tomto srovnání neuvádí ani cenu pro vývoj služby PID Haló (v řádech mil. Kč). Cílem tohoto doplnění však není odvádět pozornost jiným směrem. Věříme, že kolegové Středočeského kraje také dobře vědí, co a proč zavádějí a s jakými cíli.

V článku je pravdivou informací, že náklady na službu TvůjBus jsou 8.640 Kč na provozní den + 35.000 Kč za služby poddodavatele spol. CITYA mobility, která má v oblasti operativní poptávkové dopravy potřebné know-how a je partnerem Libereckého kraje v tomto projektu. Je pravdou, že při pouhém porovnání nákladů a počtu cestujících (557 za měsíc září) se může na první laický dojem zdát, že služba není efektivní. Je potřeba tak některé otázky detailněji zodpovědět.


Co je operativní poptávková doprava a co má přinést pilotní projekt?

Operativní poptávková doprava umožní v budoucnu cestujícím využívat veřejnou dopravu, která není pevně svázána s trasou a jízdním řádem spoje. Jedná se tedy o službu, které se operativně přizpůsobuje přepravním potřebám cestujících. Zdali bude či nebude v budoucnu tento způsob efektivní a zda bude „klasickou“ veřejnou dopravu spíše doplňovat, nebo jí částečně nahrazovat, to je předčasné v tuto chvíli tvrdit. Cílem pilotního projektu Libereckého kraje je vyzkoušet tuto technologii na reálných přepravních potřebách cestujících a získat dostatečné množství poznatků i po organizační a provozní stránce, aby mohlo být zodpovědně rozhodnuto o tom, zda a kde se služba bude dále rozšiřovat. Skutečně efektivní a úsporný pak může být systém v místech, kde nahradí stávající či uvažovanou veřejnou dopravu s vyššími náklady na její provoz. Zajímavá pak tato služba může být v oblastech jako doplnění dopravy stávající (večerní, noční „svozové/rozvovozové“ spoje či tzv. „malá MHD“ v menších městech).


Proč byla vybrána relace Jindřichovice pod Smrkem – Nové Město pod Smrkem?

Lokalit, které byly vytipovány ve spolupráci spol. CITYA s koordinátorem veřejné dopravy, spol. KORID LK, bylo více. Jsme si vědomi toho, že primární přepravní směr z Jindřichovic pod Smrkem je do/z Frýdlantu a tento směr je zajištěn autobusovou linkou. Naopak přepravní směr do/z Nového Města v posledních letech stagnoval či klesal. Na základě jednání s obcemi v oblasti a jejich iniciativy je však předpoklad, že se tento negativní trend zastaví, resp. otočí. Již nyní je byla ze strany občanů poptávka po spojení, jehož zajištění klasickou veřejnou dopravou by však mohlo být neefektivní. Prvním argumentem tedy je, že o takovou službu byl v oblasti zájem obcí.

Dále je potřeba uvést, že v rámci pilotního provozu nedošlo ihned se zavedením k optimalizaci klasické dopravy v oblasti v území. S tímto krokem je počítáno, jakmile se provoz služby TvůjBus stabilizuje a stane se pevnou součástí integrovaného dopravního systému. Předpokládáme, že po optimalizaci (průběžné kroky v letech 2025 a 2026) dojde v oblasti k úspoře provozních nákladů při současně mnohonásobně vyšší nabídce spojení pro místní obyvatele, což lze vnímat jako druhý podstatný argument.


Rozvoj operativní veřejné dopravy

Liberecký kraj připravuje projekt možného rozvoje operativní veřejné dopravy, jehož součástí bude i ekonomické posouzení a doporučení, kde a v jaké časové posloupnosti službu dále rozvíjet. V rámci rozvoje však kromě srovnání se stávajícími provozními náklady bude potřeba vzít do úvahy též budoucí vývoj v oblasti technologií i ekologie a dopadu na ceny dopravního výkonu v budoucnu. Pokud by prostým laickým srovnáním byly náklady porovnány dnes, mohl by vzniknout dojem, že služba TvůjBus je nákladově mezi provozem velkého autobusu a vlaku. Ovšem lze si položit dotaz, zda to bude i v případě očekávaného zavedení bezemisní dopravy. Nejdražší položkou ve službě TvůjBus je totiž personální zajištění. Dopad ceny vozidla je minimální. To ovšem nebude platit pro budoucí bezemisní autobusy a vlaky.

Proto Liberecký kraj připravuje tento projekt, jehož cílem není snaha o rychlé úspory, ale prověření možností budoucího rozvoje veřejné dopravy.

Jsme proto rádi, že služba má kladnou odezvu od obcí i od cestujících. Těm touto cestou chceme poděkovat za jejich přízeň.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist