Barbora Krásná "> Retail in Detail/Fresh Food 2011: Vysoce reprezentativní a angažovaná diskuse o budoucnosti trhu s čerstvými potravinami - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/retail-in-detailfresh-food-2011-vysoce-reprezentativni-a-angazovana-diskuse-o-budoucnosti-trhu-s-cerstvymi-potravinami
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Retail in Detail: Retail in Detail/Fresh Food 2011: Vysoce reprezentativní a angažovaná diskuse o budoucnosti trhu s čerstvými potravinami

28. března 2011 | Retail in Detail
Autor: Barbora Krásná
Více než 150 reprezentantů výroby a distribuce čerstvých potravin diskutovalo dne 23.3.2011 na konferenci Retail in Detail/Fresh Food 2011 stav a perspektivy trhu čerstvého zboží.

Již úvodní prezentace analytiků jasně signalizovaly, že běžně zmiňovaná klišé o extrémní cenové citlivosti českých zákazníků a jejich nízké loajalitě vůči domácím potravinách se neshodují s realitou. Výzkum GfK Czech, prezentovaný Ondřejem Tomasem, potvrdil, že kvalita, dobrá pověst a původ výrobku jsou zásadními faktory ovlivňujícími nákup. České potraviny přitom mají dobrou pověst a jsou zejména v kategoriích mléčných a masných výrobků preferovány před importem. Klíčovým parametrem pro to, aby výrobek byl vnímán jako český, je přitom zejména produkce na území ČR, která je (velmi či spíše) důležitá pro 87% spotřebitelů. České vlastnictví značky je ve srovnání s tím podstatně méně důležité (61%).
Český trh čerstvých potravin přitom začíná vykazovat první náznaky trendů, které se vyskytují na vyspělých trzích. Účastníky konference o tom na základě dat z panelu domácností přesvědčila Micaela Schantl z rakouské vládní agentury AMA - Agrarmarkt Austria Marketing. Rakouští spotřebitelé průběžně zvyšují své výdaje za čerstvé potraviny a průměrná cena nakupovaného zboží v posledních 10 letech postupně roste, a to i navzdory drakonické konkurenci mezi obchodními řetězci a silné pozici jejich nákupčích. Průměrná realizovaná maloobchodní cena se ve sledovaném období zvýšila v závislosti na kategorii o 12 – 49%, a to prakticky výhradně v souvislosti s růstem kvality nakupovaného zboží. Nejvýraznějším trendem je důraz na regionální značky – jen například v sortimentu hovězího masa je jich na rakouském trhu 50. Pokračuje i expanze biosortimentu, která souvisí především se systematickými aktivitami obchodních řetězců. Největší nárůst prodejů byl zaznamenán vloni v souvislosti s uvedením značky „Zurück zum Ursprung“ (Zpátky ke kořenům) v diskontech Hofer ze skupiny Aldi.

S velkým zájmem účastníků se setkala i analýza vývoje cen zemědělských komodit, prezentovaná Jiřím Tylečkem z X-Trade Brokers. I když v posledních dnech tyto ceny na světových trzích díky aktuálním událostem (tsunami, Libye) prudce klesají, nelze v tomto směru do budoucna očekávat mnoho dobrých zpráv. Tendence k růstu cen je dlouhodobá a roste zejména vliv spekulativních nákupů. Cenová volatilita se bude dále zvyšovat a potřeba fixace nákupních cen v dlouhodobém horizontu získá dále na významu.

Zdeněk Skála z Incoma-GfK doplnil tato fakta o analýzy potvrzující klíčový význam čerstvých potravin pro zlepšování image a celkovou diferenciaci řetězců. Hypermarkety Globus se tak jasně z pohledu zákazníků profilují svojí nabídkou masa a uzenin, Lidl nabídkou ovoce a zeleniny a Interspar nabídkou pečiva a lahůdek. Martin Ditmar, generální ředitel Sparu, v navazujícím vystoupení prezentoval vizi jít ještě dále a transformovat prodejny INTERSPAR na galerie čerstvosti. Součástí důrazu na nabídku čerstvého zboží má být i strategie opírající se o zahuštěnou síť prodejen s vynikající dostupností pro zákazníky. Spar proto hodlá akcelerovat svoji expanzi a otevírat ročně 10-15 prodejen s důrazem na nový formát o velikosti cca 900 m2.

Další část konference byla věnována 3 vysoce aktuálním případovým studiím, které byly pro svoji vysokou informační hodnotu a inspirativnost hodnoceny účastníky konference zvláště příznivě. Simona Sokolová, generální ředitelka OLMA, představila strategii opírající se marketingové investice, efektivně koncentrované do tradičních českých značek Zlatá Haná a Florián. Stanislav Sekyra z MAKRO Cash & Carry popsal na příkladu prodeje ryb dlouhou a systematickou cestu své firmy při budování ziskové kategorie čerstvého sortimentu. Konstatoval přitom, že znalost zákazníka a jasné zaměření na jeho komfort musí být základním principem úspěšného prodeje. Je potěšitelné, že toto poselství bylo přijato velmi kladně a Dr. Sekyra byl vyhodnocen v anketě mezi účastníky jako nejlepší řečník konference. S obrovským zájmem se setkalo i vystoupení Františka Komory ze společnosti Crocodille, která patří mezi nečetné exportéry úspěšně exportující čerstvé potraviny i na náročné západní trhy. Prezentace zkušeností Crocodille je skutečnou učebnicí exportu a nelze než doporučit, aby si ji všichni účastníci ještě jednou v klidu prostudovali.

Závěrečný blok konference byl věnován velké diskusi o budoucnosti českého trhu čerstvých potravin, kterou s přehledem moderoval Martin Mařík z časopisu Ekonom. Panel diskutujících byl vysoce reprezentativní a zahrnoval zástupce velkých firem (včetně majitele skupiny Agrofert Andreje Babiše) i společností střední a malé velikosti. Významná část debaty byla věnována silně politickým tématům a volání po rovných podmínkách pro podnikání a konsolidaci a posílení vládní podpory a kontroly trhu. Nejzajímavější impulsy však do diskuse o budoucnosti přinesli zástupci menších podnikatelů, kteří zjevně nejlépe cítí tep trhu a zvyšující se požadavky zákazníků. Diskusní příspěvky Radima Petratura, zástupce nalok.cz – Nakupujte lokálně, majitele pekařství Jiřího Bláhy či Jana Prantla, spolumajitele stejnojmenné řeznické rodinné firmy byly skutečnou přehlídkou nápadů a pozitivního myšlení. I když zazněla myšlenka, že nezávislí výrobci nepotřebují spolupracovat s velkými řetězci, debata signalizovala i jasné možnosti kooperace. Velmi inspirativní bylo v tomto směru zejména vystoupení šéfa Jednoty České Budějovice Jaroslava Froulíka, který přímo ve svém hypermarketu COOP Terno pořádá farmářské trhy a je iniciátorem podpory a rozvoje regionálních značek. Osvěžením debaty byl i příspěvek Nguyena Nama, reprezentanta vietnamských podnikatelů v ČR. Ten účastníky konference překvapil nejen perfektní češtinou a dobrou rétorikou, ale zejména důrazem vietnamských podnikatelů na vzájemnou spolupráci. Českým kolegům jsou v tomto směru velkým, doufejme dostižitelným vzorem – bez vzájemné spolupráce se totiž menší podnikatelé na náročném českém trhu jen stěží prosadí.

Dovolte nám namísto závěru citovat tři z účastníků:
Užitečné setkání, ukazující stav branže, kterou ještě čeká hodně práce.
Krásné „fresh“ prostředí a dekorace od firmy Spar.
Čekal jsem něco jiného, ale nakonec to dalo zajímavý obrázek – rozhodně to bylo zajímavé.

Aktuální zprávy jsou průběžně k dispozici na www.retail21.cz/retailindetail.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist