https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/schvalovani-dopravnich-investic-v-cr-je-formalita
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Oživení: Schvalování dopravních investic v ČR je formalita

23. července 2008 | Oživení
O dopravní stavbě je rozhodnuto ve chvíli, kdy poslanci schválí rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury. Příprava rozpočtu SFDI je však spíše politickým obchodováním s projekty než odborným posuzováním jejich investičních záměrů. Ceny jednotlivých staveb v průběhu let nekontrolovaně narůstají a náklady na výstavbu dálnic obsažené v rozpočtu SFDI si diktuje Ředitelství silnic a dálnic podle svých momentálních potřeb.

Tak je možné shrnout dnes zveřejněné pokračování analýzy výstavby a financování dopravní infrastruktury v ČR, která vznikla v rámci společného projektu cenadalnic.cz nevládních organizací Oživení a Ekologický právní servis.

“Od prvního odhadu, na jehož základě byly stavby schváleny, až k dnešnímu stavu se náklady na výstavbu dálnice D11 úseku Libice nad Cidlinou – Chýšť zvýšily o více než 60%, náklady na poslední úsek dálnice D8 pak o 133%. Všechna ekonomická hodnocení plánovaných investic vycházejí z prvních odhadů a jsou tudíž zcela mimo realitu. Navrhujeme, aby se investiční záměry jednotlivých akcí povinně aktualizovaly včetně nového výpočtu ekonomického hodnocení vždy, když se odhadovaná cena zvýší o 15%,” říká Martin Kameník z Oživení, spoluautor analýzy.

Tím by se zvýšila věrohodnost podkladů, na jejichž základě poslanci schvalují rozpočet SFDI. Zkvalitnění a zpřehlednění rozpočtu SFDI je vůbec podstatnou podmínkou toho, aby se poslanci konečně začali věnovat racionální debatě o významných dopravních investicích, místo aby se při schvalování rozpočtu SFDI starali pouze o to, jak ještě ukrojit kousek pro svůj region. “Kdyby se poslanci při schvalování rozpočtu SFDI věnovali něčemu jinému než porcování dopravního medvěda, mohli by si všimnout, že se v rozpočtu zbytečně blokují miliardy na stavby, které ještě nejsou připravené, na neopodstatněně vysoké rezervy, nebo že 16% (7 mld.) rozpočtu SFDI na letošní rok tvoří blíže nespecifikované, tzv. globální položky. Z těchto zcela neadresných a netransparentních peněz financuje ŘSD také projektovou přípravu zatím neschválených staveb, čímž předbíhá rozhodnutím o volbě trasy a toto rozhodnutí předem svévolně formuje. Navrhujeme omezit globální položky na maximální výši 3% rozpočtu a zveřejňovat jejich využití tak podrobně, jak je například zveřejňováno financování výstavby cyklostezek,” říká Tomáš Kramár z Oživení.

Analýza, která je k dispozici na www.cenadalnic.cz, odhaluje slabiny i v kontrolním mechanismu SFDI, který opět funguje velmi formálním způsobem, a dochází ke stejnému závěru jako v předešlé analýze, že je potřeba uzákonit vyšší pravomoci a kompetence Nejvyššího kontrolního úřadu.


Martin Kameník, Oživení, tel.: 776 230 779, martin.kamenik@oziveni.cz
Tomáš Kramár, Oživení, tel.: 724 207 527, tomas.kramar@oziveni.cz
Pavel Doucha, Ekologický právní servis, tel.: 608 873 437, pavel.doucha@eps.cz

Zpracování analýzy bylo podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci Finančního me- chanismu EHP a Norského finančního mechanismu prostřednictvím Nadace rozvoje občanské společnosti a grantem Nadace Open Society Fund Praha.

Oživení, Pelléova 7, 160 00 Praha 6, tel. 257 531 983, fax. 257 532 369 e-mail: oziveni@oziveni.cz; www.oziveni.cz, www.bezkorupce.cz
Ekologický právní servis, Převrátilská 330, 390 01 Tábor, tel. 381 253 904 email: tabor@eps.cz, www.eps.cz, www.hluk.eps.cz


Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist