Tiskové zprávy
Nebojsa / Ekologický právní servis: Sdružení Nebojsa podalo žalobu proti souhlasnému stanovisku MŽP k výstavbě rychlostní silnice R52
Občanské sdružení Nebojsa z obce Bavory na Mikulovsku podalo k Městskému soudu v Praze žalobu proti stanovisku Ministerstva životního prostředí k posouzení vlivů záměru stavby „Rychlostní silnice R52 Pohořelice – Mikulov (Drasenhofen)“ na životní prostředí 1).
Podle sdružení bylo zásadní chybou ministerstva, že před vydáním souhlasného stanoviska netrvalo na posouzení jiných variant spojení Brna a Vídně komunikací dálničního typu. Přitom ve svém vlastním stanovisku k „návrhu koncepce rozvoje dopravních sítí v České republice do roku 2010“ 2) ministerstvo uvedlo, že před výstavbou R52 preferuje variantu využívající spojení přes dálnici D2 a silnici R55. Výstavba R52 znamená podle jejích odpůrců nepřijatelný zásah do krajiny pod Pálavou.
Podle členky výboru sdružení Nebojsa Libuše Obrdlíkové ministerstvo námitky odpůrců stavby vůbec nebralo v úvahu a veřejné projednání záměru připomínalo spíše frašku s předem dohodnutým výsledkem.
„Pálavská krajina by se po vybudování silnice R52 ocitla v kleštích dvou dálničních těles. Všechny realistické varianty spojení Brna a Vídně by měly být posouzeny v rámci návrhu územního plánu Břeclavska. Při projednávání prognózy tohoto územního plánu však bylo zveřejněno, že plánovaný obchvat Břeclavi nemá být napojen na hraniční přechod s Rakouskem způsobem vhodným pro trans-evropskou silniční síť. Místo toho je navrhováno přestavět komunikaci I/40 Břeclav-Mikulov a tedy vést kamionovou dopravu Lednicko-valtickým areálem k hraničnímu přechodu v Mikulově. K tomuto podle nás naprosto nepřijatelnému záměru se ale žádné posouzení vlivů na životní prostředí nekonalo," uvádí Obrdlíková. Poukazuje dále na skutečnost, že přivedení dálkové dopravy ve směru od Vídně po trase Mikulov – Brno by navíc ještě zvýšilo zátěž obcí při jižním okraji Brna, kde jsou přitom již dnes v důsledku provozu na dálnici D1 překročeny limity hluku i znečištění ovzduší imisemi prachu. 3)
Se záměrem nesouhlasí ani řada dotčených obcí. Podle starosty Dolních Dunajovic Františeka Bařiny by se Pálavský region díky zachovaným přírodním hodnotám měl zaměřit především na turistické a rekreační využití. „Bylo by škoda celou oblast tímto zásahem narušit,“ dodává starosta.
Podle Milady Rigasové, pracovnice přírodovědného oddělení Regionálního muzea v Mikulově, nebyl odborníky obou zemí dostatečně zhodnocen plánovaný zásah do krajinářsky a historicky unikátního charakteru Mikulova a navazující starobylé krajiny Mikulovsko – Falkensteinska na obou stranách moravsko-rakouské hranice. „Výjimečnost celku není dána pouze měřitelnými hodnotami a počtem rezervací, ale zejména harmonií prostředí vnímanou všemi smysly, tradiční způsob hospodaření, čistý vzduch, klid a zpěv ptáků nevyjímaje. Také pro tyto hodnoty je Mikulov již 30 let součástí CHKO Pálava a 20 let součástí biosférické rezervace UNESCO. Výstavbou dálnice a transitem kamionů bude hodnota a celistvost města a okolní krajiny nenávratně rozmělněna. Není to příliš velká ztráta, nejen pro naše město ?“, ptá se Rigasová.
Právník Pavel Černý, který občanské sdružení Nebojsa zatupuje, člen Ekologického právního servisu, 4) se domnívá, že neposouzením reálných variant spojení Brno – Vídeň mohlo dojít k porušení evropských směrnic o zvláště chráněných druhů živočichů a jejich stanovišť: „Podle těchto směrnic lze zásah do chráněných území soustavy Natura 2000 uskutečnit jen tehdy, pokud neexistuje jiná, šetrnější varianta. To v tomto případě nebylo prokázáno.“ 5) Podle Černého navíc ministerstvo porušilo ustanovení o tzv. mezistátním posuzování záměrů, jejichž vlivy přesahují státní hranice. 6) „Mimo jiné nezapracovalo do svého stanoviska vyjádření rakouského ministerstva zemědělství, vodního a lesního hospodářství a životního prostředí, které obdrželo již v roce 2003. Výstavba R52 přitom nepochybně bude mít dopady i pro rakouské území,“ doplňuje Černý.
Kontakty:
Občanské sdružení NEBOJSA
do 3.9.05 Dagmar Novotná nebo Hana Koňaříková, 6.00-14.00 hod
tel: 519510433
od 4.9.05 Libuše Obrdlíková
mobil: 721252443
Obec Dolní Dunajovice
František Bařina, starosta obce
tel.: 519 517 105
Mgr. Milada Rigasová
tel.: 519 510 255 nebo 519 510 093
Ekologický právní servis Brno
Mgr. Pavel Černý
tel: 545 575 229
mobil 776 119 903
Poznámky:
1) Text stanoviska, průběh procesu posuzování a další v jeho rámci zpracované podklady viz na http://www.ceu.cz/eia/is/info.asp?kodAkce=MZP032
2) Text tohoto stanoviska je zveřejněn na http://www.env.cz/www/zamest.nsf/defc72941c223d62c12564b30064fdcc/bf0bdab5e3d7a255c12567a8004713c3?OpenDocument
3) K překročení hlukových a imisních limitů v Troubsku a Bosonohách viz blíže tiskovou zprávu místních občanských sdružení, zveřejněnou na http://www.eps.cz/php/index.php?cat=arch&art=news&x=235177
4) Ekologický právní servis (EPS) je nevládní sdružení právníků, zabývající se ochranou životního prostředí a lidských práv.
5) Tyto požadavky vyplývají z článku 6 Směrnice EU č. 92/43/EHS, o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin, a v návaznosti na to z § 45g a § 45i zákona č. 114/1992, o ochraně přírody a krajiny, v platném znění. Plánovaná výstavba R52 by zasáhla do evropsky významné lokality Mušovský luh a ptačích oblastí Pálava a Střední nádrž vodního díla Nové Mlýny.
6) Úprava „mezistátního posuzování“ je obsažena v § 11-14 zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, a dále v Úmluvě o posuzování vlivů na životní prostředí přesahujících hranice států (tzv. Espoo konvence), publikované pod č. 91/2001 Sb.m.s.
Podle sdružení bylo zásadní chybou ministerstva, že před vydáním souhlasného stanoviska netrvalo na posouzení jiných variant spojení Brna a Vídně komunikací dálničního typu. Přitom ve svém vlastním stanovisku k „návrhu koncepce rozvoje dopravních sítí v České republice do roku 2010“ 2) ministerstvo uvedlo, že před výstavbou R52 preferuje variantu využívající spojení přes dálnici D2 a silnici R55. Výstavba R52 znamená podle jejích odpůrců nepřijatelný zásah do krajiny pod Pálavou.
Podle členky výboru sdružení Nebojsa Libuše Obrdlíkové ministerstvo námitky odpůrců stavby vůbec nebralo v úvahu a veřejné projednání záměru připomínalo spíše frašku s předem dohodnutým výsledkem.
„Pálavská krajina by se po vybudování silnice R52 ocitla v kleštích dvou dálničních těles. Všechny realistické varianty spojení Brna a Vídně by měly být posouzeny v rámci návrhu územního plánu Břeclavska. Při projednávání prognózy tohoto územního plánu však bylo zveřejněno, že plánovaný obchvat Břeclavi nemá být napojen na hraniční přechod s Rakouskem způsobem vhodným pro trans-evropskou silniční síť. Místo toho je navrhováno přestavět komunikaci I/40 Břeclav-Mikulov a tedy vést kamionovou dopravu Lednicko-valtickým areálem k hraničnímu přechodu v Mikulově. K tomuto podle nás naprosto nepřijatelnému záměru se ale žádné posouzení vlivů na životní prostředí nekonalo," uvádí Obrdlíková. Poukazuje dále na skutečnost, že přivedení dálkové dopravy ve směru od Vídně po trase Mikulov – Brno by navíc ještě zvýšilo zátěž obcí při jižním okraji Brna, kde jsou přitom již dnes v důsledku provozu na dálnici D1 překročeny limity hluku i znečištění ovzduší imisemi prachu. 3)
Se záměrem nesouhlasí ani řada dotčených obcí. Podle starosty Dolních Dunajovic Františeka Bařiny by se Pálavský region díky zachovaným přírodním hodnotám měl zaměřit především na turistické a rekreační využití. „Bylo by škoda celou oblast tímto zásahem narušit,“ dodává starosta.
Podle Milady Rigasové, pracovnice přírodovědného oddělení Regionálního muzea v Mikulově, nebyl odborníky obou zemí dostatečně zhodnocen plánovaný zásah do krajinářsky a historicky unikátního charakteru Mikulova a navazující starobylé krajiny Mikulovsko – Falkensteinska na obou stranách moravsko-rakouské hranice. „Výjimečnost celku není dána pouze měřitelnými hodnotami a počtem rezervací, ale zejména harmonií prostředí vnímanou všemi smysly, tradiční způsob hospodaření, čistý vzduch, klid a zpěv ptáků nevyjímaje. Také pro tyto hodnoty je Mikulov již 30 let součástí CHKO Pálava a 20 let součástí biosférické rezervace UNESCO. Výstavbou dálnice a transitem kamionů bude hodnota a celistvost města a okolní krajiny nenávratně rozmělněna. Není to příliš velká ztráta, nejen pro naše město ?“, ptá se Rigasová.
Právník Pavel Černý, který občanské sdružení Nebojsa zatupuje, člen Ekologického právního servisu, 4) se domnívá, že neposouzením reálných variant spojení Brno – Vídeň mohlo dojít k porušení evropských směrnic o zvláště chráněných druhů živočichů a jejich stanovišť: „Podle těchto směrnic lze zásah do chráněných území soustavy Natura 2000 uskutečnit jen tehdy, pokud neexistuje jiná, šetrnější varianta. To v tomto případě nebylo prokázáno.“ 5) Podle Černého navíc ministerstvo porušilo ustanovení o tzv. mezistátním posuzování záměrů, jejichž vlivy přesahují státní hranice. 6) „Mimo jiné nezapracovalo do svého stanoviska vyjádření rakouského ministerstva zemědělství, vodního a lesního hospodářství a životního prostředí, které obdrželo již v roce 2003. Výstavba R52 přitom nepochybně bude mít dopady i pro rakouské území,“ doplňuje Černý.
Kontakty:
Občanské sdružení NEBOJSA
do 3.9.05 Dagmar Novotná nebo Hana Koňaříková, 6.00-14.00 hod
tel: 519510433
od 4.9.05 Libuše Obrdlíková
mobil: 721252443
Obec Dolní Dunajovice
František Bařina, starosta obce
tel.: 519 517 105
Mgr. Milada Rigasová
tel.: 519 510 255 nebo 519 510 093
Ekologický právní servis Brno
Mgr. Pavel Černý
tel: 545 575 229
mobil 776 119 903
Poznámky:
1) Text stanoviska, průběh procesu posuzování a další v jeho rámci zpracované podklady viz na http://www.ceu.cz/eia/is/info.asp?kodAkce=MZP032
2) Text tohoto stanoviska je zveřejněn na http://www.env.cz/www/zamest.nsf/defc72941c223d62c12564b30064fdcc/bf0bdab5e3d7a255c12567a8004713c3?OpenDocument
3) K překročení hlukových a imisních limitů v Troubsku a Bosonohách viz blíže tiskovou zprávu místních občanských sdružení, zveřejněnou na http://www.eps.cz/php/index.php?cat=arch&art=news&x=235177
4) Ekologický právní servis (EPS) je nevládní sdružení právníků, zabývající se ochranou životního prostředí a lidských práv.
5) Tyto požadavky vyplývají z článku 6 Směrnice EU č. 92/43/EHS, o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin, a v návaznosti na to z § 45g a § 45i zákona č. 114/1992, o ochraně přírody a krajiny, v platném znění. Plánovaná výstavba R52 by zasáhla do evropsky významné lokality Mušovský luh a ptačích oblastí Pálava a Střední nádrž vodního díla Nové Mlýny.
6) Úprava „mezistátního posuzování“ je obsažena v § 11-14 zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, a dále v Úmluvě o posuzování vlivů na životní prostředí přesahujících hranice států (tzv. Espoo konvence), publikované pod č. 91/2001 Sb.m.s.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk