Tiskové zprávy
Správa NP České Švýcarsko: Silnici mezi Hřenskem a Schmilkou ohrožuje nestabilní skála
Při provádění revize geologického mapování skalních objektů v obci Hřensko identifikovali odborníci na stabilitu skal čtyři rizikové skalní objekty, které bezprostředně ohrožují chodník a mezinárodní silnici I/62 ze Hřenska do německé Schmilky. Skalní bloky se nacházejí ve skalní stěně severně od soutoku Kamenice s Labem, směrem k bývalému hraničnímu přechodu. Jejich celkový objem činí cca 86 metrů krychlových. Správa národního parku o skutečnosti neprodleně informovala obec Hřensko, Ředitelství silnic a dálnic i dotčené majitele nemovitostí. Silnice byla Ředitelstvím silnic a dálnic z bezpečnostních důvodů uzavřena až do odvolání.
„Skalní objekty bude nutné zajistit technologicky náročnou sanací, spočívající v odtěžení velkých objemů horniny a hlubokém kotvení dílčích skalních šupin,“ říká geoložka Správy Národního parku České Švýcarsko Zuzana Vařilová a dodává, že sanační opatření budou muset být realizována specializovanou firmou. Náklady na provedení sanace ještě nejsou vyčísleny, lze však předpokládat, že se bude jednat o několik miliónů korun. Financování sanace zcela přesahuje současné možnosti rozpočtu správy parku.
„O nebezpečí jsme bezodkladně informovali také Ministerstvo životního prostředí jako náš nadřízený orgán, spolu se žádostí o projednání věci na mezirezortní úrovni,“ říká Pavel Benda, ředitel Správy Národního parku České Švýcarsko, a navazuje: „Na základě zkušeností s obdobnými hrozbami v minulosti je nutné přijmout systémové řešení. Problémy se skalním řícením ve Hřensku se nepochybně vyskytnou opakovaně i v budoucnu.“
Dosud se podobné případy sanace rizikových skal řešily individuálním jednáním mezi správou parku a správcem komunikace. Kvůli protichůdným ustanovením Občanského zákoníku a Lesního zákona není totiž zcela zřejmé, na kom spočívá zákonná povinnost financovat sanaci nebezpečných bloků a kdo tedy musí do rozpočtu obdržet od státu odpovídající prostředky. Za účelem získání jednoznačného výkladu zákona proto správa parku již v březnu loňského roku vstoupila do soudního sporu s Ředitelstvím silnic a dálnic. Rozhodnutí soudu však dosud není k dispozici.
„Uzavření silnice nezanedbatelně ztěžuje život obyvatelům Hřenska, které letos živly postihly již několikrát,“ říká Tomáš Salov, tiskový mluvčí Správy Národního parku České Švýcarsko, a pokračuje: „Podstatné však je, že geologové hrozbu odhalili před samotným zřícením skalních bloků. To umožňuje provedení preventivních opatření k ochraně zdraví i majetku osob.“
Nebezpečí skalního řícení nelze v žádném případě podceňovat. Stále živou připomínkou může být zřícení skalního bloku dne 15. října 2009 na tutéž silnici, ke kterému náhle došlo za plného provozu v ranních hodinách, kdy se lidé vydávají na cestu do zaměstnání či do školy.
„Skalní objekty bude nutné zajistit technologicky náročnou sanací, spočívající v odtěžení velkých objemů horniny a hlubokém kotvení dílčích skalních šupin,“ říká geoložka Správy Národního parku České Švýcarsko Zuzana Vařilová a dodává, že sanační opatření budou muset být realizována specializovanou firmou. Náklady na provedení sanace ještě nejsou vyčísleny, lze však předpokládat, že se bude jednat o několik miliónů korun. Financování sanace zcela přesahuje současné možnosti rozpočtu správy parku.
„O nebezpečí jsme bezodkladně informovali také Ministerstvo životního prostředí jako náš nadřízený orgán, spolu se žádostí o projednání věci na mezirezortní úrovni,“ říká Pavel Benda, ředitel Správy Národního parku České Švýcarsko, a navazuje: „Na základě zkušeností s obdobnými hrozbami v minulosti je nutné přijmout systémové řešení. Problémy se skalním řícením ve Hřensku se nepochybně vyskytnou opakovaně i v budoucnu.“
Dosud se podobné případy sanace rizikových skal řešily individuálním jednáním mezi správou parku a správcem komunikace. Kvůli protichůdným ustanovením Občanského zákoníku a Lesního zákona není totiž zcela zřejmé, na kom spočívá zákonná povinnost financovat sanaci nebezpečných bloků a kdo tedy musí do rozpočtu obdržet od státu odpovídající prostředky. Za účelem získání jednoznačného výkladu zákona proto správa parku již v březnu loňského roku vstoupila do soudního sporu s Ředitelstvím silnic a dálnic. Rozhodnutí soudu však dosud není k dispozici.
„Uzavření silnice nezanedbatelně ztěžuje život obyvatelům Hřenska, které letos živly postihly již několikrát,“ říká Tomáš Salov, tiskový mluvčí Správy Národního parku České Švýcarsko, a pokračuje: „Podstatné však je, že geologové hrozbu odhalili před samotným zřícením skalních bloků. To umožňuje provedení preventivních opatření k ochraně zdraví i majetku osob.“
Nebezpečí skalního řícení nelze v žádném případě podceňovat. Stále živou připomínkou může být zřícení skalního bloku dne 15. října 2009 na tutéž silnici, ke kterému náhle došlo za plného provozu v ranních hodinách, kdy se lidé vydávají na cestu do zaměstnání či do školy.
Vydání tohoto textu bylo podpořeno z Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí ČR. Za obsah je zodpovědná výhradně redakce serveru Ekolist.cz a nelze jej v žádném případě považovat za názor MŽP.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk