Tiskové zprávy
Centrum dopravního výzkumu: Siemens - zkušební provoz satelitního systému pro výběr mýta
Zkušební provoz satelitního systému pro výběr mýta na síti českých dálnic a části silnic zahájila koncem roku 2004 firma Siemens, s.r.o. O její přípravě na výběrové řízení poskytl Dopravním novinám rozhovor pan Ivo Kramoliš.
Siemens předpokládá, že při zapojení českých dodavatelů by byli schopni vyrobit palubní jednotku (OBU) pro tento systém podstatně levněji než dosavadní výrobci; cílem je cena kolem € 100. Cena je závislá na požadavcích zadavatele (Ministerstva dopravy) a z toho plynoucích potřebných funkcí jednotky.
Pan Kramoliš upozornil, že výhodou satelitního systému je i možnost snadnějších změn při aktualizaci zpoplatněných úseků, rychlá implementace a návaznost dalších telematických služeb. Pro Českou republiku Siemens připravuje novou generaci satelitních řešení, která umožňuje automatický update prostřednictvím vzdálené správy OBU. Tímto způsobem se dají snadno obměňovat geografická data i tarify. Další výhodou je, že se díky přesně definovaným rozhraním mezi komponenty jedná o modulární systém, do kterého mohou vstupovat snadno i další subdodavatelé.
Ze zkušeností v Německu vyplývá, že většina manuálních plateb probíhá přes internet a call centra, zatímco automaty jsou využívány mnohem méně, než se předpokládalo. Tyto manuální platby jsou dražší než platby prostřednictvím OBU, ale jsou méně diskriminační než povinná výbava těmito jednotkami pro všechna zpoplatňovaná vozidla. To je výhodné pro ty, kdo projíždějí zpoplatněné úseky nepříliš často, nebo ze zásady nechtějí být monitorováni jakýmkoliv systémem.
Pan Kramoliš očekává budoucí vývoj v této oblasti ve směrování k využití obecně dostupných a používaných produktů, mobilních telefonů nebo plánovaných tachografů, i pro výběr mýtného. Upozorňuje na požadavek interoperability po celé Evropě a vyjadřuje politování nad nejasnou politikou EU v oblasti mýtného stojící pouze na doporučeních a nedostatečné standardizaci, která dosud vedla k roztříštěnosti v používaných i teprve vyvíjených technologiích.
Siemens předpokládá, že při zapojení českých dodavatelů by byli schopni vyrobit palubní jednotku (OBU) pro tento systém podstatně levněji než dosavadní výrobci; cílem je cena kolem € 100. Cena je závislá na požadavcích zadavatele (Ministerstva dopravy) a z toho plynoucích potřebných funkcí jednotky.
Pan Kramoliš upozornil, že výhodou satelitního systému je i možnost snadnějších změn při aktualizaci zpoplatněných úseků, rychlá implementace a návaznost dalších telematických služeb. Pro Českou republiku Siemens připravuje novou generaci satelitních řešení, která umožňuje automatický update prostřednictvím vzdálené správy OBU. Tímto způsobem se dají snadno obměňovat geografická data i tarify. Další výhodou je, že se díky přesně definovaným rozhraním mezi komponenty jedná o modulární systém, do kterého mohou vstupovat snadno i další subdodavatelé.
Ze zkušeností v Německu vyplývá, že většina manuálních plateb probíhá přes internet a call centra, zatímco automaty jsou využívány mnohem méně, než se předpokládalo. Tyto manuální platby jsou dražší než platby prostřednictvím OBU, ale jsou méně diskriminační než povinná výbava těmito jednotkami pro všechna zpoplatňovaná vozidla. To je výhodné pro ty, kdo projíždějí zpoplatněné úseky nepříliš často, nebo ze zásady nechtějí být monitorováni jakýmkoliv systémem.
Pan Kramoliš očekává budoucí vývoj v této oblasti ve směrování k využití obecně dostupných a používaných produktů, mobilních telefonů nebo plánovaných tachografů, i pro výběr mýtného. Upozorňuje na požadavek interoperability po celé Evropě a vyjadřuje politování nad nejasnou politikou EU v oblasti mýtného stojící pouze na doporučeních a nedostatečné standardizaci, která dosud vedla k roztříštěnosti v používaných i teprve vyvíjených technologiích.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk