Tiskové zprávy
ENVIC, občanské sdružení: Školní biozahrada dokončena!
Projekt Školní biozahrada byl právě úspěšně dokončen. Cílem projektu bylo na 14. základní škole Plzeň (Zábělská 25) vytvořit biozahradu, ve které budou žáci pěstovat plodiny a hospodařit v souladu s principy ekologického zemědělství. Součástí projektu byly i výukové programy zaměřené na environmentální dopady zemědělství, konference Školní biozahrada, výstava na téma zemědělství a biopotraviny umístěná v prostorách školy a exkurze na ekofarmu Country Life. Aktivity na biozahradě shrne brožura Naše biozahrada krok za krokem, která vyjde na konci června.
„Projekt splnil svůj účel. Žáci šestých tříd se dozvěděli o ekologickém zemědělství vše podstatné a navíc si mohli konkrétní postupy i sami vyzkoušet. Vytvořili totiž v nevyužívaném atriu školy biozahradu, na které pěstují řadu druhů zeleniny a bylinek. Přínosná pro ně byla i konference, na které prezentovali vlastní práci a poznatky o ekologickém zemědělství svým spolužákům a rodičům“, shrnula Alena Lehmannová, koordinátorka projektu z občanského sdružení ENVIC.
Poslední společnou akcí všech žáků zapojených do projektu byla exkurze na ekofarmu Country Life nedaleko Berouna (Nenačovice). „V současnosti je zde na cca 2,5 ha pěstováno přibližně 60 různých druhů plodin - např. salát, fazole, pastyňák, mrkev, černý kořen apod. Mladé pěstitele ze 14. ZŠ exkurze zaujala, protože se již dokáží do role zemědělců hospodařících ekologickým způsobem vžít. Jsou to vlastně kolegové“, s úsměvem dodává Lehmannová.
Ve spolupráci se 14. ZŠ tak byl realizován v Plzeňském kraji ojedinělý projekt nejen svou náplní, ale i formou. Nebyl jen o teoretickém získávání poznatků, ale především o praktických zkušenostech s ekologickým zemědělstvím, spoluprací ve skupině při plánování a obhospodařování zahrady a o odhalování tajů života na zahradě. Prostřednictvím dvou ekovýchovných programů se žáci dozvěděli mnoho zajímavého o životě hmyzu na zahradě a jeho klíčové roli pro život nejen na ní. Dokonce se naučili některé druhy hmyzu a rostlin určovat. Napříště už je nebudou považovat za škůdce či nevítané sousedy, ale za skvělé pomocníky. Tyto programy připravilo občanské sdružení Ametyst.
„Projekt Školní biozahrada byl přínosný nejen pro děti, které se ho zúčastnily, ale i pro učitele a další žáky školy. Byla jsem mile překvapená, jak žáky výuka i práce na biozahradě bavila. Dokonce se svými pěstitelskými úspěchy chlubili svým rodičům, kteří měli možnost na školní konferenci vidět zahradu i prezentace dětí na vlastní oči. Rozhodně nenecháme naší biozahradu ležet ladem“, hodnotí projekt ředitelka 14. ZŠ Plzeň Mgr. Helena Lišková.
Projekt „Školní biozahrada“ byl realizován s laskavou podporou Nadačního fondu Zelený poklad.
Více informací o projektu najdete zde:
http://envic-sdruzeni.cz/realizovane-projekty/vzdelavani/skolni-biozahrada.htm
„Projekt splnil svůj účel. Žáci šestých tříd se dozvěděli o ekologickém zemědělství vše podstatné a navíc si mohli konkrétní postupy i sami vyzkoušet. Vytvořili totiž v nevyužívaném atriu školy biozahradu, na které pěstují řadu druhů zeleniny a bylinek. Přínosná pro ně byla i konference, na které prezentovali vlastní práci a poznatky o ekologickém zemědělství svým spolužákům a rodičům“, shrnula Alena Lehmannová, koordinátorka projektu z občanského sdružení ENVIC.
Poslední společnou akcí všech žáků zapojených do projektu byla exkurze na ekofarmu Country Life nedaleko Berouna (Nenačovice). „V současnosti je zde na cca 2,5 ha pěstováno přibližně 60 různých druhů plodin - např. salát, fazole, pastyňák, mrkev, černý kořen apod. Mladé pěstitele ze 14. ZŠ exkurze zaujala, protože se již dokáží do role zemědělců hospodařících ekologickým způsobem vžít. Jsou to vlastně kolegové“, s úsměvem dodává Lehmannová.
Ve spolupráci se 14. ZŠ tak byl realizován v Plzeňském kraji ojedinělý projekt nejen svou náplní, ale i formou. Nebyl jen o teoretickém získávání poznatků, ale především o praktických zkušenostech s ekologickým zemědělstvím, spoluprací ve skupině při plánování a obhospodařování zahrady a o odhalování tajů života na zahradě. Prostřednictvím dvou ekovýchovných programů se žáci dozvěděli mnoho zajímavého o životě hmyzu na zahradě a jeho klíčové roli pro život nejen na ní. Dokonce se naučili některé druhy hmyzu a rostlin určovat. Napříště už je nebudou považovat za škůdce či nevítané sousedy, ale za skvělé pomocníky. Tyto programy připravilo občanské sdružení Ametyst.
„Projekt Školní biozahrada byl přínosný nejen pro děti, které se ho zúčastnily, ale i pro učitele a další žáky školy. Byla jsem mile překvapená, jak žáky výuka i práce na biozahradě bavila. Dokonce se svými pěstitelskými úspěchy chlubili svým rodičům, kteří měli možnost na školní konferenci vidět zahradu i prezentace dětí na vlastní oči. Rozhodně nenecháme naší biozahradu ležet ladem“, hodnotí projekt ředitelka 14. ZŠ Plzeň Mgr. Helena Lišková.
Projekt „Školní biozahrada“ byl realizován s laskavou podporou Nadačního fondu Zelený poklad.
Více informací o projektu najdete zde:
http://envic-sdruzeni.cz/realizovane-projekty/vzdelavani/skolni-biozahrada.htm
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk