Tiskové zprávy
Zelení a otevřená společnost: Sázíme na jihočeské podniky!
16. října 2004 | Zelení a otevřená společnost
V souvislosti s otevřením prvního úseku dálnice D3 v okolí Tábora je veřejnost znovu matena již dávno zpochybněnou tezí, že přivedení dálnice zajistí rozvoj příslušného regionu zejména tím, že přitáhne velké, nejlépe zahraniční investory. Tato politika je špatnou strategií pro jižní Čechy. Krajští zastupitelé koalice „Zelení a otevřená společnost“ zvolení v listopadových volbách do zastupitelstva kraje budou usilovat o to, aby podpora byla směrována především do malých a středních podniků tradičně zakořeněných v Jihočeském kraji.
Rozhodnutí o investicích do dopravní a sídelní infrastruktury se dnes musejí více orientovat na cíl omezování dopravní náročnosti. Rozšiřování nabídky dopravní infrastruktury s sebou pravidelně přináší zvýšenou poptávku po dopravě : kdo seje silnice, sklízí dopravu. Silniční nákladní doprava rapidně roste. Silniční dopravní výkony jsou tak levné, že se ruší skladovací kapacity a sází se na častější a menší dodávky („náš sklad je silnice“). Vysokou cenu za to platí celá společnost z důvodů extrémního zatížení silniční a dálniční sítě, dopravních kolapsů, nehod a emisí výfukových zplodin a hluku. Řešením je kombinovaná doprava zboží, která spojuje environmentální přednosti železnice a flexibilitu silniční dopravy. Moderní logistické koncepty tímto způsobem minimalizují nasazení silniční nákladní dopravy.
Dopravní infrastruktura nezajistí hospodářský rozvoj. O tom svědčí příklady i z Německa: Oblast bavorského města Hof disponuje nejen dálničním napojením z různých směrů, ale i silně subvencovaným regionálním letištěm. Regionu to však nepřináší žádný užitek a je na špici, co se týče odlivu obyvatelstva. Naproti tomu možno uvést oblast Schwarzwaldu, kterou neprotíná žádný nadregionální dopravní průtah, avšak zažívá boom hospodářských struktur střední velikosti. I sem byla prosazována dálnice, která by podstatně zkrátila dopravní cesty do Francie. Občané se však vyjádřili proti takové stavbě i z důvodů ochrany turisticky atraktivních lokalit. Schwarzwald má dnes pověst nadprůměrně inovativního hospodářství. Je příkladem, jak lze péčí o místní podniky vybudovat hospodářsky robustní region s nízkou nezaměstnaností.
Sázka na podporu několika málo velkých investorů mimo region a nezájem o posílení místních menších podniků a regionálních hospodářských struktur nepovede k rozvoji Jihočeského kraje. Je nutné zaměřit se na souvislost mezi úrovní vzdělanosti v regionu, jeho inovativním potenciálem a ekonomickou silou. „Politika majáků pro velké investory, které mají představovat dálnice, je špatnou strategií pro jižní Čechy“, říká Ing. Dalibor Stráský, lídr kandidátní listiny a předseda krajské organizace Strany zelených. „Naše koalice chce koncentrovat podporu pro tradiční jihočeské malé a střední podniky. Nemíníme riskovat, že velký investor po čase odejde za ještě levnější pracovní silou, jako se tomu stalo v Brně, kde nepomohlo ani dobré dálniční napojení.“
Rozhodnutí o investicích do dopravní a sídelní infrastruktury se dnes musejí více orientovat na cíl omezování dopravní náročnosti. Rozšiřování nabídky dopravní infrastruktury s sebou pravidelně přináší zvýšenou poptávku po dopravě : kdo seje silnice, sklízí dopravu. Silniční nákladní doprava rapidně roste. Silniční dopravní výkony jsou tak levné, že se ruší skladovací kapacity a sází se na častější a menší dodávky („náš sklad je silnice“). Vysokou cenu za to platí celá společnost z důvodů extrémního zatížení silniční a dálniční sítě, dopravních kolapsů, nehod a emisí výfukových zplodin a hluku. Řešením je kombinovaná doprava zboží, která spojuje environmentální přednosti železnice a flexibilitu silniční dopravy. Moderní logistické koncepty tímto způsobem minimalizují nasazení silniční nákladní dopravy.
Dopravní infrastruktura nezajistí hospodářský rozvoj. O tom svědčí příklady i z Německa: Oblast bavorského města Hof disponuje nejen dálničním napojením z různých směrů, ale i silně subvencovaným regionálním letištěm. Regionu to však nepřináší žádný užitek a je na špici, co se týče odlivu obyvatelstva. Naproti tomu možno uvést oblast Schwarzwaldu, kterou neprotíná žádný nadregionální dopravní průtah, avšak zažívá boom hospodářských struktur střední velikosti. I sem byla prosazována dálnice, která by podstatně zkrátila dopravní cesty do Francie. Občané se však vyjádřili proti takové stavbě i z důvodů ochrany turisticky atraktivních lokalit. Schwarzwald má dnes pověst nadprůměrně inovativního hospodářství. Je příkladem, jak lze péčí o místní podniky vybudovat hospodářsky robustní region s nízkou nezaměstnaností.
Sázka na podporu několika málo velkých investorů mimo region a nezájem o posílení místních menších podniků a regionálních hospodářských struktur nepovede k rozvoji Jihočeského kraje. Je nutné zaměřit se na souvislost mezi úrovní vzdělanosti v regionu, jeho inovativním potenciálem a ekonomickou silou. „Politika majáků pro velké investory, které mají představovat dálnice, je špatnou strategií pro jižní Čechy“, říká Ing. Dalibor Stráský, lídr kandidátní listiny a předseda krajské organizace Strany zelených. „Naše koalice chce koncentrovat podporu pro tradiční jihočeské malé a střední podniky. Nemíníme riskovat, že velký investor po čase odejde za ještě levnější pracovní silou, jako se tomu stalo v Brně, kde nepomohlo ani dobré dálniční napojení.“
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk